ABS tontun takajarrun ilmaus
ABS tontun takajarrun ilmaus
Laitoin kyssärin yleiseen osioon tontun ja OG9-5:n jarrunesteiden vaihdosta, mutta kysytäänpä täältäkin. Tällä hetkellä lähinnä kiinnostaa, että onnistuuko ABS-tonnarin (allekirjoituksen auto) takajarrun ilmaaminen paineilmatoimisella imulaitteella ilman apuhenkilön käyttöä vai onko ainoa tapa polkea jarrupoljinta käynnistysvirta päällä kuten esim. Alfamerin opus neuvoo?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: ABS tontun takajarrun ilmaus
Ollaan paineilmallakin ilmailtu.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: ABS tontun takajarrun ilmaus
Mäkin ilmasin kaikki jarrut + kytkimen paineilmalla kun viimeksi noita laitoin. ABS MKIV.
1,5bar tais olla säiliössä painetta.
1,5bar tais olla säiliössä painetta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: ABS tontun takajarrun ilmaus
OK, eli siis nestesäiliön kautta vaan painetta järjestelmään? Kysymyksellä tarkoitin sitä nipasta imevää paineilmatoimista laitetta, mutta kumpikin tapa kelpaa, pääasia että onnistuu yksin värkätessä.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: ABS tontun takajarrun ilmaus
Kunhan se imee riittävän kovaa, niin uskoisin että onnistuu yhtälailla. Letkun pitää varmaankin olla aika tiiviisti ilmausnipassa kiinni.
Aikanaan meinasin heikkona hetkenäni hommata moisen imevän ilmauslaitteen, sitten tajusin että ihan sama se on laittaa painetta säiliöön, kun sitä varten sopiva korkki löytyi jo omasta takaa.
Aikanaan meinasin heikkona hetkenäni hommata moisen imevän ilmauslaitteen, sitten tajusin että ihan sama se on laittaa painetta säiliöön, kun sitä varten sopiva korkki löytyi jo omasta takaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: ABS tontun takajarrun ilmaus
Joo, imeviä aparaatteja näyttäisi saavan motonetista 50 €:lla ja eBayn kautta muutaman euron halvemmalla. Täytyy kypsytellä ajatusta. Multa löytyy kyllä kierteille menevä korkki, mutta siihen pitäisi vielä metsästää joku tiiviste, ei pidä muutoin paineita. Aikaisempaa ilmauskokemusta ei ole kuin OG-satkun kytkimen osalta ja silloin ilmasin polkupyörän sisärenkaalla. Hoituu toki silläkin, mutta nyt pitäisi vaihtaa jarrunesteet kumpaankin kärryyn ja hieman vikkelämpi menetelmä on hakusessa.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: ABS tontun takajarrun ilmaus
Tuo paineistava laite on kaikkein nopein ja helpoin ja ystävällisin tapa ilmata koko systeemi ja yksinään pärjää hienosti.
2 baria itse pitänyt laitteessa ja riittää hyvin koko kierrokseen.
Tuo imeväkin on toimiva joskin kuin Jope sanoi on sen pään oltava tiivis siihen ilmausroppuun, muuten näyttää että ilmaa tulee loputtomiin kun se vetää ruuvin ja letkun välistä letkuun koko ajan ilmaa.
Kaikkia tapoja kokeillut ja kyllä tuo nykyään tuolla paineistavalla on niin sujuvaa että..
- Jyri
2 baria itse pitänyt laitteessa ja riittää hyvin koko kierrokseen.
Tuo imeväkin on toimiva joskin kuin Jope sanoi on sen pään oltava tiivis siihen ilmausroppuun, muuten näyttää että ilmaa tulee loputtomiin kun se vetää ruuvin ja letkun välistä letkuun koko ajan ilmaa.
Kaikkia tapoja kokeillut ja kyllä tuo nykyään tuolla paineistavalla on niin sujuvaa että..
- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
#5359 Jyri Koskinen
Re: ABS tontun takajarrun ilmaus
Saisko tuohon jostain valmista paineistusvehjettä vieläpä budjetti hintaan? Tai onnistuuko tehdä esim. toisen jarrunestesäiliön korkista ja ruuvaa nipan siihen ja paineistaa vaikka pikku kompuralla? Onko femman ja pommin jarrunestesäiliöissä sama kierre?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24623
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: ABS tontun takajarrun ilmaus
ainakin 99 saabin jarrut sai motonetin ilmauslaitteella ilmattua... letku kii nippaan.. ja sit poltteli tupakkaa ja joi kaljaa odotellessa.. hyvin pysyi nipassa kii...samalla laitteella imaisin kytkin piiriin lopuks uudet nesteet.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: ABS tontun takajarrun ilmaus
Hmm.. tuossa on kyllä jo asennetta!nalleolut kirjoitti:ainakin 99 saabin jarrut sai motonetin ilmauslaitteella ilmattua... letku kii nippaan.. ja sit poltteli tupakkaa ja joi kaljaa odotellessa.. hyvin pysyi nipassa kii...samalla laitteella imaisin kytkin piiriin lopuks uudet nesteet.

Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
#5359 Jyri Koskinen
Re: ABS tontun takajarrun ilmaus
Mikä laite sulla on käytössä? Ostopeli vai oma viritys? Kierteet pitäisi tarkastaa minunkin, koska sekä femma että tonttu on uusia nesteitä vailla. Näyttävät kyllä samalta, mutta olen testannut yhtä tallin hyllyltä löytynyttä muovikorkkia vasta femmaan. Tuokin korkki on hieman väljän oloinen joten pitäis ranettaa kunnon tiiviste väliin.Koskinen kirjoitti:Tuo paineistava laite on kaikkein nopein ja helpoin ja ystävällisin tapa ilmata koko systeemi ja yksinään pärjää hienosti.
2 baria itse pitänyt laitteessa ja riittää hyvin koko kierrokseen.
Tuo imeväkin on toimiva joskin kuin Jope sanoi on sen pään oltava tiivis siihen ilmausroppuun, muuten näyttää että ilmaa tulee loputtomiin kun se vetää ruuvin ja letkun välistä letkuun koko ajan ilmaa.
Kaikkia tapoja kokeillut ja kyllä tuo nykyään tuolla paineistavalla on niin sujuvaa että..
- Jyri
Tää kyllä houkuttelee...nalleolut kirjoitti:ainakin 99 saabin jarrut sai motonetin ilmauslaitteella ilmattua... letku kii nippaan.. ja sit poltteli tupakkaa ja joi kaljaa odotellessa.. hyvin pysyi nipassa kii...samalla laitteella imaisin kytkin piiriin lopuks uudet nesteet.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: ABS tontun takajarrun ilmaus
Ihan ostopeli tuo on ja taisi olla tyyriskin, mutta ei ole oma.. Jonkilaista sarjaa myös jossa erilaisia korkkeja olen jossain nähnyt.
Tuollaisella imuvaihtajalla selviää hienosti kyllä kotikäytössä ja niitä saa sopivaan halpaan hintaankin!
- Jyri
Tuollaisella imuvaihtajalla selviää hienosti kyllä kotikäytössä ja niitä saa sopivaan halpaan hintaankin!
- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
#5359 Jyri Koskinen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24623
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: ABS tontun takajarrun ilmaus
juu oli silloin pakko ostaa kerta ei tallitonttuja oo avuksi asti.. huolehti koko ajan vaan et säiliös nestettä ja anto koneen tehdä työn.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: ABS tontun takajarrun ilmaus
Tehtiin joskus paremman puutteessa auton venttiilistä, kanisterin korkista ja fillarin sisukumista saabiin ilmauskorkki.
Korkkiin sopivan kokoinen reikä, vetää sen venttiilin siitä läpi ja sitten sisukumista leikkaa pikkaisen korkin sisäpuolta isomman rinkulan, johon keskelle reikä ja sen tunkee sinne korkin sisään tiivisteeksi. Muistaakseni rautasahalla leikattiin korkin helmasta pikkasen pois, että sen sai kierrettyä tiivisteeseen asti.
Tarvii vaan löytää sellainen kanisteri, jonka korkki sopii tuohon jarrunestesäiliöön.
Nykyään tosin itselläni käytössä Biltemasta ostetun ilmaussarjan teollisempi korkki, tuo itsetehty jäi kaverille. Samat kierteet tonnarin ja OG:n jarrunestesäiliöissä, ainakin olen molempia tuolla samalla korkilla ilmaillut.
Suosittelen paineenrajoitusventtiiliä, jos meinaa laittaa paineen suoraan kompuraan kytketyllä rengaspainepyssyllä. Muuten lentää korkki ja roiskuu jarruneste. Ask me how I know. :-P
Korkkiin sopivan kokoinen reikä, vetää sen venttiilin siitä läpi ja sitten sisukumista leikkaa pikkaisen korkin sisäpuolta isomman rinkulan, johon keskelle reikä ja sen tunkee sinne korkin sisään tiivisteeksi. Muistaakseni rautasahalla leikattiin korkin helmasta pikkasen pois, että sen sai kierrettyä tiivisteeseen asti.
Tarvii vaan löytää sellainen kanisteri, jonka korkki sopii tuohon jarrunestesäiliöön.
Nykyään tosin itselläni käytössä Biltemasta ostetun ilmaussarjan teollisempi korkki, tuo itsetehty jäi kaverille. Samat kierteet tonnarin ja OG:n jarrunestesäiliöissä, ainakin olen molempia tuolla samalla korkilla ilmaillut.
Suosittelen paineenrajoitusventtiiliä, jos meinaa laittaa paineen suoraan kompuraan kytketyllä rengaspainepyssyllä. Muuten lentää korkki ja roiskuu jarruneste. Ask me how I know. :-P
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: ABS tontun takajarrun ilmaus
Normaalit lasinpesuneste tms. kannujen korkit on hieman liian pieniä. Itse mallainin, että Vanish-pesuainekannun korkki menee kierteille, mutta vaikuttaa hieman väljältä. Tämä tiedoksi jos tuollainen löytyy kotoa hyllystä ja kiinnostaa kikkailla
Sisuskumista vois saada hyvinkin siihen tiivisteen.
No, päädyin kuitenkin tuohon Motonetin myymään laitteeseen ja tässä n. kuukauden sisällä olla viisaampia jahka kiireiltään ehtii aparaattia testaamaan. Ihan asialliselta tuo äkkiseltään vaikuttaa ja yllätyin kyllä kun tuollainen halppislaite on Tanskalaista tekoa (JWL tai joku semmonen..). Normaalisti nuo meikäläisen paineilmatyökalut on Kiinalaisia tai jos oikein laatua hankitaan niin Taiwanilaisia.

No, päädyin kuitenkin tuohon Motonetin myymään laitteeseen ja tässä n. kuukauden sisällä olla viisaampia jahka kiireiltään ehtii aparaattia testaamaan. Ihan asialliselta tuo äkkiseltään vaikuttaa ja yllätyin kyllä kun tuollainen halppislaite on Tanskalaista tekoa (JWL tai joku semmonen..). Normaalisti nuo meikäläisen paineilmatyökalut on Kiinalaisia tai jos oikein laatua hankitaan niin Taiwanilaisia.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06