linkkejä virittämisestä?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tuomas.
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Marras 19, 2004 03:26

linkkejä virittämisestä?

Viesti Kirjoittaja tuomas. »

Eli linkkejä joissa perehdytään saabin virittämiseen haetaan!
Mitkä moottorit on parhaita viri aihioita ja niin edelleen tietoa haetaan.
Saa toki laittaa tännekkin vinkkejä jos joku jaksaa kirjoittaa :wink:
Viltzu
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2003 23:42
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Viltzu »

http://www.900aero.com/

Tuolta saa hyvin tietoa/vinkkejä miten hommat hoidetaan. Parhaat vinkit saa kuitenkin varmaankin kyselemällä täällä foorumissa :)
9-5 Aero -00 Wagon
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: linkkejä virittämisestä?

Viesti Kirjoittaja Hallu »

tuomas. kirjoitti:Eli linkkejä joissa perehdytään saabin virittämiseen haetaan!
Mitkä moottorit on parhaita viri aihioita ja niin edelleen tietoa haetaan.
Saa toki laittaa tännekkin vinkkejä jos joku jaksaa kirjoittaa :wink:
Kerroppa ensin minkälaista saapasta olit ajatellut viritellä, eiköhän sitä sitten neuvoja ala tulemaan :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
tuomas.
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Marras 19, 2004 03:26

Viesti Kirjoittaja tuomas. »

Viltzu kirjoitti:http://www.900aero.com/

Tuolta saa hyvin tietoa/vinkkejä miten hommat hoidetaan. Parhaat vinkit saa kuitenkin varmaankin kyselemällä täällä foorumissa :)
kiitti, mutta mielummin lukisin suomenkielisiä sivustoja!
tuomas.
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Marras 19, 2004 03:26

Re: linkkejä virittämisestä?

Viesti Kirjoittaja tuomas. »

93t sport kirjoitti: Kerroppa ensin minkälaista saapasta olit ajatellut viritellä, eiköhän sitä sitten neuvoja ala tulemaan :wink:
Kun ei ole saapasta! Vaan haen saabin moottoria jossa on viritys potentiaalia n. 250-300 hevosvoimaan, ainakin näin aluksi. 4-6:s koneet kaikki käy, riippuen kutosen koosta :arrow: mitkäs muuten on kutosen mitat/paino?
Eli ajatuksena oli että olisin ensin perehtynyt linkkien avulla ja sitten kysynyt täältä tarkempia tietoja :wink:
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

no tohon käyttöön sopii melkein mikä vaan 2.0 L turbo kone, jokaisesta saa sen 300 irti ja kilkkeet kestää. Ahdinta vaan vaihtaa ja softa sopivaksi. Joku viisaampi voi luetella ne moottori koodit.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Jep, oli mikä saapin turbokone niin tullainen heposmäärä irtoaa "heittämällä"
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Korjataan sen verran että tuohon hevosmäärään kannattaa käyttää saabin 16v - turbokonetta. Niistä mikä vain, niin tuo heppamäärä irtoaa kyllä turvallisesti.
Aki Peltola #1132
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:Korjataan sen verran että tuohon hevosmäärään kannattaa käyttää saabin 16v - turbokonetta. Niistä mikä vain, niin tuo heppamäärä irtoaa kyllä turvallisesti.
Paitsi että mie en siirry 16v koneeseen ennenkuin 8v koneesta on tuon verran revitty.. :wink:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
tuomas.
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Marras 19, 2004 03:26

Viesti Kirjoittaja tuomas. »

Missä moottoreissa on alumiini kansi tai koko mootori alumiinia (9-3?).
Entäs vitos moottorit onko niitä esiintynyt vasta uusimmissa ja tekeekö niillä mitään eli onko varma/kestävä kone myös virikäytössä?
Onko nuo saabin 16v ja 8v moottorit kestävyydeltään tasalaatuisia?
Missä autoissa on esiintynyt mitäkin moottoria, niin osaisi vähän hahmottaa esim. hintaluokkaa?
Ja jos jostain löytys jonkunlainen taulukko eri moottorien painoista, tehoista ym.niin ois kätevä.
Eli en kaipaa mitään virittämisen perus-oppeja vaan yksityiskohtaista tietoa saabeista tai niiden mootoreista ne kun on jäänyt vähän pimentoon mulle :arrow: näinköhän se sairaus saadaan aluilleen :?
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Paitsi että mie en siirry 16v koneeseen ennenkuin 8v koneesta on tuon verran revitty..
No osaavat tosimiehet onki erikseen. :lol: Mutta me poropeukalot joudutaan tyytymään tuommoseen sieluttomaan mikkihiirikoneeseen. :oops:

Oli kyllä projektina asentaa tallista ylimääräinen LH-jetti t8:ssin ja repiä siitä kunnolla hönkää :roll: Muttan niinkuin yleensä, ei vaan koskaan löytynyt aikaa tai innostusta aloittaa.. Nyt auto on myyty.

Ja palatakseni topiikkiin:

Kaikissa Saabin koneissa on alumiinikannet, alulohko vasta uudessa 9-3sportsedanissa. Vitoskone? Saabissa? Ei tietääkseni koskaan ole tullut tuotantoon..

16v ja 8v koneet ovat alakerraltaan täysin samoja(niinä vuosina kun 8-venttiilistä on tehty), joten kestävyyskin on tehon kannalta aivan yhtenevä. t8:ssa ilmenee kuulemma herkemmin kansiongelmia, ei oo mulla tullut vastaan vaikka melkoista lämpökuormaa on koneet saanu. :roll:

Edullisimman saabin koneen tuohon teholuokkaan saat etsimällä tuollaisesta 80-luvun 900:sta 16v-koneen. Kansi irti, porttaus(muuten hyvä kansi mutta toivottoman ahdas vakiona) ja mieto palotilojen avarrus. Kasaus, sopiva ahdin kylkeen, bensanpaineet ylös ja valmis. 250 irtoaa varmana. Uudemmissa koneissa(etenkin 2.3) on virtaavammat kannet, mutta hintojen erotuksella portannee useammankin wanhan mallin kannen. +portattu vanha on parempi kuin koskematon uusi.. Aihiona tuollainen vanhan 900:n 16v-kansi on kyllä hyvä.

Jos ei ole tarkoitus käyttää alkuperäistä ruiskua/moottorinohjausta niin onnistuu toki 8v-koneellakin. Siinähän on alunperin ongelmana riittämätön K-jet ruisku ja nakutusherkkä palotila.

Mun tiedot rajoittuu siis lähinnä 80-luvun autoihin.
Aki Peltola #1132
tuomas.
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Marras 19, 2004 03:26

Viesti Kirjoittaja tuomas. »

"Vitoskone? Saabissa? Ei tietääkseni koskaan ole tullut tuotantoon.."

tuommoisen netistä kuitenkin löysin ja taisi olla mekaaninen ahdinkin vielä kyljessä :arrow: ei ilmeisesti minkään tuotanto-auton mottori ollut sitten.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

SVC

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Viisi sylinterinen moottori oli SVC proto..jossa oli muuttuvapuristesuhde. Projekti valitettavasti on haudattu. :cry:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Jep juuri tuota tarkoitin kun sanoin että ei ole tullut tuotantoon, tiesin kyllä tuosta protosta.. Pitäs vaan kirjottaa selvemmin. :roll:
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin