Klonk naps klonk

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Klonk naps klonk

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jaaha, lumisella ja epätasaisella tiellä kuuluu vasemmalta puolelta etupäästä kolinaa ja naputusta.
Katsastuksessa käskettiin vaihtaa _oikea_ alapallo, no tein työtä käskettyä ja ajoin auton laakkoselle. Iskaritkin vaihdettiin viikko sitten ja yhä kolisee.

Ajoin sitten auton taas takaisin laakkoselle ja pyysin katsomaan kaikki etupäästä läpi. Ei kuulemma ole väljää missään! No mitäs nyt sitten?
Vaihdanko kaikki pallonivelet ja vakaajan helat? Vai olisko jotain muuta keinoa? (tuohon kun menis aika paljon euroja)

Välillä kolina ei kuulu ja välillä kolisee niin.... :cry:
Kohta alkaa järki sumentua ton kolinan takia :roll:

Autohan oli OG900 ja 2,1 vm. 92.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Oletkos katsonut jarrusatulan kuuluiskos sieltä?
Ari 1622
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos ääni on sellaista kuin se tulisi korin sisältä jostain etupäästä, niin voi olla ohjauksen hammastanko väljä tai sisemmät raidetangon nivelet. Mun satkussa oli talvella niissä terävissä jääpateissa, joita tienpintaan syntyy varsinkin kaupungin katuihin, melkoista kolinaa. Kaikki nivelet jne piti olla ehjää. Nyttemmin on paikallaan tehostettu tanko, jossa ei ole välyksiä. Eipä kolisekkaan etupää (takaa kuuluu jotakin, mutta antaa olla).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Etujarrusatulassa heiluu se liukutappien varassa oleva osa aikalailla ihan käsivoiminkin. Laakkosen asentajakin sanoi, että kylläpä tämä heiluu. Ei kuitenkaan uskonut siitä äänen johtuvan. Kolina kuuluu vaikka töyssyihin menee pikkasen jarrua painaen.

Äh, en tiedä ehkä pitää vaan pala kerrallaan uusia ja toivoa että kolkotus loppuu.

Toi hammastangon vaihto kuulostaa kalliilta :(
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Niin miten noi raidetangon sisemmät nivelet vois tarkistaa tai vaihtaa? Onko isompikin remppa?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos sulla on tehostettu, silloin sen voi vaihtaa. Ei kiristysmahdollisuutta. Tehostamattomasta en tiedä, olikohan siinä vaihtomahdollisuutta. Kiristää sitä voi, mutta kannattaa kiristää harkiten. Se voi kuulemma katketa, jos menee liian tiukalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tehostettuhan tuo on. Täytyy pyytää Laakkosen asentajaa vielä tarkistamaan nuo sisemmätkin nivelet.
Kiitos avusta tähän asti. Seurataan tilannetta...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ne nivelet tulee raidetankojen kanssa. Motonetistä tais saada jollakin 15e/kpl.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Klonk naps klonk

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Nostetaas ikivanhaa topikkia..

Napatus poistui kun vihdoin (vuosien jälkeen) jaksoin paneutua ongelmaan.
Syyksi paljastui kallistuksenvakaajan oikeanpuoleinen päätyhela. Koliseva ääni kuului kuitenkin "vasemmalta".
Uutta puslaa en vaihtanut, vaan tungin väliin muoviputkea :oops:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Klonk naps klonk

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Mulla oli ihan vastaava kolina ja ihmettelin kans et mistä tulee. Yks kaunis päivä sit kunnolla pamahti risteyksessä ja koko puslan pääty petti. :p Kallistuksenvakaaja ylsi alapalloniveleen ja siitä pamahdus.

Uudet puslat ei kovin kalliit, kannattaa vaihtaa kyl.. Itse laitoin uretaani puslat ja loppui kolinat.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Klonk naps klonk

Viesti Kirjoittaja wesku »

-92 malliseen satkuun pitäisi vaihtaa nuo kallistuksenvakaajan päätyhelat. Olisko vinkkiä mistä kannattaisi hankkia ? Motonetin luettelosta en löytänyt. Tai ainakin oletin että 18-1017 on runkoon päin, ei tukivarteen ?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Klonk naps klonk

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

wesku kirjoitti:-92 malliseen satkuun pitäisi vaihtaa nuo kallistuksenvakaajan päätyhelat. Olisko vinkkiä mistä kannattaisi hankkia ? Motonetin luettelosta en löytänyt. Tai ainakin oletin että 18-1017 on runkoon päin, ei tukivarteen ?
Onkohan päätyhelat erilaiset kuin vm.1987 satkussa? Tuollaiseen vanhempaan malliin sopivat helat hain Enkun Autovaraosa Oy:stä, eli kait samat osat saa tilattua mistä vaan Autoasi-myymälästä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Klonk naps klonk

Viesti Kirjoittaja wesku »

ng900aero kirjoitti: Onkohan päätyhelat erilaiset kuin vm.1987 satkussa? Tuollaiseen vanhempaan malliin sopivat helat hain Enkun Autovaraosa Oy:stä, eli kait samat osat saa tilattua mistä vaan Autoasi-myymälästä?
Ainakin tämän mukaan näyttäisi samat sopivan kaikkiin OG satkuihin

http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 ... 1ca4fdb3f5
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Klonk naps klonk

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tuolla näyttäisi olevan kohtuuhintaan myös koko systeemi jolla pusla tulee kiinni tukivarteen http://www.thesaabsite.com/900old/c900s ... nfront.htm

Sway Bar End Link Assembly Driver w/Bushing AFT 8962656 $ 9.75
Sway Bar End Link Assembly Passenger w/Bushing AFT 30519423 $ 14.00
Vastaa Viestiin