MY06 etupuskurin irroitus
MY06 etupuskurin irroitus
Terve Saabisteille!
Liityin tähän uljaaseen joukkoon äskettäin vm. 2006 9-5 wagon Vector Business 2.3t automaatilla. Saabismi on peritty sairaus isäni puolelta. Monta vuotta korvikkeilla ajettuani iskin vihdoin silmäni ensimmäiseen Saabiini espoolaisessa vaihtoautohallissa. Oli rakkautta ensisilmäyksellä, edellinen dieseliä polttava koreanihme sai jäädä samalta seisomalta vaihtoaitioon.
Esittelyjen jälkeen itse kysymykseen:
Miten etupuskurin saa irti xenonien vaihtoa varten? Eilen yritin saabworldin ohjeiden mukaan; neljä kiinnikettä/ruuvia maskin yläpäästä irti, neljä puskurin alapuolelta ja kummastakin sisälokasuojasta kaksi. Kanittaa kuitenkin vielä puskurin sivuilta, siellä on ilmeisesti jotkut klipsit mutta miten ne saa auki? Melko kovaa yritin noita nykiä muttei auttanut. Vinkkejä?
Mitään polttimoita (xenon/pitkä/parkki) ei ilmeisesti saa vaihdettua ilman puskurin ja umpioiden irroitusta?
Liityin tähän uljaaseen joukkoon äskettäin vm. 2006 9-5 wagon Vector Business 2.3t automaatilla. Saabismi on peritty sairaus isäni puolelta. Monta vuotta korvikkeilla ajettuani iskin vihdoin silmäni ensimmäiseen Saabiini espoolaisessa vaihtoautohallissa. Oli rakkautta ensisilmäyksellä, edellinen dieseliä polttava koreanihme sai jäädä samalta seisomalta vaihtoaitioon.
Esittelyjen jälkeen itse kysymykseen:
Miten etupuskurin saa irti xenonien vaihtoa varten? Eilen yritin saabworldin ohjeiden mukaan; neljä kiinnikettä/ruuvia maskin yläpäästä irti, neljä puskurin alapuolelta ja kummastakin sisälokasuojasta kaksi. Kanittaa kuitenkin vielä puskurin sivuilta, siellä on ilmeisesti jotkut klipsit mutta miten ne saa auki? Melko kovaa yritin noita nykiä muttei auttanut. Vinkkejä?
Mitään polttimoita (xenon/pitkä/parkki) ei ilmeisesti saa vaihdettua ilman puskurin ja umpioiden irroitusta?
Re: MY06 etupuskurin irroitus
Onneksi olkoon vaan!
Puskurin irroituksessa en osaa neuvoa, mutta kaikki polttimot saa kyllä vaihdettua (ks. käyttöohjekirja). Kuskin puolella homma helpottu irroittamalla akku (radion kellon joudut rds-ajastamaan uudelleen ja sidin lukemat nollautuu) ja apukuskin puolella immun kumiletku on nopea irroittaa.
Eski
Puskurin irroituksessa en osaa neuvoa, mutta kaikki polttimot saa kyllä vaihdettua (ks. käyttöohjekirja). Kuskin puolella homma helpottu irroittamalla akku (radion kellon joudut rds-ajastamaan uudelleen ja sidin lukemat nollautuu) ja apukuskin puolella immun kumiletku on nopea irroittaa.
Eski
Re: MY06 etupuskurin irroitus
Tai sitten laitat akkulaturin tai irtoakun kaapeleilla kiinni kaapelikenkiin, niin pysyy auto virroissa, varovaisuutta saa toki noudattaa, ettei ota piuhat yhteen tai virta maihin.Eski kirjoitti:Kuskin puolella homma helpottu irroittamalla akku (radion kellon joudut rds-ajastamaan uudelleen ja sidin lukemat nollautuu)
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: MY06 etupuskurin irroitus
Eski kirjoitti:Onneksi olkoon vaan!
(ks. käyttöohjekirja)

Re: MY06 etupuskurin irroitus
Taisi muuten olla, että xenon-polttimoiden vaihdosta kehoitetaan vain ottamaan yhteyttä merkkihuoltoon, mutta muiden lamppujen vaihto-ohjeet kyllä löytyy käsikirjasta. Ne xenon-polttimotkin saa kuitenkin omin käsin vaihdettua ilman puskurin irroitusta... Se immun kumiletku saattaa olla aika jähmeä 30 asteen pakkasessa irroitella
Eski

Eski
Re: MY06 etupuskurin irroitus
Lukitusvipua käännetään vastapäivään n. 90 astetta.
Kuvassa lukitusasennossa (klo 10 ja klo 4 kohdalla)

Kuvassa lukitusasennossa (klo 10 ja klo 4 kohdalla)

Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: MY06 etupuskurin irroitus
Tuikut vaihdettu ja munat jäädytetty
Kiitoksia loistavasta tuesta heti foorumin alkutaipaleella, tuli juuri semmoiset neuvot kuin oli tarpeenkin!
Vaihdoin polttimot pihalla koska pakkasta oli vain vaivaiset parikymmentä. Varmaan viisi minuuttia per puoli meni, sisältäen myös parkit ja pitkien vaihdon Osramin Nightbreakereihin. Vähän enempi aikaa sitten kun irroitteli ja kiinnitteli apulaitteita toimenpiteen tieltä. Eli loppupeleissä hyvin kivuton operaatio, joskin tuota ei tehdä hanskat kädessä joten ei kuulu ehkä talvipäivän suosikeihin.
Ero valotehossa on kuin yöllä ja päivällä. Vanhat olivat 4300 kelviniä ja uudet 6000 . Sama peltotie missä yleensä pitkilläkin tekee tiukkaa nähdä mentiin läpi lähivaloilla ilman että edes pelotti. Ajan tuoma valotehon heikkeneminen xenoneissa on nyt todistettu itsellenikin.
Uudet polttimot ovat brittien eBaysta josta tulivat alle viikossa ja hintaa oli parilla viitisenkymppiä posteineen. Philipsin tarrat kannoissa ja painojälki on ainakin parempi kuin vanhoissa Philipseissä, voi tietty olla että vanhatkin olivat kopiot.
Ei mulla muuta
Ps. Saabclub siirtyi juuri kirjanmerkkipalkkiini, täällähän on vaikka mitä mielenkiintoista ja aktiivinen käyttäjäkunta. Yleensä autofoorumit ja klubit on sivuutettu lippisväen ja pätemishaluisten itsensä etsijöiden omana juttuna.

Kiitoksia loistavasta tuesta heti foorumin alkutaipaleella, tuli juuri semmoiset neuvot kuin oli tarpeenkin!
Vaihdoin polttimot pihalla koska pakkasta oli vain vaivaiset parikymmentä. Varmaan viisi minuuttia per puoli meni, sisältäen myös parkit ja pitkien vaihdon Osramin Nightbreakereihin. Vähän enempi aikaa sitten kun irroitteli ja kiinnitteli apulaitteita toimenpiteen tieltä. Eli loppupeleissä hyvin kivuton operaatio, joskin tuota ei tehdä hanskat kädessä joten ei kuulu ehkä talvipäivän suosikeihin.
Ero valotehossa on kuin yöllä ja päivällä. Vanhat olivat 4300 kelviniä ja uudet 6000 . Sama peltotie missä yleensä pitkilläkin tekee tiukkaa nähdä mentiin läpi lähivaloilla ilman että edes pelotti. Ajan tuoma valotehon heikkeneminen xenoneissa on nyt todistettu itsellenikin.
Uudet polttimot ovat brittien eBaysta josta tulivat alle viikossa ja hintaa oli parilla viitisenkymppiä posteineen. Philipsin tarrat kannoissa ja painojälki on ainakin parempi kuin vanhoissa Philipseissä, voi tietty olla että vanhatkin olivat kopiot.
Ei mulla muuta

Ps. Saabclub siirtyi juuri kirjanmerkkipalkkiini, täällähän on vaikka mitä mielenkiintoista ja aktiivinen käyttäjäkunta. Yleensä autofoorumit ja klubit on sivuutettu lippisväen ja pätemishaluisten itsensä etsijöiden omana juttuna.
Re: MY06 etupuskurin irroitus
Tänään toimi valot hyvin kunnes kävin töistä tullessa Teboilin harjattomassa tehopesussa. Hallista pois peruuttaessa syttyi valojen korkeustason varoitusvalo ja kuskin puolen xenon oli pimeänä. Villejä veikkauksia, polttimo vai ballasti - päähän vai vatsaan?
Jos polttimo, valitan polttimon myyjälle. Jos ballasti, tuo mennee myyjäliikkeen piikkiin? Autossa kuitenkin liikkeen myöntämä puolen vuoden takuu.
Onko nuo Saabin xenonit kuinka kosteusherkkiä, jos syynä olisikin vain kosteus?
Jos polttimo, valitan polttimon myyjälle. Jos ballasti, tuo mennee myyjäliikkeen piikkiin? Autossa kuitenkin liikkeen myöntämä puolen vuoden takuu.
Onko nuo Saabin xenonit kuinka kosteusherkkiä, jos syynä olisikin vain kosteus?
Re: MY06 etupuskurin irroitus
Voi olla kosteuttakin. Kannattaa huomenna tsekata uudestaan.
Melkein polttimoa veikkaisin, jos ei rupea toimimaan.

Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.