Auto on seissyt 10 vuotta tallissa, kunnes se päätettiin hävittää, mutta jokin siinä autossa alkoi kiehtomaan minua, joten päätin pelastaa sen. No, pienen tappelun jälkeen vanhempieni kanssa sain kun sainkin heidät luopumaan Saabin hävittämisaikeista.
Sitten alkoi elvytysyritykset, eli uusi akku, tuoretta bensaa ja eikun starttaamaan.
No siinä muutaman kerran ku sahailin, ei Saab yrittänytkään hörähtää käymään.
Oivalsin siinä tutkiskelleessani avata kaasuttimessa olevan "tulpan" ja kaataa siitä pari tipaa bensaa ja älähän mittään, Saab käynnistyi!!
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Sitten alkoi vimmattu nettisurffailu ja törmäsin tähän sivustoon ja aikani kun luin eri palstoja niin pikkuhiljaa tilanne alkoi kirkastumaan ja aloin ymmärtämään jotakin Saab 99:stäni. kytkimen sijainti paikallistui, ja ei muutakun pelon, kauhun ja jännityksen vallassa aloin purkamaan Saabin keulaa. Lyhyesti sanottua: kokemus oli todella opettavainen, ja aloin oppimaan auton tekniikkaa siinä kun pikkuhiljaa purin auton keulaa ja aloin tutkimaan konehuonetta. Olihan minulla apunani tämä foorumi ja kirjastosta lainaamani Saab- huoltokirja. Pääsylinterin sisälle oli muodostunut jotain ruosteenomaista moskaa, jonka seurauksena mäntä oli kiilautunut jumiin. Väkivallalla sain kuitenkin työsylinterin irroitettua (sorkkarauta) ja kun hioin sisäpinnat sileäksi ja uusin tiivisteet, niin kytkin heräsi henkiin ja auto liikkuu, ja reippaasti
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
No, jarrut ovat vielä käymättä läpi, mutta eiköhän ne putsaamalla ala taas toimimaan.
Täytyy sanoa kyllä että on ne vaan hienoja autoja nuo Saabit
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kuvia kyllä laitan, kunhan opin niitä lisäämään
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)