Renkaiden kuluminen, kantavuus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Renkaiden kuluminen, kantavuus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

kello kirjoitti:
ja nykyrenkaat kyllä pullistuu enemmän sivuilta kun keskeltä kun painetta lisää
Juu epäilemättä, pullistumista tapahtuu joka pinnalla ja sivut on ohuempaa materiaalia kuin kulutuspinta.
Siinä kulutuspinnan alla on teräsvyö ja renkaasta riippuen yksi tai useampia kankaisia stabilointivöitä.

Jos nykyaikaisen teräsvyörenkaan ympärysmitan saa kulutuspinnan osalta muuttumaan lisäämällä esim. normaalipaineeseen 1 barin lisää, niin rengas on viallinen.
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Renkaiden kuluminen, kantavuus

Viesti Kirjoittaja kello »

Tarkennetaas nyt tähän että tossa alkuperäisessä viestissä oli kyseessä nimenomaan teoreettinen märehdintä, lähinnä pohdiskelin tuota melberin esille tuomaa ideaalimallia renkaan kosketuspinnan ja rengaspaineen yhteydestä. Se mitta, kuinka paljon rengas todellisessa tilanteessa kulutuspinnaltaan pullistuu painetta lisättäessä, on toki häviävän pieni. Varsinkin kun lisätään renkaiden päälle auton massa, joka kompensoi tätä pientä pullistumaa.

On totta, että renkaan ympäri menee kulutuspinnan alla teräsvyö, muttei mikään teräslatta, vaan nimenomaan kimmoisa teräspunosvyö, tai vastaava rakenne. Kaikki kulutuspinnan rakenteet mukaanlukien, se renkaan kulutuspinta ei siltikään ole niin jäykkä, ettei sitä ihan sormivoimin saisi painettua kuopalle (tyhjän renkaan tapauksessa toki :) ).

Tais homma eksyä taas hiukan sivuraiteille :D
Saab 9-5 Aero XWD -11
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5874
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Renkaiden kuluminen, kantavuus

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tossa tuli todettua yhdet kitkat, joissa oli käytetty reilusti paineita. Keskellä rengasta oli nippa-nappa se 3mm kulutuspintaa jäljellä, jos sitäkään. Reunoilla taas oli ehkä 6mm kulutuspintaa jäljellä...
Kyllä niillä ali ja ylipaineilla on jotain merkitystä renkaan tasaiseen kulumiseen pyöränkulmien lisäksi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Renkaiden kuluminen, kantavuus

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

voi varmaan olettaa että 215 leveä 87 kuluu nopeammin kuin vastaava 225 leveä 94 kantavuusluokalla?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Renkaiden kuluminen, kantavuus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

tturku kirjoitti:Tossa tuli todettua yhdet kitkat, joissa oli käytetty reilusti paineita. Keskellä rengasta oli nippa-nappa se 3mm kulutuspintaa jäljellä, jos sitäkään. Reunoilla taas oli ehkä 6mm kulutuspintaa jäljellä...
Olen itsekin toistuvasti törmännyt profiililtaan kirjaimellisesti "pyllylleen" kuluneisiin renkaisiin, ovat olleet pääasiassa Nokian Ja Bridgestonen (nokian tehtailta) talvirenkaita.

tturku kirjoitti:Kyllä niillä ali ja ylipaineilla on jotain merkitystä renkaan tasaiseen kulumiseen pyöränkulmien lisäksi.
Vyörenkaista puhuttaessa suurempi merkitys tässä kulumismuotoasiassa on kulloisenkin renkaan muissa ominaisuuksissa, eli kosketuspinnan muodossa ja pintapaineen jakautumisessa siinä, silloin kun rengas pyörii kuorman alla ja siinä kuinka ja miltä osin kosketuspinnan etureuna kohtaa tien renkaan pyöriessä.

Noissa on huomattavia eroja ja suunnittelufilosofioita eri valmistajien kesken, karrikoiden joillakin kosketuspinta on melko soikea ja pintapaine kohtaamispinnassa melkolailla keskellä kun taas toisilla kosketuspinta lähes neliömäinen ja pintapaine jaettu tasaisemmin.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5874
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Renkaiden kuluminen, kantavuus

Viesti Kirjoittaja tturku »

ok, eli taustalla voi sittenkin olla muutakin kuin paineet, varmasti kaikkien näiden kombinaatiota.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Renkaiden kuluminen, kantavuus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jees, on todellakin useiden tekijöiden summa.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaiden kuluminen, kantavuus

Viesti Kirjoittaja Maikki »

tturku kirjoitti:Tossa tuli todettua yhdet kitkat, joissa oli käytetty reilusti paineita. Keskellä rengasta oli nippa-nappa se 3mm kulutuspintaa jäljellä, jos sitäkään. Reunoilla taas oli ehkä 6mm kulutuspintaa jäljellä...
Kyllä niillä ali ja ylipaineilla on jotain merkitystä renkaan tasaiseen kulumiseen pyöränkulmien lisäksi.
Jos rengas on kulunut noin niin painetta on ollut liian vähän eikä liikaa. parikymmentä vuotta sitten renkaiden runkorakenne oli juurikin sellainen että ylipaine kulutti keskeltä mutta nykyrenkailla juurikin toisinpäin.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Vastaa Viestiin