Tasapainoakselin ketju

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Thor|
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 14:01
Paikkakunta: Tampere

Tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja Thor| »

Hei

Viasta ja oireista löysin juttua haulla ja vahva epäilys tuon vian suhteen heräsi omassa tapauksessa. Onko olemassa tapaa diagnisoida ketjunkiristin ym. vikaa ilman, että irroittaa jakopää kotelon?

Entä mistä kannattaa osia kyseiseen projektiin tiedustella. Jakopää sarjoja näkyy löytyvän netistä mutta onko tasapainoketjurempan tavarat haettava marmorilta?
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Ihan uteliaisuutta, mitä oireita sulla autossa on?
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Thor|
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 14:01
Paikkakunta: Tampere

Re: Tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja Thor| »

Semmoinen rallatus kuuluu moottorista varsinkin kylmänä käynnistettäessä ja ajaessa kuuluu myös rallatusta. Omituista on se, että rallatus lähes katoaa kytkintä painamalla. Tietysti olisi lottovoitto mikäli tuo johtuisi jostain pienemmästä ongelmasta.
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Thor| kirjoitti:Semmoinen rallatus kuuluu moottorista varsinkin kylmänä käynnistettäessä ja ajaessa kuuluu myös rallatusta. Omituista on se, että rallatus lähes katoaa kytkintä painamalla. Tietysti olisi lottovoitto mikäli tuo johtuisi jostain pienemmästä ongelmasta.
Mikä malli? Voisko olla kaksoismassavauhtipyörä?
93SC TTiD
Thor|
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 14:01
Paikkakunta: Tampere

Re: Tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja Thor| »

2003 mallin 2,0t mittarissa 226Kkm, Vaivana myös sellainen sähköautomainen surina ajaessa (ei kuulu paikallaan ollessa).
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Minullakin on tuollaista samanlaista surinaa ajossa. Huomasin surinan ajossa ensimmäisen kerran joskus vuodenvaihteessa. Surinan taajuus muuttuu kierrosluvun mukaan, eli matalammilla kierroksilla surina on matalampaa ja korkeilla korkeampaa. Myös käynnistyksen yhteydessä välillä pitää häiritsevän voimakasta "rallatusta", joka katoaa jonkin ajan kuluttua.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Itsellä ollut kans käynnistyksen yhteydessä monesti tuollaista rallatusta. Joku viisaampi sanoi että voisi johtua venttiilinostimista. Itse olen huomannut että rallatus vaimenee kun kääntelee ohjauspyörää, eli viittaisi ohjaustehostimeen. Rallatus on sellaista joka tosiaan kaasua polkaistessa seuraa kierroksia.
9³ SC 1.8t
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

Thor| kirjoitti:Semmoinen rallatus kuuluu moottorista varsinkin kylmänä käynnistettäessä ja ajaessa kuuluu myös rallatusta. Omituista on se, että rallatus lähes katoaa kytkintä painamalla. Tietysti olisi lottovoitto mikäli tuo johtuisi jostain pienemmästä ongelmasta.
itellä oli aikoinaan sama ongelma,kiristimen kohdalta muovinen ketjunlaahain poikki ja kiristin otti suoraan ketjuun.

kytkimen painaessa pohjaan ääni katosi ja kun päästi polkimen ylös seurasi sellanen krrrrr ääni.käynnistäessä pärähti ja ajossa varsinkin yläkierroksilla rupesi pitämään sellasta ihme kurinaa.

tuo laahaimen katkeaminen on seuraus rikkoutuneesta kiristimestä,löysä ketju lyö sen poikki.jos ajoissa pääsee vaihtamaan niin selviää pelkällä kiristimellä.tasapaino-akseleiden ajoitus kannattaa kumminkin tarkistaa kun tuon vaihtaa/vaihdattaa.
hintaa sillä oli opelin hinnastossa vajaa 100€.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Thor|
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 14:01
Paikkakunta: Tampere

Re: Tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja Thor| »

Pitäisi löytää hyvä tapa selvittää mitä osia tarvitsee sinne uusia, vai tarvitseeko mitään avaamatta jakopäänkoteloa. Itseä ei ainakaan huvittaisi moneen kertaan sitä hommaa tehdä. Tosin toisella kertaa se varmasti kävisi aika sutjakasti. Mahtaisikohan endoskoopilla tjsp. päästä tarkistamaan asiaa yläkautta vain minimaalisella purkamisella.
Vastaa Viestiin