Aluksi hieman taustatietoa HF -settiasiasta:
tilasin työsuhdekärryni HF -valmiudella, koska ajattelin asentaa autoon puhelimeni (Panasonic GD87) mukaisen HF -sarjan. Auto tuli HF -valmiudella, joka tarkoittaa sitä, että autosta löytyy:
- mikrofoni katosta sisävalokytkimien läheisyydestä,
- keskikonsolin sisäpuolelta löytyy antennipiuha ja liitin, jolla HF -sarja kytketään kiinni 9-3SS:n radioon niin, että puhelimen ääni kuuluu radion kaiuttimista.
(Välihuomautus: huom! Em. paikat vaihtelevat eri autoissa (OG9-3, 9-5). Täsmälliset paikat käyvät ilmi minulla PDF:nä olevista HF -setin asennusohjeista.)
Okei, muuten hyvä juttu, mutta tuon valmiuden mukana ei tullut minkäänlaisia ohjeita siitä, kuinka tuo HF -setti pitäisi kytkeä auton liittimiin ja mistä tuo liitin ylipäänsä löytyy.
Tivasin ohjeita Variston Länsiautosta viime perjantaina, ja he sanoivat minulle, että eivät voi antaa mulle mitään ohjeita, koska se on jyrkästi kiellettyä. "Vääntöä" kesti noin puoli tuntia, jonka jälkeen meikäläisellä paloi hihat ja sanoin siinä vaiheessa, että "on se kumma, kun autoonsa voi ostaa HF -valmiuden, mutta HF -settiä ei saisi asentaa itse, vaan se pitäisi asennuttaa Länsiautossa kovalla tuntityöveloituksella, koska en voi saada asennukseen liittyviä ohjeita".
Tämän jälkeen sain vielä kuulla, että tuo HF -valmius ei vielä riitä, vaan asennusta varten on ostettava HF -sarjan liitin kappale, joka maksaa 28,80€. Tällä liitinkappaleella HF -setti liitetään auton HF -liittimeen, ja ilman tätä liitinkappaletta HF -setin asentaminen olisi erittäin vaikeaa, jopa mahdotonta. Tämä asia lisäsi edelleen "vettä myllyyn" ja pisteensä i:n päälle oli vielä se, että Variston Länsiautosta (mistä mun auto on ostettu) ei kuulemma löytynyt tuota liitinkappaletta varastosta.
Kuultuani tämän kaiken lähdin Länsiautosta erittäin vitt
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Kun saavuin takaisin töihin, avasin sähköpostini ja kuinka ollakaan, suomenkieliset ohjeet olivat ilmestyneet sähköpostiini PDF:nä
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sitten soitin Olarin ja Herttoniemen Länsiautoon, joista molemmista löytyi tuo HF -sarjan liitinkappale. Koska Herttoniemi oli lähempänä, kävin siellä ostamassa tuon liitinkappaleen ja asensin setin lauantaina.
Ja sitten asiaan, eli asennukseen:
tarvittavia työkaluja asennusta varten:
-pora, johon 7 mm ja 2,5 mm terät
-ruuvitaltta, johon sopivan kokoiset torx- ja ristipääruuvit
-tuo em. liitinkappale, joita on varastossa vain Nokian HF -seteille (muiden pito varastossa ei kuulemma ole kannattavaa, koska Nokia on valtamerkki Suomessa). Jos puhelinmerkki ei ole Nokia, täytyy tuosta setistä askarrella omaan puhelinmerkkiin sopiva liitinkappale. Sitä varten tarvitáan:
-4 kpl Abiko -liittimiä ja liittimien puristamista varten "insulaatiopihdit" (hmm, mikäköhän on niiden oikea nimi?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
-puhelinteline
-sähköeristysteippiä
-hyvä taskulamppu
-vahvaa kaksipuolista teippiä
-nippusiteitä
-terävä mattoveitsi
-terävä pieni ruuvitaltta tai joku muu esine (itse käytin paperinleikkaamiseen tarkoitettua "kirurginveistä").
Ja sitten toimeen. Sport Sedanissa tuo HF -valmiuden liitin sijaitsee keskikonsolissa, joten ensiksi on purettava "kardaanitunnelin" ja keskikonsolin oikeanpuoleinen verhoilu.
1. osta virta-avain virtalukosta ja akun miinuskaapeli irti.
2. vedä pelkääjänpaikan istuin niin taakse, kuin on suinkin mahdollista.
3. nosta "kardaanitunnelin" verhousta kiinni pitävän torx -ruuvin suojahuppu pois torx -ruuvin päältä.
4. löysää ja irroita tox -ruuvi.
5. paina verhoilukappaletta alaspäin, jotta verhoilukappaleen yläpuolella olevat kiinnikkeet lähtevät irti keskikonsolista. Tämän jälkeen vedä verhoilukappaletta takapenkkiä kohden, jolloin verhoilukappaleen sisäpuolella oleva kieleke lähtee irti keskikonsolin metallikielekkeestä.
6. kun verhoilukappale on irti, poraa siihen oikeaan kohtaan (kohtaan, joka sijoittuu asennusvaiheessa puhelintelineen alapuolelle) kaksi reikää allekkain niin, että verhoilukappaleeseen tulee noin 7 mm leveä ja 20 mm korkea aukko. Kun olet porannut rei'ät, ota ylimääräiset muovinkappaleet pois & viimeistele aukko terävällä mattopuukolla.
7. ota 2,5 mm poranterä ja poraa (Saabin) puhelintelineeseen HF -setin puhelintelineen vaativat ruuvinrei'ät, jotka ovat hieman pienemmät kuin itse ruuvit. Sen jälkeen ruuvaa HF -setin puhelinteline kiinni Saabin puhelintelineeseen.
8. jos sinulla on jokin muu puhelin kuin Nokia, leikkaa liitinkappaleessa olevat ruskea, keltainen, punainen ja sininen piuha poikki Nokian liittimen vierestä. Yhdistä oikeat johdot liitinkappaleen ja oman HF -setin välillä Abiko -liittimillä.
9. etsi HF -valmiuden liitinkappale auton keskikonsolista ja poista sen päältä tärinänvaimennusteippi.
10. etsi keskikonsolin metallikielekkeen alta HF -valmiuden antennipiuha.
11. liitä Saabin antennipiuha HF -setin antennipiuhaan. Suojaa liitäntä sähköeristysteipillä
12. liitä ostamasi HF -liitinkappale Saabin HF -valmiuden liitinkappaleeseen. HUOM! Jos kysymyksessä on 9-3SS, täytyy ostamasi liitinkappaleen mikrofonin johto siirtää liittimestä 18 (high output -mikrofoni) liittimeen 14 (9-3SS:n sisäänrakennettu low output -mikrofoni). Vaihto tapahtuu seuraavasti: nosta liitinkappaleen "kulmakappaletta" päästä ja liu'uta se pois paikaltaan. Tämän jälkeen liu'uta johtoja suojaava kappale pois paikaltaan. Ota selville, mikä nasta on no. 18 ja irroita se painamalla terävällä esineellä kiinnitykielekettä ja vetämällä liitinnasta pois paikaltaan. Laita liitinnasta paikalle 14 ja kokoa liitinkappale.
Jotta liitinkappaleet saisi kunnolla yhteen, tarkista liitinkappaleiden nastojen numerointi. Liitinkappaleet menevät kiinni vain "oikeinpäin", jolloin liitinnastat, joiden numerointi vastaa toisiaan, liittyvät toisiinsa. Paina Saabin liitinkappaleen päällä olevaa kielekettä ja vedä kielekkeen päällä oleva "kampi" alas sivulle. Tämän jälkeen laita liitinkappaleet (ostamasi ja Saabin) vastakkain ja ne napsahtavat kohdalleen.
13. laita HF -sarjan "musta laatikko", eli pääyksikkö piiloon keskikonsoliin mustan ilmanvaihtoputken vasemmalle puolelle. Laita mustan laatikon alapuolelle kaksipuolista, vahvaa teippiä ja teippaa laatikko kiinni lattiaan.
14. yhdistä HF -liitinkaapelin johdot mustaan laatikkoon ja vedä ylipitkät piuhat keskikonsolin metallikielekkeen alle niin, että ne eivät jää mustan ilmanvaihtoputken ja keskikonsolin oikeanpuolisen verhoilun väliin, koska silloin verhoilua ei saa kunnolla paikalleen.
15. Kun kaikki muu on paikallaan, asenna keskikonsolin ja "kardaanitunnelin" verhoilu paikalleen käänteisessä järjestyksessä purkamiseen nähden.
Siinäpä se. Jos joku haluaa noita HF -setin asennusohjeita PDF -muodossa, niin ei muuta kuin heittäkää sähköpostilla, niin lähetän ne.