Liimattavat vetarin suojakumit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Liimattavat vetarin suojakumit

Viesti Kirjoittaja pmj »

Pieni halkeama tullut kumiin, öljyt pyrkii ulos ja kivet sisään. Jossain näin joskus "lennossa" asennettavia suojakumeja, jotka liimataan umpeen. Kellään kokemuksia tämmöisistä ja mistä näitä saisi?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Liimattavat vetarin suojakumit

Viesti Kirjoittaja core2 »

pmj kirjoitti:Pieni halkeama tullut kumiin, öljyt pyrkii ulos ja kivet sisään. Jossain näin joskus "lennossa" asennettavia suojakumeja, jotka liimataan umpeen. Kellään kokemuksia tämmöisistä ja mistä näitä saisi?
Käytimme sellaisia ralliautossamme ja ne olivat aivan mitättömät, mutta jos vetäs parit nippusiteet ympärille niin avot sit futas, vaikka vaihtofrekvenssi olikin tiheä joka kisan jälkeen uudet alle.
Mutta huom! kerron omasta kokemuksestani 80 luvulta voi löytyä paljon parempia jo tänään, jos niitä valmistetaan enään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Liimattavat vetarin suojakumit

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

pmj kirjoitti:Pieni halkeama
Jos se on todellakin vain pieni halkeama joka pysyy pääsääntöisesti sulkeutuneena päästäen vain rasvaa tihkumaan ulos, on nivel ehkä hoidettavissa ilman kokonaan purkamista ja pesemistä.

Noita liimattavia parempi vippaskonsti on ylivedettävät neopreenikumiset suojakumit, mm. motonet. Ylivedettävien neopreenimateriaali on kestoltaan ja etenkin pakkasenkestävyydeltään jopa parempaa kuin orkkis, ja liimattavissa on rakenteellisesti heikomman konstruktionsa lisäksi ihan oma taiteen lajinsa saada suojakumin sisälle rasvat sotkematta liimattavia pintoja sillä rasvalla, jotakin liimapintojen puhdistamiseen tarkoitettuja liuotinlappuja noiden mukana saattaa tulla mutta siltikin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Liimattavat vetarin suojakumit

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hyi,.. pelkkä ajatus saa kaameet muistot.. ihan ot:nä.. kuplan vetarisuojakumit made in brasilia... hah.... liimasauma+pulttirivistö.. ja helv aina vuoti vaik miten yritti kiristää tasasesti.. hih hih
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Liimattavat vetarin suojakumit

Viesti Kirjoittaja pmj »

Minuteman kirjoitti:
pmj kirjoitti:Pieni halkeama
Jos se on todellakin vain pieni halkeama joka pysyy pääsääntöisesti sulkeutuneena päästäen vain rasvaa tihkumaan ulos, on nivel ehkä hoidettavissa ilman kokonaan purkamista ja pesemistä.

Noita liimattavia parempi vippaskonsti on ylivedettävät neopreenikumiset suojakumit, mm. motonet. Ylivedettävien neopreenimateriaali on kestoltaan ja etenkin pakkasenkestävyydeltään jopa parempaa kuin orkkis, ja liimattavissa on rakenteellisesti heikomman konstruktionsa lisäksi ihan oma taiteen lajinsa saada suojakumin sisälle rasvat sotkematta liimattavia pintoja sillä rasvalla, jotakin liimapintojen puhdistamiseen tarkoitettuja liuotinlappuja noiden mukana saattaa tulla mutta siltikin.
Kerroppas vippaskonstista tarkemmin. Millä hakusanalla noita löytäisi Motonetistä?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Liimattavat vetarin suojakumit

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ylivedettävä on siis tavallista venyvämmästä materiaalista valmistettu suojakumi, joka muljautetaan vetonivelen yli ilman että koko vetoakselia tarvitsisi irrottaa autosta ja/tai niveltä purkaa. Tosin toki tässäkin tapauksessa täytyy irrottaa ulommainen vetonivel navasta, toisin kuin liimattavan tapauksessa yleensä.

Ylivedettävän materiaali on yleensä neopreenia, ja asennus tapahtuu siten että joko kumin mukana tulleella tai erikseen hankittua/tehtyä kartiota hyväksikäyttäen muljautetaan kumi nivelen yli ja vetoakselin puolelle paikoilleen, niin että kumi on ensin käännetty ikäänkuin nurinniskoin, "inside out" ja paikoilleen mennessään se muljahtaa oikein päin.

Tätä muljautusta ennen on kartio rasvattu ja kumia notkistettu kuumassa vedessä, mielellään tietenkin niin kuumassa että kosteus haihtuu kumista melkolailla heti kun se nostetaan hauteesta pois, näin siis ettei niveleen joutuisi kosteutta kumin mukana.

Tämä kaikki tietenkin sillä edellytyksellä että vanha kumi ei ole ollut ammollaan ja pitkään auki.

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut ... %A4v%C3%A4

Jos juuri nyt itse joutuisin tekemään suojakumihommia niin tod. näk. kyllä tekisin purkamisen ja pesemisen/rasvauksen kautta mutta luultavimmin käyttäen silti noita notkeita kumeja. Vanhan luottomerkin Löbro:nkin laatu on viimeaikoina laskenut kuin lehmän häntä...
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: Liimattavat vetarin suojakumit

Viesti Kirjoittaja markusR »

Bilteemastahan nuita näyttää vielä olevan tyrkyllä. :roll:
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Auton ... ava-72350/
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
Vastaa Viestiin