Haratsu vesipumpuista
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Haratsu vesipumpuista
Omaan kulkineeseen pitäisi VP vaihtaa. Tällä etkellä kusee allensa oikeen s@@tanasti. Olen paikallistanut vuodon "jonnekkin vesipumpun tienoolle".
Kysynkin, että tuleeko noiden haratsu pumppujen mukana kaikki O-renkaat? yhteensä 3kpl?
Onko Biltema/Motonet/yms-haratsu -pumpuilla eroa?
(Mikä on orkkispumpun valmistaja)
Pitääkö muitakin tiivisteitä vaihtaa asentaessa uutta pumppua paikalleen? esim turbon vesikierron banjojen tiivisteitä?
Tarvitaanko vielä lisäksi jotain?
Kys.2
Onko kukaan hakenut toimivan termarin tarvike tiskiltä? Jos on niin minkä merkkisen sai?
Kuuluuko vm96 B234L tonnariin 82 vai 89 asteinen?
Kysynkin, että tuleeko noiden haratsu pumppujen mukana kaikki O-renkaat? yhteensä 3kpl?
Onko Biltema/Motonet/yms-haratsu -pumpuilla eroa?
(Mikä on orkkispumpun valmistaja)
Pitääkö muitakin tiivisteitä vaihtaa asentaessa uutta pumppua paikalleen? esim turbon vesikierron banjojen tiivisteitä?
Tarvitaanko vielä lisäksi jotain?
Kys.2
Onko kukaan hakenut toimivan termarin tarvike tiskiltä? Jos on niin minkä merkkisen sai?
Kuuluuko vm96 B234L tonnariin 82 vai 89 asteinen?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Haratsu vesipumpuista
jos ei tuu mukana noita O-renkaita, hanki ne erikseen.
Muista irroittaa lohkosta se alumiiniputki asennuksen ajaksi
Ainahan se VP:n tiivistekin pitää uusia, vanha repeytyy asennuksessa.
Pumppu kannattaa ostaa Motonetistä, katso vain että saat oikeanlaisen.
Vinkkinä: pyöritä käsin sitä siipipyörää ja katso ettei ole epäkesko, mulla on käynyt kerran niin Bilteman pumpulle.
Muista irroittaa lohkosta se alumiiniputki asennuksen ajaksi

Ainahan se VP:n tiivistekin pitää uusia, vanha repeytyy asennuksessa.
Pumppu kannattaa ostaa Motonetistä, katso vain että saat oikeanlaisen.
Vinkkinä: pyöritä käsin sitä siipipyörää ja katso ettei ole epäkesko, mulla on käynyt kerran niin Bilteman pumpulle.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Haratsu vesipumpuista
Tarkoitatko tiivistettä:9113325? Asennetaanko pumppu jotenkin kahdessa osassa?Firges9000 kirjoitti: Ainahan se VP:n tiivistekin pitää uusia, vanha repeytyy asennuksessa.
Vanhoissa ketjuissa ja EPC:ssäkin mainitaan O-renkaille vain osanumerot, mistäköhän läytyisi mitat?
Firges9000 kirjoitti: Vinkkinä: pyöritä käsin sitä siipipyörää ja katso ettei ole epäkesko, mulla on käynyt kerran niin Bilteman pumpulle.


-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Haratsu vesipumpuista
Yleensä Motonetin pumpun mukana on laippatiiviste ja yksi O-rengas
TUO o-rengas tulee vesipumpun ja alumiiniputken väliin, muuta O-rengasta en tarvinnut. Mulla on samanlainen pirssi kuin sulla, vain manuaalisena.
Katso tiskillä että se on samanlainen kuin autossasi oleva, itse sain väärän,
TUO o-rengas tulee vesipumpun ja alumiiniputken väliin, muuta O-rengasta en tarvinnut. Mulla on samanlainen pirssi kuin sulla, vain manuaalisena.
Katso tiskillä että se on samanlainen kuin autossasi oleva, itse sain väärän,
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Haratsu vesipumpuista
Mulla oli moton pumpun massatiiviste aivan riekaleina paketissa. Se piti käydä vaihtaa, itse pumppu oli ihan asiallisen oloinen ja sopi paikallensa hyvin. Tais olla Italiaano.
M97CSB234EFM57001 RE85
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Haratsu vesipumpuista
Tiskillä kannattaa avata se paketti ja katsoa mitä siellä on, säästyy turhia juoksuja
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Haratsu vesipumpuista
Itsekin ostin vesipumpun motonetista ja kolme tiivistettä on paketissa, mutta eihän niille 2 isommalle ole käyttöä?
Ainakin B202 konessa en irroittanut alumiiniputkea kun pumpun vaihdoin, pitäisikö tässä b204 koneessa irroittaa? Vaurioituuko se helposti kun pumppua sinne änkeää?
Näyttää tämä olevan Espanjalainen tuote, eikös alkuperäiset ole japseja?
Ainakin B202 konessa en irroittanut alumiiniputkea kun pumpun vaihdoin, pitäisikö tässä b204 koneessa irroittaa? Vaurioituuko se helposti kun pumppua sinne änkeää?
Näyttää tämä olevan Espanjalainen tuote, eikös alkuperäiset ole japseja?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Haratsu vesipumpuista
Lähinnä sitä mietin että minun tuurilla ja Murphyn avustuksella vuotokohta on nimenomaan siinä mihin ei tullut tiivistettä mukaan.
Toimenpiteen aion suorittaa TI-hallissa, aikaa on varattuna riittävästä. Ajankohta ja TI hallin sijainti on mitä huonoin "unohtuneen" varaosan tai O-renkaan hakemiseen, tämä on tehtävä kerralla.
Asiaa enemmän setvittyäni selvisi että pumppu vaihtuu kahdessa osassa
.
"uutena" osana tulee itse pumppu ydin pyörivine osineen, siivapyörä ja pumpun pääty jää vanhasta?
Esim EPC:n "pumpun vaihtoyksikössä" [9321688] ei tule tuota päätyä mukana missä on ne 2 isompaa O-rengasta ja turbon vesiputket.
Onko näin myös moton vaihtoyksikössä?
Ajatellen että jos vuoto on pumpussa itsessään tai pienemmän alumiiniputken O-renkaassa niin korjaus on paljon simppelimpi -> vähemmän purettavaa?
Toimenpiteen aion suorittaa TI-hallissa, aikaa on varattuna riittävästä. Ajankohta ja TI hallin sijainti on mitä huonoin "unohtuneen" varaosan tai O-renkaan hakemiseen, tämä on tehtävä kerralla.
Asiaa enemmän setvittyäni selvisi että pumppu vaihtuu kahdessa osassa

"uutena" osana tulee itse pumppu ydin pyörivine osineen, siivapyörä ja pumpun pääty jää vanhasta?
Esim EPC:n "pumpun vaihtoyksikössä" [9321688] ei tule tuota päätyä mukana missä on ne 2 isompaa O-rengasta ja turbon vesiputket.
Onko näin myös moton vaihtoyksikössä?
Ajatellen että jos vuoto on pumpussa itsessään tai pienemmän alumiiniputken O-renkaassa niin korjaus on paljon simppelimpi -> vähemmän purettavaa?
Re: Haratsu vesipumpuista
Motonetin pumppu on juuri tuollainen, vain yksi o-rengas menee käyttöön ja vanha pääty, sekä siivapyörä jää käyttöön vanhasta.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Haratsu vesipumpuista
Niissä moottoreissa, joissa pumppu liittyy lohkon kylkeen O-rengastiivistyksellä (B234, B204) tarvitaan ne isommatkin O-renkaat (8046682 ja 8046674). Pumpun vaihdon yhteydessä kuitenkin liikahtaa se lohkon kyljessä oleva putkinysä ja vuotaa nysän juuresta viimeistään pumpun vaihdon jälkeen ellei jo ennen.
Turbon vesiputken voi saada tiivistymään vanhoillakin banjoliitoksen tiivisteillä, tai pumpun takaosan voisi ehkä saada irto lohkon kyljessä olevasta nysästä putkea varovasti taivuttamalla ja banjopulttia avaamatta. En ole kokeillut. Enkä ole muutenkaan B234-vesipumppua vaihtanut kuin vapariin, jossa tilaa on ihan eri malliin kuin turbossa.
Voihan ne lohkon kyljessä olevat O-renkaat jättää riskillä vaihtamatta ja varautua tekemään homma sitten uudestaan kun ilmenee vuotoa. Säästyy ekalla yrityksellä koskemasta turbon vesiputken liitoksiin.
Tarkkuutta keskusteluun, Motonetissa myydään monenmerkkisiä vesipumppusarjoja ja kahdenlaiseen tonnarin moottoriin. Vasta paketin avaamalla näkee mitä kaikkia tiivisteitä tuli mukana.
B234:
http://data.eeuroparts.com/Images/parts ... ce818f.jpg
http://data.eeuroparts.com/Images/diagr ... f0d753.gif
B202:
http://data.eeuroparts.com/Images/parts ... acbeaf.jpg
http://data.eeuroparts.com/Images/diagr ... oolsys.gif
Turbon vesiputken voi saada tiivistymään vanhoillakin banjoliitoksen tiivisteillä, tai pumpun takaosan voisi ehkä saada irto lohkon kyljessä olevasta nysästä putkea varovasti taivuttamalla ja banjopulttia avaamatta. En ole kokeillut. Enkä ole muutenkaan B234-vesipumppua vaihtanut kuin vapariin, jossa tilaa on ihan eri malliin kuin turbossa.
Voihan ne lohkon kyljessä olevat O-renkaat jättää riskillä vaihtamatta ja varautua tekemään homma sitten uudestaan kun ilmenee vuotoa. Säästyy ekalla yrityksellä koskemasta turbon vesiputken liitoksiin.
Tarkkuutta keskusteluun, Motonetissa myydään monenmerkkisiä vesipumppusarjoja ja kahdenlaiseen tonnarin moottoriin. Vasta paketin avaamalla näkee mitä kaikkia tiivisteitä tuli mukana.
B234:
http://data.eeuroparts.com/Images/parts ... ce818f.jpg
http://data.eeuroparts.com/Images/diagr ... f0d753.gif
B202:
http://data.eeuroparts.com/Images/parts ... acbeaf.jpg
http://data.eeuroparts.com/Images/diagr ... oolsys.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Haratsu vesipumpuista
Tänään vilkaisin tuota vesipumpun vaihtoa ja voi olla nopeinta napata koko pumppu irti lohkosta ja vaihtaa se itse pumppuosa irtonaisena ja laittaa sitten uudelleen paikalleen uusilla o-renkailla. Mikäli pakoputki lähtee helposti irti turbosta saa hieman lisää tilaa ja ilmastoinnin kompuran kääntää yläpuolelta sivuun. Onko tuossa turbon vesiputken liitoksessa kuparitiivisteet vai mitkä?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Haratsu vesipumpuista
Kiitos Jus, jällen kerran tyhjentävästä vastauksesta
Loppu arpominen ainakin minun osalta
Eikös kaikki banjot tiivisty USIT-tiivisteillä.
(Metallinen prikka jonka sisäkehälle vulkanoitu kumirengas)
Ymmärrän sen että DP on tiellä mutta miksi kompura pitää nostaa lukkopellin päälle?
Eikös pumppu vaihdu pyöränkotelon kautta?

Loppu arpominen ainakin minun osalta

Eikös kaikki banjot tiivisty USIT-tiivisteillä.
(Metallinen prikka jonka sisäkehälle vulkanoitu kumirengas)
Ymmärrän sen että DP on tiellä mutta miksi kompura pitää nostaa lukkopellin päälle?
Eikös pumppu vaihdu pyöränkotelon kautta?
Re: Haratsu vesipumpuista
No melkomoinen fakiiri on jos kaikki ruuvit avaa pyöräkotelon kautta, mutta joku näppärä sen tekee. Helpoimmin se käy kun nostaa kompuran sivuun.
Niillä kumirengastiivisteillä oli pa-suodinkin tiivistetty, mutta nyt kupariprikoilla.
Niillä kumirengastiivisteillä oli pa-suodinkin tiivistetty, mutta nyt kupariprikoilla.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Haratsu vesipumpuista
Kävin hakemassa Motosta pumpun. Kyllä se oli just noin miten Jusa kirjoitti.
Moton tarvikepumppu B2x4 koneisiin sisältää kaikki 3 O-rengasta ja paperitiivisteen.
Pumppupaketin päällä lukee QH.
Itse pumppukin näytti timmiltä ja Firgesin mainitsemaan epäkeskoisuutta ei löytynyt
Moton tarvikepumppu B2x4 koneisiin sisältää kaikki 3 O-rengasta ja paperitiivisteen.
Pumppupaketin päällä lukee QH.
Itse pumppukin näytti timmiltä ja Firgesin mainitsemaan epäkeskoisuutta ei löytynyt

Re: Haratsu vesipumpuista
Motonetistä voi saada pumppuja puolella tusinalla eri merkillä ihan sen mukaan mitä hyllyssä sattuu sillä hetkellä olemaan, QH, Scantech, Pro Parts Sweden ym. Voipa parhaana päivänä osua kohdalle jopa Graf joka on muistaakseni orkkispumpun valmistaja. Ja noiden sisältö voi vaihdella eli kuten edellä kerrottu, niin kannattaa todellakin katsoa jo siellä liikkeessä että tulevatko kaikki O-renkaat pakkauksen mukana, etenkin jos asioi kymmenien kilometrien päästä. Ja mistäkö tiedän...DIggItaLLr kirjoitti: Moton tarvikepumppu..