Termostaatin vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Pöhkis
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: La Syys 12, 2009 20:26

Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Pöhkis »

Saab 9000 2.0t -95 cde elikkäs termostaatti pitäisi vaihtaa.. katsastelin ja löysin missä se on mutta mitenhän tuon vaihtaminen olisi helppoa kun en ole saabiin vielä tuollasita vaihtanut...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Termostaatin vaihto menee samanlaisilla ohjeilla kuin tyhjäkäyntimoottorin puhdistus, koska imusarjan alla oleva tyhjäkäyntimoottori on vähän termostaattikotelon pulttien edessä. http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.php

Termostaatinvaihdossa haasteet liittyvät lähinnä sen termostaatin esille saamiseen sieltä ahtaasta paikasta. Vanhemmissa korkeammalla imusarjalla olevassa jossa tyhjäkäyntimoottorikin on imusarjan päällä, homma on paljon helpompi.

Uusi 89-asteinen orkkis-termostaatti vaikka merkkiliikkeen tiskiltä, ja asentaessa muistettava laittaa termostaatti paikalleen niin että isommassa laipassa tiivisteen vieressä oleva messinkinippelillä varustettu ilmareikä tulee korkeimpaan kohtaan.

Samassa yhteydessä hoituu jäähdytysjärjestelmän puhdistus vaikka Bar's Nural -puhdistusaineella, ylävesiletkusta vanhaa nestettä pois sen verran että letkuun saa kaadettua puhdistusliemet ja letku takaisin kiinni, sitten jonkun aikaa ajoa ja kivettymien liuotushoitoa. Sitten jäähdyttimen alakulman tyhjennysnipasta järjestelmän tyhjennys ja huuhtelu termostaatinvaihdon yhteydessä.

Kuva Kuva

Lisää kuvia: http://www.saabphotos.com/gallery/Thermostat
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Karpov »

Mikähän perkele näin 2012 ois hyvä termari?

Vanha alko tekeen niin että tyhjäkäynnillä nosti lämmöt ehkä kello 10 melkein puol 11 mutta ajossa oli sitten kaupunki tai maantie niin laski heti kello kaheksaan missä ollut kokoajan.

Wahlella alotin eilen, kello 10 oli lämmöt 90% ajasta oli sitten tyhjäkäynti tai maantie, välillä oli ehkä muutaman hetken kello 9. Jäähdytin ei ollu kuuma mutta ylävesiletku oli tottakai.


Tänään saab tiskiltä motorrad, sama touhu kun wahlen kanssa mutta sentään jäähdytinkin kuumeni.


Ei tunnu nuo ryönät pelaavan sitten millään. Vituttaa kun joka kerta menee 3-4 litraa nestettä hukkaan ja aikaa.


Tietääkö joku vai jääkö ilman vastausta tämäkin?
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Toimiiko jäähdytyspuhaltimen termostaattikytkin?
Pysyykö jäähdytysjärjestelmässä paineet vai onko letkut löysänä ajon jälkeen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Karpov kirjoitti:Mikähän perkele

Tietääkö joku vai jääkö ilman vastausta tämäkin?
Kuten :saab: ystävä JUS neuvoi, "tarkasta jäähdytyspuhaltimen toiminta" :idea:

Mulla OLI vastaavan tilanteen/vian aiheuttajana poikkihapettunut liitin jäähdytyspuhaltimen johdotuksessa/liittimessä
Anna autosi käydä tyhjäkäyntiä paikallaan ja katso meneekö flekti päälle :idea:
Tsemppiä ja kovia hermoja, kyllä se vika vielä löytyy.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Karpov »

Puhallin pärähti wahlella pyörimään siinä lähemmäs klo 11 viisarissa, tolla motorradilla ei oo lähteny pyörimään mutta sillä ei oo lämmöt noin kovaks noussu.


Kyllä letkuissa painetta on ajon jälkeen, nestevuotojakaan en oo havainnu.

Oisko se mahollista että alkup termari mitä rupesin vaihtamaan toimi mutta flekti ei pärähtänyt käyntiin tyhjäkäynnillä ja siksi nousi lämmöt?


Ja turhaan nyt puljannu noitten paskojen kanssa?
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mikä on auton tarkka malli? On mahdollista että jos autossa on kaksivaiheinen flekti, niin ykkösnopeus on poissa pelistä = sahaaminen noin ysin ja yhdentoista välillä paikoillaan tai hiljaa ajettaessa.

Nuo muut vivahteet erimerkkisillä termostaateilla voivat selittyä sillä että niissä ja niiden käyttäytymisessä eli avautumisnopeudessa ja käytönaikaisessa säätelyssä vedenkiertoa ajatellen on eroja.
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Karpov »

Minuteman kirjoitti:Mikä on auton tarkka malli? On mahdollista että jos autossa on kaksivaiheinen flekti, niin ykkösnopeus on poissa pelistä = sahaaminen noin ysin ja yhdentoista välillä paikoillaan tai hiljaa ajettaessa.

Nuo muut vivahteet erimerkkisillä termostaateilla voivat selittyä sillä että niissä ja niiden käyttäytymisessä eli avautumisnopeudessa ja käytönaikaisessa säätelyssä vedenkiertoa ajatellen on eroja.
89 turbo manuaali. Hain 2 napasen anturin jo, samanlainen kun oli autossa kiinni. En viel vaihtanu.

Lämmöt korkeimmalla just maantiella, ei laske lainkaan. Kaupunki ja tk seilaa.

Paskoja nykyajan termarit jos tuo normaalia. Pelolla +20 kelejä sais odotella.

Escortissa paska termari teki ihan samaa, pahiten just ajossa lämpes.

Pitääkö jostain purkuautosta ottaa vanha jos nuo tommosia?
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Karpov kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Mikä on auton tarkka malli? On mahdollista että jos autossa on kaksivaiheinen flekti, niin ykkösnopeus on poissa pelistä = sahaaminen noin ysin ja yhdentoista välillä paikoillaan tai hiljaa ajettaessa.

Nuo muut vivahteet erimerkkisillä termostaateilla voivat selittyä sillä että niissä ja niiden käyttäytymisessä eli avautumisnopeudessa ja käytönaikaisessa säätelyssä vedenkiertoa ajatellen on eroja.
89 turbo manuaali. Hain 2 napasen anturin jo, samanlainen kun oli autossa kiinni. En viel vaihtanu.

Lämmöt korkeimmalla just maantiella, ei laske lainkaan. Kaupunki ja tk seilaa.

Paskoja nykyajan termarit jos tuo normaalia. Pelolla +20 kelejä sais odotella.

Escortissa paska termari teki ihan samaa, pahiten just ajossa lämpes.

Pitääkö jostain purkuautosta ottaa vanha jos nuo tommosia?
EI PIDÄ OTTAA VANHAA.

Saitkos flektinpyörimään maadoittamalla nastan
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Karpov »

Joo, kävin flektin johdot läpi, oli releellä vedetty.

Flekti pyörii kun pistin suoran virran, ei pyöri noilla termareilla ikinä anturista kun jäähdyttimen alaosa ihan halju vaikka ylävesiletku ois tulikuuma.

Paineet pysyy järjestelmässä, ei vuoda mitään. Vituttaa suunnattomasti kuinka helvetissä tommosta paskaa tehdään ja myydään ihmisille. Kuka maksaa jos noitten termarisekoiluitten jälkeen menee vaikka kansi? Kysyn vaan saatana :x


Anturia en vielä vaihtanut kun ei ollu 29-30mm lenkkiavainta ja aattelin että se varmaan toimiikin kunhan vesi lämpenis sinne asti.


Missä vaiheessa flektin pitäs pärähtää päälle jos katotaan lämpömittarin asentoa?
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

En ole varma liikkuuko vanhemmassa mittari lineaarisesti, mutta ainakaan uudemmassa ei pysty tarkkaa lämpötilaa tulkitsemaan. Flekti lähtee ykkösnopeudelle vähän reilussa sadassa asteessa anturin mukaan.
M97CSB234EFM57001 RE85
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Karpov kirjoitti:Joo,
Missä vaiheessa flektin pitäs pärähtää päälle jos katotaan lämpömittarin asentoa?
Missä päin asut, mulla olis Vantaalla sellainen laser/infrapuna-lämpömittari käytössä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Karpov »

Pistin alkuperäsen takasin mikä teki vain tyhjäkäynnillä lämpöjen nostoa mutta ajossa ei. Nyt toiminut kokoajan normaalisti jopa tyhjäkäynnillä. Liekö ollu vaan flektissä häikkää tuon termarin kanssa?


Kymmeneen vuoteen ei ollu kukaan kuulemma termaria palauttanu satakunnan autotaloon missä paikallinen saab tiski.

Porissa nyt autoo hoivaan mutta tosin kunnossa tältäerää.
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja sarka »

-90 turbo tomaagissa seilaa lämmöt 9 - 10:30 väliä kylillä ja hitaassa ajossa. Maantiellä 80 vauhdissa 9-10 välillä, vasta 110 alkaa pysymään kurissa ja silloinkin jököttää noin kello 10 tienoilla. Tässä on ihan yksivaiheinen puhallin ja ilmastoinnille oma flekti. Ulkona oli joku 15C lämmintä kun ajelin. Oiskohan syytä vaihtaa termari?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

sarka kirjoitti:-90 turbo tomaagissa seilaa lämmöt 9 - 10:30 väliä kylillä ja hitaassa ajossa. Maantiellä 80 vauhdissa 9-10 välillä, vasta 110 alkaa pysymään kurissa ja silloinkin jököttää noin kello 10 tienoilla. Tässä on ihan yksivaiheinen puhallin ja ilmastoinnille oma flekti. Ulkona oli joku 15C lämmintä kun ajelin. Oiskohan syytä vaihtaa termari?
On syytä. Motonetin paskatermareita ei kannata laittaa, lämmöt jää roikkumaan niillä.
Vastaa Viestiin