Saab.96 kirjoitti:Mitens kun mä vaihdoin öljyt ja suodattimet juuri ennen etanoliin siirtymistä, pitäisikö öljyt+suodatin ja bensasuodatin vaihtaa silti parin tankillisen jälkeen??
Moro!
Kyllä se hyväksi voisi olla. Ainakin toi bensansuodatin. Ei ole kovin kallis eikä vaikea vaihdettava, joten suosittelen. Koneen öljyt ja suodatin kannattaa ehkä myös vaihtaa ekalla kerralla vähän lyhyemmällä välillä, tikusta sitä voi vähän seurata. Operaatio ei ole kuitenkaan kovin kallis, joten ei siitä ainakaan haittaa ole.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
kykkvi kirjoitti:Rupesihan kiinnostamaan, pitänee odottaa kuitenkin että liikkeen myöntämä takuu loppuu. Onko tuo softa joku virisofta vai pysyykö tehot/vääntö samoina?
Mun tapauksessa matalapaine 9-5 149 hv /240 Nm muuttui vähän ne tehot -> 235 hv/360 Nm (Tämä on BioPower Stage1)
Mut on hauskempi ja halvempi ajaa!! Suosittelen!
Mitä kustansi moinen operaatio? Koneena ilmeisesti 2.0t? Kasvoiko kulutus tuon ~30%?
kykkvi kirjoitti:Rupesihan kiinnostamaan, pitänee odottaa kuitenkin että liikkeen myöntämä takuu loppuu. Onko tuo softa joku virisofta vai pysyykö tehot/vääntö samoina?
Mun tapauksessa matalapaine 9-5 149 hv /240 Nm muuttui vähän ne tehot -> 235 hv/360 Nm (Tämä on BioPower Stage1)
Mut on hauskempi ja halvempi ajaa!! Suosittelen!
Mitä kustansi moinen operaatio? Koneena ilmeisesti 2.0t? Kasvoiko kulutus tuon ~30%?
Kone on tuo 2.0t "matalapaine" (nykyisin 1.2 bar)
Softa maksoi 100 euroa kun nimierkki "Nappe" kävi hoitaa homman.
Nyt on eka tankillinen ajettu, kulutus oli 10,6 l/100 km (60% seos)ja toka tankki menossa ja ajotietokone näyttää 11 l/100km (74% seos)...
Eli ei nyt ihan 30 % noussut, ennen oli 95E10 kulutus 9-9.5 l/100km...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96 kirjoitti:Mitens kun mä vaihdoin öljyt ja suodattimet juuri ennen etanoliin siirtymistä, pitäisikö öljyt+suodatin ja bensasuodatin vaihtaa silti parin tankillisen jälkeen??
Moro!
Kyllä se hyväksi voisi olla. Ainakin toi bensansuodatin. Ei ole kovin kallis eikä vaikea vaihdettava, joten suosittelen. Koneen öljyt ja suodatin kannattaa ehkä myös vaihtaa ekalla kerralla vähän lyhyemmällä välillä, tikusta sitä voi vähän seurata. Operaatio ei ole kuitenkaan kovin kallis, joten ei siitä ainakaan haittaa ole.
Okei. Nykyisellä bensasuodattimella on ajettu alle 1000km josta puolet bensalla. Pitänee käydä ostaa siis uusi suodin seuraavaa huoltoa varten.
Meinasin vaihtaa öljyt seuraavaksi yht 5000 km ajon jälkeen viimeistään (Onko jo liian pitkä vaihtoväli tähän saumaan?) ja samalla sen bensasuodattimen sit kanssa.
Tähän autoon tehtiin juuri ennen etanoliin siirtymista moottorin puhdistus operaatio (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=92311) noilla ohjeilla.....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Juu, toi 5000 vois olla ihan käypä väli. Välillä kun vähän seuraa tikusta. Itse vaihdoin bensan suodattimen vajaan kolmen tankin jälkeen ja kyllä siinä jo merkit oli näkyvissä.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Tämänkö voi tehdä myös vanhempaan autoon? -99 2.0t 9-5 Mites paikat kestää tuollaisessa laitoksessa?
Miten tuon tankkauksen kanssa? Voiko sen jälkeen siis ajaa kokonaan e85:lla, vai sekoituksella jonka suhde on...? Ja jos kokonaan E85:lla, niin sulkeeko se 95e10:n pois? E85:sta kun ei vielä kaikilla paikkakunnilla ole.
Kuminilkka kirjoitti:Okei, nyt saitte miehen kiinnostumaan.
Tämänkö voi tehdä myös vanhempaan autoon? -99 2.0t 9-5 Mites paikat kestää tuollaisessa laitoksessa?
Miten tuon tankkauksen kanssa? Voiko sen jälkeen siis ajaa kokonaan e85:lla, vai sekoituksella jonka suhde on...? Ja jos kokonaan E85:lla, niin sulkeeko se 95e10:n pois? E85:sta kun ei vielä kaikilla paikkakunnilla ole.
Tuon ikäiseen 9-5:seen saa myös flexifuelin, kysyin Napelta siitä kun faijalla on -98 2.0t.
Ainoa ero on että 98-00 malleissa on eri suuttime (vihreät)t kun uudemmissa 01 (punaiset tai ruskeat) eteenpäin malleissa ja max tehot jaa noin 170 hv tasolle..
Ja tankata voi kaikkia bensalaatuja ja E85:ttä....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Kuminilkka kirjoitti:Okei, nyt saitte miehen kiinnostumaan.
Tämänkö voi tehdä myös vanhempaan autoon? -99 2.0t 9-5 Mites paikat kestää tuollaisessa laitoksessa?
Miten tuon tankkauksen kanssa? Voiko sen jälkeen siis ajaa kokonaan e85:lla, vai sekoituksella jonka suhde on...? Ja jos kokonaan E85:lla, niin sulkeeko se 95e10:n pois? E85:sta kun ei vielä kaikilla paikkakunnilla ole.
Tuon ikäiseen 9-5:seen saa myös flexifuelin, kysyin Napelta siitä kun faijalla on -98 2.0t.
Ainoa ero on että 98-00 malleissa on eri suuttime (vihreät)t kun uudemmissa 01 (punaiset tai ruskeat) eteenpäin malleissa ja max tehot jaa noin 170 hv tasolle..
Ja tankata voi kaikkia bensalaatuja ja E85:ttä....
Eikös noi wanhemmat T5 autot toimineet nimenomaan joko/tai periaatteella, kun ei saa T5 lootaan kahta polttoainekarttaa tms? Pitäisi olla kaksi boksia ja yhtä ainetta tankissa kerrallaan?
T7 autoissa taas toimii Flexfuel...
Korjatkaa nyt ihmeessä ettei tule väärinkäsityksiä.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1 Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Viimeksi muokannut tturku, Pe Maalis 09, 2012 09:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy:Poistettu turha lainaus. Jos vastaat tai jatkat edelliseen viestiin niin ÄLÄ LAINAA!
t.t.j kirjoitti:Voi ajaa bensalla, e85:lla tai niiden sekoituksella.
Eikös näistä aikoinaan mm. Mimmi varoitellut, että jos kärry ei ole "aito" biopower, niin bensiinin ja etanolin tiettyjä seossuhteita piti välttää?? Esim. about 50/50 seos oli muistaakseni melko syövyttävää esim. alumiinille, joten sitä kannattaa välttää.
Ylipäätään muistan näiden kauan viinaksilla ajaneiden suositelleen jotain sen tyyppistä, että polttonesteen laatu vaihdettaisiin lähes tyhjällä tankilla, ts. opiskelijavalon palaessa.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Tobbana kirjoitti:9-5 on aina trionic7, jolloin myös flexifuel-ominaisuus on ohjelmoitavissa.
9-3:ssa oli myös trionic5 noin vuoteen 2000 asti, joka voidaan ohjelmoida vain jommalle kummalle polttoaineelle, ei molempien yhtäaikaiseen käyttöön.
9000 ja ng900 vuodesta '94 ('93) trionic5, johon pätee sama kuin tuohon edelliseen.
-Sami
Ok. Astuin 9-3 nimiseen miinaan.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1 Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
9000 automaatilla kirjoitti:Eikös näistä aikoinaan mm. Mimmi varoitellut, että jos kärry ei ole "aito" biopower, niin bensiinin ja etanolin tiettyjä seossuhteita piti välttää?? Esim. about 50/50 seos oli muistaakseni melko syövyttävää esim. alumiinille, joten sitä kannattaa välttää.
Tuohon väitteeseen ei ole löytynyt mitään perustetta että tuollainen sekoitus olisi jotenkin syövyttävämpää. Taisi olla päätelmää jostain lauseesta jossain manuaalissa tms. Voi toki olla softalle haastavampaa.
Flexifuel softalla sekoitussuhteella ei ole merkitystä.
Viimeksi muokannut Rafu, To Maalis 08, 2012 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Rafu kirjoitti:Tuohon väitteeseen ei ole löytynyt mitään perustetta että tuollainen sekoitus olisi jotenkin syövyttävämpää. Voi toki olla softalle haastavampaa.
Flexifuel softalla sekoitussuhteella ei ole merkitystä.
Joo, itse en ole asianmukaisia tutkimustuloksia aiheesta nähnyt, mutta aika paljon laitan painoarvoa esim. Mimmin ja Napen puheille tässä asiassa.
Hetkellinen seos ei varmaankaan aiheuta pahoja vaurioita, mutta jos tiedossa on pidempi seisotus (viikon loma ), niin en ainakaan omallani kokeile mitään seoksia... Jokainen toki ajelee omallaan millä seoksella lystää .
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...