Imukanavien nuohous
Re: Imukanavien nuohous
purkki ostettu merkkiä liqui moly. ohjeessa vain lukee että dieselmoottoriin jossa egr ja pakokaasunhiukkassuodatin. 2.2Tid:ssä ei taida olla. vuosimalli 2003 ja sport sedan. Voinkohan nyt käyttää jos suodatinta ei ole. meneekö katalysaattori tukkoon tms jos käytän?
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Re: Imukanavien nuohous
Voit tottakai käyttää. Se teksti vaan tarkoittaa että sopii myös hiukkassuodattimella varustettuun autoon. Ilman DPF:ää on vain vähemmän kranttu. Katti on putkessa ennen suodatinta..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Imukanavien nuohous
Aineet laitettu. käyntiääni muuttui todella tasaiseksi. kun otin ehtoputken irti, auto kävi todella rumasti, kuulosti kuin imusarja olisi "hengittänyt" ulospäin, myös höyryä tuli ulospäin. Ääni oli todella korvia huumaava ja ääni oli "nykivä" kuin olisi pätkinyt jotenkin.
Itse pönkkäsin kaasupolkimen asentoon jossa kierrokset oli ohjeen mukaiset 2000rpm. sen jälkeen aloin laittamaan ainetta lyhyin suihkauksin. alussa ei mainittavaa muutosta, kierrokset nousivat hieman. kierrokset alkoivat jäädä kokoajan ylemmäs, 2500rpm kohdalla alkoi kierrokset humpaamaan ja kävi vaikean oloisesti. tämän jälkeen kierrokset asettuivat 2800 kohdalle jolloin laitoin muutaman suihkauksen ja lopetin homman. tässävaiheessa käynti oli todella tasaista ja sievää eli ilmeisesti sieltä jotain lähti. toimenpiteenaikana ei isommin savuttanut mutta haju oli melkoinen. nyt ei pöläytä mustia savuja paikalla polkaistessa, aiemmin oli aina musta läikkä takana ja pöläytti savut. lyhyen testin perusteella voin sanoa että vedot parani. Tämän kokemuksen perusteella suosittelen.
Toinen asia ilmaantui tänään: 5-vaihde alkoi pomppaamaan pois päältä, ei oikeastaan pysy päällä ollenkaan muuten kuin kepistä pitämällä. onkohan laatikko sanonut sopimuksen irti vai mikähän tuli? aiemmin ei ole kyllä varoitellut ollenkaan, ei ääntänyt eikä pompannut päältä koskaan. eka kerran pomppasi tasaisella matkanopeudessa (100km/h) tyhjällä autolla.
Itse pönkkäsin kaasupolkimen asentoon jossa kierrokset oli ohjeen mukaiset 2000rpm. sen jälkeen aloin laittamaan ainetta lyhyin suihkauksin. alussa ei mainittavaa muutosta, kierrokset nousivat hieman. kierrokset alkoivat jäädä kokoajan ylemmäs, 2500rpm kohdalla alkoi kierrokset humpaamaan ja kävi vaikean oloisesti. tämän jälkeen kierrokset asettuivat 2800 kohdalle jolloin laitoin muutaman suihkauksen ja lopetin homman. tässävaiheessa käynti oli todella tasaista ja sievää eli ilmeisesti sieltä jotain lähti. toimenpiteenaikana ei isommin savuttanut mutta haju oli melkoinen. nyt ei pöläytä mustia savuja paikalla polkaistessa, aiemmin oli aina musta läikkä takana ja pöläytti savut. lyhyen testin perusteella voin sanoa että vedot parani. Tämän kokemuksen perusteella suosittelen.
Toinen asia ilmaantui tänään: 5-vaihde alkoi pomppaamaan pois päältä, ei oikeastaan pysy päällä ollenkaan muuten kuin kepistä pitämällä. onkohan laatikko sanonut sopimuksen irti vai mikähän tuli? aiemmin ei ole kyllä varoitellut ollenkaan, ei ääntänyt eikä pompannut päältä koskaan. eka kerran pomppasi tasaisella matkanopeudessa (100km/h) tyhjällä autolla.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Re: Imukanavien nuohous
Hetki sitten tuli itsekkin tehtyä tuo "imukanavien nouhous". Käytin aineena Liqui Molyn Ansaug-system-reiniger dieseliä jonka tilasin täältä. Pullossa on erittäin kätevä n. puolen metrin letku jonka päässä sumusuutin jolla on kätevä sumuttaa aine imusarjaan, tämän takia en tehnyt korkista mitään tulppaa tai muita virityksiä. Käynti muuttui selvästi aina kun ainetta suihku imusarjaan. OP-Comin mukaan hiukkas-suodattimen prosentit muuttui 58 -> 60% prosessin aikana. Ja prosessin aikana syttyi yllättäen myös CE-valo ja viittasi imuvuotoihin. Katsotaan oliko vaikutusta kulkuun tai kulutukseen.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Imukanavien nuohous
BG intake cleaner 12€ pullo ja tulee 100 ml enemmän kuin fortea, muuten sama aine.
Kalle Kiviranta
Saab 9-3 SC 1.9 TidS (-07),Saab 9-3 SC 2.0 (-06), Saab 99 2.0 (-72), Saab 900 (-87), Saab 96 (-75, -73 ja -65)
Saab 9-3 SC 1.9 TidS (-07),Saab 9-3 SC 2.0 (-06), Saab 99 2.0 (-72), Saab 900 (-87), Saab 96 (-75, -73 ja -65)
Re: Imukanavien nuohous
Jelppaisko joku hiukan...
Mikäs letku minun pitäisi irrottaa, jos tuon tekisin? Löytyykö ohje WIS:tä?
Liqui moly kyllä jo hommattuna ja ajattelin, jotta jos hiukan ennakko huoltoo tekisi. Siis jos osaa
Mikäs letku minun pitäisi irrottaa, jos tuon tekisin? Löytyykö ohje WIS:tä?
Liqui moly kyllä jo hommattuna ja ajattelin, jotta jos hiukan ennakko huoltoo tekisi. Siis jos osaa
Re: Imukanavien nuohous
Iso ahtoletku imusarjasta.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Imukanavien nuohous
Onko tietoa missä noita imusarjan puhdistusaineita myydään, varaosaliikkeissä eivät ole kuulleetkaan moisista aineista? Toimittaakohan maahantuojat kyseisiä aineita yksinomaan korjaamoille?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Imukanavien nuohous
Paikallisessa Autoasi liikkeessä ainakin oli hyllyssä Liquid molyn ainetta kaupan. Omani tilasin Motormarket nettikaupasta jonka linkki tässä ketjussa.ng900aero kirjoitti:Onko tietoa missä noita imusarjan puhdistusaineita myydään, varaosaliikkeissä eivät ole kuulleetkaan moisista aineista? Toimittaakohan maahantuojat kyseisiä aineita yksinomaan korjaamoille?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Imukanavien nuohous
^ kiitos tiedosta, täytyy siis käydä kyselemässä paikallisista Autoasi -korjaamoista.
Irrottaakohan tuo aine oikeasti nokikökkäreitä imusarjasta, siis sellaisissakin tapauksissa joissa imukanavat on liki tukossa, tuskin sentään kertakäsittely riittää isompia kökkäreitä poistamaan?
Selkeintä olisi kait purkaa imusarja pois ja rassata kanavat mekaanisesti, ja loppuviimeistelynä käyttää tuota pesuainetta?
Irrottaakohan tuo aine oikeasti nokikökkäreitä imusarjasta, siis sellaisissakin tapauksissa joissa imukanavat on liki tukossa, tuskin sentään kertakäsittely riittää isompia kökkäreitä poistamaan?
Selkeintä olisi kait purkaa imusarja pois ja rassata kanavat mekaanisesti, ja loppuviimeistelynä käyttää tuota pesuainetta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Imukanavien nuohous
Liki 200tkm ajettuun oikea ratkaisu: EGR:n disabloiva softa jcarlsonilta, lisäksi EGR fyysisesti tukkoon ja uusi imusarja eBaystä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Imukanavien nuohous
Ei irrota ei. Imusarja irti ja mekaaninen rassaus ehdottomasti, jos on oikeasti tukossa. Sama käsittely kannen imukanaville. Ja jos ne puhtaaksi rassataan ja huuhdellaan, niin ei sinne enää mitään litkuja tarvii sumutella.ng900aero kirjoitti:
Irrottaakohan tuo aine oikeasti nokikökkäreitä imusarjasta, siis sellaisissakin tapauksissa joissa imukanavat on liki tukossa, tuskin sentään kertakäsittely riittää isompia kökkäreitä poistamaan?
Selkeintä olisi kait purkaa imusarja pois ja rassata kanavat mekaanisesti, ja loppuviimeistelynä käyttää tuota pesuainetta?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Imukanavien nuohous
Moro! Purkki litkua odottaa autossa ja vielä on muutama kysymysmerkki ilmassa. Kummasta päästä tuo näkösällä oleva 40cm ahtoputken pätkä on järkevämpää avata, moottorin kyljestä vai alempaa? Ja koneelle päinhän tämä suihkutellaan... 171000km mittarissa, että tuskin mitään ihmeellistä hyötyä on luvassa, mutta kokeillaan kuitenkin.
Saab 9-3SS 1.9l TiDS -07
Yamaha FZ6-N S2
Yamaha FZ6-N S2
Re: Imukanavien nuohous
Tulipa itsekin teetettyä TTID:n imusarjan putsaus Forten Diesel intake cleanerilla. Homma tehtiin samaan tapaan, kuin tässä ketjussa muutkin ovat tehneet, mutta ainetta ei uskaltanut kovin nopesti suihkutella, kun kierrokset nousivat aika herkästi. Reilu puolisen tuntia meni, että purkki saatiin tyhjäksi. Eipä tuo imusarja ilmeisesti kovin tukossa ollutkaan, ainakin kaasuläppä oli ihan siistin näköinen jo ennen käsittelyä. Tulipahan tehtyä ennakoivana toimenpiteenä ennen EGR:n eliminointia. Kulkupuoleenkaan ei ollut mitään selvää vaikutusta...
Tältä näytti imusarja kaasuläpältä putsauksen jälkeen:
Putsauksen jälkeen vaihdettiin vielä öljyt koneeseen ja lisättiin tankkiin purkillinen DPF-cleaneria:
http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte- ... egenerator
Eski
Tältä näytti imusarja kaasuläpältä putsauksen jälkeen:
Putsauksen jälkeen vaihdettiin vielä öljyt koneeseen ja lisättiin tankkiin purkillinen DPF-cleaneria:
http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte- ... egenerator
Eski
Re: Imukanavien nuohous
Forten intake cleaneria ruiskuttelin pullollisen....välittömänä havaintona käynnin pehmeneminen ja tasaantuminen huomattavasti alkuperäiseen tilanteseen verrattuna.
Purkuun ja kasauksen visi minuuttia ja vartin suihkuttelut. Imusarja ei edes ollut paskainen siitä läpänpuolelta peilillä katsottaessa mutta puhdistuksen jälkeen kiilteli. Josko tolla taas reilu satku menee
Purkuun ja kasauksen visi minuuttia ja vartin suihkuttelut. Imusarja ei edes ollut paskainen siitä läpänpuolelta peilillä katsottaessa mutta puhdistuksen jälkeen kiilteli. Josko tolla taas reilu satku menee