Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.
Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.
Joo...ihan eka saabi meikäläiselle ja kohtuu hyvin jo ajettukkin. 270000 km. 2.0.turbo wagon. Ihan hyvältä silti kosla tuntuu jos ei lasketa paria juttua. Paskat iskarit edessä ja takanaki huonohkot. pientä kolinaa mut saataa johtua iskareista. Mitä pitäs seurailla? Turbo juuri vaihdettu. Vinkkejä?
Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.
Mikä vuosimalli ? Eikä tuo nyt niin paljon ole ajettu.
Etupäässä voi kolahdella koiranluut ja alustaan vaan kierros iskareita/jousia niin paranee. Takapään puslat voi olla kuluneet myös.
Etsi hakutoiminnolla tarinoita huohotinjärjestelmästä ja tukkeutuvista imusihdeistä niin pääset makuun, muutoinhan kone on ihan kiva ja helppo softapäivityksellä nostaa tehoja tai muuttaa flexifuel biopower toimivaksi.
Juuri vaihdettu turbo joskus edeltää juurikin koneen voitelun loppumista eli sen imusihdin tutkinta olisi melko viisasta
Etupäässä voi kolahdella koiranluut ja alustaan vaan kierros iskareita/jousia niin paranee. Takapään puslat voi olla kuluneet myös.
Etsi hakutoiminnolla tarinoita huohotinjärjestelmästä ja tukkeutuvista imusihdeistä niin pääset makuun, muutoinhan kone on ihan kiva ja helppo softapäivityksellä nostaa tehoja tai muuttaa flexifuel biopower toimivaksi.
Juuri vaihdettu turbo joskus edeltää juurikin koneen voitelun loppumista eli sen imusihdin tutkinta olisi melko viisasta
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.
Kiiti vastauksesta. Auto on vm. 2000. Onko vuosimallilla joku erityinen merkitys? Pystyisköhän tota huohotinongelmaa eliminoimaan vähän jos öljyt vaihtelee 5000-10000km välein? Entäs forte liuotinkäsittely moottorille?
Viimeksi muokannut tturku, Ke Maalis 07, 2012 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu turha lainaus...
Syy: Poistettu turha lainaus...
Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.
Ota selville onko tehty huohotinpäivitys.
2004 tuli uusi huohotin.
2004 tuli uusi huohotin.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.
Yleensä vanhassa autossa tuo 10 000 km on minusta maksimi huoltoväliile, ihan muutenkin.dunkku kirjoitti:Kiiti vastauksesta. Auto on vm. 2000. Onko vuosimallilla joku erityinen merkitys? Pystyisköhän tota huohotinongelmaa eliminoimaan vähän jos öljyt vaihtelee 5000-10000km välein? Entäs forte liuotinkäsittely moottorille?vesa67 kirjoitti:Mikä vuosimalli ? Eikä tuo nyt niin paljon ole ajettu.
Etupäässä voi kolahdella koiranluut ja alustaan vaan kierros iskareita/jousia niin paranee. Takapään puslat voi olla kuluneet myös.
Etsi hakutoiminnolla tarinoita huohotinjärjestelmästä ja tukkeutuvista imusihdeistä niin pääset makuun, muutoinhan kone on ihan kiva ja helppo softapäivityksellä nostaa tehoja tai muuttaa flexifuel biopower toimivaksi.
Juuri vaihdettu turbo joskus edeltää juurikin koneen voitelun loppumista eli sen imusihdin tutkinta olisi melko viisasta
Täällä on hyvä ohje moottorin puhdistukseen jonka itse olen tehnyt kahteen 9-5:seen hyvällä menestyksellä -> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=92311 Suosittelen tällaista "isoa" huoltoa.
Tuolla keskustelua E85 muutoksesta -> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=110721
Kannattaa tutustua jos lisäteho ja pienemmät käyttökustannukset kinnostaa...
Onnea hyvän auton hankinnasta! Nämä ovat hyviä pelejä kun vaan niistä pitää huolta!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.
Nämä kun ovat GM:n alustalla johon joutuu uusimaan kuluvia osia useammin kun vanhoissa baaseissa mutta myös niveliä ja pusliakin on toki enemmän.vesa67 kirjoitti:Mikä vuosimalli ? Eikä tuo nyt niin paljon ole ajettu.
Etupäässä voi kolahdella koiranluut ja alustaan vaan kierros iskareita/jousia niin paranee. Takapään puslat voi olla kuluneet myös.
Etsi hakutoiminnolla tarinoita huohotinjärjestelmästä ja tukkeutuvista imusihdeistä niin pääset makuun, muutoinhan kone on ihan kiva ja helppo softapäivityksellä nostaa tehoja tai muuttaa flexifuel biopower toimivaksi.
Juuri vaihdettu turbo joskus edeltää juurikin koneen voitelun loppumista eli sen imusihdin tutkinta olisi melko viisasta
Varaosista kannataa kysyä takuu sillä kokemuksen mukaan niissä valtavia eroja kestävyydessä , näyttävät suosittelevan lemfjöderin osia joille tulee 3 vuoden takuu.
Olikos muuten joku löytänyt sellaisen riittävän pienen kameran jolla voisi tarkistaa sihdin kunnon öljypohjaa avaamatta.
Ja omasta mielestä käytetyissä Saabeissa on hinta/laatusuhde kohillaan. Ja bonuksena saa vielä mahdollisuuden biopoweriin(pelkällä softan muutoksella)
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.
Soveltuisikos tämmöinen?saapas77 kirjoitti: Olikos muuten joku löytänyt sellaisen riittävän pienen kameran jolla voisi tarkistaa sihdin kunnon öljypohjaa avaamatta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.
Eikä muuten huohotusjärjestelmän vaihto takaa, että toimii ikuisesti. Siitä vasemmalta ylhäältä venakopasta kun lähtee letku ohjaamoon päin niin mulla oli päivityksen jälkeen vuosien myötä se muuttunut lakritsiksi. Vaihdettiin samalla koko setti uusiin usiin, oli siellä smetanaa kertynyt taas putkien ja sen "laatikon" sisään. Jotenkin kivampi vaihtaa kaikki palikat kerralla, tuntuu se öljy aikaa myöden pehmentävän.
Aikaa myöden jäähdyttäjän alla olevat öljynlauhduttimen liittimet kumiletkun päässä alkaa ruostumaan, ainakin mulla meni -97 mallisessa pari? vuotta sitten letkut vaihtoon kun alkoi tihkumaan läpi. Kannattaa tsekata. Edestäpäin katsottuna vasen reuna.
Bensapumppu ja laturi meni mulla muistaakseni 275 tkm:ssä
on hyvä auto muutoin, kuudes sellainen menossa. No kohta sitä taitaa "parantua" ....
Aikaa myöden jäähdyttäjän alla olevat öljynlauhduttimen liittimet kumiletkun päässä alkaa ruostumaan, ainakin mulla meni -97 mallisessa pari? vuotta sitten letkut vaihtoon kun alkoi tihkumaan läpi. Kannattaa tsekata. Edestäpäin katsottuna vasen reuna.
Bensapumppu ja laturi meni mulla muistaakseni 275 tkm:ssä
on hyvä auto muutoin, kuudes sellainen menossa. No kohta sitä taitaa "parantua" ....
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.
Omaan saab 9-5 wagon vm2003 mittarilukema n. 165000 km (uudempi moottori eli harmaa venttilinkoppa). Teetätin fortekäsittelyn jonka yhteydessä tarkastutin öljysihdin, öljypohjan, valokuvattiin ja tutkittiin mitä silmillä havaitsi. Muutama karstakikkare oljypohjassa oli, öljysihti oli täysin puhdas eikä metallijauhoa öljypohjassa.tsaarela kirjoitti:Soveltuisikos tämmöinen?saapas77 kirjoitti: Olikos muuten joku löytänyt sellaisen riittävän pienen kameran jolla voisi tarkistaa sihdin kunnon öljypohjaa avaamatta.
Eli sinulla on vanhempi moottoriversio. Itse kyllä tekisin moottorin sisäpesun ja ottaisin öljypohjan irti sekä tarkastaisin ihan oman mielenrauhan takia, mitä tarkastettavissa on. Tein sellaisen huomion, että oljysihtiä on lähes mahdoton nähdä niin matalasta raosta endoskoopilla tai jollain muulla tähystimellä.
#4513
9-5 2.3t Stage 1 BioPower -07
9-5 2.0t Stage 1 -99
9-5 2.3t Stage 1 BioPower -07
9-5 2.0t Stage 1 -99
Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.
Aiheesta aikaisemminkin keskusteltu, eli pelkkä venttiilikopan väri ei kerro onko uudempi moottori.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.
Minulla on varmasti uudempi moottori saabissani, ja saab vm. 2003 huohotin on erilainen ja eri paikassa kuin esim. vm. -2003. Joten minun tapauksessani alumiinipintainen venttiilikoppa ainakin osoittaa, että moottori on uudempi.
Olen huomannut samat kirjoitukset venttiilikopan väristä kuin eklunto 1:kin.
Ei tätä asiaa voi varmasti yleistää.
Olen huomannut samat kirjoitukset venttiilikopan väristä kuin eklunto 1:kin.
Ei tätä asiaa voi varmasti yleistää.
#4513
9-5 2.3t Stage 1 BioPower -07
9-5 2.0t Stage 1 -99
9-5 2.3t Stage 1 BioPower -07
9-5 2.0t Stage 1 -99
Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.
Niin, siinä on sellainen eroavaisuus että 2003 mallisessa voi olla jo harmaa venakoppa mutta vanha huohotus. 2004-> on uusi huohotus ja myös harmaa venakoppa.
Aivan erilaisesta huohotusjärjestelmästä huomaa eron, 2004-> on reikä lohkossa.
2003 vuosimalli on vanhemmalla huohotuksella, muistetaan nyt että Saabilla alkaa vuosimalli jo edellisen vuoden heinäkuusta... Eli 7/2003-> on MY04 ja uusi huohotus.
Aivan erilaisesta huohotusjärjestelmästä huomaa eron, 2004-> on reikä lohkossa.
2003 vuosimalli on vanhemmalla huohotuksella, muistetaan nyt että Saabilla alkaa vuosimalli jo edellisen vuoden heinäkuusta... Eli 7/2003-> on MY04 ja uusi huohotus.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.
Tuo mikään kohtalaisen paljon ajettu ole, nim. 405 tuhatta femmalla rikkonut
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.
Ei oikein tunnu hyvältä, että uutta tulokasta pelotellaan <-2003 vuosimalleissa.
Rivien välistä ja kautta rantain annetaan ymmärtää, että kaikissa vanhemmissa 9-5 moottoreissa olisi huohotinviasta aiheutuneita moottorivaurioita. Jos näin olisi, kaikki moottorithan olisi jouduttu vaihtamaan takuuna toimiviin.
Rivien välistä ja kautta rantain annetaan ymmärtää, että kaikissa vanhemmissa 9-5 moottoreissa olisi huohotinviasta aiheutuneita moottorivaurioita. Jos näin olisi, kaikki moottorithan olisi jouduttu vaihtamaan takuuna toimiviin.
#4513
9-5 2.3t Stage 1 BioPower -07
9-5 2.0t Stage 1 -99
9-5 2.3t Stage 1 BioPower -07
9-5 2.0t Stage 1 -99
Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.
Kyllä niitä huohotinvaivoja on niin paljon että asiasta on hyvä olla tietoinen ja varautua huoltamalla moottoria oikein (huohotinpäivitys, vaihtovälit ajosuoritteesta riippuen). Käytetyn kanssa ei ole lainkaan tyhmä homma myöskään käyttää öljypohjaa irti ja todeta tilanne, ettei tule ikävää yllätystä.
Ei niitä vikoja ihan kaikissa ole mutta huomattavan suuressa osassa kyllä, turhaa itsepetosta kuvitella muuta.
Ei niitä vikoja ihan kaikissa ole mutta huomattavan suuressa osassa kyllä, turhaa itsepetosta kuvitella muuta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com