Ässän virittäminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ässän virittäminen

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Tuon tonnari aeron mitsun (TD04HL-15T) vaihtaminen orkkis mitsun (TE05-12B) tilalle vaatii joko välilaipan turbon ja pakosarjan välille tai sitten itsetehdyn/teetetyn pakosarjan, koska laippojen jako on erilainen. Lisäksi pitää (ainakin jos tekee välilaipalla ja turbo pysyy alkuperäiseen nähden samalla paikalla) kääntää pakopesää ja kompurapuolta runkoon eri asentoihin, jotta öljyn kulku ahtoputkien lähtö menee oikein. Ei tosin vaadi kuin parin seger renkaan poiston ja yhden pikkutapin katkaisun. Käännön myötä tosin sitten tarvii rakentaa hukkaportin kellon kiinnike uusiksi. Ja jos vielä meinaa orkkis pakoputken säilyttää (missä ei minun mielestä olis mitään järkeä), niin pitää pakopuolen lähdöstä sorvata pakoputken tiivistyskartio pois.

Eli on siinä vähän puuhastelua ja jos ei meinaa koneelle muuta tehdä, niin ehkä se Garretti on helpompi vaihtoehto. En tosin ole sellaista tehny, joten en tiedä onko siinäkin jotain jippoja, mutta ainakin pulttijako on sama.

Vakio turbolla saa ainakin 225 kaakkia irti, mutta kuten Moksu totesikin, niin 250 voi olla jo haavetta vain, tai ei ainakaan mitenkään järkevää. Mä veikkaisin, että 209hv 1,2bar ahdoilla voi olla lähellä totuutta, mutta kyllä siinä ollaan jo aika rajoilla orkkis coolerilla, turbolla ja downpipellä. Saattaapi ruveta vaikka nakuttelemaan...

Säätämään et pysty näissä oikeastaan mitään. Ahtoja voi hieman hienosäätää coolerin vaihdon jälkeen. Bensalastu onkin jo varmaan vaidettu, kun ahdot saatu noin ylös.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
_ZouS_
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 18:58

Re: Ässän virittäminen

Viesti Kirjoittaja _ZouS_ »

Siinä tuliki hyvä tietopaketti, oletetaan siis että jos ahdin menee vaihtoon se ois garretti siis. kumpi kannattaa tehä ensin, pakosarja vai isompi cooleri keulalle? milläs tätä nakutusta vois/kannattaa estää?
Viimeksi muokannut tturku, Ti Maalis 13, 2012 19:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu väärin tehty lainaus. Jos vastaat tai jatkat suoraan edelliseen viestiin niin älä lainaa tekstiä uudestaan, koska se lukee jo siinä yläpuolella kerran!
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ässän virittäminen

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Pakosarjaa ei ole mitään kiirettä tehdä, jos kerta turbo siihen suoraan istuu. Sen sijaan pakoputken vaihto, etenkin sen alkuosa downpipe katille asti kannattaa. Jostai olen lukenu, että orkkis alkukäyrän vaihtaminen kolmituumaiseen lisää heppoja jopa kymmenellä, eli se ahdistaa melko paljon. Samalla tosin joutuu akun vaihtamaan jonnekin muualle. Toki pelkän putken loppuosankin vaihtamisesta hyötyä on, mutta suurin muutos tulee tuolla DP:llä.

Cooleri menee kuitenkin ihan ensimmäisenä vaihtoon. Alkuperäinen postikortin kokoinen ei riitä kovin pitkälle. Iso cooleri on tehokas nakutuksen estäjä pitämällä imuilman lämmöt alempana.

Nakutusta voi estää juuri kunnon coolerilla ja huolehtimalla riittävästä bensan saannista. Laajakaistalambda on taas sen bensan saannin seuraamiseen ylivetovehje. Kuulee sen tosin jo paljaalla korvallakin kun alkaa kunnolla nakuttamaan ja kabiiniin kantautuu rilinää/kilinää (miten itsekukin haluaa kuvailla) konehuoneesta. Iso cooleri on kuitenkin ykkönen. Laajakaistalambdaa ja muita mittareita voi sitten hommata kun alkaa enemmän värkkäämään.

Viisaammat voi korjata ja etsii-nappulan takaa löytyy tietoa vaikka kuinka.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
_ZouS_
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 18:58

Re: Ässän virittäminen

Viesti Kirjoittaja _ZouS_ »

Niin siis pakoputkistoa tarkotin, en pakosarjaa(ajatus taas toimii) no laitellaan se cooleri siis ekana ja sitte putkistoa :)
Viimeksi muokannut tturku, Ti Maalis 13, 2012 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu väärin tehty lainaus. Jos vastaat tai jatkat suoraan edelliseen viestiin niin älä lainaa tekstiä uudestaan, koska se lukee jo siinä yläpuolella kerran!
_ZouS_
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 18:58

Re: Ässän virittäminen

Viesti Kirjoittaja _ZouS_ »

Mites se on nyt näissä sitte sen dumpin kans et kannattaako sitä sinne laittaa vai eikö? vakiona on ilmeisesti jonki sortin bypass? kiinnostas saaha tuo kuulostamaanki turbolta, mut en nyt tuhottomasti viittis suhahtelusta maksaa tai rahaa siihen työntää, ja kumpi on parempi kestävyydden/tehojen kannalta dumppi vai bypass ja miks?
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Ässän virittäminen

Viesti Kirjoittaja saabracing »

älä laita ilmamassamittarivehkeeseen dumppia, laita vapaavirtaussuodatin jos haluat ääntä ja nosta ahtopaineita.

jos haluat kunnon sihaukset, nii älä laita mitään by passiakaan, ahdin sakkaa veikeesti sit.

se orkkisilmanputsari vaimentaa äänet aikas hyvin siis ;)
_ZouS_
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 18:58

Re: Ässän virittäminen

Viesti Kirjoittaja _ZouS_ »

saabracing kirjoitti:
jos haluat kunnon sihaukset, nii älä laita mitään by passiakaan, ahdin sakkaa veikeesti sit.
joo tai sit liimaan semmose vappu pillin pakoputkeen
Jeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 16:02

Re: Ässän virittäminen

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Millasella reseptillä tollasesta matalapaine turbosta sais 250hp? välijäähytin, putkisto, mitä muuta? Mitä vakio kytkin kestää?
Saab 9000 -96 2.0T
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Ässän virittäminen

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Itsellä 900s vm-90 autom. Jonkunverran tullu räplättyä.Suuttimet oranssit eli samat kuin täyspaineturbossa.Muistaakseni jos käyttöönotettu 90 tai aikasemmin on vihreät suuttimet jotka ei niin isot.Välijäähdyttimen asensin(900 oma) eli postimerkkicooleri.Pienihän tuo mutta käyttöautossa oiva lisä.Vaikutuksen huomas perstuntumalla,nostaa ahtoja terävämmin.Putkisto vakiona 2.25".Katti tietty ahistaa,vaimentajia löytyy 1kpl joka sit onkin iso.Vakiopöntön sisääntulo n.62mm mutta ulostulo vain n.53mm eli ainakin teoriassa kuristaa.Varmasti vasta tosin kun haetaan +200hp.Simonsin puoliputkiston ostin(200e).Tämä 2.5" läpivirtausvaimentajalla.Katin otin välistä pois myös että saa vähän murinaa saappiin.Tehoja tuskin paljoa nosti mutta kyllä äänistä jo maksaa.Ahtoja nostatin hukkaportin esijännitystä nostamalla eli sitä tankoa käännettiin.Vain hitusen,ehkä 0.5 ahtaa.Jo tuon 0.1 lisäys ahtoihin tuntuu huomattavasti.Lienee n.10hp lisää ja tietty alavääntöä.Tarkoituksena joskus hommata 9000 cooleri ja ahtoja tuonne 0.6 jossa onkin jo rajotin.Tarkotus pitää autoa pappa ikään asti joten ei liikoja hamuta.jos pitäisi saada +200hp iso cooleri,3" putkisto,vähintään oranssit suuttimet.Vakio ilmanputsari mitoitettu 400heppaan,en vaihtaisi.Ahdot tuonne kiloon tekisi näillä lienee sen 200hp.1.2 varmaan jo 220-230.Kone varmasti kestää mitävain,kytkin varmaan alkaa kärsiä 250hepassa.Riippuu revittelyhaluista.Alavääntöhän se myrkkyä ja saapit ei tunnetusti kierroskoneita. Jani
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ässän virittäminen

Viesti Kirjoittaja NGpower »

No jaa eipä tuosta satkun vakio moottorinohjauksesta kannata toivoa liikoja!
Mulla on 14.0 lucas jossa bensalastu, vihreät suuttimet, 450x300x76 cooleri, 3"putkisto yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella, imuputki tehty uusiksi sekä ilmanottoa paranneltu ja t3 garretti jossa 10mm isommat siiven kuin T16 vakiossa..
0,8 ahoilla pystyy ajamaan läpikierrosalueen ilman että seokset menee yli 13Afr, mutta 5500 jälkeen nakuvalo alkaa räpsimään, siitä voi sitten päätellä miten luotettavasti 250 hepan reserviin päästään!

Tosin tuossa ahtimessa kulkee ilmaa eri tavalla kuin vakiossa eli pienemmällä ahtopaineella saadaan sama tuotto. Bensanpainetta nostamalla voi ehkä saada vielä hiuksenhienon seoksen rikastuksen, mutta muistaakseni suuttimen tuotto muuttuu n.8% 2.5 > 3bar eli jos vakio säädin on 2.8bar ja säädetään esim 3.3 niin 250cc suuttimesta tulee lyhyellä matikalla 270cc!

Megaruutta niin päästään taas etiäpäin vahdelaatikon tuhoamisessa :)
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Jeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 16:02

Re: Ässän virittäminen

Viesti Kirjoittaja Jeba »

No perkele, aika vaarallista ajella jo täys kaasulla 13afr:llä..
Saab 9000 -96 2.0T
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ässän virittäminen

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Jeba kirjoitti:Millasella reseptillä tollasesta matalapaine turbosta sais 250hp? välijäähytin, putkisto, mitä muuta? Mitä vakio kytkin kestää?
No jos tämänkin topicin luet ajatuksella läpi, niin aika paljon jo selviää...

Vakiokytkimen kesto riippuu aika paljon käytöstäkin. Minun käytössä vakio 228mm QH meni useamman kymmenen tuhatta luistamatta, mutta vaihteiston antautumisen yhteydessä totesin sen muuten olevan jo aivan loppu. Vakio Sachs on nyt paikoillaan ja se tuli koeponnistettua ongelmitta viime syksyn syyskokouksessa Botniaringilla. Ja jotta olisi jotain vertailupohjaa, niin kerrotakoon "strategisten" lukemien olevan 275hv/415Nm

NGpower kanssa olen samaa mieltä vakio ruiskun riittämättömyydestä. Aikaisemmassa kokoonpanossa Lucas CU14.1 oransseilla suuttimilla ja korotetulla bensanpaineella alkoi 225 hepan penkkituloksella vetämään laihalle.

Sitä mä vähän epäilen, että 32334649:n tekemä muutos, eli oranssien suuttimien vaihto CU14-boxin vihreiden tilalle auttaa mitään. Softaa ei ole ohjelmoitu isommille suuttimmille eikä osaa hyödyntää niitä. Kyllähän auto niillä toimii, se on ihan itsekin kokeiltu, mutta ei se varmaan tehoja lisää..
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Ässän virittäminen

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Tarkennan vähän eli nuo oranssit suuttimethan vakiona tuossa mun ässässä...ilmeisesti vm 91 vaikka rek.otteessa 90.Tarkemmin en tiedä näistä suutinhommista kuin että vanhemmissa ässissä vihreet.Mitä se sit käytännössä merkkaa :roll: . Alotteleva "virittelijä" vasta...Lähinnä hienosäätöjutskia kun käyttöauto kyseessä. Jani
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Ässän virittäminen

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Jos on -90 loppuvuodesta niin oranssit suuttimet.

Mulla on -90 alku vuodesta rekisteröity jossa vihreät suuttimet.
Siinä teetetty alucuuleri+Bleedi+Paten dumppi+3"DP/"Putki+lastu+BMC Vapari+iso imuputki. 0,9 ahdoilla entinen omistaja ottanut 238hp.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ässän virittäminen

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Suabisti kirjoitti:Jos on -90 loppuvuodesta niin oranssit suuttimet.

Mulla on -90 alku vuodesta rekisteröity jossa vihreät suuttimet.
Siinä teetetty alucuuleri+Bleedi+Paten dumppi+3"DP/"Putki+lastu+BMC Vapari+iso imuputki. 0,9 ahdoilla entinen omistaja ottanut 238hp.
En kyllä ymmärrä miten satkun koneesta irtoo noilla ahoilla muka tollaset tehot!?
Jos mun 2.3T tonnarissa on steg1 softa>1,2ahot ja steg3 softalla taas ahdot olis 1,4 ja sillä kaveri penkittäny n.270 pollea.. eli tolla steg1 setupilla voisi kuvitella jotain 230-240 lämminverisen paukkuja?
Onkos satkussa sit kovemmat puristukset (9:1) ku tonnarissa selittäis kyllä myös sen nakutusherkkyyden :)

Noh sullahan sitä nakutusta ei penkissä ole huomannun, kun bleedi takaa tasaiset paineet, joita ei apc ole laskemassa.. itelläni tosiaan alkaa naulaamaan jo 5500 jälkeen 0.8 paineilla, eikä kyllä vedä samaan malliin kuin tonnari :/
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Vastaa Viestiin