Tämä osa eli puhaltimen moottori (ja laakeri) on uskoakseni vielä lujemmilla muilla kuin Suomen markkinoilla eli lämpimämmissä maissa, missä tarvitaan puhallintehoa (enemmän kierroksia) jäähdytykseen.9-5T kirjoitti:Taitaa osavalmistaja korvata vialliset tuotteet eikä Saab. Meidän olosuhteiden ongelmat voi olla pieniä koko myyntiä ajatellen.
Tuuletin vinkuu
Niin totta näin,mutta kyllähän myyntia ajatellen kaikki tälläiset vaikuttavat9-5T kirjoitti:Taitaa osavalmistaja korvata vialliset tuotteet eikä Saab. Meidän olosuhteiden ongelmat voi olla pieniä koko myyntiä ajatellen.
negatiivisesti auton maineseen,itseä harmittaa ainakin kun muuten tosi upea auto pilataan tälläisilla laatuongelmilla,tosin on sanottava että on niitä muillakin merkeillä.(eikö osien vaihdoista aiheutuvat kustannukset mene kumminkin tehtaan piikkiin?)
terv.mikkoma (uusia saabeja v.85 toistakymmentä)
Re: Tuuletin vinkuu
Minulla on alkanut lämmityslaitteen puhallin vinkumaan ikävästi, joutuu pitämään kovalla tai sitten minimissä puhallusnopeuden jos ei halua kuunnella vikinöitä. Oire on ilmeisesti merkki siitä että puhallin antautuu kohta?
Motonetistä löysin ao. puhaltimen, pärjääkö tuolla vai kannattaako hommata jostain muualta?
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/131029/3
Auto on siis SS aero MY04, 120tkm ajettu.
Motonetistä löysin ao. puhaltimen, pärjääkö tuolla vai kannattaako hommata jostain muualta?
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/131029/3
Auto on siis SS aero MY04, 120tkm ajettu.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Re: Tuuletin vinkuu
sama Valeon puhallin kuin alkuperäinenkin.MikkiV4 kirjoitti:Minulla on alkanut lämmityslaitteen puhallin vinkumaan ikävästi, joutuu pitämään kovalla tai sitten minimissä puhallusnopeuden jos ei halua kuunnella vikinöitä. Oire on ilmeisesti merkki siitä että puhallin antautuu kohta?
Motonetistä löysin ao. puhaltimen, pärjääkö tuolla vai kannattaako hommata jostain muualta?
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/131029/3
Auto on siis SS aero MY04, 120tkm ajettu.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Tuuletin vinkuu
Niin se puhallin vinkuu täälläkin, nopeudella 3, mihin automaattiasetus sen mielellään kytkee minun lämpötila-asetuksella 21-astetta Heti kun kytkee manuaalisesti nopeuden 2:lle tai 4:lle, vieno vinkuna vaimenee...
Motonetistä tais löytyä automaatti-ilmastoinnille sopiva puhallinmoottori ja asennus onnistunee kotipihalla...?! Kai se pitää tässä ottaa työn alle.
Motonetistä tais löytyä automaatti-ilmastoinnille sopiva puhallinmoottori ja asennus onnistunee kotipihalla...?! Kai se pitää tässä ottaa työn alle.
Re: Tuuletin vinkuu
Onnistuu. Vaihdoin viime kesänä puhaltimen, en muista paljonko Motonetistä maksoi, olisiko ollut vähän yli 100 euroa. Kannattaa katsoa ohjeet WIS:stä, hanskalokero irti, sitten muistaakseni 7 ruuvia irti. Se mötikkä irti ja vaihdat koko systeemin. Loppuu vinkuminen. Yritin ensin antaa vikisevälle laakerille öljyä, mutta ei auttanut. Toisella kerralla purkaminen onnistuikin jo paremmin, ja uuden tuulettimen vaihtoon meni ehkä puoli tuntia kun tiesi mitä tekee.Rusakko__ kirjoitti:Niin se puhallin vinkuu täälläkin, nopeudella 3, mihin automaattiasetus sen mielellään kytkee minun lämpötila-asetuksella 21-astetta Heti kun kytkee manuaalisesti nopeuden 2:lle tai 4:lle, vieno vinkuna vaimenee...
Motonetistä tais löytyä automaatti-ilmastoinnille sopiva puhallinmoottori ja asennus onnistunee kotipihalla...?! Kai se pitää tässä ottaa työn alle.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Tuuletin vinkuu
Joo, tulipa viimein vaihdettua tämäkin tyyppivika. Motonetistä hain puhaltimen, ja vanhasta vaihdon säädin osan. Tuskaisinta oli puhallinkotelon takana olevat ruuvit, joiden kanssa meni aikaa ja yksi ruuvi jäi laittamatta. Pysyy kyllä varmasti ilman tuota yhtäkin, sen verran monta ruuvia siinä oli.
No, mitä tästä vaihdosta lämpesin? Autolla ajettu 210 000 km, ja ero uudella ja vanhalla on lähes olematon. Vanhassa ei ollut pahastikaan klapia, pientä ruostetta parissa kohtaa. Sama vonkuna kuuluu 3. nopeuspykällä ja tämä henkilökohtainen probleemani, että tuuletinta ei kestä laittaa täysille, on ja pysyy näköjään. Vika lienee siis säätimessä tai eberin kytkennöissä. Ei sillä, eipä tuota koskaan täysillä viitsisikään pitää. Lähinnä kaipaisin automaattiasetuksiin vieläkin hitaampia pyörimisnopeuksia. Ykkönen tulee monesti laitettua manuaalisesti, riittää helposti, kun on saavutettu helteellä tai pakkasella paneeliin asettama lämpötila 21-astetta.
No, mitä tästä vaihdosta lämpesin? Autolla ajettu 210 000 km, ja ero uudella ja vanhalla on lähes olematon. Vanhassa ei ollut pahastikaan klapia, pientä ruostetta parissa kohtaa. Sama vonkuna kuuluu 3. nopeuspykällä ja tämä henkilökohtainen probleemani, että tuuletinta ei kestä laittaa täysille, on ja pysyy näköjään. Vika lienee siis säätimessä tai eberin kytkennöissä. Ei sillä, eipä tuota koskaan täysillä viitsisikään pitää. Lähinnä kaipaisin automaattiasetuksiin vieläkin hitaampia pyörimisnopeuksia. Ykkönen tulee monesti laitettua manuaalisesti, riittää helposti, kun on saavutettu helteellä tai pakkasella paneeliin asettama lämpötila 21-astetta.
Re: Tuuletin vinkuu
Meikäl hiljeni tuuletin ku rasvasin akselin parista kohtaa siitä moottorihässäkästä. Ton jälkeen huomasin, että ilmeisesti se säädin pitää miniminopeudella jotain pientä rätinää. Kaverin C-Vectraan tehtiin sama operaatio (täysin sama kojelaudan sisusta) ja siinäkin ilmeni toi sama pieni rätinä sen jälkeen, ku muu meteli poistui. Hanskalokero kun on paikallaan, niin sekään ei kuulu.