Biopowerin polttoainepumppu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Biopowerin polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Eli selailin tossa aikani kuluksi WISsistä, polttoainepumpun vaihtoa biopowerissa.

Tuon mukaan ei siis ihan tien päällä onnistuisi.

Eli homma aloitetaan irroittamalla polttoainesäiliö, irrotetaan ensin taaempi osa pakoputkesta, käsijarruvaijerit, täyttöputki, lämpökilvet yms yms, lasketaan säiliö pilarinosturilla alas ja vasta sitten päästään pumpun pariin.

Auto ei nyt ole kotona, etten voi tsekata onko takapenkin alla luukkua ollenkaan, mutta tietääkö joku voiko olla tosissaan näin erilainen vaihtohomma kuin bensamalleissa?

Kuitenkin ohjeissa, tankin irroituksen jälkeen, nostetaan pumppu pois, takapenkistä ei puhuta mitään, eli siis lasketaanko se siis auton alta?
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Biopowerin polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Eli juuri tajusin, että pumppu siis tosiaankin nostetaan siitä lattialla pötköttelevästä polttoainesäiliöstä ylös, sitten kun sinne asti on päästy...

Toivotaan, että pumppu kestää, eikä hajoa laakista tien päällä..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Biopowerin polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ettet vaan olisi katsellut jonkun muun auton wis:iä, femmassa pumppu nostetaan pois takapenkin alla olevasta huoltoluukusta.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Biopowerin polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja NoNI »

niin olen ymmärtänyt, mutta mulla ei ole WISsissä kuin 9-5 ja sieltä vuosimalli 2007 ja polttoainejärjestelmästä polttoainepumppu USA(E85), ei siis se normi.

täytynee kurkata takapenkin alle, kun auto kotiutuu.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Biopowerin polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja kello »

Käsittääkseni niissä uudemmissa etanolilla hyrräävissä polttoainesuodatin on siellä polttoainetankin sisällä, eikä niinkuin perusbensavehkeissä siellä auton alla tankin sivussa. Polttoainepumpun kanssa samassa paketissa on siis myös suodatin. WISin kuvista päätellen paketti on sen verran isompi että vaikka takapenkin alla se luukku olisikin, niin se tuskin siitä läpi mahtuu.
Saab 9-5 Aero XWD -11
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Biopowerin polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja NoNI »

juu suodatin on siellä integroituna, mutta aika työläältä vaikuttaa, jos ei paketti nouse ilman tankin irrotusta.

Tankin kokohan on mulla muistaakseni 60 tai 62litraa ja muistaakseni ed. Aerossa oli jonniin verran enemmän..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Biopowerin polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja NoNI »

itsellä ei ole tuota EPC:tä, näkeekö sieltä mikä pumppu biossa on?
Kiinnostaisi tietää mikä on pumpun merkki ja etenkin tuotto?

Tuollasta löysin Ruotsin klubisivuilta hätäsesti eroja bio vs. normi, mutta en tarkempaa pumpusta. Täytynee kysyä sieltä tarkemmin..

(BioPower bilar har en annan bränsletank och påfyllnadsrör, bränslepump, tanknivåmätare, EVAP system, bränsleledningar, bränsletrycksregulator, ventilsäten och inloppsventiler.

Bränsletanken är baserade på den variant som används i bilar avsedda för den amerikanska marknaden, likaså tror jag att man plockat EVAP systemet från dessa modeller. Detta är för att tåla inblandning av etanol i högre andel än 10% och samtidigt ge låga evaporativa utsläpp (blandtankning kan höja bränslets ångtryck). Tanknivågivaren matas med ström från en DC/AC konverter för att motstå korrosion, med etanol så får strömmatade komponenter problem med elektrolytisk korrosion. Av samma anledning används andra kablar i tanken till bränslepumpen. Även pumpen är anpassad för etanol då även den kan drabbas av korrosion pga etanol.

Ventilsätena är hårdare och inloppsventilerna har en annan ytbeläggning då etanol ger störra slitage. Tändstiften är av icke-platina typ.)
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Biopowerin polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Joo-o, siltähän se tosiaan näyttäisi, että US/E85 pitää pudottaa tankki kentälle. Onpas melko inhottava proseduuri. Jotenkin ei sattunut silmään tuolta wis:n listoilta E85, vaan pelkkä US, jota en siis ruvennut ensin katselemaan. Ja kun EPC:ssäkin olen filtteröinyt näkymään vain b235r:n eu-osat, niin eipä sattunut sitten sieltäkään silmään.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Biopowerin polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja blair »

NoNI kirjoitti:itsellä ei ole tuota EPC:tä, näkeekö sieltä mikä pumppu biossa on?
Kiinnostaisi tietää mikä on pumpun merkki ja etenkin tuotto?

Tuollasta löysin Ruotsin klubisivuilta hätäsesti eroja bio vs. normi, mutta en tarkempaa pumpusta. Täytynee kysyä sieltä tarkemmin..

(BioPower bilar har en annan bränsletank och påfyllnadsrör, bränslepump, tanknivåmätare, EVAP system, bränsleledningar, bränsletrycksregulator, ventilsäten och inloppsventiler.

Bränsletanken är baserade på den variant som används i bilar avsedda för den amerikanska marknaden, likaså tror jag att man plockat EVAP systemet från dessa modeller. Detta är för att tåla inblandning av etanol i högre andel än 10% och samtidigt ge låga evaporativa utsläpp (blandtankning kan höja bränslets ångtryck). Tanknivågivaren matas med ström från en DC/AC konverter för att motstå korrosion, med etanol så får strömmatade komponenter problem med elektrolytisk korrosion. Av samma anledning används andra kablar i tanken till bränslepumpen. Även pumpen är anpassad för etanol då även den kan drabbas av korrosion pga etanol.

Ventilsätena är hårdare och inloppsventilerna har en annan ytbeläggning då etanol ger störra slitage. Tändstiften är av icke-platina typ.)
Aika paljon noita eroja sitten on, erilaiset venttiilitkin... Kuinkahan pitkässä juoksussa ei-BioPower autot kestää etanolia? Tietysti aika paljon jo porukka ajanut etanolilla, eli pidemmän aikavälin statistiikkaa saadaa varmasti pian..
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Vastaa Viestiin