9-3:n kuskin jakkaran siirto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

9-3:n kuskin jakkaran siirto

Viesti Kirjoittaja stara »

ei saa 180 cm poju hyvää asentoa kaasujalalle (riittävän suoraksi), enkä saanut -92 satkussakaan, varsinkaan kattoluukullisesssa, tein välikiskot tuhdista latakasta, joilla jakkaraa sai n. 5 cm taaemmaksi, alkoi pelittämään paremmin.
- aika jerkkua pitää latakoiden olla, jotta kestävät n. 50 mm ulokekiinnityksenä takapäässä saman mitä pultit. Laskeskelin esim 2 kpl n. 8 x 40 mm yhteen hitsattuna päällekkäin, alkoi olemaan lujuus hehtaarilla. noin tehtynä saa mukavasti upotukset läpiporauksina ylempään lattaan esim kuusiokolopulttien kannoille.

Onko kukaan laittanut välikiskoja kolkkiin tai edes poistanut jakkaraa. Kait ne istuimen kiinnitysruuvien vastinmutterit jossain siellä korin syövereissä pysyvät paikoillaan sen verran, että löytää uudet pultit samoille kierteille??
Viimeksi muokannut stara, Ti Maalis 20, 2012 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:n kuskin jakkaran siirto

Viesti Kirjoittaja tturku »

Senkun ruuvaat irti, ei ne kierteet sieltä mihinkään lähde.
Nm. juuri Aeron jakkarat vaihtanut dieseliin...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9-3:n kuskin jakkaran siirto

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Samaa olen suunnitellut tuon meidän 9-3:n kanssa, jos sillä enemmän ajaisin olisin jo varmasti jotain asialle tehnyt, nuo satunnaiset lyhyet matkat vielä menee... Minkäslaisen ajoasennon pitkäjalkainen muuten saa tuossa SportSedan/Combi 9-3:ssa? Yhdessä sellaisessa olen istunut mutta se oli facelift-mallia ja kokonahka-sähköpenkeillä... (sen konttori oli kirkkaasti paras missä olen tähän mennessä päässyt istumaan, ainakin kylmien tyyppien perusteella)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3:n kuskin jakkaran siirto

Viesti Kirjoittaja SS »

Onko 9-3 penkeissä ja säädöissä tapahtunut jossain vaiheessa muutoksia vai onko mulla vaan lyhyet jalat? Pituutta on 184, mutta penkin saa kyllä tarvittaessa liiankin kauas, etenkin kun sitä ei ihan ylimmässä asennossa pidä. Vertailuna esim. jotkin uudehkot Toyotat, joissa en saa penkkiä tarpeeksi taakse.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:n kuskin jakkaran siirto

Viesti Kirjoittaja tturku »

samaa vähän ihmettelen, oma ruho on 187 pitkä. Tosin tykkään pitää penkin kohtuu lähellä ja korkealla. Aeron jakkaroissa on muikea tuki reisille ja etu ja takareunan korkeussäätö erikseen myös. Kyllä niillä vakioillakin sai ihan kelpoasennon ja myös niin kauas ettei polkimiin kunnolla yltänyt...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: 9-3:n kuskin jakkaran siirto

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Itsellä on mittaa 205 ja kyllähän ne jalat kyseisen mallin autossa aika mykkyrään jää. Mutta että 20cm lyhkäisemmällä henkilöllä olisi vaikeuksia...?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 9-3:n kuskin jakkaran siirto

Viesti Kirjoittaja stara »

mittasin tuon jakkaran mitat:.
Kun jakkara on takatoppareissa niin kaasupolkimen etäisyys jakkaran etureunasta on yläasennossa 58 cm, ala- asennossa 61 cm . etureunan korkeus n. 30 cm molemmissa asennoissa.
ilmoitelkaa ihmeessä onko teillä paremmat mitat, sillä jos ei muuta ratkaisua löydy niin kohtpuoliin laikka alkaa laulamaan ja porakone vinkumaan.
tuossahan tuo korkeussäätö säätää vain istuimen takaosan korkeutta jotain käyrää pitkin, koska etureunakin samalla siirtyy.
Olisikohan uudemmissa vuosikerroissa sitten paremmin tuo asia?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
luokyio
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 13:28
Paikkakunta: Kerimäki

Re: 9-3:n kuskin jakkaran siirto

Viesti Kirjoittaja luokyio »

stara kirjoitti: Olisikohan uudemmissa vuosikerroissa sitten paremmin tuo asia?
Vai olisiko sähköpenkeissä paremmat säätövarat? Itse 197-senttisenä sovin oikein mallikkaasti my00 Aeroon (sähköpenkit). Penkki on kyllä ihan takana, mutta yhtään taaemmas ei tarvitsisi mennäkään.
9-3 Aero MY00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9-3:n kuskin jakkaran siirto

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Uskoisin että sähköpenkeillä saa paremman ajoasennon, käsisäätöisellä penkillä ongelmana on osittain pituussäätö joka ei mene riittävän taakse, mutta pääasiassa korkeussäätö eli se onneton räikkä joka sotkee koko penkin korkeutta, kun haluaisin vain reisitukea... Lopputuloksena sitten vähän istuma-asennon ryhdikkyydestä riippuen reisi on penkistä irti vähän tai paljon, jalka on turhan koukussa, joutuu nojaamaan keskikonsoliin ja 50 kilometrin jälkeen alkaa olemaan kaasujalan sääri ja pakara varsin kipeitä... Itsellä siis pituutta 195 senttiä, josta reilu puolet jaloissa.

Lisäharmina tuon korkeussäädön kanssa on se että autosta joutuu punnertamaan ylös kun täytyy istua niin alhaalla, ja näkyvyys meinaa olla rajoitettu kun pään ja katon väliin jää montakymmentä senttiä tyhjää...

Edit: Kun vertaa tuohon karvalakki-ogsatkuun, penkki on 9-3:ssa parempi ristituensäätöineen (900:ssa istumamukavuus paranee kun laittaa takajalkatilaan sopivan kokoisen kauppakassin :D ), mutta se alusta, 900:n alkeellinen keinutuoli-korkeus-kallistussäätö on huomattavasti parempi kuin se Opelilta peritty räikkä...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:n kuskin jakkaran siirto

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tuskin penkeissä on eri vuosimallien välillä eroa. Taitaa olla se istuma-asento vain ratkaiseva. Itse tykkään ajaa korkealla, näkee paremmin, aurinko ei häikäise niin helposti. Ja koska istun korkeammalla, voin siirtää penkin lähemmäksi rattia niin ei tarvitse kurotella, pystyy hyvin ajamaan käsien levätessä oven sivussa ja keskikyynärnojassa eikä tarvitse ajaa kädet suorassa. Ymmärrän ongelman jos haluaa istua jalat ihan suorassa. Mulla on semmoinen enemmän toimistojakkara tyylinen korkea ajoasento. Sähköjakkaroissa on persusosan korkeudensäätö erikseen eteen ja taakse, jolloin saa hyvän tuen reisille. Mutta kyllä noilla perusjakkaroilla sai ihan kelpoajoasennon myös. -01 ja -02 aeron sekä viggenin etujakkarat on selkeesti parhaimmat penkit tähän asti, missä olen istunut. Mielestäni paremmat kuin tonnarin paljon kehutut lepakot. Sopii sivuttaistuet sekä reisille että selälle omaan kroppaan liki täydellisesti. Tai no, Porschen 911 GT3 Cup version hiilaripenkki oli myös semmoinen kokemus, se suorastaan imaisi itseensä ja oli kuin valettu omalle kropalle myös, mutta onkin ihan special case, eikä mitenkään verrattavissa normiautojen penkkeihin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 9-3:n kuskin jakkaran siirto

Viesti Kirjoittaja stara »

ihan samat aatokset kuin edellä,
satkun "keinutuoli" antoi jalkatilaa jotain 3--4 cm enemmän kuin satkun uudemman mallin jakkara, jossa on se nostoveivi. ainakin minulla se juurikin kriittisesti epämukavoitti. lisäksi keinutuoli pysyi ehjänä mutta se nostolinkkusysteemi hajoaa hyvin yleisesti, kuten myös tonnareissa. saas näge koska tässä kolkissa laukeaa, sitten onkin ketutus huipussaan.
ihmetyttää vaan miksi taaksepäin ei ole kiskoja reilusti, mutta sinne ratin alle jakkara kyllä painuu, kukahan sieltä pystyy ajamaan ?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9-3:n kuskin jakkaran siirto

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Pitää vetää kyllä takaisin osa kritiikistä tuota räikkä-korkeussäätöä kohtaan, tänään kun lähdin kolkilla ajamaan sen jälkeen kun sillä oli ajanut 30 senttiä lyhyempi, en pumpannutkaan istuinta ala-asentoon vaan jätin sen testimielessä siihen säädön keskivaiheille, ja tulihan muuten parannusta ajoasentoon. Ratti ja vaihdekeppi on paremmin käsillä ja kytkimen saa pienemmällä vaivalla pohjaan saakka, lisäksi selän tuki on parempi ja istumakorkeus muutenkin lähempänä satkun tasoa. Pituussäädön riittämättömyydellehän tuokaan ei voi mitään, mutta kun joka tapauksessa jaloilla on yhtä huonosti tilaa niin mieluummin sitten istuu muuten mukavammin.

Aiemmin olen korkeussäädön laittanut alimpaan asentoon nimenomaan siitä syystä että tulisi hieman enemmän tilaa polkimien ja selkänojan väliin. Penkin kiskojen lyhyyttä/sijoitusta en kyllä voi ymmärtää, nyt tilanne on se että edessä ei ole riittävästi tilaa, ja takana on niin vähän että ei sinne kukaan mahdu istumaan, mutta kuitenkin tyhjää jää melkein kymmenen senttiä kuskin selkänojan ja takapenkin istuinosan väliin.

Onko kolmiovisessa muuten etupenkeillä samanlaiset kiskot? Ainakin meillä aiemmin olleessa kolmiovisessa Klonkswagen Polossa oli enemmän tilaa edessä kuin vastaavassa viisiovisessa... Tämä kysymys ihan sitä silmälläpitäen, että jos kolmiovisessa olisi ratkaisevasti enemmän tilaa niin ei tarvitsisi suoraan OG9-3:sta hankkiessa ostaa sähköpenkkistä Aeroa. (ei millään pahalla Aeron omistajat :D Perusmalli on ulkonäöltään hillitympi ja ennen kaikkea halvempi...)

Edit: Ai niin, nyt kun on tuo EPC niin voisi katsoa mitä sanottavaa sillä on noihin penkkien kiinnitysten eroihin..
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 9-3:n kuskin jakkaran siirto

Viesti Kirjoittaja stara »

samoja on näkemykset kuin "rattivaihteellakin" edellä, jopa sen puolivälikorkeuden parhauden suhteen.
kyllä minun varmaankin pitää ne välikiskot tuunailla, koska suunnitelma, kuvat, mitat, aineet ja työkalut on. satkussa vissiin tottunut liian hyvälle :lol:
Pitää vaan tunkea joku suikale sinne jakkaran kiskon alle ja merkata reikät siihen ja käyttää sitä porausmallineena, siten saa mitat varman päälle.
Tuleepahan sitten sekin kuvio kelattua ja näkee onko vaikutusta. (ainakin satkussa sain haluamani vaikutuksen)
ideani on mahdollistaa n. 50--60 mm lisäsiirto , jolloin jakkaraa pääsen myös nostamaan ylemmäksi ( joka mm kompensoi rattia lähemmäksi) ja saan koiven vaikka kuinka suoraksi. ( jalkatila nostaessa kun myös hieman lyhenee). minuakin nyrppii se ala- asennossa ja koipi hieman sykkyrässä istuminen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin