Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI
Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI
Puhallin on sen piirilevypalan takana, tässä kuvassa näkyy puhallin vauhdissa, eli näkyy vain harmaata siinä missä on mustat puhaltimen siivet:
http://www.flickr.com/photos/12247281@N00/2247408471
Kuvan anturista puuttuu myös kuoret.
Jotain vikaa autosi anturin puhaltimessa on ollut jos on erillispuhallinta siihen tilalle viritelty. Ehjä toimiva anturi puhaltimineen ratkaissee ongelman helpoiten.
http://www.flickr.com/photos/12247281@N00/2247408471
Kuvan anturista puuttuu myös kuoret.
Jotain vikaa autosi anturin puhaltimessa on ollut jos on erillispuhallinta siihen tilalle viritelty. Ehjä toimiva anturi puhaltimineen ratkaissee ongelman helpoiten.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI
Jep. olen jo yrittänyt purkuautoista tuota metsästää, mutta kaikki tuntuvat myyneen sen.
Tuota keskuslukkoa en ole päässyt vielä renkkaamaan, mutta luultavasti sekin vika on siellä missä mainostitte, sillä se toimii taas. Vissiin tien kuoppaisuudesta kiinni että toimiiko vai ei eli johtopuolella sekin siis.
Seuraava vika on tuo vakkari joka ei ole toiminut koko aikana. Joku on virittänyt siihenkin kuumaliimalla oman katkaisijan, siis viiksen päähän. Olen aina ajon aikana renkkaillut tuota huvikseni ja nyt sunnuntaina sain sen 10 sekunniksi päälle. Eli meni päälle, mutta sitä iloa kesti 10sek. Tuo viiksi pitää ainakin hommata uusi, mutta vika on ilmeisesti koko roskassa kun ei pysynyt päällä?
Tuota keskuslukkoa en ole päässyt vielä renkkaamaan, mutta luultavasti sekin vika on siellä missä mainostitte, sillä se toimii taas. Vissiin tien kuoppaisuudesta kiinni että toimiiko vai ei eli johtopuolella sekin siis.
Seuraava vika on tuo vakkari joka ei ole toiminut koko aikana. Joku on virittänyt siihenkin kuumaliimalla oman katkaisijan, siis viiksen päähän. Olen aina ajon aikana renkkaillut tuota huvikseni ja nyt sunnuntaina sain sen 10 sekunniksi päälle. Eli meni päälle, mutta sitä iloa kesti 10sek. Tuo viiksi pitää ainakin hommata uusi, mutta vika on ilmeisesti koko roskassa kun ei pysynyt päällä?
Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI
Cruisen vika voi johtua myös väärin säädetyistä ja/tai viallisista poljinkytkimistä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI
Poljinkytkin on ja löytyy? korjattavissa vai uusia?
Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI
Joo, poljinkytkin on ja löytyy kun etsii.
Varmista että poljinkytkimet kytkin- ja jarrupolkimen yhteydessä toimivat kuten pitää. Kun poljinta ei paineta kytkimen pitää olla ilmatiivis ja johtaa sähköä. Kun poljinta painetaan, kytkimen pitää päästää läpi ilmaa ja johtavuus johtoliittimien välillä katkeaa. Poljinkytkimeen tulee siis ilmaletku ja kaksi sähköjohtoa. Ilmanpitävyyden tutkimiseksi joudut melkeinpä irrottamaan letkun ja vaihtamaan tilalle pidemmän letkun josta kokeilet imeä.
Varmista ensin että poljinkytkimen säätö on oikein, polkimen ollessa ylhäällä kytkimen tappi on painettuna sopivasti.
Jos kytkin ei pidä ilmaa polkimen ollessa ylhäällä ja säätö on oikein, tilanteen voi ehkä korjata irrottamalla ja purkamalla kytkimen ja puhdistamalla&voitelemalla tiivistepinnat.
Jos kytkin ei toimi sähköisesti oikein kun säätö on oikein, tilanteen voi ehkä korjata irrottamalla ja purkamalla kytkimen ja puhdistamalla & säätämällä kontaktipinnat.
Jos päädyt vaihtamaan poljinkytkimet joudut joka tapauksessa tekemään säädöt.
Yleistä vianhakuohjetta vakionopeudensäätimeen liittyen:
http://townsendimports.com/Web/electric ... ontrol.htm
Vikaa voi olla myös vilkkuviiksen varren päässä olevassa kytkimessä tai viiksen varressa kytkimelle tulevissa johdoissa. Selviää mittaamalla cruisen boksilta ylläolevan vianhakuohjeen mukaan.
Poljinkytkimen yliherkän itsestäänsäätymisen muokkausta:
http://townsendimports.com/Web/electric ... valves.htm
Yksi tapa selvitellä cruisen alipainevuotoja on laittaa pumppu pyörimään syöttämällä sille virtaa irtojohdoilla. Jos pumpun käydessä pumpun pitoventtiilin ollessa kiinni kaasuläppä ei käänny, järjestelmässä on vuoto. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 14#p728914
Varmista että poljinkytkimet kytkin- ja jarrupolkimen yhteydessä toimivat kuten pitää. Kun poljinta ei paineta kytkimen pitää olla ilmatiivis ja johtaa sähköä. Kun poljinta painetaan, kytkimen pitää päästää läpi ilmaa ja johtavuus johtoliittimien välillä katkeaa. Poljinkytkimeen tulee siis ilmaletku ja kaksi sähköjohtoa. Ilmanpitävyyden tutkimiseksi joudut melkeinpä irrottamaan letkun ja vaihtamaan tilalle pidemmän letkun josta kokeilet imeä.
Varmista ensin että poljinkytkimen säätö on oikein, polkimen ollessa ylhäällä kytkimen tappi on painettuna sopivasti.
Jos kytkin ei pidä ilmaa polkimen ollessa ylhäällä ja säätö on oikein, tilanteen voi ehkä korjata irrottamalla ja purkamalla kytkimen ja puhdistamalla&voitelemalla tiivistepinnat.
Jos kytkin ei toimi sähköisesti oikein kun säätö on oikein, tilanteen voi ehkä korjata irrottamalla ja purkamalla kytkimen ja puhdistamalla & säätämällä kontaktipinnat.
Jos päädyt vaihtamaan poljinkytkimet joudut joka tapauksessa tekemään säädöt.
Yleistä vianhakuohjetta vakionopeudensäätimeen liittyen:
http://townsendimports.com/Web/electric ... ontrol.htm
Vikaa voi olla myös vilkkuviiksen varren päässä olevassa kytkimessä tai viiksen varressa kytkimelle tulevissa johdoissa. Selviää mittaamalla cruisen boksilta ylläolevan vianhakuohjeen mukaan.
Poljinkytkimen yliherkän itsestäänsäätymisen muokkausta:
http://townsendimports.com/Web/electric ... valves.htm
Yksi tapa selvitellä cruisen alipainevuotoja on laittaa pumppu pyörimään syöttämällä sille virtaa irtojohdoilla. Jos pumpun käydessä pumpun pitoventtiilin ollessa kiinni kaasuläppä ei käänny, järjestelmässä on vuoto. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 14#p728914
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI
Ok. Olinpa ajatuksissani esittänyt kysymyksen. Katselin siis tuota faqa vakkarista ja käskettiin ensimmäisenä tarkastamaan poljinkytkimet ja siinä se info niistä, mutta siis tälläiselle joka ei ikinä ole vakkarien kanssa pelannut niin tuo sana poljinkytkin ei paljon kerro. Ne löytyvät siis vissiin jarru ja kaasupolkimien luota jalkatilasta ja ovat jonkin näköiset laitokset. Täytyy niitä tutkia kun kelit lämpenee. Tosiaan siis viiksen katkaisijassakin voi vika olla, koska niinkuin jo aikaisemmin kerroin on siihen tehty myös karu viritys. Kuumaliimalla tuhattu uusi nappikatkaisija. Kyllä siinä kuitenkin jotain eloa on kun kerran säätimen päälle sain. No tästä lisää keväämmällä, koska ensin hommaan tuon uuden viiksen ja perehdyn säätimen toimintaan syvemmin.
Keskuslukitukseen jos palaan ja kysyn, että kuuluuko tässä 9000 muuten vilkkujen välähtää kun lyö ovet lukkoon? Minulla ei välähdä eli onko silläkin osin häikkää siellä boksissa. Äsken kävin kaupassa ja ovet aukesivat ja lukittuivat koko reissun säätimestä paitsi takaisin kotiin tullessani.
Keskuslukitukseen jos palaan ja kysyn, että kuuluuko tässä 9000 muuten vilkkujen välähtää kun lyö ovet lukkoon? Minulla ei välähdä eli onko silläkin osin häikkää siellä boksissa. Äsken kävin kaupassa ja ovet aukesivat ja lukittuivat koko reissun säätimestä paitsi takaisin kotiin tullessani.
Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI
Ainakin minun saabissa vilkut vilkkuvat lukittaessa ja avatessa kauko-ohjaimesta
Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI
Kaasupolkimessa ei ole poljinkytkintä, vaan jarrupolkimessa ja kytkinpolkimessa jos sellainen autossa on. Jarrupolkimessa on lisäksi jarruvaloja ohjaava kytkin.eeppi kirjoitti:Ne löytyvät siis vissiin jarru ja kaasupolkimien luota jalkatilasta ja ovat jonkin näköiset laitokset.
Tuolla on hyvät kuvat keskuslukon boksin sijainnista ja jarrupolkimen yhteydessä olevasta vakionopeudensäätimen poljinkytkimen sijainnista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 84#p856284
Tuon näköinen on poljinkytkin:

Keskuslukko ei vilkuta vilkkuja. Jos on jälkiasennettu hälytin, riippuu hälyttimen ominaisuuksista ja asennustavasta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI
Alka ilmastointi olemaan kuin pitää. MUTTA vielä yksi MUTTA. Kuuluuko tuon haistelijan ropellin muka pyöriä koko ajan. Sinne se jäi autoon pyörimään vaikkei virrat olleet päällä? Alkoi heti pyötiä kun tökkäsi liittimen pyllyyn, johdotkin olivat räpläämättömät ja hyväkuntoisen näköiset.
Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI
Joo se pyörii muutaman minuutin, saman ajan kuin mitä ACC vielä muistaa asetukset jotka olivat käytössä kun auto sammutettiin. Enpä muista minuuttimäärää.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI
Taisi olla viitisen minuuttia.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI
Ok! Kiitoksia kaikille avusta. Alkaa Saab jo hahmottua ja luulisi ratkaisun näillä eväillä löytyvän muihinkin vikoihin.
Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI
Jep, kuumaliimaviritykset yms. vaan veke ja aitoa osaa tilalle, niin moni ongelma katoaa
Meikältä on joskus tommonen viiksi just menny cruisen osalta huonoon kuntoon. Toimi kylmänä ja kun auto lämpeni ni putos aina päältä. Uusi viiksi korjas tilanteen täysin.

Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI
Korjaamokirja M90 ACC2 sanoo sisäilma-anturin puhaltimen jälkipyörintäajaksi 20 - 50 sekuntia.
Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI
Joo ilmastointi kunnossa! 15eurolla selvisi siitä.
Ja maanantaina kangasalalaisen klubiäijän pihasta hakemaan viikseä,sekä css:ää analogikellon tilalle. Silloin näkee mitä tuo sanoo vakkarivikaan. Keskuslukitusta pääsen kolvailemaan vasta kun kerkiän tallille auton kannsa.
Kiitos tähän mennessä kaikille avuliaille!
Ja maanantaina kangasalalaisen klubiäijän pihasta hakemaan viikseä,sekä css:ää analogikellon tilalle. Silloin näkee mitä tuo sanoo vakkarivikaan. Keskuslukitusta pääsen kolvailemaan vasta kun kerkiän tallille auton kannsa.
Kiitos tähän mennessä kaikille avuliaille!