Kyseessä 9000 CSE vm -93 manuaalivaihteilla, B202S (lpt), LH 2.4 DI/APC, ei TCS:ää.
Lohkolämmittimellä lämmitetyllä autolla oli ajettu ilman ongelmia vajaa 2 km kaupunkiajoa (myös pysähdyksiä), kun eräisiin punaisiin pysähdyttyä kierrokset alkoi ensin humpata noin 600 ja 1100 välillä sekunnin parin sykleissä. Sitä kesti vajaa 10s kunnes kierrokset laski noin 500:aan, pysyi siinä pari sekuntia kunnes sammui. Startatessa käynnistyi heti, kierrokset nousi sieltä reilusta 500:sta vaivoin kaasua painelemalla, mutta kun pääsi yli 1000 kierroksen pysyi paremmin kaasua painamalla käynnissä. Siitä sitten ajettiin vajaa pari kilometriä kotipihaan punaisista punaisiin yrittäen taiteilla kaikkien kolmen polkimen kanssa yhtä aikaa. Siitä huolimatta pääsi vielä kerran matkalla sammumaan, käynnistyi kuitenkin startilla heti. Matkan aikana CE saattoi palaa hetken, aurinko paistoi silloin mittariin ja CHECK OIL LEVEL paloi jo ennestään (öljyt kuitenkin melkein maksimissa), joten en ole tuosta varma kun liikenteen takia kerkesin sitä vain vilkaisemaan. Hetken päästä paremmin katsoessa ei CE kuitenkaan palanut. Kotipihaan pysähdyttyä kierrokset edelleen humppasi muutaman sekunnin sykleissä noin 600-1100, pysyi kuitenkin käynnissä. Konepellin alle katsoessa kiinnitti huomiota juuri ennen kierrosten kyykähdystä moottorin imusarjan puolelta kuulunut lyhyehkö kirskuna tai ujellus. Viimeisen parin viikon aikana on kaksi kertaa käynyt niin, että kotipihaan pysähdyttyä kierrokset on humpannut noin 600-1200, ei kuitenkaan ole sammunut.
Tiedä sitten liittyykö samaan, mutta viime kesänä tyhjäkäynnillä ilmastoinnin kompressorin käynnistyttyä kierrokset nousi reiluun tuhanteen niinkuin pitääkin, kunnes hetken kuluttua flektin lähdettyä käyntiin kierrokset kävi hetkellisesti noin 500:ssa. Teki tuota aika usein, ei kuitenkaan koskaan sammunut tai humpannut. Yleensä ilman ilmastointia tyhjäkäynti ollut noin 850-900, heilahdellut noin puolen viisarin tai viisarin leveyden verran.
Mikä mahtaa olla tuon nyt ilmenneen sammuilun ja humppaamisen syy? Etsi:lläkin on haettu, mutta syylliseksi suurinpiirtein samantapaisiin tapauksiin on ehdoteltu melkein kaikkea autossa olevaa.
Tyhjäkäynti humppaa ja sammuilee
-
- "Turbo"
- Viestit: 227
- Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25
Re: Tyhjäkäynti humppaa ja sammuilee
puhdista tyhjäkäynti moottori
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
-
- "Turbo"
- Viestit: 227
- Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25
Re: Tyhjäkäynti humppaa ja sammuilee
Tyhjäkäyntimoottori tuli putsattua ja voideltua. Sitä olikin joku "Rane" jo joskus putsannut ruuvimeisselillä, kun oli niin naarmuinen. Tuntui kuitenkin liikkuvan takeltelematta. Tk-moottorin sisäinen resistanssikin oli viitearvojen mukainen eli 8.2Ω (huoneenlämmössä). Putsauksen jälkeen osa paikalleen ja kone käyntiin ja heti alkoi kierrokset pomppia 900-1500. Vähän kaasua painaessa ehkä hieman röpeltäen tasaantui. Noin minuutin parin tyhjäkäynnillä kierrokset rauhoittui noin 900 paikkeille, jolloin kävin moottoritilan puolella katsomassa tapahtuuko siellä mitään erikoista. Eipä siellä mitään mainittavaa, mutta kun palasin ratin taakse, oli CHECK ENGINE syttynyt palamaan. Ei sitten viitsinyt edes koeajolle lähteä.
Seuraavaksi sitten suunnittelemaan vikakoodien lukua ja siihen johdon valmistusta. Sitä varten kävin autosta katsomassa, minkälainen tuo moottoritilan vasemmassa reunassa oleva kolminapainen koestuspistoke oikein on. Näyttää olevan tyhjiä reikiä täynnä koko pistoke, vain siinä pyöreässä pistokkeessa näyttää olevan liittimet. Korjaamokäsikirjassa (M85-M93) lukee:
"Maadoita vasemmalla moottoritilassa olevan kolminapaisen koestuspistokkeen napa n:o 1. Käytä katkaisimella varustettua johdinta, tuote n:o 83 93 886 (-M1992) tai johdinta 83 94 504 ISAT:n mustaan diagnoosipistokkeeseen (M1989-92).
M1993: Käytä vain ISAT:n mustaa diagnoosipistoketta."
Eli ei taida tässä M93:ssa onnistua tuolla itsetehdyllä johdolla. Tuo ISAT-pistoke taitaa olla vänkärin penkin alla.
Eli miten nuo vikakoodit saisi luettua, kun ei tuollaista erikoisjohdinta ole? Onko kellään Hämeenlinnassa jotakin laitetta noiden vikakoodien lukuun?
Seuraavaksi sitten suunnittelemaan vikakoodien lukua ja siihen johdon valmistusta. Sitä varten kävin autosta katsomassa, minkälainen tuo moottoritilan vasemmassa reunassa oleva kolminapainen koestuspistoke oikein on. Näyttää olevan tyhjiä reikiä täynnä koko pistoke, vain siinä pyöreässä pistokkeessa näyttää olevan liittimet. Korjaamokäsikirjassa (M85-M93) lukee:
"Maadoita vasemmalla moottoritilassa olevan kolminapaisen koestuspistokkeen napa n:o 1. Käytä katkaisimella varustettua johdinta, tuote n:o 83 93 886 (-M1992) tai johdinta 83 94 504 ISAT:n mustaan diagnoosipistokkeeseen (M1989-92).
M1993: Käytä vain ISAT:n mustaa diagnoosipistoketta."
Eli ei taida tässä M93:ssa onnistua tuolla itsetehdyllä johdolla. Tuo ISAT-pistoke taitaa olla vänkärin penkin alla.
Eli miten nuo vikakoodit saisi luettua, kun ei tuollaista erikoisjohdinta ole? Onko kellään Hämeenlinnassa jotakin laitetta noiden vikakoodien lukuun?
Re: Tyhjäkäynti humppaa ja sammuilee
Vänkärin penkin alla olevasta liittimestä saa sillä johdonpätkällä luettua LH:n vikakoodit.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 51#p823451
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 51#p823451
-
- "Turbo"
- Viestit: 227
- Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25
Re: Tyhjäkäynti humppaa ja sammuilee
No hyvä, että onnistuu. Toivottavasti ei ole samanlainen suo edessä kuin tuossa linkin tapauksessa. Selvisiköhän tuo tapaus koskaan.
Tuohon on vaihdettu lambda n. 160 tkm kohdalla, sen jälkeen on tullut kilometrejä suunnilleen samanverran lisää, joten olisikohan se nyt tullut tiensä päähän. Foorumitapausten perusteella tuo lambda tuntuu olevan aika yleinen vika. Motonetin lambdat onkin jo haukuttu kelvottomiksi, mitenkäs mahtaa olla Bilteman lambdojen kanssa, onko kellään kokemuksia, olisiko valmistajasta tietoa?
Tuohon on vaihdettu lambda n. 160 tkm kohdalla, sen jälkeen on tullut kilometrejä suunnilleen samanverran lisää, joten olisikohan se nyt tullut tiensä päähän. Foorumitapausten perusteella tuo lambda tuntuu olevan aika yleinen vika. Motonetin lambdat onkin jo haukuttu kelvottomiksi, mitenkäs mahtaa olla Bilteman lambdojen kanssa, onko kellään kokemuksia, olisiko valmistajasta tietoa?