Paloäänen muutos johtuu todennäköisesti kovemmista sylinteripaineista etanolilla. Ennakoita voi etanolilla korkeamman oktaaniluvun ansiosta kiristää optimaalisiksi ahdoillakin (MBT), jolloin vähemmän polttoaineen energiaa menee pakokaasun hukkalämpönä putkesta pihalle ja isompi osa työntää mäntää alas.. Bensalla ongelmaksi muodostuisi samoilla ennakoilla nakutus, joten tähän perustuu etanolilla saatava väännön/tehon kasvu ja kulutusetu vrt. lämpöarvo.Jouttis kirjoitti:Miten toi mahdollinen kavitointi ja etanolilla ajelu liittyy toisiinsa? Olen ihmetellyt "ploplottavia" paloääniä etanolilla ajaessa (lähinnä kuormitus/kiihdytys), mutta syy pysyy epäselvänä. Softan pitäisi nyt olla täysin kunnossa eikä raudassakaan mitään silmille pomppivia vikoja ole.vesa67 kirjoitti:Etanolisofta purkkiin, max 2 tankillista E85 polttaen ja öljynpaineita & ylimääräisiä kavitointiääniä kunnellen koko ajan ja sitten öljypohjan puhdistus. Vähiten työtä mutta ehkä jokunen hermoja koetteleva kilometri.
Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Etanoli puhdistaa kyllä todella tehokkaasti sekä palotilat, että öljytilatkin. Kylmäkäynnistyksessä etanoli höyrystyy todella huonosti ja sitä päätyy väkisin aina männänrenkaiden ohi öljyn sekaan, tästä syystä lyhyempi vaihtoväli etenkin jos ajetaan pätkäajoa ja kunnolla kylmällä koneella (+10-15C jälkeen ei juurikaan enää eroa).
Hyvänä puolena pysyy kyllä joka paikka koneesta puhtaana, purin juuri moottorini (hihnapyörän pulttien auki pyörimisen vuoksi) jolla oli ajettu n. 1,5 tankillista etanolia, käytännössä pelkkää pätkäajoa kovillakin pakkasilla ja aina ilman esilämmitystä. Eli siis vaikein mahdollinen tilanne laimenemisen kannalta mutta toisaalta paras pesemisen kannalta.
Kuvia moottorin purkuvaiheista: https://plus.google.com/photos/10628927 ... N_k1eCCkgE
Kuvissa ei näy hyvin havainnollistavasti sitä, miten mäntien alapuolelta löytyi pieniä pehmeitä karstanpalasia jotka oli liuenneet irti sieltä mihin öljyruiskut osuu. Öljypohjasta näköjään unohdin ottaa kuvan, sekin oli puhdas ja jonkin verran pieniä pehmenneitä karstanpalasia löytyi pohjalta. Sihti oli öljyisyyttä lukuunottamatta yhtä puhdas kuin kuvassa irtiottaessa.
Hyvänä puolena pysyy kyllä joka paikka koneesta puhtaana, purin juuri moottorini (hihnapyörän pulttien auki pyörimisen vuoksi) jolla oli ajettu n. 1,5 tankillista etanolia, käytännössä pelkkää pätkäajoa kovillakin pakkasilla ja aina ilman esilämmitystä. Eli siis vaikein mahdollinen tilanne laimenemisen kannalta mutta toisaalta paras pesemisen kannalta.
Kuvia moottorin purkuvaiheista: https://plus.google.com/photos/10628927 ... N_k1eCCkgE
Kuvissa ei näy hyvin havainnollistavasti sitä, miten mäntien alapuolelta löytyi pieniä pehmeitä karstanpalasia jotka oli liuenneet irti sieltä mihin öljyruiskut osuu. Öljypohjasta näköjään unohdin ottaa kuvan, sekin oli puhdas ja jonkin verran pieniä pehmenneitä karstanpalasia löytyi pohjalta. Sihti oli öljyisyyttä lukuunottamatta yhtä puhdas kuin kuvassa irtiottaessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Kun olen tuossa miettiny tuon öljysihdin puhtaanapitämistä, niin on itäny ajatus että jos öljyjen poislaskemisen jälkeen kaatais muutaman litran dieseliä öljypohjaan, ja sitten sais jostain öljykanavasta puhallettua paineilmaa sinne imusihdin suuntaan niin se puhdistaisi sihdin...
Tuota öljynpaineen säädintä olen miettinyt tässä suhteessa, mutta pitäis päästä purettua konetta tutkimaan.
Muistaakseni on kyllä aika ahtaassa paikassa tuo...
"En tiije toimiiko tuo, mutta saahan sitä ihminen kokkeilla, jos tahtoo."
Tuota öljynpaineen säädintä olen miettinyt tässä suhteessa, mutta pitäis päästä purettua konetta tutkimaan.
Muistaakseni on kyllä aika ahtaassa paikassa tuo...
"En tiije toimiiko tuo, mutta saahan sitä ihminen kokkeilla, jos tahtoo."
Saab 9-5 2.0 -99 + XYL:n Saab 900S -96
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
En ihan noinkaan sanois. Ostin viime kesänä käytetyn ng-satkun öljypohjan, ja se oli ihan täynnä ruskeaa möhnää. Kone, josta tuo öp oli peräisin, oli lauennut ilmeisesti juurikin öljynkiertohäiriön takia.V-M kirjoitti:Ei niitä ongelmia ollukaan ku näissä T7 koneissa.
V-N
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Kaikkiin mahtuu poikkeuksia, tarkoitin lähinnä normaali hoidolla olleita koneita eli sillä max 10tkm öljyn vaihtovälillä ajettuja.t.t.j kirjoitti: En ihan noinkaan sanois. Ostin viime kesänä käytetyn ng-satkun öljypohjan, ja se oli ihan täynnä ruskeaa möhnää. Kone, josta tuo öp oli peräisin, oli lauennut ilmeisesti juurikin öljynkiertohäiriön takia.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Sihti näyttää kuvista katsottuna olevan suoraan öljypropun kohdalla. Olisiko mahdollista reijän kautta harjata pullohajalla tms. sihti puhtaaksi? Harjauksen jälkeen voisi sitten huuhtoa löpöllä läpi moskat pois.
Ne, jotka ovat ottaneet öljypohjan pois tietävät varmaan kuinka tiukassa lika on sihdissä eli lähtisikö harjalla?
Ne, jotka ovat ottaneet öljypohjan pois tietävät varmaan kuinka tiukassa lika on sihdissä eli lähtisikö harjalla?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Tuollainen ajatus on mullakin ollut, mutta sihdin puhtauden toteaminen jälkeenpäin lienee koko homman ongelma. Sinne kun ei pääse näkemään että lähtikö se karsta irti vai ei...nittiniiu kirjoitti:Sihti näyttää kuvista katsottuna olevan suoraan öljypropun kohdalla. Olisiko mahdollista reijän kautta harjata pullohajalla tms. sihti puhtaaksi? Harjauksen jälkeen voisi sitten huuhtoa löpöllä läpi moskat pois.
Ne, jotka ovat ottaneet öljypohjan pois tietävät varmaan kuinka tiukassa lika on sihdissä eli lähtisikö harjalla?
Viisaammat voisi myös kertoa kuinka kovaa se karsta on kiinni siinä sihdissä irtoaako eden millään harjalla?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Mulla ainakin sihti lähti puhtaaksi ihan teräsharjalla, kun varoten rapsutteli. Ensiksi paineilmalla vähän putken päästä sihauttelua, että lähti irtonaiset kököt pois. Toki toi kone oli muutoinkin aika siisti ja sihti melko puhdas...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Ihan uteliaisuudesta, paljonkos aikaa kuluu suurinpiirtein öljypohjan irti käyttämiseen ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
jos on nosturimahdollisuus niin pari tuntia riittänee helposti. kolkista hieman "työläämpi" ottaa pois. femmasta todella nätti ottaa öljypohja pois.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Mun olisi pakko hoitaa tuo homma alta pois mutta en saa omaa tallia käyttöön kun vasta kesällä joutuu siihen asti menee siis "riskillä" eli tuon huuhtelun tein ja ny lyhyttä öljynvaihtoväliä ylläpitäen....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
onkohan sellasista bilteman "ajorampeista" hyötyä, pääsee ainakin hieman paremmin alle...jossakin kuvassa muistelen nähneeni sellaset juuri ö-pohjanaukasurempassa...scorpio_88 kirjoitti:jos on nosturimahdollisuus niin pari tuntia riittänee helposti. kolkista hieman "työläämpi" ottaa pois. femmasta todella nätti ottaa öljypohja pois.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Itse ajattelin tehdä jotain tuollaista:
http://www.myturbodiesel.com/1000q/multi/wood-block.htm
Luottaisin tuollaisiin enemmän kuin pukkeihin tai ramppeihin. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin noi rampit on aika huteran oloiset ja niille on vaikea ajaa -> rampit karkaa renkaan edestä.
RhinoRamps:t mäkin voisin ostaa, mutta niitä ei käsittääkseni saa suomesta.
http://www.myturbodiesel.com/1000q/multi/wood-block.htm
Luottaisin tuollaisiin enemmän kuin pukkeihin tai ramppeihin. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin noi rampit on aika huteran oloiset ja niille on vaikea ajaa -> rampit karkaa renkaan edestä.
RhinoRamps:t mäkin voisin ostaa, mutta niitä ei käsittääkseni saa suomesta.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Ei ne rampit oman kokemuksen mukaan kovin helposti alta karkaa mutta lautoja tms. loiventavia elementtejä ne vaatii. Saabeissa kun on tota etuylitystä aika paljon ja jos vielä madallettu niin varmasti ottaa alahuuli kiinni. Omissa suunnitelmissa olis hommata keinutunkki, vaikuttaa aika näppärältä.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
#2403
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Onkohan uusia tarinoita naftapesusta olemassa? Miten sulla V-M, onko kaikkie edelleen hyvin pesun jälkeen?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866