Jakopää, laakerit vai mitä hajosi??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Jakopää, laakerit vai mitä hajosi??

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Nyt se sitten vissiin myrkyn lykkäsi. Alkoi käyttöhihnan puolelta konetta kuulumaan sellainen wank wank wank (puoliksi kuin olisi 10 litranen diesel käynnissä) ääni. Sitten kun antaa ihan vähän kierroksia niin ääni muuttuu hieman kilkattavaksi. Ääni kuuluu kovempana rintapellin ja koneen välistä. Vika valot ei pala/vilku.

Auto ollut juuri pajalla (ke), jossa vaihdettu konehuoneen puolelle lähinnä tehostimen öljyt.
Ystävällisesti moottorin öljyäkin lisätty vaikka en sitä pyytänyt, koska olen seurannut öljyn kulutusta jne..(oli siis puoli välin nurkilla tikussa) Omat öljyt 0w40 Mobil ja koneeseen lisätty 5w30, ylärajalle. Tuskin siis näistä johtuvaa, mutta tuossa tämän viikon toimet.
Auto 04vm Aero n.92tkm ajettu. Öljyt vaihdeltu viimeisen 20tkm aikana 4 neljä kertaa, (vaihdan syksyllä ja keväällä) n.5tkm välein.
Tuleeko kuinka halvaksi tälläinen remppa? Ilmeisesti kokemusta aiheesta muillakin on.
Osaavia korjaajia/korjaamoita vian selvittämiseen pks seudulla?
Ihan heti en ole ajamassa autolla sen verran kilkattaa..

Vai onko parasta/halvinta tilata ruotsista/englannista uusi mylly suoraan?
Just nyt pikkasen "hymyilyttää"
Saab 9-5 Aero
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1481
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Jakopää, laakerit vai mitä hajosi??

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kannattaisi ensin pyörittää ilman apulaitehihnaa, ettei vaan olisi esim vesipumppu tms. ja tilata vasta sitten kone.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopää, laakerit vai mitä hajosi??

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Jotenkin ei nyt kantti kestä enää mennä tempasemaan autoa käyntiin. Tietysti jos on ammatti korvat vieressä niin voin sen vielä tehdä, mutta ohje tuli jo Saab:in huollosta, että älä laita käyntiin.. Öljyvalot ei ole vilkkuneet, mutta ne taitaakin vilkkua vasta sitten kun paineet on pellolla ja tuho on käynyt. Hyvä idea, mutta nyt pitää hetki varmistella ja miettiä mitä tekee.. Lähin huolto ottaa vastaan viikon päästä.
Auto pihalla sellaisessa kuopassa, ettei käyttöhihnan irroitus taida onnistua kuin puukolla/saksilla :mrgreen: Muistaakseni vaihto/irroitus on helpointa alakautta?

Ääni kuuluu toiselta puolelta moottoria kuin missä vesipumppu, ohjaustehostin on. Nehän on ns. syylaria "vasten" kun kolkatus ja kalkatus kuuluu sieltä toiselta puolelta = koneen ja rintapellin välistä. Oma vahva veikkaus (vaikken mitään tiedä) on tuon jakopään puolella.
Saab 9-5 Aero
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Jakopää, laakerit vai mitä hajosi??

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

yläkautta se on helpoin jos saat tunkin koneen alle ja irroitat sen moottorintuen siitä koneenpäästä. kiristimen vapauttaminen on parhain mitä voi autoon saada. eli 1/2" räikän jatkovarrella vain vapautat sen kiristimen, eli vedät sitä itseesi päin ja samalla nappaat remmin pois vaikka siitä ohjainrullan päältä joka on ihan kiristimen vieressä.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopää, laakerit vai mitä hajosi??

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Kiitos ohjeista, pitää katsoa miten tuo oikeasti onnistuu näissä oloissa.
Lumet sulaa just pihalla ja auto sellaisessa kohdassa pihaa että tunkin saaminen koneen alle on "hauskaa". Piha hiekkaa/soraa ja hyvin pehmeää, tunkki katoaa maan sisään aika äkkiä, kun edes itse astuu sen päälle :mrgreen:
Auto kirjaimellisesti kuopassa kun koko talven seisoo samassa kohdassa = ei lunta alla, mutta auton ympärillä jäätä se lähes 10 cm.
Saab 9-5 Aero
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jakopää, laakerit vai mitä hajosi??

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tarkista hihnapyörän torxien tila ennen moottorin pyörittelyä !!!
Kuva

Tuosta tulee hetken aikaa terävää kalkatusta kunnes tuoho on liian pitkällä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopää, laakerit vai mitä hajosi??

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Kiitos kaikista vihjeistä. :)
Eikös se tässä tapauksessa ole niinkuin ihan se ja sama, että vetäseekö sen käyttöhihnan poikki vaikka saksilla? Ihan niinkuin äänen lähteen paikallistamisen selvittämiseksi? Kohta joutuu ilmeisemmin kuitenkin purkamaan muutenkin..
Mikäli joku hihnan pyörittämistä laitteista (tässä tapauksessa tuolla puolen konetta on vain laturi ja ilmeisesti tuo hihnan kiristin ja hihnapyörä) Jos joku noista on kilkatuskalkatus ääneen aiheuttaja, niin vuoden vanha käyttöhihna on kaikkine hiluineen viisainta vaihtaa jokatapauksessa? On vika sitten noissa käyttöhihnan "osista" kiinni tai jakopäästä.
Vaihtoonhan se hihna menee kummassakin tapauksessa.. Maksaa ilmeisesti sen 50-100€ + kiristin jne.

Onko joku joutunut lähiaikoina teettämään jakopään remppaa? Mitä tuli kustantamaan?

Aamulla potuksen tuomin voimin hakkasin jäät auton ympäriltä pois, jotta saisi edes tunkin auton alle, mutta nyt tulee taas rapaa taivaan täydeltä. Saksien käyttö 2min pikaselvityksenä houkuttaa suuresti tässä säässä..
Saab 9-5 Aero
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopää, laakerit vai mitä hajosi??

Viesti Kirjoittaja rimpula »

vesa67 kirjoitti:Tarkista hihnapyörän torxien tila ennen moottorin pyörittelyä !!!
Kuva

Tuosta tulee hetken aikaa terävää kalkatusta kunnes tuoho on liian pitkällä
Sorry tyhmä kysymys, mutta kun en tiedä, niin pakko kysyä.. Auton alakautta kun en tällä hetkellä pääse katsomaan lainkaan.
Onko tämä ko. hihnapyörä mikä noista? Jos katsotaan vaikka koneen päätä kellona ja kiertokangen pää on klo 6, laturi klo 9 ja ohjaustehostimen pumppu klo 2.
Saab 9-5 Aero
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Jakopää, laakerit vai mitä hajosi??

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Eiköhän tuo ole se mikä on öljypumpulla. Eli se alin numero 6
Tossa hyvä kuva http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... trol-4cyl/
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopää, laakerit vai mitä hajosi??

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Oikein hyvä kuva.. tuollaista kaipasinkin. Kiitos.
Saab 9-5 Aero
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopää, laakerit vai mitä hajosi??

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Tuolta voi "ammatti" korvat kuunnella sulosointuja :cry:
Rempparin kotikäyntiä odotellessa.. Oli pakko siirtää auto eikä tuota sotanorsua kovin pitkälle yksin työnnä. Eli tuolta se mylly kuulostaa Nokian puhelimella kuvattuna. Toistaiseksi käyttöhihnan irroituskin tekemättä, kiitos kevät pöpön..
http://www.youtube.com/watch?v=fQkwzxq4 ... e=youtu.be
Saab 9-5 Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Jakopää, laakerit vai mitä hajosi??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaikea sanoa tuosta.. Remmi pois ja hihnapyörä pois (tarkista onko torxit paikallaan) on ensitestit ehdottomasti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopää, laakerit vai mitä hajosi??

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Nyt kun auto on tuossa ns. rasvamontulla ja pääsi auton allekin kuuntelemaan, niin kilkatus kuuluu koneen yläkerrasta. Lohkon ja kannen väliseltä kohdalta ylöspäin siis. Piru kun piha on niin märkä ettei oikein tahtoisi ruveta tunkkien kanssa pelleilemään.
Kerran on tunkki alta kaatunut kesken renkaanvaihdon. Että sellainen tumpelo kyseessä.
Saab 9-5 Aero
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakopää, laakerit vai mitä hajosi??

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla on aina iso vanerilevy hallitunkin alla, jos joudun pihassa autoa tunkkaamaan. Tahtoo keväisin meidänkin piha olla melko pehmeä.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Jakopää, laakerit vai mitä hajosi??

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Entisestä autostani (OG9-3) kuului hieman samantapainen nakutus kun hihnan ohjainrullan laakeri oli pettämässä.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Vastaa Viestiin