99 -76 laturiongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

99 -76 laturiongelma

Viesti Kirjoittaja lucaf »

"ojasta allikkoon sanoi saabisti kun yhden vian sai kuntoon"

noh, tällaisissa tunnelmissa...

korjautin siis paikallisella saab-korjaamolla 76 vuoden ysiysin moottorin etukiinnityksen josta kirjoitin aikaisemmin.

uusi ongelma vanhan tilalla, laturin valo palaa himmeästi kun ajan autolla. ikävää tässä uudessa ominaisuudessa on se, että auto pitäisi lauantaina ajaa useamman sadan kilometrin päähän. mikä neuvoksi?

kierrosten nosto ei auta, tuntuu että vähiten laturin valo palaa tyhjäkäynnillä, silloin on vaikea edes erottaa palaako se. ajossakin se välillä palaa niin himmeästi että on vaikea erottaa, ja välillä valo voimistuu, mutta ei missään vaiheessa pala lähelläkään ns. täysteholla.

olisiko laturista hiilet loppuneet?

odottelen kiitollisena kaikkia mahdollisia vinkkejä
Viimeksi muokannut lucaf, To Marras 25, 2004 09:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Epäilen hyvin suuresti HIILIÄ.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

sattui löytymään yks kuva autossa kiinni olevasta laturista, olisko toi bosch?


Kuva
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:sattui löytymään yks kuva autossa kiinni olevasta laturista, olisko toi bosch?
Saattaisihan tuo ollakin "vanhanmallinen" Bosch.

Omasta 99:stä ei latausvalon kiiluminen kymmenkunta vuotta sitten loppunut hiilien vaihdolla, vika oli laturin sisällä diodisillassa, joku diodeista pimeänä ja latasi vain osateholla.

Kannattaa silti aloittaa hiilien vaihdolla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

soitin autokorjaamolle missä käyn huomenna aamulla näyttämässä autoa. ukko sanoi että ongelma voi olla myös järjestelmän sähkövuodossa ja korjautunee vaihtamalla vahvempitehoinen polttimo kojelaudan laturinvalolle. kellään kokemuksia moisesta kikkailusta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:korjautunee vaihtamalla vahvempitehoinen polttimo kojelaudan laturinvalolle. kellään kokemuksia moisesta kikkailusta?
Ei ole kokemusta, mutta tuon ainakin saa kokeiltua mittaristoa avaamatta kytkemällä sen "vahvempitehoisen polttimon" irtojohdolla sulaketaululta suoraan siihen laturin herätevirtaliittimeen, johon normaalisti menee tuo mittaristolle menevä johto. Jos tuo vahvempitehoinenkin polttimo hehkuu tällä järjestelyllä kierrosluvusta riippumatta, ei kannattane avata mittaristoa.

Kaksiwattinen polttimo lienee noissa latauksen merkkivalona normaalisti.
Isompi polttimo saattaisi auttaa enneminkin siihen, että latauksen merkkivalo palaa kirkkaasti startin jälkeen kunnes painetaan kaasua ensimmäisen kerran niin että kierrokset vähän nousevat.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

sen verran "lohduttavia" uutisia (tulevaa pitkää reissua ajatellen) kuulin edelliseltä omistajalta, että ko. latausvalo-ominaisuus on ollut aina siinä autossa, eikä ole vaikuttanut mitenkään akun varaukseen.

kuulemma välkkyy enemmän jos käyttää esim radiota, mihin tämä voisi viitata? mullahan oli tossa aamun lenkillä puhallin kakkosella ja takalasin lämmitin päällä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Meidän escortissa myös latausvalo paloi himmeästi, asettui kun vaihdoin uuden lataus säätimen.

Onkohan tuossa 99:n laturissa säädin kahdella ruuvilla kiinni..?
Jos näin on niin helppohan se tuossa paikassa on kokeilla toisella säätimellä.

Saattaahan siellä kollektorilla jo olla sellaiset urat että uudetkin hiilet eivät
ota kiinni täydellä pinnalla ennenkuin on ajeltu muutama sata kilometriä.

Ja kun hiilet rupeavat loppumaan niin että juoset eivät paina enää hiiliä kollektoria vasten niin sinne rupeaa tulemaan ilmarako ja pikkuhiljaa se rako kasvaa kunnes yhteyttä ei enää ole.
Tuo himmeä hehku polttimossa tukisi hiukan tätä teoriaa... :?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Taitaa olla vanha bosh jossa on erillinen säädin,ja noissa tais olla vaan 35a tehot.
Jos on tavallinen yleis mittari (voltti),niin kone käymään n 2000rm ja kaikki sähkölaitteet päälle,jos jännite akulla pysyy yli 13v niin teho riitää eli lataa riitävästi.
Taitaa olla se valon hiiluminen olla ominaisuus noissa,jos ei oo mittaria voi yrittää näin tarkastaa.Laita sähkölaitteet päälle ja sisävalo,anna käydä tyhjäkäyntiä lisää kierroksia ja tarkkaile kirkastuuko sisävalo.
Eli nouseeko jännite kierroksilla jos huomaa että valo kirkastuu niin sillon on kunnossa.Tai lyö tyhjäkäynillä kuormaa kerralla jos kone "puutuu"eli laturi ottaa voimaa niin sillon se kyllä lataa.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kiitos monista vastauksista tää voorumi on kyl yliveto!

8) 8) 8) 8)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Opiskelin vähän vanhan laturin toimintaa, kun kirja sattui olemaan sopivasti pinon päällä. Kirja neuvoi pikatestin, jolla voidaan poissulkea latausrele ongelmanaiheuttajana. Kytketään hyppylangalla latausreleestä irrotettuun johtoon liittimet DF ja D+. Tällöin latauksensäädin on pois pelistä, laturi lataa täysillä. Kone käyntiin, kierroksia ei saa nostaa yli 2000 r/min tai alkaa lamput poksahdella. Jos merkkivalo kiiluu edelleen eikä mikään muuttunut, vika ei ole latauksensäätöreleessä.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/uudet/134_3463_1.JPG

Hiilien vaihto tuollaiseen näköjään ei olekaan niin pikku juttu kuin uudemmanmalliseen, pitää ottaa laturi irti ja peräosa auki, ja juotoshommiinkin pääsee:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/uudet/134_3464_1.JPG

Latauspiirin kaavio:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/uudet/134_3465_1.JPG

Erilaisia Bosch-laturimalleja:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/uudet/134_3468_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Niin, täällä jo malttamattomana odotellaan, että tuo kaunotar saadaan tien päälle 8)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

laitetaas tännekin tämän aamuiset johtopäätökseni:

Laturissa ei näyttäis olevan suurta vikaa. korjaamon mies sanoi että toi oli ennen vanhaan autoissa melkein ominaisuus, että kun sähkölaitteita käytti, niin laturin valon saattoi tulla pieni sävy. eihän se latausvalo pala lainkaan ellen laita puhaltimesta kakkospykälää, ja silloinkin niin himmeästi että hädin tuskin erottaa (välähtää suuremmin vain sillä hetkellä kun kakkosasennon kytkee päälle. ja toi ominaisuus on siis ollut edellisellä omistajalla aina. on myös täysin mahdollista, että mittaristoon on epähuomiossa laitettu 1.2w polttimo kun tossa pitäs käyttää 2w polttimoa ja siitä tuo johtuu.

jännä kyllä, eilen valo välkkyi enemmän, olisiko johtunut kosteasta kelistä ja luistavasta hihnasta. laitetaan suurempi painoarvo tälle päivälle, eilen ajoin 2km, tänään 50.

Autohan siis käynnistyi hienosti ilman lämmitystä 9asteen pakkasesta, eikä edellisellä omistajalla ollut koskaan akun varauksen kanssa ongelmia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
molby
"Hirsch"
Viestit: 911
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: 99 -76 laturiongelma

Viesti Kirjoittaja molby »

minulla tuli tuossa 99 -76 kanssa ongelmia, sen jälkeen kun hitsattiin pakoputkea, mutta unohdin ottaa akkukengän irti. latauksen merkkivalo palaa auton käydessä, muuten kun pistää virrat, se on pimeänä, pyyhkijät ei toimi, lämmityslaitteen puhallin ei myöskään. olen ajellut 2vk normaalisti, muttei akkua ole tyhjentänyt.
auton muut toiminnot valot, vilkut toimivat normaalisti. latauksen merkkivalo on koko ajan yhtä kirkas, ei himmene, myöskin polttoainemittariin vaikutus, jos pistää pyyhkijät päälle asentoon, polttoaine mittari lakkaa toimimasta, muuten näyttää normaalisti. olisiko saanut ylimääräisen virtapiikin, kun hitsattiin.
Vastaa Viestiin