Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Ajatko mieluummin:

Penkkaan puskevalla autolla, siksi taakse paremmat renkaat
40
28%
Hallitusti valitsemallasi ajolinjalla, siksi eteen paremmat renkaat
103
72%
 
Ääniä yhteensä: 143

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9399
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eteen vaiko taakse paremmat renkaat :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Pientä puolueellisuutta havaittavissa kysymyksenasettelussa :D (ps. terveisiä penkasta)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5203
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Risto »

Ihmettelen, että miksi sivuluisumiehet ajavat Saabilla, joka etuvetoisena on suunniteltu suistumaan keula edellä metsään.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja haffu »

Itse kysymyksellä ei ole mitään yhteistä tekemistä ainakaan ensimmäisen viestin kanssa. Autosta saa yliohjaavan jopa alustan muutoksilla. Kesäkulkineeni alustan säädöt ovat vielä hakusessa ja alussa oli karmaisevan puskeva. Ja kyseessähän on siis takavetokulkine. Mainittakoon myös, että og900 kulkee käskiessä nätissä liusussa, mutta menee minne pitääkin keulapainoisuutensa vuoksi.
Suht neutraalihan on se kultainen keskitie. Kysymyksen asettelun vuoksi vastaan "hiukan yliohjaava" joka on lähempänä tuota neutraaliutta kuin "karmaisevasti puskeva". Mitä tulee kysymyksen tekijän ensimmäiseen viestiin vastaus on toisenlainen kuin halutaan hakea, eli taakse ne paremmat.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Njoo, Sakellahan on ollut myös Suomen (kenties jopa maailman?) ainut tonnari josta ei lähde perä helposti alta jos vähänkin liukkaalla sitä kiusaa :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9399
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V.J.S kirjoitti:Njoo, Sakellahan on ollut myös Suomen (kenties jopa maailman?) ainut tonnari josta ei lähde perä helposti alta jos vähänkin liukkaalla sitä kiusaa :lol:
No nyt joku saa kyllä lainata mulle tonnaria (vielä kun on liukastakin jossain) niin käydään kokeilemassa :)
Mun tontussa oli Misukan X-ice:t alla, ja kyllä koetin sitä kiusata paljonkin jotta perän olisi saanut irti hallitsemattomasti. Ajelin mm. kymmeniä kertoja täysin jäiseen (tyhjään tietysti) liikenneympyrään liian suurilla tilannenopeuksilla, enkä ikinä saanut aikaiseksi kuin nelipyöräluiston, joka sekin oli hallittavissa.
Ville voi opettaa tuota äkillistä ja hallitsematonta pidonmenetystä meikäläiselle, ihan vaistonomaisesti vaan sitä tule korjattua tilanne haltuun (kopkop)
Ehkä pitäisi saada aikaan sellainen luistotilanne missä ei kuskilla ole muuta tehtävissä kuin odottaa koska ryskähtää, niin voisi olla hyvä opetus meikäläisellekin?
Kait sitä olisi vaan parempi ajella huonoilla eturenkailla, ja puskutilanteen sattuessa irrotaa kädet ratista, nostaa jalka kaasulta, painaa kytkin pohjaan ja huutaa jotain kummallista?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2073
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos nyt puhutaan termistä "roll over/understeer" eli alustan taipumus yli- tai aliohjautuvuuteen ilman että kaasuttamalla rikotaan vetävien pyörien pito: Omasta mielestä sellainen johdonmukaisesti hiukan puskeva on paras. Yliohjaus on ihan kiva kikkailuun mutta aina ei jaksa olla varuillaan sen takia että ohjaamo saattaa olla käsiä täynnä jossain ihan tavallisessa liikennetilanteessa. Kaikkein hankalin on tuollainen rullatessa rankasti puskeva ja vedätettäessä ties mitä tekevä 80/90-luvun torsenilla varustettu turbokoneinen nelivetoaudi :) Olen myös ajellut helevetin yliohjaavalla etuvetoisella (Peugeot 205/309) joka on toki hauska, esim 270-asteisen moottoritien rampin pystyy ajamaan läpi asti isossa sivuluisussa. En silti tiedä, että onko siitä mitään hyötyä...
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ng900aero kirjoitti:
No nyt joku saa kyllä lainata mulle tonnaria
Sori nyt nipotus mutta...

Kun nyt kohta sen kymmenen vuotta on ollut sama Tonnari jossa on tullut kokeiltua erilaisia alustavaihtoehtoja, erilaisia pyöränkulmia aurauksine, cambereine ja castereineen (kyllä, niissä on pelivaraa) niin sanoisin että Tonnarin saa kyllä melkein olemattomilla astemuutoksillakin käyttäytymään niin hyvin tai huonosti kuin vain haluaa ja ihan radikaaleillakin eroilla.

Jos ei puhuta juuri tehtaalta tulleista yksilösitä niin käytettyjä yksilöitä on aivan turhaa verrata tai olettaa kaikkien nyt liikenteessä olevien enemmän tai vähemmän ropattujen olevan samanlaisia käytökseltään.
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Itse laitan aina paremmat renkaat aina taakse. Parempi puskeva auto kuin katsella persausta vierellä :)
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9399
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minuteman kirjoitti: Kun nyt kohta sen kymmenen vuotta on ollut sama Tonnari jossa on tullut kokeiltua erilaisia alustavaihtoehtoja, erilaisia pyöränkulmia aurauksine, cambereine ja castereineen (kyllä, niissä on pelivaraa) niin sanoisin että Tonnarin saa kyllä melkein olemattomilla astemuutoksillakin käyttäytymään niin hyvin tai huonosti kuin vain haluaa ja ihan radikaaleillakin eroilla.

Jos ei puhuta juuri tehtaalta tulleista yksilösitä niin käytettyjä yksilöitä on aivan turhaa verrata tai olettaa kaikkien nyt liikenteessä olevien enemmän tai vähemmän ropattujen olevan samanlaisia käytökseltään.
Oikeasti tämä on ensimmäinen järkevä kommentti jonka olen lukenut asian tiimoilta koskien tonnarin "hevoskärryakselin" yliohjaavuutta :) Silloin joskus joku vuosi takaperin tästä oli keskustelua niin en mitenkään voinut sulattaa kommentteja siitä että tontun peräpään saisi irti noin vaan.

Hiukan kaukaan haettua mutta oletteko ajaneet moottoripyörällä, itse olen aika paljonkin, ja autollakin tulee tehtyä samaa hommaa ajolinjoja valitessa: eli aina lievää hidastusta ennen mutkaa, sitten mutkan "leikkaus" ja AINA kaasulla mutka läpi asti.

Etuvetoisella tulisi säilyttää aina pito päällä mutkassa, jos hidastaa ennen mutkaa ja painaa kytkinpoljinta, niin ilman muuta etupää lähtee menemään tangentin suuntaan ja peräpää tulee edelle.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ng900aero kirjoitti:
Hiukan kaukaan haettua mutta oletteko ajaneet moottoripyörällä, itse olen aika paljonkin, ja autollakin tulee tehtyä samaa hommaa ajolinjoja valitessa: eli aina lievää hidastusta ennen mutkaa, sitten mutkan "leikkaus" ja AINA kaasulla mutka läpi asti.

Joo, Enskaa. Mutta auto poikkeaa siinä mielessä että et pysty vaikuttamaan painopisteeseen niin merkittävissä määrin kuin MP:llä.

Ja kyllä tontustakin yliohjautuvan saa jo pelkästään sillä että erehtyy valitsemaan eteen miedommat iskarit kuin taakse vaikka jousivakiot olisivatkin tehtaan linjoissa.. Erilaisista kallistuksenvakaimis-kokeiluista nyt puhumattakaan...
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Hessu kirjoitti: Kaikkein hankalin on tuollainen rullatessa rankasti puskeva ja vedätettäessä ties mitä tekevä 80/90-luvun torsenilla varustettu turbokoneinen nelivetoaudi :)
Mutta kiva lelu se ainakin on :) Tai no itsellä ei ole turbo audista kokemusta, mutta tuolla allekirjoituksen vapari vehkeellä ainakin oli hauskaa liukkailla. Osais vain ajaa ja olis uskallusta kunnolla kaasulla viedä...

Galluppiin liittyen sanoisin, että eteen ja taakse suurinpiirtein yhtä hyvät renkaat. Loppu on autosta kiinni.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4233
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Olis mielenkiintoista nähdä miten äänet jakautuisivat jos vaihtoehdot olisivat tyyliin "turvallisesti ja ennakoitavasti hieman puskeva" tai "arvaamattomasti poikittain heittäytyvä" :wink:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Mä tykkään ajaa keula edellä, sivuikkunoissa kun ei ole lasinpyyhkimiä. :P

http://www.youtube.com/watch?v=E-jpedS9 ... ure=relmfu

Sorry, vaikka alkaa "S":llä ja on etuvrtoinen, niin muut kirjaimet on väärin :oops:
96 V4 -75
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5203
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Risto »

Yliohjaajien tyylinäytteitä: http://youtu.be/LFOTBv4irFI
Vastaa Viestiin