Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Eteen vaiko taakse paremmat renkaat
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Pientä puolueellisuutta havaittavissa kysymyksenasettelussa (ps. terveisiä penkasta)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Ihmettelen, että miksi sivuluisumiehet ajavat Saabilla, joka etuvetoisena on suunniteltu suistumaan keula edellä metsään.
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Itse kysymyksellä ei ole mitään yhteistä tekemistä ainakaan ensimmäisen viestin kanssa. Autosta saa yliohjaavan jopa alustan muutoksilla. Kesäkulkineeni alustan säädöt ovat vielä hakusessa ja alussa oli karmaisevan puskeva. Ja kyseessähän on siis takavetokulkine. Mainittakoon myös, että og900 kulkee käskiessä nätissä liusussa, mutta menee minne pitääkin keulapainoisuutensa vuoksi.
Suht neutraalihan on se kultainen keskitie. Kysymyksen asettelun vuoksi vastaan "hiukan yliohjaava" joka on lähempänä tuota neutraaliutta kuin "karmaisevasti puskeva". Mitä tulee kysymyksen tekijän ensimmäiseen viestiin vastaus on toisenlainen kuin halutaan hakea, eli taakse ne paremmat.
Suht neutraalihan on se kultainen keskitie. Kysymyksen asettelun vuoksi vastaan "hiukan yliohjaava" joka on lähempänä tuota neutraaliutta kuin "karmaisevasti puskeva". Mitä tulee kysymyksen tekijän ensimmäiseen viestiin vastaus on toisenlainen kuin halutaan hakea, eli taakse ne paremmat.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8094
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Njoo, Sakellahan on ollut myös Suomen (kenties jopa maailman?) ainut tonnari josta ei lähde perä helposti alta jos vähänkin liukkaalla sitä kiusaa
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
No nyt joku saa kyllä lainata mulle tonnaria (vielä kun on liukastakin jossain) niin käydään kokeilemassaV.J.S kirjoitti:Njoo, Sakellahan on ollut myös Suomen (kenties jopa maailman?) ainut tonnari josta ei lähde perä helposti alta jos vähänkin liukkaalla sitä kiusaa
Mun tontussa oli Misukan X-ice:t alla, ja kyllä koetin sitä kiusata paljonkin jotta perän olisi saanut irti hallitsemattomasti. Ajelin mm. kymmeniä kertoja täysin jäiseen (tyhjään tietysti) liikenneympyrään liian suurilla tilannenopeuksilla, enkä ikinä saanut aikaiseksi kuin nelipyöräluiston, joka sekin oli hallittavissa.
Ville voi opettaa tuota äkillistä ja hallitsematonta pidonmenetystä meikäläiselle, ihan vaistonomaisesti vaan sitä tule korjattua tilanne haltuun (kopkop)
Ehkä pitäisi saada aikaan sellainen luistotilanne missä ei kuskilla ole muuta tehtävissä kuin odottaa koska ryskähtää, niin voisi olla hyvä opetus meikäläisellekin?
Kait sitä olisi vaan parempi ajella huonoilla eturenkailla, ja puskutilanteen sattuessa irrotaa kädet ratista, nostaa jalka kaasulta, painaa kytkin pohjaan ja huutaa jotain kummallista?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Jos nyt puhutaan termistä "roll over/understeer" eli alustan taipumus yli- tai aliohjautuvuuteen ilman että kaasuttamalla rikotaan vetävien pyörien pito: Omasta mielestä sellainen johdonmukaisesti hiukan puskeva on paras. Yliohjaus on ihan kiva kikkailuun mutta aina ei jaksa olla varuillaan sen takia että ohjaamo saattaa olla käsiä täynnä jossain ihan tavallisessa liikennetilanteessa. Kaikkein hankalin on tuollainen rullatessa rankasti puskeva ja vedätettäessä ties mitä tekevä 80/90-luvun torsenilla varustettu turbokoneinen nelivetoaudi Olen myös ajellut helevetin yliohjaavalla etuvetoisella (Peugeot 205/309) joka on toki hauska, esim 270-asteisen moottoritien rampin pystyy ajamaan läpi asti isossa sivuluisussa. En silti tiedä, että onko siitä mitään hyötyä...
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Sori nyt nipotus mutta...ng900aero kirjoitti:
No nyt joku saa kyllä lainata mulle tonnaria
Kun nyt kohta sen kymmenen vuotta on ollut sama Tonnari jossa on tullut kokeiltua erilaisia alustavaihtoehtoja, erilaisia pyöränkulmia aurauksine, cambereine ja castereineen (kyllä, niissä on pelivaraa) niin sanoisin että Tonnarin saa kyllä melkein olemattomilla astemuutoksillakin käyttäytymään niin hyvin tai huonosti kuin vain haluaa ja ihan radikaaleillakin eroilla.
Jos ei puhuta juuri tehtaalta tulleista yksilösitä niin käytettyjä yksilöitä on aivan turhaa verrata tai olettaa kaikkien nyt liikenteessä olevien enemmän tai vähemmän ropattujen olevan samanlaisia käytökseltään.
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Itse laitan aina paremmat renkaat aina taakse. Parempi puskeva auto kuin katsella persausta vierellä
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Oikeasti tämä on ensimmäinen järkevä kommentti jonka olen lukenut asian tiimoilta koskien tonnarin "hevoskärryakselin" yliohjaavuutta Silloin joskus joku vuosi takaperin tästä oli keskustelua niin en mitenkään voinut sulattaa kommentteja siitä että tontun peräpään saisi irti noin vaan.Minuteman kirjoitti: Kun nyt kohta sen kymmenen vuotta on ollut sama Tonnari jossa on tullut kokeiltua erilaisia alustavaihtoehtoja, erilaisia pyöränkulmia aurauksine, cambereine ja castereineen (kyllä, niissä on pelivaraa) niin sanoisin että Tonnarin saa kyllä melkein olemattomilla astemuutoksillakin käyttäytymään niin hyvin tai huonosti kuin vain haluaa ja ihan radikaaleillakin eroilla.
Jos ei puhuta juuri tehtaalta tulleista yksilösitä niin käytettyjä yksilöitä on aivan turhaa verrata tai olettaa kaikkien nyt liikenteessä olevien enemmän tai vähemmän ropattujen olevan samanlaisia käytökseltään.
Hiukan kaukaan haettua mutta oletteko ajaneet moottoripyörällä, itse olen aika paljonkin, ja autollakin tulee tehtyä samaa hommaa ajolinjoja valitessa: eli aina lievää hidastusta ennen mutkaa, sitten mutkan "leikkaus" ja AINA kaasulla mutka läpi asti.
Etuvetoisella tulisi säilyttää aina pito päällä mutkassa, jos hidastaa ennen mutkaa ja painaa kytkinpoljinta, niin ilman muuta etupää lähtee menemään tangentin suuntaan ja peräpää tulee edelle.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
ng900aero kirjoitti:
Hiukan kaukaan haettua mutta oletteko ajaneet moottoripyörällä, itse olen aika paljonkin, ja autollakin tulee tehtyä samaa hommaa ajolinjoja valitessa: eli aina lievää hidastusta ennen mutkaa, sitten mutkan "leikkaus" ja AINA kaasulla mutka läpi asti.
Joo, Enskaa. Mutta auto poikkeaa siinä mielessä että et pysty vaikuttamaan painopisteeseen niin merkittävissä määrin kuin MP:llä.
Ja kyllä tontustakin yliohjautuvan saa jo pelkästään sillä että erehtyy valitsemaan eteen miedommat iskarit kuin taakse vaikka jousivakiot olisivatkin tehtaan linjoissa.. Erilaisista kallistuksenvakaimis-kokeiluista nyt puhumattakaan...
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Mutta kiva lelu se ainakin on Tai no itsellä ei ole turbo audista kokemusta, mutta tuolla allekirjoituksen vapari vehkeellä ainakin oli hauskaa liukkailla. Osais vain ajaa ja olis uskallusta kunnolla kaasulla viedä...Hessu kirjoitti: Kaikkein hankalin on tuollainen rullatessa rankasti puskeva ja vedätettäessä ties mitä tekevä 80/90-luvun torsenilla varustettu turbokoneinen nelivetoaudi
Galluppiin liittyen sanoisin, että eteen ja taakse suurinpiirtein yhtä hyvät renkaat. Loppu on autosta kiinni.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Olis mielenkiintoista nähdä miten äänet jakautuisivat jos vaihtoehdot olisivat tyyliin "turvallisesti ja ennakoitavasti hieman puskeva" tai "arvaamattomasti poikittain heittäytyvä"
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Mä tykkään ajaa keula edellä, sivuikkunoissa kun ei ole lasinpyyhkimiä.
http://www.youtube.com/watch?v=E-jpedS9 ... ure=relmfu
Sorry, vaikka alkaa "S":llä ja on etuvrtoinen, niin muut kirjaimet on väärin
http://www.youtube.com/watch?v=E-jpedS9 ... ure=relmfu
Sorry, vaikka alkaa "S":llä ja on etuvrtoinen, niin muut kirjaimet on väärin
96 V4 -75
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Yliohjaajien tyylinäytteitä: http://youtu.be/LFOTBv4irFI