Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Muille liikenteessä olijoille puskevat autot ovat pienemmäksi vaaraksi kuin kylki edellä keulaa kohti tulevat, paremmat renkaat taakse suositus perustuu pitkälti siihen että suuremmissa nopeuksissa kaistan vaihdon seurauksena syntyvät hallitsemattomat sivuluisut aiheuttavat valittavan usein vakavan hengenlähdön.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Kaikille driftareille ja talviluistelijoille toteasin, että hallittu sivuluisu on mainittuja lajeja hieman vaikeampi toteuttaa, kun eturenkaissa on kunnon pito ja takarenkaat on vesiliirrossa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
No lähtökohtaisesti kun näin tekee etuvetoisella autolla(yleisten ohjeiden mukaan: siis kytkin pohjaan ja kaasu ylös) kovemmassa vauhdissa niin ajoneuvo lähtee käsistä samantein - On kokeiltu, eikä siihen tarvita kuin 60-80kmh vauhti. Tietenkin suljetulla alueella. En minä ole yleisenliikenteen seassa leikkivää tyyppiä.Minuteman kirjoitti:Kyllä se lähtökohtaisesti on oikein kun kyseessä on yleinen liikenne ja tavalliset autoilijat ja asiaa on suositeltu yleiseen liikenteeseen ja tavallisille autoilijoille.Pakari kirjoitti:jos liikenneturva tai muu instanssi suosittelee em. syistä jotakin ei se tarkoita että se olisi absoluuttisesti oikein.
Joka paikassahan "kytkin pohjaan ja kaasu ylös" taktiikkaa neuvotaan. Kytkin pohjaan ja kaasu ylös:tä neuvotaan niin autokoulussa kuin liikenneopetustilanteissa ym. Tämä varmasti johtuu - kuten sanoit - niin siitä että opetetaan sitä mikä on mahdollisimman vähän väärin, eikun oikein...Minuteman kirjoitti:Missä on suositeltu kytkintä pohjaan ja kaasua ylös "ralli- tai drift kuljettajille" tai edes sivuluistoon yleensä?Pakari kirjoitti:Parempiakin vaihtoehtoja on. Eipä pahemmin ralli- tai drift kuljettajat paina kytkintä pohjaan ja kaasua ylös kun auto lähtee sivuluistoon
Yleinen liikenne ei ole ralli- tai drift- suoritusten paikka eikä voida olettaa että kaikilla näitä taitoja olisi, ja siksi suositukset tehdään sen kokemattomimman sekä keskiverron ajajan kykyjen mukaiseksi. Se on täysin eri asia mitä joku itseään rattimiehenä pitävä asiasta ajattelee.

Niin, ajotaito on katoavaa kansanperinnetta. Kaikenmaailman sähkötingeltangelit ajavat autoa eikä kuljettaja. Mielestäni tämä ei ole hyvä asia.. sähkövempaimiin ei pidä luottaa kuin vuoreen. Ja ne mitä olen kuullut - joo kuulostaa hyvältäaero kirjoitti:Nykyään onneksi yhä useamman luiston korjaa ESP

#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
^^ Juu, noi kovimmat pemarilla talvisin "driftaavat" on ensimmäisenä naureskelemassa että olipa kädetön kuski jos jollain lähtee perä lapasesta etuvetoisella. Sitten kun se 316i lähteekin talvisella suoralla maantiellä jäisessä ylämäessä tasakaasulla yhtäkkiä sladittamaan ja pölähtää puolen sekunnin päästä lepikkoon niin sitten sitä ollaankin lippis silmillä hiljaa siellä takavasemmalla 

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Minusta on. Mulla on huomattavasti parempi luotto luistoon lähtevän vastaantulijan ESP:hen kuin siihen kuskiin. Siis näin keskimäärin. ESP pyrkii oikomaan sen auton melko loogisesti ja hidastamaan vauhtia (=vähentämään mahdollista törmäysenergiaa) samalla. Läheskään kaikista kuljettajista en ole kovinkaan varma.Pakari kirjoitti:Niin, ajotaito on katoavaa kansanperinnetta. Kaikenmaailman sähkötingeltangelit ajavat autoa eikä kuljettaja. Mielestäni tämä ei ole hyvä asia..
Ajotaito tunnetusti katosi jo etuvedon yleistyessä. Seuraavaksi se katosi ABS:ien yleistyessä. Nyt se katoaa ESP:n yleistyessä.
Omakohtaisia kokemuksia:Pakari kirjoitti:Ja ne mitä olen kuullut - joo kuulostaa hyvältäniin esp:n luistonkorjaus kuulostaa hyvin epäluonnollista ja epäloogista (ei mm. kärsi vastaohjata.. mikä on luonnollinen reaktio). Pitäisi kait koittaa itsekkin viedä espi autoa poikittain niin saisi omakohtaista kokemusta - tietysti suljetulla alueella.
Audi A4 B7 -06: ESP:n saa vastaohjauksella sekaisin, jos tekee oikeasti rankkaa korjausta.
Audi A4 B8 -08: ESP tajuaa vastaohjauksen ja korjaa luistoa sen mukaan, pelaa nästisti kuljettajan kanssa yhdessä.
Saab 9-3 SC -09: ESP tajuaa vastaohjauksen, korjaa luistoa sen mukaan ja pelaa todella nätisti kimppaan kuskin kanssa.
Alfa-Romeo 159 Q4 -08 (vasta vähäinen kokemus ja pari kokeilua): ESP (VDC) tajuaa vastaohjauksen, kaivelee pidon sieltä missä se on ja pelaa kuskin kanssa yhteen.
Eli mun kokemukset sanoo, että nykyiset ESP:t kestää sen että niiden kanssa Ajetaan ja softaus eri tilanteisiin on oikeasti aika korkeatasoista. Mä olen hemmetin tyytyväinen siihen että noita on yhä useammalla ja rohkeasti väitän, että Rattimieskin(tm) pärjää ESP:n kanssa normiliikenteessä ongelmitta. Kankkunen voi Ouninpohjan ajaa nopeammin ilman ESP:iä, mutta minä joudun nykyisellä ajokokemuksellani toteamaan että itse en siihen pysty.
Ps. jos rengaspareissa on oikeasti luokkaa 5mm eroa kulutuspinnassa, niin ne paremmat kuuluu eteen ja heikommat paaliin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Kuulostaa jo paremmalta, koska henkilöt jotka ESP:n käytöstä ovat ihmetelleet niin heidän autonsa ovat olleet juurikin tuosta 2003-2006 vuosimallien välistä. Hyvä että asia on osattu ottaa huomioon ja korjata.
tai mennään jo pitkällä negatiivisen puolella 
Eli ei ole enää siis mitään mitä kadotaaero kirjoitti:Ajotaito tunnetusti katosi jo etuvedon yleistyessä. Seuraavaksi se katosi ABS:ien yleistyessä. Nyt se katoaa ESP:n yleistyessä.


#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Tää oli hauska. Tai siis vakava hengenlähtö ei varmasti ole hauska asia, mutta terminä se herättää hilpeyttä.ippe kirjoitti:aiheuttavat valittavan usein vakavan hengenlähdön.

Ja mitä renkaisiin tulee, niin renkaat menevät auton alle juuri siinä järjestyksessä, kun ne sattuvat maassa lojumaan. Niin marginaalisia erot ovat tähän mennessä olleet, etten ole jaksanut edes miettiä asiaa. Äkkiseltään laittaisin paremmat renkaat eteen, olenhan kuitenkin, kuten 150% suomalaisista yleensäkin, keskivertoa parempi kuljettaja.

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Tekemistä on äkilliseen vesiliirtoon lähtevällä auton kanssa. Varmasti on kabiini täynnä käsiä. Eikä varmasti auta, vaikka alla olisi drifteri, jossa renkaiden kääntymiskulmat ovat vedetty äärimilleen. Jonkin soratiellä tapahtuvan miedon sivuttaispidon hallinta on vielä suht helppoa, mutta kun se pito katoaa perästä täysin ja odottamatta, kiskoo se nopeasti keulan mukanaan liikkeeseen.
Tällä hetkellä on autossani edessä toistaiseksi paremmat renkaat, mutta ero on niin pieni, että tasoittuu piakkoin. Toisaalta pitäisi ostaa profiililtaan matalammat renkaat nykyisten raapiessa kaariin.
Tällä hetkellä on autossani edessä toistaiseksi paremmat renkaat, mutta ero on niin pieni, että tasoittuu piakkoin. Toisaalta pitäisi ostaa profiililtaan matalammat renkaat nykyisten raapiessa kaariin.
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Jos kaikki renkaat ovat hyvässä kunnossa, eikä kulutuspinnan syvyydessä ole olennaista eroa, niin paremmat eteen, jos rengastus on jo sekarengastukseksi laskettavissa, niin paremmat taakse.
Sellaista vielä renkaiden ja alustan sielunelämästä, että on paljon helpompaa ajaa jos pito ei ole on/off-tyyppistä, eli on selkeästi erottuva vaihe kun pito menetetään, sitten taas kun pidon menetys on nopea ja ennalta arvaamaton muuttuu kuski helposti matkustajaksi, eikä enää saa autoa hallintaansa ennen kuin auto on pysähtynyt.
Esimerkiksi Saabeilla ei ole kertaakaan tullut vahingossa pyörähdettyä mutkassa niin että yht'äkkiä on nokka väärään suuntaan (paitsi sen kerran kun Nissan Sunny osui 99:siin ja muuttui Nissan Sunmaidiksi) murtoluvulla taas pari kertaa ihan kostealla kestopäällysteelläkin niin että auto pyörähti kun kuskilla ei ollut homma hallussa ja kaasua tuli painettua liikaa...
Sellaista vielä renkaiden ja alustan sielunelämästä, että on paljon helpompaa ajaa jos pito ei ole on/off-tyyppistä, eli on selkeästi erottuva vaihe kun pito menetetään, sitten taas kun pidon menetys on nopea ja ennalta arvaamaton muuttuu kuski helposti matkustajaksi, eikä enää saa autoa hallintaansa ennen kuin auto on pysähtynyt.
Esimerkiksi Saabeilla ei ole kertaakaan tullut vahingossa pyörähdettyä mutkassa niin että yht'äkkiä on nokka väärään suuntaan (paitsi sen kerran kun Nissan Sunny osui 99:siin ja muuttui Nissan Sunmaidiksi) murtoluvulla taas pari kertaa ihan kostealla kestopäällysteelläkin niin että auto pyörähti kun kuskilla ei ollut homma hallussa ja kaasua tuli painettua liikaa...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Vaikka pyörimissuunta olisi väärä?Azanovix kirjoitti:Ja mitä renkaisiin tulee, niin renkaat menevät auton alle juuri siinä järjestyksessä, kun ne sattuvat maassa lojumaan.

#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Entä jos renkaissa ei ole pyörimissuuntaa erikseen? GY:n F1 Eagle Asymmetriceissä mm. on näin, oletettavasti myös kaikissa muissa "epäsymmetrisissä".
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Osassa renkaista on pyörimissuunta, osassa on merkintä "outside" eli se puoli joka jää näkyviin kun pyörä laitetaan paikalleen, sitten renkaita joille ei ole määritelty pyörimissuuntaa, mutta usein nekin tykkäävät mennä kyttyröille kun vahingossa vaihtaa pyörimmissuunnan parin vuoden käytön jälkeen.
Rengastestien tulkitsemissa kannattaa muistaa että eri nopeusluokkien renkaat ovat yleensä erilaisia, vaikka koko, merkki ja nimi olisivat samat, joitain renkaita saa vielä tämän lisäksi eri kantavuusluokissa...
Rengastestien tulkitsemissa kannattaa muistaa että eri nopeusluokkien renkaat ovat yleensä erilaisia, vaikka koko, merkki ja nimi olisivat samat, joitain renkaita saa vielä tämän lisäksi eri kantavuusluokissa...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
No entäs kun etupainoisen ja puskevan Saabin kuljettaja itsepäisesti haluaa rengasvalinnoillaan korostaa autonsa alustan negatiivisia ominaisuuksia, ja valitsee eteen esim 2mm. kuluneemmat renkaat?
Tästä seurauksena voisi olla esim esim. kainuussa tapahtuva, ja tälläkin forumilla usein esiin tullut suora lapsirykelmään törmääminen juuri kun ovat ylittämässä suojatietä?
Vastaava esimerkki voisi olla Helsingin keskustassa hirveen törmääminen.
Tekisi mieli rinnastaa huonoilla eturenkailla ajavat täysin vastuuttomiin ja välinpitämättömiiin tielläliikkujiin
Oikeasti, eikö porukka ole ajanut junioreina jääradoilla tai pelloille auratuilla lumiradoilla? (itsekään todellakaan mikään Kankkunen ole, päinvastoin, mutta perän karkaaminen alta on kyllä ainakin itselläni ollut useimmiten hallinnassa, puskutilanteissa on sitten enemmänkin arpapeliä, *kopkop*)
Tästä seurauksena voisi olla esim esim. kainuussa tapahtuva, ja tälläkin forumilla usein esiin tullut suora lapsirykelmään törmääminen juuri kun ovat ylittämässä suojatietä?
Vastaava esimerkki voisi olla Helsingin keskustassa hirveen törmääminen.
Tekisi mieli rinnastaa huonoilla eturenkailla ajavat täysin vastuuttomiin ja välinpitämättömiiin tielläliikkujiin

Oikeasti, eikö porukka ole ajanut junioreina jääradoilla tai pelloille auratuilla lumiradoilla? (itsekään todellakaan mikään Kankkunen ole, päinvastoin, mutta perän karkaaminen alta on kyllä ainakin itselläni ollut useimmiten hallinnassa, puskutilanteissa on sitten enemmänkin arpapeliä, *kopkop*)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Viimeksi maanantaina tulin 50m puskien eteenpäin. Vauhtiakin oli huimat 30km/h. Pitoa ei ollut juuri ollenkaan, sillä tien pinta oli lumikerroksen päällystämä ja mullahan on ne kesärenkaat alla. Noin 10m ennen risteystä aloin hamuamaan käsijarrua ja kääntämään hieman pyöriä, mutta ei ollut mitään vaikutusta sillä auto vain "liisi" liukkaan lumen päällä.
Olisihan se ollut turvallisempi ja vaaraton töksäys keula edellä pieneen ojaan. Kun taasen kylki edellä olisi saattanut tukivartta tai akselia vääntyä sivuttaisosumassa. Kuitenkin pysähtyi noin 2m ennen tuota ojaa. Työmatkat (pe-ma) sujuivat kyllä ilman mitään suurempia ohjelmanumeroita, vaikka perjantaina tiet olivat 5cm räntäloskan peittämiä ja maanantaina paikoin jäisiä.
Olisihan se ollut turvallisempi ja vaaraton töksäys keula edellä pieneen ojaan. Kun taasen kylki edellä olisi saattanut tukivartta tai akselia vääntyä sivuttaisosumassa. Kuitenkin pysähtyi noin 2m ennen tuota ojaa. Työmatkat (pe-ma) sujuivat kyllä ilman mitään suurempia ohjelmanumeroita, vaikka perjantaina tiet olivat 5cm räntäloskan peittämiä ja maanantaina paikoin jäisiä.
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Helsingissä asuville ei ole minkäänlaisia harjoitteluratoja tarjottu ikiaikoihin, aika kauas pitää täältä mennä että pääsee luvan kanssa jääradalle...
Ihan keskustassa en ole hirviä nähnyt, mutta Kehä 1:sen sisäpuolella niitä on kyllä näkynyt, joskus ihan kotipihallakin.
Yleensä jos keula edellä menee ulos tieltä kaupunkialueella suuremmalla nopeudella ei rengastus ole kovinkaan merkittävä tekijä, vaan syy löytyy ratin ja penkin välistä.
Ihan keskustassa en ole hirviä nähnyt, mutta Kehä 1:sen sisäpuolella niitä on kyllä näkynyt, joskus ihan kotipihallakin.
Yleensä jos keula edellä menee ulos tieltä kaupunkialueella suuremmalla nopeudella ei rengastus ole kovinkaan merkittävä tekijä, vaan syy löytyy ratin ja penkin välistä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9