PRKL!!! Akku tyhjenee :-(

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

PRKL!!! Akku tyhjenee :-(

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No niin, eilen oli tarkoitus polkaista NG900:n käyntiin kolmen viikon "hiljaiselon" jälkeen ja kun olin kaivanut sen esiin lumikinoksesta, niin huomasin, että akku on täysin tyhjä :evil:

Nyt tuo akku on tyhjentynyt jo toisen kerran tämän syksyn/talven aikana, kun auto on seissyt paikallaan 2-3 viikkoa.

Eli mistäköhän pitäisi alkaa etsimään syytä? Mikäköhän imaisee tuon akun tyhjäksi? Voisiko varashälytin imaista niin paljon virtaa, että akku tyhjenisi? En keksi ainakaan mitään muuta syytä, koska mikään muu laite (mm. mankka, GSM HF jne.) tuskin tuota akkua tyhjentää "itsestään", kun ne eivät ole päällä.

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan...

P.S. "Hyvä vinkki" ei ole, että "aja sillä autolla päivittäin" :wink:

P.S.S. Akku on Motonetistä ostettu vuoden vanha Boschin akku, joten tuskinpa vika on siinä, mutta mistäs sitä tietää :?:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mä käytän mun kesäautoa viikonvälein, koska uusikaan akku ei välttämättä kestä 2-3 vko:a lataamatta.
Niin ne hälyt ja muut valmiudet syö myös sähköä.
Muutenkin hyväksi koneelle välillä käydä.
9-3.1972
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Mittaapa miten paljon auto kuluttaa virtaa, niin sitä voi sitten verrata muiden virrankulutukseen. Tuo Mustin heittämä 100 mA tuntuu aika paljolta, mutta eipä näitten uusien autojen tietokoneyksiköiden virrankulutuksesta tiedä.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mulla (isän aikana) on oman 93:sen kanssa ollut akuntyhjenemis ongelma webaston kanssa. Eli webasto hyytyy 20asteen pakkasilla ennen lämmitysajan päättymistä (1h) varotoimena, että auto vielä käynistyisi.
Nyt on taas uus akku menossa, tosin erilainen kuin edelliset ja ainakaan vielä ei ole tuota ongelmaa tullut. Webaston tehon kulutus on noin 22W puoliteholla ja täydellä 44W+weban bensapumppu ?W.
9-3.1972
saab9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 14:49

Webaston tehon säätö?

Viesti Kirjoittaja saab9-3 »

Voiko webaston/ eberin tehoa säätää jostain muualtakin (SID?) vai tarkoitatko tuolla tehon säädöllä ACC:n kautta tapahtuvaa puhaltimen pyörimisnopeuden säätämistä? Mulla tuo puhallin ei suostu edes puhaltamaan kuin kahdella "pykälällä".
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Ai niin + puhallin (?W).

Tuo (22/44W) on webaston vesipumpun viemä teho + muut sähköt (kello), eli mulla on vielä tuo webcontrol joka vie suunilleen saman kuin kännykkä.
9-3.1972
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

PRKL. Nyt meni taas yx akku. LOW BATTERY ilmoitus webcontroliin ja akun indicaattori ei palaa enään vihreänä vaan mustana. Tää tapahtui jo muutama päivä sitten kun pakkasta vasta -9 :cry:
Toivotaan että tällä kertaa löytyy kunnon akku tai muuten :twisted:
9-3.1972
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Webaston tehon säätö?

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

saab9-3 kirjoitti:Voiko webaston/ eberin tehoa säätää jostain muualtakin (SID?) vai tarkoitatko tuolla tehon säädöllä ACC:n kautta tapahtuvaa puhaltimen pyörimisnopeuden säätämistä? Mulla tuo puhallin ei suostu edes puhaltamaan kuin kahdella "pykälällä".
Joo en ainakaan mä ole onnistunut, mutta kysäisen jos tietävät saapilla.
9-3.1972
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Oman auton vieressä oleva tonnari kestää seistä kolme päivää varashälyn takia, ennen kuin on akku "tyhjä".

60ah lyijyakussa ei ole 60ampeerituntia virtaa käytettäväksi, vaan ainoastaan noin 40% on käyttökelpoista kapasitettia. Tämän alle mentäessä jännite romahtaa, ja akun elinikä lyhenee dramaattisesti.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No niin, päivitystä "akkuongelmiin":

latasin akun toissapäivänä ja laitoin sen eilen kiinni autoon. Muutamia ilkeitä asioita:

-varashälytin rupesi huutamaan kuin hinaaja :wink: Taisi koko taloyhtiö herätä, kun olin askartelemassa tuon auton kanssa joskus klo. 22.00 :wink:
-en tietenkään muistanut radion pin-koodia, joten heitin kolme kertaa väärän koodin ja radio meni lukkoon :evil: Täytyy tänään yrittää paremmalla onnella. Uuden yrityksen saa kuulemma sen jälkeen, kun radio on ollut päällä tunnin ajan. Jos sitten vielä heittää väärän koodin, niin sitten saa taas odotella tunnin jne...Kuva
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Ei ainakaan vielä tullut uutta akkua, mutta sen verran tiedän että jos exiden maxxima900 mahtuu niin se sitten....
Meinaan vanha vajaan talven ollut akku ei tule tätä talvea kestämään, kokemuksella.
9-3.1972
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mulla ton webaston kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Viime talvi meni ihan ok, vaikka akku oli ihan orkkis eli melkein 4 vuotias. Käyttöä webastolle tuli reippaasti yli tunti päivässä.

Pitkän pakkasjakson puolessa välissä latasin sitä ulkona 4A laturilla pari yötä, ihan vaan varmistukseksi. Täksi talveksi ostin uuden akun ja laitoin vanhan veneeseen...siellä saa kulua loppuun. Siinä kun on se naru, jolla lähtee myös käyntiin..
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Sehän tässä onkin kun tuo tunti tai kax ei riitä mun käytössä ja kun akkumalli mikä nyt on ei kestä kovinkaan montaa syväpurkausta ja on tsippi. Toi maxxima kestää sitä syväpurkua.
9-3.1972
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 441
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Pieni vikki kun lämmität webastolla/eberillä.
Lämmitysajan ei saisi ylittää lämmityksen jälkeistä ajoaikaa. Vaan ajoajan tulisi olla pidempi ,että akku kerkeää latautua. Tällasta ohjetta kerrottiin asennusliikkeestä.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

NEO9-3 kirjoitti:Pieni vikki kun lämmität webastolla/eberillä.
Lämmitysajan ei saisi ylittää lämmityksen jälkeistä ajoaikaa. Vaan ajoajan tulisi olla pidempi ,että akku kerkeää latautua. Tällasta ohjetta kerrottiin asennusliikkeestä.
Eikä sekään riitä :?:
9-3.1972
Vastaa Viestiin