Ihmettelyä on herättänyt moottorin lämpötilan hieman poikkeava käyttäytyminen. Autoon vaihdettiin jäähdyttäjä(alkuperäinen) ja termostaatti sekä tietysti uudet jäähdytinnesteet. Nyt autossa on kuitenkin seuraava ilmiö.
Moottorin lämmöt normaalissa, siis vaakatasossa. Ja kun kiihdyttää s.e. kierrokset nousevat 4500-6000rpm asti, lämmöt laskevat reilusti(n. "1/4" viivan tuntumaan, vähän yläpuolelle). Kiihdytyksen loppuessa lämmöt nousevat kunnes taas kiihdyttää em. uudestaan.
Onko uusi termostaatti viallinen? Alkuperäinen varaosa merkkitiskiltä.
Moottorin lämpötilan erikoinen käytös
Moottorin lämpötilan erikoinen käytös
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Moottorin lämpötilan erikoinen käytös
Jotenkin tuntuisi ilmaus-vaivasta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Moottorin lämpötilan erikoinen käytös
Komppaan....juhero kirjoitti:Jotenkin tuntuisi ilmaus-vaivasta.
Re: Moottorin lämpötilan erikoinen käytös
Jäähdytinnesteen pinta ei ole kyllä vajunut yhtään, sitä on reilusti liikaa paisuntasäiliön merkkien mukaan ja vaihdostakin on jo useampi kuukausi että "ilmataskujenkin" olisi pitänyt poistua. Vaihdon tehnyt liike väitti kyllä ilmanneensa perusteellisesti järjestelmän.. Täytynee käydä kyselemässä vaihdon tehneeltä liikeeltä että mitä mieltä he ovat asiasta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Moottorin lämpötilan erikoinen käytös
Lämpömittari ei sitten osoita lämpöä tarkasti vaan alueittain. Tietokone ohjaa sitä. Mittarin näyttää tietyllä alueella normaalia. en muista niitä alueita tarkasti mutta esimerkiksi 75-105c olisi mittari normaalissa. Sen ylittyessä hyppää suoraan punaiselle ja vastaava homma alilämpöisenä toiseen suuntaan, vaikkapa neljänneksen. Eli se mittarin käytös poikkeaa normaalista. Lämmöt saattavat olla sopivasti alueelle, vaikkakin alarajalla ja kun kiihdytät tippuu liiaksi. Viisari heilahtaa sitten kerralla enempi.
Re: Moottorin lämpötilan erikoinen käytös
Viisarin liikkeet menivät muistaakseni niin että, liikkeen alku 50c, 1/4: 65c, ja vaakataso 80-115c.
Erikoisinta tässä kuitenkin on se, että vanhalla vuotavalla jäähdyttimellä ja vanhalla termostaatilla ei ollut tätä ilmiötä. Termostaatti vaihdettiin vain, koska jäähdytinnesteet laskettiin pois niin samalla vaihtui se termarikin..
Erikoisinta tässä kuitenkin on se, että vanhalla vuotavalla jäähdyttimellä ja vanhalla termostaatilla ei ollut tätä ilmiötä. Termostaatti vaihdettiin vain, koska jäähdytinnesteet laskettiin pois niin samalla vaihtui se termarikin..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89