Tonnarin vetonivelen vaihtaminen???
Tonnarin vetonivelen vaihtaminen???
Elikkäs tänään 5.4.2012 tontun vetonivel antautu tohon kotipihalle, Lauantaina olisi tarkoitus vaihdella uutta niveltä. Tarvitaanko kyseiseen operaatioon erikoisempia työkaluja? Mitä kaikkea pitää purkaa edestä pois? Kiitos jo nyt vastauksista.
No nyt se s****na hajos!
Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88
Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88
Re: Tonnarin vetonivelen vaihtaminen???
Napamutteri löysälle, sitten keula pukille.
Jonkinlainen ulosvetäjä, joka kiinnitetään pyöränpulteista kiinni ja jossa kierreosa, jolla työnnetään akseli ulos ( mm. Biltemasta muutama euro ). Tätä ennen on tietenkin avattu alapallonivelen kolme kiinnitysruuvia.
Liukuleka vetonivelen irrottamiseksi akselista ja lisäksi napamutteria varten 120 Nm momenttiavain sekä lisäpussi vetonivelrasvaa sisempään vetariin.
Loput sitten onkin tavallalisia työkaluja/tarvikkeita.
Jos em. työkalut puuttuu voi vitutuksen kertoa ainakin 10:llä.
Jonkinlainen ulosvetäjä, joka kiinnitetään pyöränpulteista kiinni ja jossa kierreosa, jolla työnnetään akseli ulos ( mm. Biltemasta muutama euro ). Tätä ennen on tietenkin avattu alapallonivelen kolme kiinnitysruuvia.
Liukuleka vetonivelen irrottamiseksi akselista ja lisäksi napamutteria varten 120 Nm momenttiavain sekä lisäpussi vetonivelrasvaa sisempään vetariin.
Loput sitten onkin tavallalisia työkaluja/tarvikkeita.
Jos em. työkalut puuttuu voi vitutuksen kertoa ainakin 10:llä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Tonnarin vetonivelen vaihtaminen???
Alapallonivelen pikkupultteihin en koskisi jos ei nivel ole juuri vaihdettu, katkeavat kuitenkin. Irrottamalla iskarin alapään olka-akselista saa vähintään saman verran tilaa eikä pulttien katkeamisen vaaraa ole.

120 Nm on pyöränpultin kiristysmomentti. Napamutterin kiristysmomentti on 270 - 290 Nm, mikä asettaa mutterin avaamisvaiheeseenkin haastetta.
Kokoamisvaiheessa laitetaan lukitetta navan keskireiän spooreihin uloimmalle sentin matkalle.

120 Nm on pyöränpultin kiristysmomentti. Napamutterin kiristysmomentti on 270 - 290 Nm, mikä asettaa mutterin avaamisvaiheeseenkin haastetta.
Kokoamisvaiheessa laitetaan lukitetta navan keskireiän spooreihin uloimmalle sentin matkalle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tonnarin vetonivelen vaihtaminen???
Kiitos jus momentti tiedon paikkaamisesta.
Yläpään pultit saattaa olla tosi tiukkaan ryytyneet. Niin tai näin jompi kumpi puoli on avattava, että saa akselin ulos pyörän navasta.
Yläpään pultit saattaa olla tosi tiukkaan ryytyneet. Niin tai näin jompi kumpi puoli on avattava, että saa akselin ulos pyörän navasta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Tonnarin vetonivelen vaihtaminen???
Jaahas tänään tuli sitten purettua nivel irti, ei kyllä vaikutu rikkoutuneelta. Nivel lähti irti helposti vetämällä, lukko prikan aukaisun jälkeen.
No nyt se s****na hajos!
Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88
Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88
Re: Tonnarin vetonivelen vaihtaminen???
Mitkä oli oireet kun 'vetonivel antautui kotipihalle'? Kulunut vetonivel raksuttaa tiukoissa käännöksissä.
Vinkkiä puretun nivelen kuluneisuuden arviointiin: http://www.townsendimports.com/Web/tran ... .htm#cvdis
Vinkkiä puretun nivelen kuluneisuuden arviointiin: http://www.townsendimports.com/Web/tran ... .htm#cvdis
Re: Tonnarin vetonivelen vaihtaminen???
No olihan tuo nivel vähän väljä, mutta ei kyllä pilakaluviellä. Todellinen vika löytyi kun otti silmän käteen tallilla, tosin nivel oli jo siinävaiheessa uusittu. Pyörän napa on rikki, levy mihinkä rengas tulee kiinni on irti navasta. Eli koko pyörän laakeri pitää uusia jonka mukana tietääkseni napa tulee myös. Tietääkö kukaan mistä moinen klöntti kannattaisi käydä ostamassa? Ja suunnilleen hintaluokkaa. Eli auto on 9000 2.0 Turbo16 Automaattilodjulla.
No nyt se s****na hajos!
Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88
Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88
Re: Tonnarin vetonivelen vaihtaminen???
Napa voi pyrkiä purkautumaan kun vetonivel on irrotettuna. Oliko tämä oire jo ennen kuin aloit purkaa mitään? Tarkoitatko nyt että jarrulevy on irti navan laipasta kun pyöränpultit ei ole paikallaan? Se ei haittaa muulloin kuin renkaanvaihdon yhteydessä ja on helppo korjata laittamalla jarrulevyn kiinnitysruuvi ja vanteen kohdistustappi paikalleen, ne ilmeisesti puuttuvat.
Mitkä oli ne varsinaiset oireet ennen kuin aloit purkaa mitään ja totesit "vetonivel antautui kotipihalle"?
Oletko varma ettei ole kyse 1.4. päivän jutuista?
Mitkä oli ne varsinaiset oireet ennen kuin aloit purkaa mitään ja totesit "vetonivel antautui kotipihalle"?
Oletko varma ettei ole kyse 1.4. päivän jutuista?
Re: Tonnarin vetonivelen vaihtaminen???
Eli se levy mihin pyöränpultit tulevat kiinni ei pysypaikallaan ollenkaan pyörii "tyhjää" navan ympärillä ja on väljä. Ennen vetonivelen antautumista auto oireili siten, että viikonpäivät kuulosti siltä kun jarrupalat laahaisi levyä vasten ja torstai iltana ei suostunut enään liikkumaan ja kuului pelkkää rohinaa.
No nyt se s****na hajos!
Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88
Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88
Re: Tonnarin vetonivelen vaihtaminen???
Jarrupalojen pitääkin aina laahata levyä vasten. Jarrulevy saa pyöriä navan ympärillä jos pyöränpultit on irrotettu, se ei haittaa muulloin kuin renkaanvaihdon yhteydessä. Pyöränpultit menevät jarrulevyn läpi navan laippaan. Navan keskireiässä on spoorit, joihin vetonivelen spoorit lukittuvat. Jos vetonivel pyörii, napakin pyörii ja jos pyöränpultit on paikallaan, rengaskin pyörii.
Re: Tonnarin vetonivelen vaihtaminen???
joo mutta napalevykin ( eli se levy siellä jarrulevyn takana mihin pyörän pultit tulee kiinni ) pyörii vaikka pyöränpultit olisivat kiinni.
No nyt se s****na hajos!
Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88
Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88
Re: Tonnarin vetonivelen vaihtaminen???
Irrota jarrusatula ja jarrulevy. Navan keskiosa murtunut irti laipasta, johon pyöränpultit tulevat? Ei ole muuta selitystä.
Re: Tonnarin vetonivelen vaihtaminen???
joo näin kanssa pähkäilin. Korjauksena olettaisin uutta napaa, eikö laakierit oo samassa nipussa?
No nyt se s****na hajos!
Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88
Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88
Re: Tonnarin vetonivelen vaihtaminen???
Juu, laakeri ja napa on samaa pakettia. Onko varma että vetoakseli ja napa pyörii eri tahtiin? Ettei olisi esim spoorit menneet väliakselilta? Onko apukuskin puoli kyseessä?
Re: Tonnarin vetonivelen vaihtaminen???
joo on kun rengas on maassa niin napamutteri pyörii mutta rengas pysyy paikoillaan.
No nyt se s****na hajos!
Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88
Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88