Lataussäätimen puukotus?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Hullu ajatus, joka jäänee toteuttamatta, mutta: kuinka helposti NG 9-3:sta saisi nk. mikrohybridin? Onnistuuko lataussäätimen ohjausjärjestelmän puukotus niin, että ladataan vain moottorijarrutuksella?

Yksinkertaisin keksimäni idea olisi kaivaa kaasun asento jostain väylästä ja manipuloida laturin herätevirtaa siten, että lataa vain kun kaasu esim. alle 10 %. Tällä ratkaisulla saadaan ehkä latausvalo vilkkumaan ja järjestelmät sekaisin.

Googlaamalla näyttäisi, että lautaussäätimet ovat jossain määrin älykkäitä, mutta tavoitteena lienee lähninnä akun kestoiän kasvatus. Tässä hommassa olisi tavoitteena bensan säästö, mutta vaikuttaa se vähän pyöriin tuleviin tehoihinkin. Voisiko joku viriviisas vastata?
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja assa »

"Voisiko joku viriviisas vastata?"

Tuota en ole vaikka tietokoneet ym. ovatkin harraste, joissain autoissa on laturin vapaakytkin systeemi vakiona ja nämä "hybridi" autot lisääntyy koko ajan, kerro lisää kun homma etenee ;)
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun kokemuksen mukaan ainakin osa latureista alkaa latamaan tietyn kierrosluvun jälkeen vaikka heräte puuttuisikin, eikö tuossa olisi helpompaa katkoa kuormaa laturilta kuin pätkiä herätettä?

Veikkaisin että tuolla idealla saa vähemmän hyötyä kuin haittaa...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
aero
-
Viestit: 9122
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja aero »

Lonkkaheitto: jos moottorijarruttelua tulee oikeasti tarpeeksi että akku joskus latautuu täyteen asti, on se orggiskytkennällä täynnä niin aikaisin suhteessa jäljellä olevaan matkaan, että hyöty jää nollille (tai oikeastaan ranetuksen hinnan verran miinukselle).

Tässä varmaan haetaan samaa ideaa, joka ainakin BMW:llä on käytössä, että akkua ladataan nimenomaan moottorijarrulla. Autossa kuitenkin on muitakin sähkölaitteita, joten jos tuo hoidetaan laturia irrottelemalla (toisin kuin bemmissä, jossa rajoitetaan nimenomaan akun virtaa, ei laturin), tyhjenee akku taas niinä hetkinä, kun ei moottorijarruteta. Lopputuloksena siis moottorijarrutusta täytyy käytännössä olla merkittävästi enemmän kuin kaasulla ajamista, että akku pysyy lähimainkaan täynnä. Tämä puolestaan tarkoittaa käytännössä sellaista ajoprofiilia, että huomattavasti enemmän säästää kun opettelee että koska kannattaa rullata vapaalla moottorijarrun sijasta.

Eli loppupäätelmä: unohda suosilla. Säästöjä et saa aikaiseksi, sen sijaan akkusi sulfatoituu ja sen käyttöikä lyhenee ja joku aamu vaan vituttaa, kun ei sähkö riitäkään starttiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Onnistuisiko tuo siten että laturilta akulle menevän latausjohdon väliin heittäisi sellaisen riittävän virrankeston omaavan releen (samanlainen kuin ajettavissa ruohonleikkureissa käytettävä käynnistysrele) ja sille ohjaus kaasuläppäkotelon kaasuvivun yhteyteen asennetulta painonapilta? Siis kun kaasua ei käytetä, kaasuvipu painaa napin pohjaan ja lataus pelaa.

Vai pitäisikö vielä herätekin saada katkaistua..

Niin ja onko kaasu vaijerilla vai sähköinen. Jos sähköinen niin nappulahan pitäisi olla kaasupolkimen yhteydessä.

Jokatapauksessa ajon pitää olla nykivää että akku latautuisi riittävästi :!:
novice
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja novice »

Ei kestä vaihtovirtalaturia kytkeä vauhdissa akusta irti. Laturilla pitää olla aina kuorma tai muuten kärähtää koko laturi. Ei taida pelkät valot yms riittää kuormaksi vaan tarvii akun myös. Traktoreista ovat käräyttäneet latureita kun ovat pistäneet päävirtakytkimen nollille koneen käydessä. Herätteen pätkimisestä en osaa sanoa.
Volvo V60 D4 -14
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Sitä mietinkin, että joutuuko herätteenkin laittamaan poikki. Ja latausvalolle menevän piuhan että laturi ei latais eikä aiheuttaisi itselleen sisäistä ylijännitettä. Nämähän onnistuisi releiden avulla. Jos laturille ei mene yhtään piuhaa poislukien maa, niin kärähtääkö se silti kun heräte ym. otetaan pois kesken latauksen. Toisin sanoen, jatkuuko lataus kun laturi pyörii vaikka kaikki piuhat revitään pois?
novice
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja novice »

Minulla ei ole tuosta varmaa tietoa, mutta veikkaisin, että laturi tarvii herätteen vain latauksen alussa. Kun laturi pyörii, niin olettaisin latauksen jatkuvan vaikka kaikki piuhat kytketään irti. Tämä siis arvailua, varmaa en tiedä...
Volvo V60 D4 -14
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Kiitti kommenteista. Käsittääkesni latausteho on verrannollinen herätejänniteeseen (laturin ankkurin magnetointiin). Eli heräte nolla, kun ei ladata ja laturi pyörii melko vapaasti.

"Säätölogiikka" tuossa voisi olla, että ladataan kun kaasua ei paineta. Tällöin lataa myös tyhjäkäynnillä, mutta sekin mun mielestäni vie kohti parempaa hyötysuhdetta. Jos ei tule akku täyteen, täytyy nostaa rajaa, että ladataan myös pienellä kaasulla.

Vapaakytkin ei vaikuttane asiaan. Voima kulkee aina samaan suuntaa ellei laturia aleta käyttää avustimena.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Joo, vapaakytkin laturissa on lähinnä VW-dieseleissä Sen takia koska tuollainen kone käy niin epätasaisesti että laturin hihna vanhenee sekunneissa ilman vapaakytkintä.

Ainakin vanhemmissa boschilaisissa latureissa lataus loppuu kun heräte katkaistaan.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja ippe »

karitammi kirjoitti:Kiitti kommenteista. Käsittääkesni latausteho on verrannollinen herätejänniteeseen (laturin ankkurin magnetointiin). Eli heräte nolla, kun ei ladata ja laturi pyörii melko vapaasti.

Yleisesti vaihtovirtalaturi antaa sen mitä muu järjestelmä ottaa, tai mihin sen kapasiteetti riittää, mutta ei se laturi anna yhtään enempää ulos kuin mitä käytössä olevat sähkölaitteet ja akku pystyvät ottamaan vastaan, muutenhan tehoa pitäisi dumpata lämmöksi...

Herrätteestä sen verran että ilman herätteen antamista laturit yleensä alkavat ladata kunhan saavuttavat tietyn kierrosluvun, magnetoituminen tapahtuu kun kierroksia on tarpeeksi, toki asian voi halutessaan testata penkissä laturia vaikka poralla pyörittäen akku latauspuolella kiinni.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
aero
-
Viestit: 9122
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja aero »

Edelleen: se laturin mykistäminen ei kannata. Jos laturin mykistää, alkavat valot yms sähkölaitteet kiskoa sitä akkua tyhjäksi. Tähän voitaneen (täysin mutulla, jos joku jaksaa laskea kulutukset auki niin go for it) soveltaa tyypillistä webastokaavaa, eli jos akkua tyhjennetään minuutti, olisi sitä hyvä ladatakin minuutti. Jos siis säästöä haluaisi, pitäisi nimenomaan onnistua lamauttamaan akun lataus ja mielellään säilyttää silläkin ns. pohja-arvo, jonka alapuolella ladataan aina (jotta akkukin pysyisi kunnossa).

Jos edelleen vertaan bemarin systeemiin (olikohan se nyt IBS, IBCS vai jotain sen kaltaista - joka tapauksessa just se, josta mm. e60:lle tuli hiljattain takaisinkutsu), pitää se akun pohjavaruksena muistaakseni 80% ja säästön aktiivisena toteuttajana on ns. älykäs akkukaapeli, joka ymmärtääkseni nostaa resistanssiansa (=lisää kuormaa) ja laskee näin akun latausvauhtia kun järjestelmä niin käskee. Tuo bemmin systeemi myös lopettaa lataamisen, kun akku on laskennallisesti täynnä (eli jos moiseen vaihtaa isomman akun eikä kerro sitä autolle, ei akku lataudu ikinä täyteen asti). Ei myöskään yllättäne, että tuo älykaapeli on ymmärtääkseni yksi yleisimpiä sähkövikakohteita sen omaavissa autoissa.

Mutta kokeilkaa ihmeessä joku, jos kovasti kiinnostaa. Ensimmäisenä voi ottaa laturin irti ja kokeilla, kuinka pitkään sähkö riittää. Mun veikkaus on 3-4 tuntia ajamista, yhdellä startilla. Samalla voi kellottaa tuona aikana moottorijarrutusten ja tyhjäkäynnin määrän ja laskeskella, riittäisikö ne lataamaan akkuun energiaa sen määrän, mikä sieltä tuon ajosuoritteen aikana imetään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Pari hajahuomiota:

Raskaassa kalustossa (esim. Scania) tuontyyppinen moottorijarrutuksia hyödyntävä ohjaus on ollut jo pidempään käytössä ainakin kompressorin ohjauksessa, en nyt ole varma onko se myöskin laturin ohjauksessa.

Vanhassa kaasutinmoottorisessa autossa tyhjäkäynnillä lataaminen merkitsee säästöä, koska polttoaineenkulutus tyhjäkäynnillä on periaatteessa sama riippumatta sitä kuormitetaanko moottoria vai ei. Käytännössä näissä autoissa moottorin kuormittaminen (esim. kytkemällä ajovalot tai takalasinlämmitin päälle) saattaa jopa pienentää kulutusta, koska kierrosluvun laskiessa moottori imee kaasuttimesta vähemmän seosta.

Nykyaikaisessa ruiskukoneisessa autossa tyhjäkäynnillä lataaminen ei säästä polttoainetta, koska moottorinohjaus pitää tyhjäkäyntikierrosluvun vakiona. Eli kun kytket vaikka takalasinlämmittimen päälle, koneelle syötetään enemmän ilmaa ja polttoainetta.

Moottorijarrutuksen aikana lataaminen on toki aina selvää säästöä. Kaasupolkimen asennon sijasta tai lisäksi imusarjassa vallitseva paine / alipaine voisi myös olla hyvä moottorin kuormituksen indikaattori.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

aero kirjoitti: Mutta kokeilkaa ihmeessä joku, jos kovasti kiinnostaa. Ensimmäisenä voi ottaa laturin irti ja kokeilla, kuinka pitkään sähkö riittää. Mun veikkaus on 3-4 tuntia ajamista, yhdellä startilla.
Veikkaan että nykyautossa tuntikin voi olla kova tavoite, jos kaikki normaalit virrankuluttajat saa olla normaalisti päällä. Sit jos sammuttaa kaiken minkä voi sammuttaa, ja irrottaa ABSin sulakkeet yms., niin tunnin voisi ehkä ylittääkin.

Ysikutosella voisi ehkä useammankin tunnin ajaa ajovalot sammutettuina. Tai vanhalla dieselmersulla ikuisesti, jos ei sammuta konetta tankatessakaan.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja karitammi »

ippe kirjoitti:... muistaakseni 80% ja säästön aktiivisena toteuttajana on ns. älykäs akkukaapeli, joka ymmärtääkseni nostaa resistanssiansa (=lisää kuormaa) ja laskee näin akun latausvauhtia kun järjestelmä niin käskee. ...
Ehkä kuriositeetti, mutten oikein usko sen perustuvan muuttuvaan resistanssiin. Silloin suuri osa lataustehosta hukattaisiin kaapeliin. Ei olisi minusta hirmu älykästä. Veikkaukseni on että laturin ohjausta manipuloidaan.
Vastaa Viestiin