Ilmastointi lopetti toiminnan
Ilmastointi lopetti toiminnan
Mikä mahtaa olla vikana ilmastoinnissa kun lopetti kylmän puhaltamisen kokonaan? Viime elokuussa käytin sen ilmastointihuollossa jossa laittoivat uudet aineet sisään. Onko aineet siis vuotaneet pihalle näin nopeasti vai voiko jokin muu aiheuttaa kylmän puhalluksen loppumisen? Miten äänetön tuo ilmastointi on normaalisti, koska omassani se piti toimiessaan sisälle selvästi kuuluvaa sihinää, joka kuulosti tulevan jostain kojelaudan sisältä. Onko tuo normaalia tälle autolle? Viime viikolla huomasin myös kompuran pitävän ääntä, joka kuuluu selvästi ulos päin auton ollessa tyhjäkäynnillä ilmastointi päällä.
Auto siis 1,8t -03 ja se on tällä hetkellä vanhemmillani lapissa, joten tarkempaa tietoa en vielä ongelmasta saanut, kirjoitan lisää kunhan tiedän enemmän. Voiko tälle itse tehdä/tutkia mitään vai pitääkö se vain viedä liikkeeseen paikkailtavaksi?
Auto siis 1,8t -03 ja se on tällä hetkellä vanhemmillani lapissa, joten tarkempaa tietoa en vielä ongelmasta saanut, kirjoitan lisää kunhan tiedän enemmän. Voiko tälle itse tehdä/tutkia mitään vai pitääkö se vain viedä liikkeeseen paikkailtavaksi?
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Ilmastointi lopetti toiminnan
Vähän samantyyppistä vikaa, tosin puhaltaa kohtuullisen viileää eikä kuulu sihinöitä.
Jonkinasteinen ääni myös kuuluu ulkopuolelta, epäilen kyllä enempi laturin vapaakytkintä....
Jonkinasteinen ääni myös kuuluu ulkopuolelta, epäilen kyllä enempi laturin vapaakytkintä....
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Pe Heinä 24, 2009 10:04
Re: Ilmastointi lopetti toiminnan
Keväällä ilmastointi lopetti itsellänikin toimintansa äkillisesti, ja syyksi paljastui huono akku. Kun hommasin uuden akun niin sen jälkeen on taas ilmastointi toiminut moitteettomasti.
Re: Ilmastointi lopetti toiminnan
Auto käytetty ilmastointihuollossa, jossa todettiin kylmäaineen loppuneen. Uudet kylmäaineet sisään ja ilmastointi toimii kuulemma (auto siis yhä reissussa) moitteettomasti, eikä pidä ylimääräisiä ääniä enää. Huollon mukaan järjestelmässä ei ole vuotoja, tai ainakaan kone ei niitä havainnut. Ihmetyttää vaan, että mihin kummaan ne kylmäaineet sitten näiden 10 kuukauden aikana ovat kadonneet (edellinen täyttö 17.8.2010) Eihän ne täysin kunnossa olevasta järjestelmästä näin äkkiä voi hävitä...
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Ilmastointi lopetti toiminnan
Timon kirjoitti:Auto käytetty ilmastointihuollossa, jossa todettiin kylmäaineen loppuneen. Uudet kylmäaineet sisään ja ilmastointi toimii kuulemma (auto siis yhä reissussa) moitteettomasti, eikä pidä ylimääräisiä ääniä enää. Huollon mukaan järjestelmässä ei ole vuotoja, tai ainakaan kone ei niitä havainnut. Ihmetyttää vaan, että mihin kummaan ne kylmäaineet sitten näiden 10 kuukauden aikana ovat kadonneet (edellinen täyttö 17.8.2010) Eihän ne täysin kunnossa olevasta järjestelmästä näin äkkiä voi hävitä...
Jostain ne vuotavat pihalle, itsellä on tuo nissani -98 edelleen alkuperäiset liemet sisällä, ja kylmää tulee
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Ilmastointi lopetti toiminnan
Huollossa kuulemma totesivat ettei vuoda. Eikös se täyttölaite ennen uusien aineiden laittoa kokeile tiiveyden (paineistaako se järjestelmän vai imeekö sinne alipaineen, en tiedä) ja senhän pitäisi huomata jos paine muuttuu. Lieneekö sitten mahdollista, että vuoto on niin pieni, ettei paine laitteen käyttämän testiajan aikana ehdi muuttua riittävästi että laite huomaisi vuodon. Vai onko tähän joku muu selitys olemassa?
Entä onko kellään kokemusta/tietoa mitkä on ne potentiaaliset ilmastoinnin vuotokohdat, mistä kannattaisi alkaa tutkia? Kompura lienee yksi mahdollinen syyllinen, onko niiden hajoaminen/vuoto miten yleistä ja mistä sen voi todeta? (arpomalla ei kehtaisi ruveta vaihtelemaan.... ) Etsi-toiminnolla ei vastaavia ongelmia äkkiseltään silmiin osunut, enkä ole ilmastointilaitteiden sielunelämään aiemmin tutustunut, joten kaikki vinkit ja ohjeet tervetulleita
Entä onko kellään kokemusta/tietoa mitkä on ne potentiaaliset ilmastoinnin vuotokohdat, mistä kannattaisi alkaa tutkia? Kompura lienee yksi mahdollinen syyllinen, onko niiden hajoaminen/vuoto miten yleistä ja mistä sen voi todeta? (arpomalla ei kehtaisi ruveta vaihtelemaan.... ) Etsi-toiminnolla ei vastaavia ongelmia äkkiseltään silmiin osunut, enkä ole ilmastointilaitteiden sielunelämään aiemmin tutustunut, joten kaikki vinkit ja ohjeet tervetulleita
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 15:28
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ilmastointi lopetti toiminnan
yleisin syy kylmäaineen vuotoon talviaikana on kompuran akselin tiiviste. sen takia pitäis talvellakin pyöritellä vähän huurteenpoistoasennossa kompuraa ni kestää aineet vähän paremmin sisällä..
alipaineellahan nuo korjaamot yleensä testaa vuotoja jos niillä ei oli typpilaitteita saatavilla. alipaineistus ei kerro koko totuutta jos esim. letku hankautunu puhki johonkin tasaiseen pintaan ni se vaan imee sen vuotokohdan tiiviisti kiinni siihen hankauskohtaan ja kone näyttää ettei oli vuotoa.. sen puoleen se typpitesti olis parempi ku näkis ylipaineistuksella että mistä se vuotaa..
yksi mahdollinen ja kanssa aika yleinen vuotokohta voi olla ne järjestelmän täyttöventtiilit.. periaatteessa samallainen venttiili ku renkaan venttiili.. voi jäädä joskus vuotamaan täytön jälkeen.. venttiilit maksaa pari euroa kappale et ei oo hirveen suuri investointi vaihdattaa/vaihtaa..
alipaineellahan nuo korjaamot yleensä testaa vuotoja jos niillä ei oli typpilaitteita saatavilla. alipaineistus ei kerro koko totuutta jos esim. letku hankautunu puhki johonkin tasaiseen pintaan ni se vaan imee sen vuotokohdan tiiviisti kiinni siihen hankauskohtaan ja kone näyttää ettei oli vuotoa.. sen puoleen se typpitesti olis parempi ku näkis ylipaineistuksella että mistä se vuotaa..
yksi mahdollinen ja kanssa aika yleinen vuotokohta voi olla ne järjestelmän täyttöventtiilit.. periaatteessa samallainen venttiili ku renkaan venttiili.. voi jäädä joskus vuotamaan täytön jälkeen.. venttiilit maksaa pari euroa kappale et ei oo hirveen suuri investointi vaihdattaa/vaihtaa..
9-5 aero -00 MapTun stage3 E85
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
Re: Ilmastointi lopetti toiminnan
On yleistä, ettei ilmastointilaitteen huoltoa tarjoava liike osaa oikeasti korjata ilmastointijärjestelmän ongelmia, vaan tarjoaa vain täyttöpalvelua. Vuotoa voi etsiä monella eri tavalla tilanteesta riippuen. Typpitestisarja on erittäin hyvä jos järjestelmässä ei ole kylmäainetta, muuten yleensä käytetään ilmastointiöljyn seassa olevaa UV-väriainetta joka näkyy konehuoneessa vuodon kohdalla ja usein ikävä kyllä vähän muuallakin. Elektroninen vuodonilmaisin eli "haistelija" on myös ihan hyvä varsinkin jos vuoto on paikassa jonne ei näe kunnolla.
Vuoto itsessään voi olla vaikka missä ja kylmäainetta karkaa ihan luonnostaankin järjestelmästä. Nykyään myös monet autotehtaat säästävät kylmäainekuluissa, eivätkä täytä uusien autojen järjestelmiä täyteen.
Vuoto itsessään voi olla vaikka missä ja kylmäainetta karkaa ihan luonnostaankin järjestelmästä. Nykyään myös monet autotehtaat säästävät kylmäainekuluissa, eivätkä täytä uusien autojen järjestelmiä täyteen.
Re: Ilmastointi lopetti toiminnan
No niin nyt se laukes tuo ilmastointi sit hirvee sihinä ja suhina eikä tuu kylmää enää ollenkaan onneks on näin huonot kelit ettei sitä tarviskaan
-> ei muutakun yhteyttä korjaamoon heti maanantaina...
Onko noista kellään hajonnut joku tietty osa kun kuulostas hyvin paljon siltä että tosiaan nuo kylmäaineet on tullu pihalle??? eikä ne sieltä suljetusta järjestelmästä muuten häviä.
-> ei muutakun yhteyttä korjaamoon heti maanantaina...
Onko noista kellään hajonnut joku tietty osa kun kuulostas hyvin paljon siltä että tosiaan nuo kylmäaineet on tullu pihalle??? eikä ne sieltä suljetusta järjestelmästä muuten häviä.
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Re: Ilmastointi lopetti toiminnan
No niin selvispä tästäkin nyt hieman...
Eli metroautoon treellä vein auton, syyksi ilmoitin että kylmäaineet tullet pihalle -> laittoivat aineet sisään ja palauttivat auton minulle = 140,00
Ihmettelin että mitenhän se on mahdollista että hermeettisestä järjestelmästä tulee aineet pihalle ilman vuotoja ja vaadin saada allekirjoitetun lapun järjestelmän tiiviydestä sekä ilmoitin palaavani viikon päästä takaisin kun järjestelmä tyhjentyy uudestaan..
Hain auton pois ja se toimi loistavasti!!... sen viikolopun jonka jälkeen alkoi samat sihinät ja suhinat joten eikun käymään metroautossa...
Jotenkin oli mukava fiilis tiskillä kun hieman siinä toisen henkilökunnan jäsenen kesken keskusteltiin ja sieltä suunnasta tuli vankka yhtenevä mielipide asiasta että järjestelmä EI VOI vuotaa jos ei ole reikää tai tiivistettä paskana... Oli siis edellinen vaan kirjoittanut että ilmastoinnin huolto pitää tehdä
Nyt käytin eilen auton jälleen siis metrossa ja huoltomies soitteli jo ennen puoltapäivää että tarvittava putki ja tiivisteet on tilattu ja varattiin samalla aika näiden vaihtoon.. eli nyt tuntuisi homman toimivan hieman pienten patistelujen jälkeen.
Asiassa eniten itseäni ihmetyttää se että miksi alunperin asiaa ei tutkittu kunnolla varsinkin kun autossani on FINTAKUU joka vielä kaiken lisäksi kattaa ilmastoinninkin eli minä en ole maksumiehenä vaan metro laskuttaa fintakuuta tehdyistä töistä ja vaihdetuista osista...
Koska nyt he joutuvat palauttamaan minulle aiheettomasta kylmäaineiden vaihdosta aiheutuneet kustannukset 140,00
Eli metroautoon treellä vein auton, syyksi ilmoitin että kylmäaineet tullet pihalle -> laittoivat aineet sisään ja palauttivat auton minulle = 140,00
Ihmettelin että mitenhän se on mahdollista että hermeettisestä järjestelmästä tulee aineet pihalle ilman vuotoja ja vaadin saada allekirjoitetun lapun järjestelmän tiiviydestä sekä ilmoitin palaavani viikon päästä takaisin kun järjestelmä tyhjentyy uudestaan..
Hain auton pois ja se toimi loistavasti!!... sen viikolopun jonka jälkeen alkoi samat sihinät ja suhinat joten eikun käymään metroautossa...
Jotenkin oli mukava fiilis tiskillä kun hieman siinä toisen henkilökunnan jäsenen kesken keskusteltiin ja sieltä suunnasta tuli vankka yhtenevä mielipide asiasta että järjestelmä EI VOI vuotaa jos ei ole reikää tai tiivistettä paskana... Oli siis edellinen vaan kirjoittanut että ilmastoinnin huolto pitää tehdä
Nyt käytin eilen auton jälleen siis metrossa ja huoltomies soitteli jo ennen puoltapäivää että tarvittava putki ja tiivisteet on tilattu ja varattiin samalla aika näiden vaihtoon.. eli nyt tuntuisi homman toimivan hieman pienten patistelujen jälkeen.
Asiassa eniten itseäni ihmetyttää se että miksi alunperin asiaa ei tutkittu kunnolla varsinkin kun autossani on FINTAKUU joka vielä kaiken lisäksi kattaa ilmastoinninkin eli minä en ole maksumiehenä vaan metro laskuttaa fintakuuta tehdyistä töistä ja vaihdetuista osista...
Koska nyt he joutuvat palauttamaan minulle aiheettomasta kylmäaineiden vaihdosta aiheutuneet kustannukset 140,00
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Re: Ilmastointi lopetti toiminnan
Nostellaanpas tätä ketjua hieman.
Eli siis autooni täytetty ilmastointi ensimmäisen kerran 8/2010 ja toisen kerran 6/2011 ja nyt kevään tullen ilmastointi alkoi taas sihistä samalla tavalla kuin edellisen kerran hieman ennen toiminnan loppumista. Aineet siis todennäköisesti taas vähissä. Kuten ylempää selviää, niin ilmastointihuoltojen laitteet eivät huomanneet järjestelmän vuotavan, mutta jonnekin ne aineet kuitenkin häviää. Mitä siis teen?
Ajattelin kokeilla vaihtaa kompressorin tiivisteen. Siihen liittyen kaipaisin vinkkejä. Onko tiiviste ylipäätään vaihdettavissa, vai pitääkö vaihtaa koko kompressori? (maksaa aika pirusti ) Myydäänkö kyseistä tiivistettä missään? (jos jollain on tiedossa tiivisteen mitat niin vois kirjailla ne tänne). Onnistuuko tuo tiivisteen vaihto kotikonsteilla, vai onko pakko viedä johonkin noihin erikoistuneeseen liikkeeseen? Järjestelmän joutunee ainakin tyhjentämään ennen kompuran irroitusta, onko muuta mitä mun pitäisi tietää? (ei oo ilmastointilaitetta aiemmin tarvinnu korjailla )
Samaten ajattelin vaihtaa noi Mikon ehdottamat täyttöventtiilit, kun eivät kerta kalliita ole. Nyt kun tuota kerta joutuu purkamaan, niin jos raadilla on tiedossa jotain muita kohtia, mitä kannattaisi samalla katsella (mahdollisia vuotavia tiivisteitä jossain muualla tai muita ohjeita seuraaviksi toimenpiteiksi) niin kirjoitelkaa ihmeessä.
Eli siis autooni täytetty ilmastointi ensimmäisen kerran 8/2010 ja toisen kerran 6/2011 ja nyt kevään tullen ilmastointi alkoi taas sihistä samalla tavalla kuin edellisen kerran hieman ennen toiminnan loppumista. Aineet siis todennäköisesti taas vähissä. Kuten ylempää selviää, niin ilmastointihuoltojen laitteet eivät huomanneet järjestelmän vuotavan, mutta jonnekin ne aineet kuitenkin häviää. Mitä siis teen?
Ajattelin kokeilla vaihtaa kompressorin tiivisteen. Siihen liittyen kaipaisin vinkkejä. Onko tiiviste ylipäätään vaihdettavissa, vai pitääkö vaihtaa koko kompressori? (maksaa aika pirusti ) Myydäänkö kyseistä tiivistettä missään? (jos jollain on tiedossa tiivisteen mitat niin vois kirjailla ne tänne). Onnistuuko tuo tiivisteen vaihto kotikonsteilla, vai onko pakko viedä johonkin noihin erikoistuneeseen liikkeeseen? Järjestelmän joutunee ainakin tyhjentämään ennen kompuran irroitusta, onko muuta mitä mun pitäisi tietää? (ei oo ilmastointilaitetta aiemmin tarvinnu korjailla )
Samaten ajattelin vaihtaa noi Mikon ehdottamat täyttöventtiilit, kun eivät kerta kalliita ole. Nyt kun tuota kerta joutuu purkamaan, niin jos raadilla on tiedossa jotain muita kohtia, mitä kannattaisi samalla katsella (mahdollisia vuotavia tiivisteitä jossain muualla tai muita ohjeita seuraaviksi toimenpiteiksi) niin kirjoitelkaa ihmeessä.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Ilmastointi lopetti toiminnan
NG-satkun ilmastoinnista alkaa kuulua kans samanlaista sihinää jostain kojelaudan sisältä kun aineet käy vähiin. Yks ilmastointityyppi sano, että se on joku venttiili mikä alkaa pitää ääntä kun ei oo ainetta tarpeeks.. tiijä noista sitten.
Kannattanee käydä jossain ilmastointipajalla esimerkiksi koeponnistuttamassa ilmastointi. Laittavat sinne kovalla paineella typpeä sisään ja sitten suihkupullon kanssa kattovat että mistä tulee kaasua ulos. Toi on ton meikäläisen caben kanssa tullu aika tutuks, kun on joka vuosi ollu jotain ongelmaa ilmastoinnin kanssa.
Kannattanee käydä jossain ilmastointipajalla esimerkiksi koeponnistuttamassa ilmastointi. Laittavat sinne kovalla paineella typpeä sisään ja sitten suihkupullon kanssa kattovat että mistä tulee kaasua ulos. Toi on ton meikäläisen caben kanssa tullu aika tutuks, kun on joka vuosi ollu jotain ongelmaa ilmastoinnin kanssa.
Re: Ilmastointi lopetti toiminnan
Eikö edellisellä täyttökerralla eli viime kesänä sekaan laitettu myös vuodonilmaisuaine?
Vuoto on aika pieni, koska kestää reilusti yli puoli vuotta ennenkuin ainetta on liian vähän. Vuodonilmaisuaine kyllä käsittääkseni paljastaa pienenkin vuotokohdan.
Minun mielestäni ei kannata alkaa summassa korjailemaan mahdollisia vikapaikkoja, koska on liikaa tuurista kiinni.
Vuoto on aika pieni, koska kestää reilusti yli puoli vuotta ennenkuin ainetta on liian vähän. Vuodonilmaisuaine kyllä käsittääkseni paljastaa pienenkin vuotokohdan.
Minun mielestäni ei kannata alkaa summassa korjailemaan mahdollisia vikapaikkoja, koska on liikaa tuurista kiinni.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ilmastointi lopetti toiminnan
Meikäl oli viime vuonna alempi ilmastointiletkun pääty heikossa hapessa. Oli sama ilmiö, että tyhjö muodostui hyvin, mutta aineet karkas sitten vähitellen. Toi paljastui väriaineen avulla. Sitte oli tos vähän aikaa sitte taas ilmastointi tyhjänä, niin nytpä ei väriaineesta ollu iloa. Kuivaimen päällä oleva venttiili vaan vuoteli säkällä kun sitä ronkki. Ympärillä ei näkyny väriainetta vaikka sitä oli järjestelmässä sisällä. Vissiin toi paikka heti maskin takana oli sen verta tuulinen ettei väriaineetkaan jääny maisemiin. Tämä paljastui typpipaineistuksen avulla. O-rengas oli menny vähän muodottomaksi ja sen vaihto toivottavasti auttoi.