Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Mukaellen tarinaa femman öljypohjan avauksesta .... http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=122145
Tämä olisi ihan terveellistä suorittaa kolkkien 2000-2003 vuosimallien T7 moottoreissa jos ei ole tietoa mitä öljypohjalla makailee. Fortepersut tai E85:n käyttö polttoaineena pesee moottorin sisältä karstaa irti joka päätyy öljypohjaan eikä mene imusihdistä läpi.
Tarvitaan ainakin:
- moottorin kannatinpalkki tai muu viritys
- autonosturi, tunkki/pukit tms
- 18/16mm hylsy
- 13mm lenkki- ja hylsyavaimia
- 11mm lenkki
- 8/10mm hylsyavain
- Uudet moottoriöljyt, suodatin
- laippatiivisteliima (ei silikonia) ja 3 O-rengasta
(Imuputkelle sisähalkaisija 20mm ja paksuus 4mm ja väliputki 14x3)
Aloitetaan DP:n poistolla; lämpösuoja pois, by-passin putki pois ja DP:n ylämutterit auki sekä lambdaliittimet imusarjan suunnalta irti ja pujotellaan vapaaksi DP:n pudotusta varten (kuva 9-5:sta mutta samat kuviot pätee)
Tuetaan moottori yläpuolelta, itse nostin jakopäätä ylöspäin mutta riittänee pelkkä takapuolelta paikalleen tukeminen jolloin tuo nostoparru mahtuu helpommin.
Nostetaan keula ylös (muista varmistuspukit), irrotellaan DP, vauhtipyörän puolikuun muotoinen peltinen pölysuojus, hihnapyörän muovisuojus ja etuspoilerin takaa alamuovit jos niitä löytyy
Ja sitten nerokkainta kaikesta, ei tiputetakaan koko apurunkoa alas vaan löysätään takapultit, poistetaan moottorin takatuen mutterit ja poistetaan keskimmäiset ja aisojen etupultit. Apurunko tippuu etupäästä riittävästi että öljypohjan saa pois.
Vielä moottoriöljyt pois. Ahtaissa päätypaikoissa lenkkiavaimella saa öljypohjan pultit auki, muualla ihan hylsyllä. Öljyloukon purkuletku irti takapuolelta.
Ja hoplaa joko öljypohja tippuu taitellen syliin tai vaatii pientä kuminuijausta kylkeensä.
Otetaan kampiakselin alapuolelta menevä siirtoputki matkaan (varo tulee öljyt syliin).
Sitten puretaan loiskelevy ja imutorvi pois, putsaillaan paikat sopivalla aineella (brake cleaner on kätevä pullo) ja kevyellä hankauksella, vaihdetaan O-renkaat (sopivan satsin saa vaikka PCS:ltä tiivisteliiman kera) ja kasataan puhtaana takaisin. O-renkaat menee paremmin paikalleen hieman öljyttynä.
Tämä yksilö oli varsin puhdas mutta tältä se voi myös näyttää
Puhdistetaan vaikka siklillä/mattopuukon terällä ja brake cleanerilla sekä öljypohjan että lohkon puolelta pinnat. Ja tuo herkullisen näköinen laippaliima ihan sormella levitellen.
Tässä vaiheessa öljynsiirtoputki paikalleen (suodattimen jalasta lohkon takaseinään)
Sitten vaan öljypohja paikalleen ilman että tuota liimaa levittelee vaihdelaatikon kylkeen tms. Pultit kiinni, öljyloukon putki kiinni.
Apurunko kiinni, momentit edessä ja takana 120Nm, keskellä 180Nm ja lopuksi takapulteille 70 astetta lisäkiristystä, muutoin saattaa kolahdella ajossa.
Vielä vauhtipyörän pölysuoja, moottorin takatuen mutterit, uusi öljynsuodatin, DP paikalleen, vauhtipyörän suojamuovi ja alamuovit paikalleen, lasketaan keulaa, moottorituki pois ja loput osat kiinni konehuoneessa. Öljyt sisään. Tuplatarkistus että kaikki on kiinni ja konetta pyörittämään, öljyvalon pitäisi sammua muutamassa sekunnissa kun tyhjä imuputki täytyy ja pumppu alkaa puskea öljyä kanaviin.
Tämä olisi ihan terveellistä suorittaa kolkkien 2000-2003 vuosimallien T7 moottoreissa jos ei ole tietoa mitä öljypohjalla makailee. Fortepersut tai E85:n käyttö polttoaineena pesee moottorin sisältä karstaa irti joka päätyy öljypohjaan eikä mene imusihdistä läpi.
Tarvitaan ainakin:
- moottorin kannatinpalkki tai muu viritys
- autonosturi, tunkki/pukit tms
- 18/16mm hylsy
- 13mm lenkki- ja hylsyavaimia
- 11mm lenkki
- 8/10mm hylsyavain
- Uudet moottoriöljyt, suodatin
- laippatiivisteliima (ei silikonia) ja 3 O-rengasta
(Imuputkelle sisähalkaisija 20mm ja paksuus 4mm ja väliputki 14x3)
Aloitetaan DP:n poistolla; lämpösuoja pois, by-passin putki pois ja DP:n ylämutterit auki sekä lambdaliittimet imusarjan suunnalta irti ja pujotellaan vapaaksi DP:n pudotusta varten (kuva 9-5:sta mutta samat kuviot pätee)
Tuetaan moottori yläpuolelta, itse nostin jakopäätä ylöspäin mutta riittänee pelkkä takapuolelta paikalleen tukeminen jolloin tuo nostoparru mahtuu helpommin.
Nostetaan keula ylös (muista varmistuspukit), irrotellaan DP, vauhtipyörän puolikuun muotoinen peltinen pölysuojus, hihnapyörän muovisuojus ja etuspoilerin takaa alamuovit jos niitä löytyy
Ja sitten nerokkainta kaikesta, ei tiputetakaan koko apurunkoa alas vaan löysätään takapultit, poistetaan moottorin takatuen mutterit ja poistetaan keskimmäiset ja aisojen etupultit. Apurunko tippuu etupäästä riittävästi että öljypohjan saa pois.
Vielä moottoriöljyt pois. Ahtaissa päätypaikoissa lenkkiavaimella saa öljypohjan pultit auki, muualla ihan hylsyllä. Öljyloukon purkuletku irti takapuolelta.
Ja hoplaa joko öljypohja tippuu taitellen syliin tai vaatii pientä kuminuijausta kylkeensä.
Otetaan kampiakselin alapuolelta menevä siirtoputki matkaan (varo tulee öljyt syliin).
Sitten puretaan loiskelevy ja imutorvi pois, putsaillaan paikat sopivalla aineella (brake cleaner on kätevä pullo) ja kevyellä hankauksella, vaihdetaan O-renkaat (sopivan satsin saa vaikka PCS:ltä tiivisteliiman kera) ja kasataan puhtaana takaisin. O-renkaat menee paremmin paikalleen hieman öljyttynä.
Tämä yksilö oli varsin puhdas mutta tältä se voi myös näyttää
Puhdistetaan vaikka siklillä/mattopuukon terällä ja brake cleanerilla sekä öljypohjan että lohkon puolelta pinnat. Ja tuo herkullisen näköinen laippaliima ihan sormella levitellen.
Tässä vaiheessa öljynsiirtoputki paikalleen (suodattimen jalasta lohkon takaseinään)
Sitten vaan öljypohja paikalleen ilman että tuota liimaa levittelee vaihdelaatikon kylkeen tms. Pultit kiinni, öljyloukon putki kiinni.
Apurunko kiinni, momentit edessä ja takana 120Nm, keskellä 180Nm ja lopuksi takapulteille 70 astetta lisäkiristystä, muutoin saattaa kolahdella ajossa.
Vielä vauhtipyörän pölysuoja, moottorin takatuen mutterit, uusi öljynsuodatin, DP paikalleen, vauhtipyörän suojamuovi ja alamuovit paikalleen, lasketaan keulaa, moottorituki pois ja loput osat kiinni konehuoneessa. Öljyt sisään. Tuplatarkistus että kaikki on kiinni ja konetta pyörittämään, öljyvalon pitäisi sammua muutamassa sekunnissa kun tyhjä imuputki täytyy ja pumppu alkaa puskea öljyä kanaviin.
Viimeksi muokannut vesa67, La Joulu 01, 2012 17:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-5 Vector 2.3tA BP -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Kiitokset erittäin hyödyllisestä ohjeesta! Pitääpä ottaa talteen ja tulostaa mukaan tallille.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Mistäs noi o-renkaat voi tilata tai onko niille varaosanumeroa?
Itsellä edessä kyseinen operaatio..
Itsellä edessä kyseinen operaatio..
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Ite otan niitä aina useamman kerralla pcs:ltä kun ei jaksa selvittää mitä materiaalia ja minkä kokoiset ne on
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-5 Vector 2.3tA BP -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Mahtaako mennä yhtä kivuttomasti automaateissa ?
9-3 SE 2.0t vm-01 tomaatti BioPowered
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Menee ihan yhtä helposti, ei ole mitään öljypohjaan liittyvää eroa automaattivaihteiston kanssa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-5 Vector 2.3tA BP -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Kiitoksia Vesalle momenttien ilmottamisesta. Tuli tarpeen kun projektia olin saattamassa loppuun.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Tulostin tämän selostuksen tallille mukaan ja olipa helppo touhuta!
Tässä oma versio aiheesta:
Parilla järeällä liimapuupalkilla ja kakkosnelosella sai moottorin kätevästi tuettua. Moottorin nostin räikkäliinalla kuskinpuolen nostokorvakkeesta.
Öljypohajssa oli vain vähän sakkaa. Entisen omistajan hyvä huolenpito näkyy!
Tämän verran karstaa oli sihdissä:
Sihdin keskiosassa näkyvä tummempi alue on itseasiassa se kohta, mistä öljy pääosin imeytyy -eli sihti on siinä kaikkein puhtain. Vain vähän kovaa karstaa oli jäänyt sihtiin.
ÖP lähti helposti puhtaaksi.
Mukava havainto rempan yhteydessä oli turbon lähes olemattomat välykset. Pitkittäisvälystä oli juuri ja juuri sen verran, että liikkeen tunsi. Sivuttaisvälystä ei sormin tuntenut lainkaan. Autossa on yhä alkuperäinen turbo, jolla nyt kilsoja takana 252tkm.
Tässä oma versio aiheesta:
Parilla järeällä liimapuupalkilla ja kakkosnelosella sai moottorin kätevästi tuettua. Moottorin nostin räikkäliinalla kuskinpuolen nostokorvakkeesta.
Öljypohajssa oli vain vähän sakkaa. Entisen omistajan hyvä huolenpito näkyy!
Tämän verran karstaa oli sihdissä:
Sihdin keskiosassa näkyvä tummempi alue on itseasiassa se kohta, mistä öljy pääosin imeytyy -eli sihti on siinä kaikkein puhtain. Vain vähän kovaa karstaa oli jäänyt sihtiin.
ÖP lähti helposti puhtaaksi.
Mukava havainto rempan yhteydessä oli turbon lähes olemattomat välykset. Pitkittäisvälystä oli juuri ja juuri sen verran, että liikkeen tunsi. Sivuttaisvälystä ei sormin tuntenut lainkaan. Autossa on yhä alkuperäinen turbo, jolla nyt kilsoja takana 252tkm.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Kummasta päästä välykset kokeilit? Turbiini vai kompura?Lahti411 kirjoitti: Mukava havainto rempan yhteydessä oli turbon lähes olemattomat välykset. Pitkittäisvälystä oli juuri ja juuri sen verran, että liikkeen tunsi. Sivuttaisvälystä ei sormin tuntenut lainkaan. Autossa on yhä alkuperäinen turbo, jolla nyt kilsoja takana 252tkm.
Meinaa yleensä jos tuntuu pitkittäistä välystä niin silloin on myös jo poikittaista. Toki eri laakereistahan nuo eri välykset johtuu mutta kuitenkin. Turbiinin puolelta sitä poikittaista ei taida vaan niin helposti tuntea ja se onkin suurempi omien havaintojen mukaan kompurapuolella heiluteltuna? Ja pitkittäinen välys on kai se kriittisempi (sitä ei saisi olla about paljon yhtään jotta ahdin on hyvä, vrt. poikittaista välystä on jo uutena)
Aattelin jos välyksiä on kokeiltu turbiinin puolelta kun downpipehän tässä rempassa pitää ottaa pois muttei imuputkea?
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Mulle ei tuo turbotekniikka ole kovinkaan tuttua, kun kyseessä on ensimmäinen turboauto, jonka omistan. Mutta sieltä turbiinin puolelta tosiaan kokeilin, kun sen downpipen irroitin. Ajattelin, että pitkittäisvälys on vähemmin oleellinen, kuin poikittainen, ihan vaan normaalien, holkkisovitteista saatujen kokemuksien vuoksi.
Mutta ei tuolta turbiinipuolelta juuri mitään liikettä kuitenkaan tuntunut -ihan hitusen vain, että sen just tunsi. Ehkä pitää varmistaa sieltä kompurapuoleltakin jossain välissä asia. Eipä tuo turbo kuitenkaan pölläyttele eikä auto syö öljyjä.
Mutta ei tuolta turbiinipuolelta juuri mitään liikettä kuitenkaan tuntunut -ihan hitusen vain, että sen just tunsi. Ehkä pitää varmistaa sieltä kompurapuoleltakin jossain välissä asia. Eipä tuo turbo kuitenkaan pölläyttele eikä auto syö öljyjä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Joo eikä se niin vakavaa vaikka siellä vähän välyksiä on, kyllä niitä aikojen saatossa kuuluukin tulla. Kunhan tosiaan ahdin toimii muuten ja pitää öljyt oikeissa lokeroissa.
Mutta tosiaan ahtimen kunnosta voi päätellä enemmän kompuran puolelta heiluttelemalla.
Mutta tosiaan ahtimen kunnosta voi päätellä enemmän kompuran puolelta heiluttelemalla.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Onko tuo moottorin kannatinpalkki mallia Motonet, vai joku muu?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Bilteman mallia
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-5 Vector 2.3tA BP -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Kuka tekee öljypohjan putsauksia espoon suunnalla? Toki rahallista korvaustakin on tarjolla..
Viimeksi muokannut FatMike, Su Maalis 17, 2013 18:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Jos auton saa nosturille niin kauankos menee koko projektissa aikaa?
Ajattelin että voisi tehdä myös tuon huollon, vai tarviiko vielä 145tkm ajetussa?
Ajattelin että voisi tehdä myös tuon huollon, vai tarviiko vielä 145tkm ajetussa?
9-3 -00 2.0t 202tkm T5 Projekti
9-3 -01 2.0t 143tkm T7 Myyty
9-3 -01 2.0t 143tkm T7 Myyty