SS:n takaluukun hätäavaus
SS:n takaluukun hätäavaus
Hop.
Tuossa IRCissä poikien kanssa eksyimme aiheissa takaluukkujen avaamiseen ongelmatilanteissa (lukkopesän/kahvan/solenoidin porsimohetki sekä sähkön loppuminen) ja jäi pohdituttamaan yksi kysymys. Nimittäin miten 9-3SS:n takaluukku avataan, jos se luukun avaussolenoidi porsii? Ihan äkkiä en löytänyt viitettä siihen, että luukkuun olisi piilotettu lukkopesää eikä sisäkauttakaan taida olla ihan helppoa, kun takapenkin selkänojan kaatosalvatkin on muistaakseni sedanissa peräkontin puolella.
Tuossa IRCissä poikien kanssa eksyimme aiheissa takaluukkujen avaamiseen ongelmatilanteissa (lukkopesän/kahvan/solenoidin porsimohetki sekä sähkön loppuminen) ja jäi pohdituttamaan yksi kysymys. Nimittäin miten 9-3SS:n takaluukku avataan, jos se luukun avaussolenoidi porsii? Ihan äkkiä en löytänyt viitettä siihen, että luukkuun olisi piilotettu lukkopesää eikä sisäkauttakaan taida olla ihan helppoa, kun takapenkin selkänojan kaatosalvatkin on muistaakseni sedanissa peräkontin puolella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: SS:n takaluukun hätäavaus
Luukkuun ei käsittääkseni ole piilotettu lukkopesää, eikä lukkoa näin ollen vissiin saa auki jos systeemi porsii. Mutta käyttöohjekirjassa (kyllä, siellä on yllättävän paljo kaikkee tietoo...) on muistaakseni joku kikka jolla ne takapenkit saa kaadettua sisältä käsin. Takaluukkua ei siis saa auki, mutta tavarat saa pois kontista. Olikohan näin että hattuhyllyllä on joku nappula joka vapauttaa penkkien lukituksen
(Hitto mitä mutuilua taas
)


9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: SS:n takaluukun hätäavaus
Joo, jotenkin tuntuis todella tyhmältä, että Saab olisi jättänyt ko. skenaarion "mahdottomaksi" edes GM:n käskystä. Mulla itellä ei ikinä ole ollut SS:ää (eikä enää sopivaa ohjekirjaa) niin en muista sen juttuja ihan tarkalleen, mutta juuri tuollaista kikkakakkosta me jäätiin poikain kanssa IRCissä vaille. Siksi siis kyssäri foorumille, josko joku SS-omistaja meitä valaisisi
.

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: SS:n takaluukun hätäavaus
http://www.manualowl.com/am/Saab/2005-9-3/Manual/1137
Sivulla 144 on kerrottu selkänojan hätäaukaisusta lontoon kielellä. Seuraavasti kuvan kera, näyttäisi olevan repsikan puoleisen ja keskimmäisen niskatuen välissä hattuhyllyllä. Sama ohje on myös esim. 2003 mallin manuaalissa..
Emergency opening of the narrow backrest:
The narrow section of the backrest can be opened in an emergency if the car is without electricity (not possible to open trunk lid) and you need to access the trunk for a warning triangle, for example.
Remove the cover and depress the yellow lever forward.
Pääseekö takakontin kautta sitten avaamaan luukkua...?
Sivulla 144 on kerrottu selkänojan hätäaukaisusta lontoon kielellä. Seuraavasti kuvan kera, näyttäisi olevan repsikan puoleisen ja keskimmäisen niskatuen välissä hattuhyllyllä. Sama ohje on myös esim. 2003 mallin manuaalissa..
Emergency opening of the narrow backrest:
The narrow section of the backrest can be opened in an emergency if the car is without electricity (not possible to open trunk lid) and you need to access the trunk for a warning triangle, for example.
Remove the cover and depress the yellow lever forward.
Pääseekö takakontin kautta sitten avaamaan luukkua...?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: SS:n takaluukun hätäavaus
Näin se on. Luukkkua ei saa auki, mutta selkänojat kaatuu sisältä käsin siitä nappulasta.
Muistaakseni amerikan malleissa on luukussa sisäpuolella avausvaijeri, jolla kontti avataan mekaanisesti itse sähköisen lukon hajotessa. Näin ollen tämän varusteen kanssa ensin selkänojat nurin ja sitten nykäisy vaijerista niin kontti aukeaa.
Muistaakseni amerikan malleissa on luukussa sisäpuolella avausvaijeri, jolla kontti avataan mekaanisesti itse sähköisen lukon hajotessa. Näin ollen tämän varusteen kanssa ensin selkänojat nurin ja sitten nykäisy vaijerista niin kontti aukeaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: SS:n takaluukun hätäavaus
Kyllä. Jenkkimalleissa on vaijeri. Mutta se onkin siellä pakollinen. Jenkeissä on lainsäädäntö joka pakottaa autovalmistajat valmistamaan takaluukun niin että sen saa sisäpuolelta auki. Ja syy tähän lakiin on se että takaluukkumuilutus vaikeutuu, pääsee muilutettu karkuun kontista...
(en tiedä miten tyhmiä rikolliset jenkeissä ovat, mutta itse ainakin katkaisisin sen paon mahdollistavan vaiherin etukäteen....
)
(en tiedä miten tyhmiä rikolliset jenkeissä ovat, mutta itse ainakin katkaisisin sen paon mahdollistavan vaiherin etukäteen....

Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: SS:n takaluukun hätäavaus
Dodi, löytyihän se sieltä, kiitoksiaPakari kirjoitti:http://www.manualowl.com/am/Saab/2005-9-3/Manual/1137
Sivulla 144 on kerrottu selkänojan hätäaukaisusta lontoon kielellä. Seuraavasti kuvan kera, näyttäisi olevan repsikan puoleisen ja keskimmäisen niskatuen välissä hattuhyllyllä. Sama ohje on myös esim. 2003 mallin manuaalissa..

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: SS:n takaluukun hätäavaus
Mää olen ymmärtänyt että tuo vaijeri olisi pakollinen muutaman jenkkilapsen kuoltua leikin yhteydessä auton takakonttiin... Jenkkilästä kun on kyse niin nuo tapaukset sitten aiheuttivat Kids and cars (tjsp) nimisen järjestön perustamisen ja kaikkien vaijerittomien autojen täysin turvattomiksi julistamisen...JaniV kirjoitti:Kyllä. Jenkkimalleissa on vaijeri. Mutta se onkin siellä pakollinen. Jenkeissä on lainsäädäntö joka pakottaa autovalmistajat valmistamaan takaluukun niin että sen saa sisäpuolelta auki. Ja syy tähän lakiin on se että takaluukkumuilutus vaikeutuu, pääsee muilutettu karkuun kontista...
(en tiedä miten tyhmiä rikolliset jenkeissä ovat, mutta itse ainakin katkaisisin sen paon mahdollistavan vaiherin etukäteen....)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: SS:n takaluukun hätäavaus
Ei se vara-avaussysteemi sinällään huono idea ole ihan vahinkojenkin varalta. Kyllä sitä jokunen vuosi sitten olisi tuollaista katsellut haaveillen, kun kaivoi CD-tonnarin täydehkön takaluukun sisäkautta auki. Eka takapenkin selkänoja irti, sit konttia sitä kautta tarpeeksi tyhjäksi että pääsee ite sisälle asti (CD-pommarin kontti on muuten aika kookas, sen huomaa viimeistään tässä vaiheessa) ja ei muuta kuin kaivamaan itse luukun verhoilua irti. Sisäkahva ois sentään säästäny viimeisiltä kiroiluilta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: SS:n takaluukun hätäavaus
Tämä asia nousi esiin kun kaverilla meni takakontin sähkökeskus hajalle, ilmeisesti kun kontinluukun avausmoottori meni oikosulkuun ja virtapiikki hajotti sähkökeskuksen, joten kontinluukku ei auennut enää. Eli luukun saa auki kun kaataa penkit ym. ohjeiden mukaisesti. Purkaa luukusta verhoilut/muovit jotta saa lukkomekanismin esille. Lukon sisällä sähkömoottori pyörittää hammasratasta, pyörittämällä tätä hammasratasta esimerkiksi siitä sähkömoottorin akselista luukku aukeaa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm