ACC1:n sekoitusläpän moottori?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

ACC1:n sekoitusläpän moottori?

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

Morjens.

Tonnarin (2.0i, -88) ACC1 antaa AUTO+VENT -näpyttelyn jälkeen vikakoodiksi 6C, joka lienee ilman ohjausläpän moottori. Ihan loogista, koska ilmaa näyttää tulevan aina samoista rei'istä riippumatta siitä, mitä nappuloita ohjauspaneelista painelee.

Ongelma on nyt vain se, että missä ihmeessä on tuo servo jolla ohjausläppää/vipua säädellään? Lämmönsäätömoottori löytyi kyllä irrottamalla hanskalokero ja kojelaudan päällinen, mutta tuota ilman suuntausta varten olevaa moottoria ei vielä ainakaan ole löytynyt :?

Vaikeusastetta etsimisen suhteen nostaa se, että moottori on ilmeisesti kokonaan kaput, kun mistään ei kuulu minkäänlaista ääntelyä, vaikka ilman suuntausnappuloita paineleekin.

Toinen, pienempi ongelma on ACC:n ohjauspaneelin nappien valaistus.. luulin lamppuen olevan sököinä kunnes eilen illalla koko paneeli alkoi yhtäkkiä loistaa oikein komeasti ja kirkkaasti. Tänään on sitten taas ihan pimeänä. Lamppujen liittimet ja ohjauspaneelin piuhojen liittimet on tarkistettu ja putsailtu joten niissä ei ainakaan pitäisi kontaktihäiriötä olla...
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

Ilmanjakorummusta löytyy ko. moottori, pääset käsiksi hanskalokeron tai kojelaudan päällisen irrottamalla.


Sieltähän se löytyi. Olin ennen kysymykseni kirjoittamista tuijottanut juuri kyseistä mötikkää, mutten puolisokeana tunnistanut sitä :oops:

Ko. servo ei inahda lainkaan, joten kai tuon voi korjata vain vaihtamalla?
Irrotinkin sen jo pois kokonaan, joten jos oltain löytyy toimiva vastaava, niin saa tarjota :)
ACC:n paneelin valaistus säätyy kellon/SCC:n "ikunassa" olevalla anturilla.
Toisessa tonnarissani tuo anturi lienee rikki, koska ACC:n, mittariston tai minkään kytkimen valaistus ei muutu riipumatta siitä, peittääkö "ikkunan" kokonaan pimeäksi, tai sohiiko sitä sitten kirkkaalla taskulampulla. Lamput ovat kytkimissä kirkkaimmillan koko ajan, jos niitä ei sitten halua himmentää sillä säätöpotikalla..

Tässä ACC-ongelmaisessa tonnarissa puolestaan mittariston ja kytkinten valot toimivat hyvin (no, ympäristön valoisuudella ei tässäkään autossa ole mitään väliä joten kai se ikkunassa oleva ldr tai mikäli on rikki sekin), mutta ACC:n paneeli on kokonaan pimeänä. Lukuunottamatta siis eilisiltaa kun se yhtäkkiä näkyi loistavan oikein hienosti.. lamput siis eivät ole palaneet mutta jotain muuta häikkää on :roll:
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Sami-tre kirjoitti:
Ilmanjakorummusta löytyy ko. moottori, pääset käsiksi hanskalokeron tai kojelaudan päällisen irrottamalla.




Ko. servo ei inahda lainkaan, joten kai tuon voi korjata vain vaihtamalla?
Irrotinkin sen jo pois kokonaan, joten jos oltain löytyy toimiva vastaava, niin saa tarjota :)




Tässä ACC-ongelmaisessa tonnarissa puolestaan mittariston ja kytkinten valot toimivat hyvin (no, ympäristön valoisuudella ei tässäkään autossa ole mitään väliä joten kai se ikkunassa oleva ldr tai mikäli on rikki sekin), mutta ACC:n paneeli on kokonaan pimeänä. Lukuunottamatta siis eilisiltaa kun se yhtäkkiä näkyi loistavan oikein hienosti.. lamput siis eivät ole palaneet mutta jotain muuta häikkää on :roll:

Sisäilmankiertoläpässä on identtinen sähkömoottori, mutta moottorin päässä oleva vaihteisto on eri. Eli kun hankit sisäilmankiertoläpän moottorin ( minultakin 30 eurolla+pk ) ja vaihdat vaihteistot keskenään, niin homma toimii. Sisäilmankiertoläpän moottori on paljon helpompi löytää kuin ACC:n moottria koska joka 9000:ssa on sellainen.

ÄLÄ KOSKAAN KÄYTÄ ACC1:n MOOTTOREITA ILMAN; ETTÄ NE OVAT PAIKALLAAN, muuten läppämoottorin potikka saattaa vaurioitua.
ACC1:n moottoreilla on paha tapa kärähtää koska ACC ajaa niitä vasten rajoitinta ja ajanmyötä moottorin käämi kärähtää
:evil:

En menisi kyllä 100% varmuudella sanomaan että kellon anturi ohjaisi ACC:n kirkkautta. Muistaakseni Kello ja EDU ovat ainoastaan saman säädön alla. ACC:lla on uskoakseni oma "silmä" jossain panelissa tai sitten se on kytketty normaalisti mittarivalojen säätimeen.
:?: :?: . Sinuna tarkastaisin ACC:n etupanelin liitokset lamppujen osalta.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

ACC3:n taustavalaistus on ainakin mittarivalopotikan mukaan säätyvä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 9000 Korjaamon käsikirja 0 Uutuudet M 1987 kertoo näin:

88-autossa on ACC I -ilmastointi.

Vuosimallista 1987 alkaen palelissa oleva valotunnistin ohjaa ACC-yksikön valovoimaa (sekä näytön että valodiodien). Tunnistin on sijoitettu siihen valodiodiin, joka on säätimien HEAT ja FLOOR välissä. Kun matkustamon valovoimakkuus ylittää 200 luksia, näytön ja valodiodien voimakkuus on suurimmillaan. Valovoimakkuuden alittaessa 50 luksia, valaistusta ohjataan kojelaudassa olevalla säätimellä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

Sisäilmankiertoläpässä on identtinen sähkömoottori, mutta moottorin päässä oleva vaihteisto on eri. Eli kun hankit sisäilmankiertoläpän moottorin ( minultakin 30 eurolla+pk ) ja vaihdat vaihteistot keskenään, niin homma toimii. Sisäilmankiertoläpän moottori on paljon helpompi löytää kuin ACC:n moottria koska joka 9000:ssa on sellainen.
Noniin, nyt on moottorit vaihdettu päikseen. Kiitos hyvin käyttökelpoisesta neuvosta!

Vaihdon jälkeen kävi vain ilmi, että molemmat moottorit ovatkin EHJÄT!! :evil: :twisted: Eli nyt täällä tarvittaisi ACC1:n kytkentäkaavioita. Läpän säätömoottorille ei näytä tulevan kunnollista 12V:n jännitettä missään vaiheessa. Kun painelin ilmanohjausnappuloita, sähkömittarin mukaan sähkömoottorimoottori (tai siis joku sen vaihteistolle tulevista johdoista) sai 5-10V:n jännitepiikin joka kesti alle sekunnin.

Elikkäs ohjauspaneeli taitaa olla jostain kohti kaput. Ideoita? :D

Kovin suuret kiitokset kaikille tähän mennessä neuvoja tarjonneille :)
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kokeilitko moottoria vaihtaessasi pyöriikö se ilmanjakomoottorin vaihteisto, eli ei ole jumissa? Kokeilithan uudelleen kalibrointia moottorienvaihdon jälkeen (AUTO + VENT).

Jotakin aiheeseen liittyvää:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1083
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=73608

Servomoottorien käyttöjännite tulee moottorin valkoiseen ja harmaaseen johtoon (navat 8 & 5 ja 1 & 4 moottorikonsolin 8-napaisessa liittimessä). Jakomoottorin asento-osoitus on vihreässä johdossa (napa 6), lämmönsäätömoottorin vihreässä (napa 3).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

Noniin, taas olen hieman viisaampi.
jus kirjoitti:Kokeilitko moottoria vaihtaessasi pyöriikö se ilmanjakomoottorin vaihteisto, eli ei ole jumissa?
Enpä tietenkään kokeillut :D No, nyt oli taas koko systeemi levällään keittiön pöydällä. Purin sekä moottorin että vaihteiston atomeiksi, putsailin ja kalibroin vaihteistossa olevan asentotunnistuksen ohjeilla, jotka olivat antamasi WWW-sivulla. Vaihteisto oli jotenkin muljahtanut väärään asentoon, joten ohjauspaneeli ei saanut tietoa siitä, missä asennossa läppä milloinkin oli.

MUTTA ongelma ei suinkaan korjaantunut vielä(kään) :evil:
jus kirjoitti:Servomoottorien käyttöjännite tulee moottorin valkoiseen ja harmaaseen johtoon (navat 8 & 5 ja 1 & 4 moottorikonsolin 8-napaisessa liittimessä). Jakomoottorin asento-osoitus on vihreässä johdossa (napa 6), lämmönsäätömoottorin vihreässä (napa 3).
Noitakin tuli sohittua mittarin kanssa. Kun olin kasannut servon ja vaihteiston yms kilkkeet jo kahdeksannen kerran auton sisuksiin, sain otettua ehjästä tonnaristani varmasti toimivan ACC:n käyttöpaneelin ja laitoin sen tähän autoon kiinni. Kalibrointi antoi tulokseksi nolla virhettä.

Auton omalla käyttöpaneelilla ilmanohjausläppien nappien painelu ei edelleenkään saa mitään aikaan, eli nyt kun kaikki muut osat on kunnossa, jäljelle jää tuo käyttöpaneeli jossa on jotain vikaa. Korjaaminen ei liene kovin yksinkertaista? :(

P*rkele sentään mitä hommaa, neljä päivää oon jäässä parkkipaikalla jo pikkuvian takia istunut, eikä lohduta yhtään muistaa että tämä on vasta alkua, vikalista on pitkä... :roll:
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
Vastaa Viestiin