2.0t pitkää starttia ja Mifiä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eli sigun femma ja vasta kolmannella käyntiin. Starttikin oli about kuusi sekuntia, jolla lähti. Alkuun tuntui, että kävis vain parilla, korjaantui ehkä sekunnissa tai kahdessa. Viisi mifiä antoi, ei vikakoodeja. Amul pyörii 150 ja 300 välissä, Ad85 noin 730. Etanolia siis tankissa.

Bensapumppu pari kuukautta vanha, pörisee kyllä kun laittaa virrat päälle. Kampuran asentotunnistin vaihdettu viime syksynä uuteen orkkikseen. Bensasuodatin myös syksyllä vaihdettu. DI kassu reilu vuoden vanha, tulpilla ikää vajaa kuukausi ja tyyppi BCPR7- ES11.

Alkaako akku kuolla vai onko maadoitus huonolla hapella? Voiko imuilman vuodot oirehtia noin? Tai oliko muita valistuneita arvauksia? Ongelma esiintyi, kun nolla kelissä auto oli liekassa kolme varttia. Kadun varressa seistessä koneen lämpöjen ollessa n. 15 astetta ei oireillut yhtään.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Oliko lämpöanturin arvo realistinen kun oli ollut lämmityksessä? jos oli niin sitten yksi potentiaalinen vikakohde on starttimoottori. Väljistyy niin ettei jaksa pyörittää pakkasella yön yli jähtynyttä konetta vaikka olisikin ollut roikassa mutta pikkuisenkin lämmenneellä koneella ei mitään ongelmaa.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Tota lämpöanturia mietin joskus itsekkin. Talvellakkin lyhyen liekassa olon jälkeen tuntui joskus startti pitkältä. Ihan kuin lähtis ilman lämppäriä paremmin käyntiin...

Voisko siis olla jotain tekoa ton lämpöanturin kanssa?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

Mulla 3 kertaa sahautti pitkään n. 3 sek kerta pakkasta 15 astetta yöllä ilman lohkoo .Re-softauksen jälkeen käynnistynyt huonommin kylmällä ilmalla .
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja HEV »

Sellaisen huomasin - voi olla jotain samaa - lankalauantaiaamuna, että ilman lämmityksiä lähti hyvin käyntiin (moottorin lämpö -16C!, ilman lämpö -6C), näytti 1,8 sek, mutta kuormituksen säätö ei pysynyt oikein mukana kuin vasta pitkähkön lämmityskäytön jälkeen (ainakin minuutti). Kävi kyllä hyvin tyhjäkäyntiä, mutta R/D asennot meinasi sammuttaa. Samoin kaasupolkimeen koskeminen sotki jotenkin käyntiä.

Eli mahtaako tällainen asetelma, kun moottorin lämpö poikkeaa reilusti imuilman lämmöstä sotkea mittauksia (ominaisuus) vai onko jompikumpi antureista huono (näyttivät tässä tapauksessa ihan järkeviä)?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
temet
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2005 12:28
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja temet »

Osittain samaa oiretta täälläkin. Viikon sisään pari ekaa kylmäkäynnistystä talven ja tolpassa/Webastolla lämmittelyn jälkeen. Ulkona plussaa 5-10 astetta, koneen lämpötila 4-5 astetta, ja aivan kuin kolmella lähtis käyntiin. Lyhyt puolen minuutin tyhjäkäynti tasaannuttaa käynnin täysin normaaliksi, mut laitettaessa vaihdetta silmään (R tai D) alkaa sama kolmella käynti uudestaan, kuten myös kaasua kevyesti annettaessa yskii samallalailla. En siis varmaksi tiedä onko kyseessä kolmella käynti, mutta siltä se tuntuu ja kuulostaa. Koneen sammutus ja uudelleen käynnistys ei muuta tilannetta. Parin minuutin tyhjäkäynti ja kaikki toimii taas normaalisti. Joskin, huomasin että heti liikkellelähdön jälkeen ekassa risteyksessä automaatin vaihtaessa pienemmälle vaihteelle koneen kierrokset nousi huomattavan paljon normaalia korkeammalle, eli voi olla et automaatti vaihtoi pienemmälle vaihteelle normaalia korkeammassa nopeudessa. Seuraavassa risteyksessä tätäkään ongelmaa ei enää ollut, toimi kuin normaalistikin.

Tolpassa tai webastolla käynnistettäessä ei ikinä mitään ongelmia, ei vaikka koneen lämmöt oiskin vain noin 30 astetta. Normaali starttiaika 1.0-1.2 sekuntia tolpasta, nyt ilman lämmitystä ollut 1.5-1.7 sekuntia.

HEV, onko sulla jatkunut sama ongelma, miten oot koittanu lääkitä sitä? Itellä ei oikein ideoita... Ja niin, RE-softa ajettu sisään 3000 km sitten, ja sen jälkeen tankattu vain E85.
9-5 Aero Wagon A -06
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Aivan samanlaista oiretta tuossa munkin biossa.

Eli nyt kun ei aina ole lohkista enää käyttänyt. Starttaa normaalisti, mutta jos kaasuun koskee heti startin jälkeen, niin johan röpeltää. Parin minuutin tyhjäkäynti auttaa. Ilman lämpötila ollut nollan molemmin puolin +-5 astetta. Heti kun tankissa on enemmän bensaa, esim. A40-50% niin ei ongelmaa. Lohkiksella kun koneen lämpötilan saa pariinkymppiin, niin ei ongelmaa. Talvella tulikin käytetty enemmän lohkista ja bensaakin enemmän seassa, joten en tiedä röpeltääkö vain näillä nollakeleillä vai eikö säätö toimi oikein näillä asteilla. Joissain ihan bensa-autoissa on ollut joskus aikaisemmin sellaista ongelmaa talvella, että kunnon pakkasella lähtee hyvin, mutta lohkiksella jos lämmittää niin johan vaikeutuu.

Olen ajatellut olevan normaalia käytöstä etanolille. Tänään kun oli ulkolämpöä jo +15 astetta, niin ei röpeltänyt. Auto ns. aito bio, kampiakselin asentotunnistin vaihdettu vuosi sitten ja tulpat justiin. Toki jos joku keksii oikean vian niin saa kertoa, muutoin olen ajatellun olevan juuri tuota viinan huonompaa kylmäominaisuutta/leimahduslämpötilaa.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja HEV »

Ei ole jatkunut, kun ei ole ollut pakkasta enää :) Noita pakkaskäynnistyksiä ei ole kuin muutama vuodessa, kun maalla käynnistelee. Täällä auto on joka yö lämpimässä tallissa eikä pääse oikein kokeilemaan, kun ei sen takia viitsi uloskaan jättää (ja työaamuina lähden itse satkulla tai kolkilla). Asentoanturin vaihto aikanaan kyllä pienensi ilmiötä!
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

NoNI kirjoitti: Olen ajatellut olevan normaalia käytöstä etanolille. Tänään kun oli ulkolämpöä jo +15 astetta, niin ei röpeltänyt. Auto ns. aito bio, kampiakselin asentotunnistin vaihdettu vuosi sitten ja tulpat justiin. Toki jos joku keksii oikean vian niin saa kertoa, muutoin olen ajatellun olevan juuri tuota viinan huonompaa kylmäominaisuutta/leimahduslämpötilaa.
Sen verran paljon samanlaisia kokemuksia olen kuullut, että ihan normaali ominaisuus etanoliautoille nollakelin tuntumassa. Pitää antaa hetken käydä tyhjää ennen liikkeelle lähtöä, jos on täyttä etanolia tankissa ja ei esilämmitetty, niin sitten pelaa hyvin.
Liittyy varmaan Saabin biopower-softissa ennenkaikkea siihen, että ollaan minimoitu kylmäpäästöt etanolilla, koska niitä syntyisi "riittävällä" rikastuksella paljon.

Itse konvertoidulla T5 autolla ei ollut mitään ongelmaa, lisäsin vaan rikastuksia kunnes käy nätisti heti nollakelilläkin, päästöjen suhteen omatunto ei vaivannut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Joo, juuri noin maalaisjärkeilin, että rikastusta ei ole tarpeeksi heti startin jälkeen, etenkin kun röpeltää lisää kun kaasupoljinta painaa. Kuulostaa kyllä juuri siltä kuin kolmella kolisisi.

Nyt on tullu testattua useamman kerran, kun emäntä ulkoilutti taas lohkiksen johtoa sen verran, että räpsähtää sulake kämpästä jos kiinni lyö.. :D
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
temet
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2005 12:28
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja temet »

Okei, eli kyseessä on ominaisuus eikä vika, hyvä tieto sinänsä. Mutta ensimmäinen selkeästi huono ominaisuus etanolissa. Eihän tuo pari minuuttia ole elämässä pitkä aika, mutta en ainakaan minä yleensä auton käynnistämisen jälkeen paria minuttia odottele et mitäs sitten tekis. Noh, onneks noita kylmäkäynnistyksiä tulee aika vähän, ja nyt kun tietää et niitä tulee välttää, niin niitä tulee vielä vähemmän.

Onko kokemusperäistä tietoa millä lämpötila-alueella tuota röpöttämistä tapahtuu, vissiin miinus viidestä plus kymmeneen asteeseen? Niin, ja kyseessä on tosiaan koneen lämpötila, ei vallitseva ulkolämpötila. Plus viiteen kai voi yleisestikin vielä tolpalla lämmitellä, ja ohan se lämpimällä autolla muutenkin kivempi lähteä liikenteeseen.

Jcarlson, sanoit kiertäneesi tämän ongelman T5-autossasi lisäämällä rikastuksia. Saman voinee tehdä T7-autoon myös? Tehdäänkö se T7 suitella, vai miten? Vesa67, saanet lisää hommia täältä suunnalta riippuen muutoksen vaatimuksista :)
9-5 Aero Wagon A -06
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

temet kirjoitti:Okei, eli kyseessä on ominaisuus eikä vika, hyvä tieto sinänsä. Mutta ensimmäinen selkeästi huono ominaisuus etanolissa. Eihän tuo pari minuuttia ole elämässä pitkä aika, mutta en ainakaan minä yleensä auton käynnistämisen jälkeen paria minuttia odottele et mitäs sitten tekis.
No ei ole ominaisuus, tai sitten tuo kysenen ominaisuus puuttuu meitin rouvan autosta (T7 kolkki). RE85:llä ajeltu koko talvi, ei mitään röpellyksiä tai sahaamisia ole ilmennyt missään olosuhteissa, ei edes kylmähköllä koneella tai lohkolämppärin nokasta startattuna.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Onko V.J.S tietoa, kenen tekemä ja minkälainen softa?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei niissä softissa ole kylmäkäynnistyksissä yhtään mitään eroa. Kaikki on tehtaan biopowereita.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ale
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 12:50
Paikkakunta: Satakunta

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja Ale »

Itsellä samanlaista. Eli etanolia tankissa, jolla ajettu noin 2500km. Bensansuodatin vaihdettu neljän tankillisen jälkeen, KA-asentoanturi, bensapumppu vajaa vuosi sitten ja tulpat viikko sitten. Lähtenyt tosiaan näillä lähes nollakeleillä röpöttäen käymään. Käy hienosti jos ei koske kaasuun tai laita vaihetta päälle. Noin 8-10 astetta kun on lämmintä ei mitään ongelmaa. MiFiä antaa sellasen 150 kun käy huonosti. Tämä siis etanolilla normaaliako??
MY06 9-5 Wagon
Vastaa Viestiin