Vaihteistovika-ongelma-härdelli-kompleksi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

Vaihteistovika-ongelma-härdelli-kompleksi

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Tuossa jo kirjoittelin aihetta sivuten Gear up topic:iin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=6160
mutta nyt päätin pukata asiasta oikein erikseen kyssärin.

Auto on vm-85 turbo, 7-8 vuotta seisseet motti ja vaihteisto ajettu 123 tkm, jotka juuri elokuun lopulla vaihdoin, koska 428 tkm ajettu mylly mäjähti ja vaihteistokin alkoi olemaan jo melko valmis...

Vaihdon yhteydessä en sitten tehnyt vaihteistolle muuta, kuin tuikkasin jonkun GearUp-tyyppisen litkun sisään :arrow: ja menoksi. Se toimi ihan jees. Nyttemmin vaihteisto alkoi vähän äännähdellä ja välillä esim. kakkoselta kolmoselle nopeasti vaihtaessa kuului perinteinen "kriiks".

Maanantai-aamuna töihin ajellessani reippaan moottoritie-ajon jälkeen en löytänyt enään mitään vaihteita ja vaihteiston suunnalta kuului todella ikäviä metallisia rutinoita. Pysäytin auton ja pääsin uudelleen liikkeelle, mutta tuntui, kuin vaihteisto olisi leikannut kiinni. Auto sammui kerran kolmosella, samalla tavalla, kuin olisi jarrut lyönyt lukkoon(liukkaalla).
Pääsin liikkeen parkkikselle, jossa se sitten makasi tähän päivään saakka.

Lähdettiin koko perheen voimin hinaamaan Sappikiveä Hyvinkäältä Ryttylään, matkaa noin 30 km. Ajattelin kokeilla, pääsisinkö vähän matkaa keskustasta pois omin voimin, koska keli vaikutti aika liposelta.
Huitasin auton tulille ja putsailin samalla päälle sataneita lumia.
Sit oli pakko sammuttaa mylly, kun se alko taas päästelemään niitä ikävän kuuloisia metallisia ääniä.

Eei se mitn. Päätin kuitenkin lähteä liikenteeseen ja alun pätkää painelin kakkosella pienten sivuäänten saattelemana. Ajattelinpa kokeilla vähän isompaa ja vot-sehän toimii. Sitten isolle tielle 1-2-3-4-5 kaikki käy.
Vanhalle kolmoselle -kokeilua vaihteita ylös-alas -ei hemmetti, eihän tässä oo mitään vikaa. Auto kulki kotiin asti kuin enkeli, vaihteet meni päälle kuin itsestään, eikä metallisista äänistä ollut tietoakaan :!: :!: :!:

Nyt on sitten ihminen ihmeissään, missä on vika ??? Eihän se nyt voi ehjä laatikko tai kytkin tommosta tehdä ihan vaan noin niinkun satunnaisesti, vaikka olis kuinka ikävä maanantai-aamu ja ikkunat jäässä :roll:
Olisko mahtollista, että vaihteen-siirtäjä tms. pääsisi irtoamaan lootan sisällä aiheuttaen moista, vaiko olisiko se kenties kytkin ? Se päästää melko alhaalta ja nopeasti, ei kyllä luista, tuntuu lähinnä siltä, et se tarvis ilmata...

Onko kukaan koskaan kokenut/kuullut moista ? Kai nyt kuitenkin :lol:
Mitä pitäis tsekata ? Lähden kohta tallille sitä ihmettelemään...
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Mullakin kuulunut joskus vapaalla käytettäessä ihmeellistä rahinaa laatikosta mutta silti toimii eikä purkamisen yhteydessä ole lootasta ikinä löytynyt mitään ihmeellisempää mitä 300-400tkm ajetun laatikon sisältä voisi kuvitella löytyvän. Jos sulla on siellä laatikossa ne 7-8vuotta seisseet öljyt jotka voi siis olla hyvin yli 10 vuotta vanhat tai jopa reilusti enemmänkin niin suosittelisin vaihtamaan uudet. Ihme äänet tuskin katoaa mutta huonoilla öljyillä, joissa saattaa olla metallin hilettäkin jo seassa, tuhoaa nopeasti laatikon.
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Juu, vaihteisto-öölien vaihto oli tarkoitus tehdä moottorinvaihdon yhteydessä, mutta Pro&Streetin erinomaisen nopea kahden päivän toimitusaika vaihteiston puslalle ei riittänyt, kun talli piti saada tyhjäksi vuorokauden sisällä(seuraava masentaja sisään...). Meinasin, että siinä yhteydessä se olis helpoin valuttaa ne vanhat lietteet lootasta pihalle, mutta projektihan on HIEMAN venähtänyt :oops: .

En sitten eilen päässyt tutkimaan looraa, kun joku pösilö oli jättänyt bemarin raatonsa yöksi "lämpenemään" talliin. Eikä sitä saanut edes pihalle, ku siiitä puuttu pakosarja ! (onpa muuten hirveen näkönen proomu tommoinen vm.~85 BMW 518i ja vielä valkoisena :P :P :P )

Tänään paremmalla onnella :arrow: raporttia seuraa.
Ihmeen vähän on kommentteja tullut, liekö tää nyt sitten aivan normaalia, tai sitten oikeesti äärimmäisen harvinaista...
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

lååtikko

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

No just.
Eilen illalla kävin avaamassa tuon looran posken ja yllätyksekseni sieltä tuli pihalle ehkä kolme ruokalusikallista öljyä.
Kyseiset tipat eivät sisältäneet juurikaan metallia, mutta pakkohan sitäkin on jossain siellä pohjalla olla....

En jaksanut alkaa irroittamaan koko laatikkoa, joten vaihdoin vain puslan, heitin mineraaliöljyt sisään ja toivoin, ettei sieltä ala kuulumaan pahaa rohinaa... Ei muuta ku koppa kasaan ja koelenkki.
Vähän nihkeesti meni vaihteet edelleen sisään, mutta rohinoita ei kuulunut.

Tänään heitettiin kauppareissu, emokin kokeili ja kaikki toimii.
Vaihteet menee sisään kylläkin vähän muljahtaen ja kakkonen sekä vitonen löytyy vähän hankalasti. Se on ku työtäis keppiä jotain kumia vasten.

Pitää pikaisesti tehdä vielä se isompi aukaisu, ennen kuin mahdolliset metallihileet askin sisällä tuhoo sen kokonaan.

Eli kiinnileikkaus/metalliset rohinat johtuivat aika varmasti huonosta voitelusta yhdistettynä voimakkaaseen vedättelyyn :arrow: joku laakeri tms. on ottanut hiukka itseensä, mutta laatikon viilettyä lähti kuitenkin vielä pyörimään ??? Täysin arvailua, mutta ehkä näin.

Mutta on tuo idioottimainen systeemi, ettei öljyjä saa pihalle kokonaan, muuta kuin vaihteisto irroittamalla !
Onkohan kukaan tehnyt noihin ite jotain pohjaproppua ?
Helpoittais vähän tuota öljynvaihto-toimenpidettä...
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Minä olen tehny itelleni propun sinne laatikon alimpaan kohtaan, perämurikan alle. Siellä samaisessa kohdassa on muuten laatikon sisällä sen kuoressa kiinni pieni magneetti joka kerää itseenä kaiken metalli hilpeen jota normaalissa kulumisessa irtoaa!

Siihen on vain tosi huono tehdä propulle paikkaa kun laatikon kuori on esimerkiksi juuri siinä kohtaa äärimmäisen ohutta valua, arviolta vain jotain n.3mm ja vielä kaikenlisäksi alumiinia! Piti kuitenkin tehdä semmonen että saan metallihileen laskettua laatikosta ulos.

Jos meinaa rustata sellaisen sinne niin kannattaa tehdä mahdollisimman pienelle ruuville reikä/kierteet. Kun harjoittelin sitä propun tekoa yhteen resuun laatikon kuoreen niin tuli huomattua että kierteet ei n.3mm vahvassa alumiinissa oikein kestä! Niin jos sattuupi ne kierteet sitten menemään piloille niin voipi kätevästi sitten tehdä aina siihen pieneen reikään hiukkasen isommat kierteet hiukkasen isommalle propulle...Näyttääpi kuitenkin kestävän kun laittaa väliin hieman kierrelukitetta ja vaikka jonkun sopivan kokoisen rikan ja sen ja laatikon väliin vielä silikonia tiivistykseksi...Ja vielä pitää huomata ettei tee siitä propusta/pultista liian pitkää ettei osu sinne perän lautaspyörään joka pyörii tosi lähellä laatikon kuorta...Tämä oli sitten vain minun versio ko. toimenpiteestä enkä ota mitään vastuuta ohjeiden oikeaoppisuudesta! :wink:
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Kits vinkistä, Jarska, pitääpä tuikata reikä pohjaan...
Ja kun on laskenut ölyt pois, valuttaa sit sen GearUp:in siitäläpi, niin sehän toimiii vaikka ilman varsinaisia laatikko-öljyjä ? Vai toimiiko...heh.

Vaihteisto on edelleen toiminut kohtuullisesti. Öljyä ei näytä ulkoisesti valuvan paljoakaan, muutama tippa parkkipaikalle jää.
Asia, joka vieläkin vetää kulmat kurttuun :x , on jaloille tulevat vaihteisto-öljyt. Nii-in. Sitä valuu edelleen kiitettävällä tahdilla NOPEUSMITTARIN VAIJERIN kautta kojetaulun sisään ja sieltä sitten jaloille, voi sbersei§§ön !

Pitäisikö vaihteiston päässä olla joku stefa tai tiiviste, jonka kuuluisi tämmöinen estää ? On meinaan aika veemäinen ominaisuus noin niinku olemassa.

Kokemuksia vastaavasta ???
timoteus
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Loka 28, 2004 08:50
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

9k:n laatikko

Viesti Kirjoittaja timoteus »

todennäköisesti mittarivaijerin tiiviste v-laatikosta on rikki tai puuttuu.
Olis vielä laatikko tallella jossa mittatikku ja proppu.

Timoteus
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Onneksi on itsellä elektroninen tuon nopeusmittari niin ei tule vaijeria pitkin matskua lahkeille :lol: Varovasti sen reijän teon kanssa sitten, se laatikon kuori tosiaan ohutta tavaraa kierteitten tekoa silmällä pitäen. Maltti on valttia ja hyvin suunniteltu on puoliksi jo tehty!
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin