Tonnarin kansirempasta?
Re: Tonnarin kansirempasta?
Hiljaa homma etenee täälläki. Meni sitten koko kansi täyshuoltoon. Oli alkanu kolmospytyn kohdalta venttiilit jo hieman palaa koneistajan kertoman mukaan.
Eli seetit, istukat ja venttiilit koneistukseen sekä kannen plaanaus. Tuleepa sitten hyvä.
Ei ole mitään opusta käytössä niin olen koittanut etsiä kiristysmomentteja eri pulteille.
Joitain löytänytkin haulla vaan olisiko jollakin valmista listaa tai tietoa nuille tyhjille kohdille:
- pakosarja 25 nm
- nokkapukit 15 "
- nokkapyörät 63 "
- kannenpultit ? + kiristysjärjestys (40+90+90 astetta?)
- hihnapyörä ?
- jokapäänkoppa ?
- imusarja ?
- venttiilikoppa ? + kiristysjärjestys
Oli öljypohjassa melko paljon hiekkaa ja lietettä. Tankki viinaa täynnä niin tulipa tarpeeseen tuonki puhdistus. Todennäköisesti ei ole koskaan aikaisemmin ollut auki?!
Tulppasinpa joutessani tuon tasapainoketjun kiristäjänkin kemiallisella metallilla. Ei öljy huilaa ainakaan siitä tarpeettomasti.
Päivittelin parit kuvatkin tuonne kuvablogin puolelle jos jollekin näistä apua.
http://kuvablogi.com/blog/38639/1/
Eli seetit, istukat ja venttiilit koneistukseen sekä kannen plaanaus. Tuleepa sitten hyvä.
Ei ole mitään opusta käytössä niin olen koittanut etsiä kiristysmomentteja eri pulteille.
Joitain löytänytkin haulla vaan olisiko jollakin valmista listaa tai tietoa nuille tyhjille kohdille:
- pakosarja 25 nm
- nokkapukit 15 "
- nokkapyörät 63 "
- kannenpultit ? + kiristysjärjestys (40+90+90 astetta?)
- hihnapyörä ?
- jokapäänkoppa ?
- imusarja ?
- venttiilikoppa ? + kiristysjärjestys
Oli öljypohjassa melko paljon hiekkaa ja lietettä. Tankki viinaa täynnä niin tulipa tarpeeseen tuonki puhdistus. Todennäköisesti ei ole koskaan aikaisemmin ollut auki?!
Tulppasinpa joutessani tuon tasapainoketjun kiristäjänkin kemiallisella metallilla. Ei öljy huilaa ainakaan siitä tarpeettomasti.
Päivittelin parit kuvatkin tuonne kuvablogin puolelle jos jollekin näistä apua.
http://kuvablogi.com/blog/38639/1/
Mb W211 220cdi wagon aut. -07 // Og900 T16 5d -92 // Triumph Rocket 3 -06 // Tech2 // Timppa #5363#
Re: Tonnarin kansirempasta?
Hinhnapyörä 175 Nm
Jakopäänkoppa 22 Nm
Imusarja 22 Nm
Muut
M5 -> 5 Nm
M6 -> 10 Nm
M8 -> 20 Nm
M10 -> 40 Nm
Jakopäänkoppa 22 Nm
Imusarja 22 Nm
Muut
M5 -> 5 Nm
M6 -> 10 Nm
M8 -> 20 Nm
M10 -> 40 Nm
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Tonnarin kansirempasta?
Racestuffin ohjeessa sanoataan, että sisemmät "laakerit" naputetaan 7-9mm sisäänpäin. 44mm hylsy on aika lähellä oikeeta kokoa. T7 moottoreissa eri mitat ja niin pienet toleranssit, että pyytävät ottamaan yhteyttä lisäohjeiden saamiseksi.vesa67 kirjoitti:Hetkinen haloo, jos tp-akselit ottaa pois niin keskemmällä akselia oleva laakerointipiste ruikkaa öljyt tyhjään ilman laakeripinnan painetta ilman mitään vastapainetta. Onko tuossa racestuffin sarjassa jokin tulppa sinne lohkon sisälle ko. pisteeseen ?
Harmi kun en löytänyt sitä kuvallista asennusohjetta, siinä oli hyvin esitetty kaikki toimenpiteet.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Tonnarin kansirempasta?
Kiitokset mikaels:lle nuista momenteista. Venttiilikopan kiristysjärjestyksen
löysinki.
löysinki.
Mb W211 220cdi wagon aut. -07 // Og900 T16 5d -92 // Triumph Rocket 3 -06 // Tech2 // Timppa #5363#
Re: Tonnarin kansirempasta?
Nyt on Aero taas liikenteessä. Kiitokset kaikille auttaneille.
Mb W211 220cdi wagon aut. -07 // Og900 T16 5d -92 // Triumph Rocket 3 -06 // Tech2 // Timppa #5363#
Re: Tonnarin kansirempasta?
Takana n. 800 km rempan jälkeen ja hyvin on Aero toiminut. Remppakin onnistui ihan hyvin kun ei tarvinut säätää muuta kuin vesipumpun kylkeen turbolta tullutta jäähdytinnesteen pulttia hieman.
Vanha hukkaportin kello ei meinaa pysyä enää ahtojen mukana vaan juuri tulikin viestiä matkahuollosta, että Pro-Turbolta on lähetys saapunut. Uusi kello parilla jäykemmällä jousivaihtoehdolla oottaa asennusta. Mielenkiinnolla ootan miten ahdot alkaa käyttäytymään. Toinen jousi on 0,8 ja toinen 1,1 baaria. Aattelin koittaa tuolla pienemmällä ensin. Ja tietenkin jos toimii niin eipä tarvi vaihtaa toista ollenkaan.
Onko tuolla vakiota jäykemmällä jousella mitään huomioon otettavaa paikalleen laiton jälkeen kellon ohjaukseen liittyen? Lähinnä että pitääkö trioniccia sopeuttaa jotenkin vai tekeekö se kaiken itse?
Päivittelimpäs tuonne kuvablogin puolelle muutamat kuvat lisää jos niistä olisi jollekin jotain apua tai ihan vain mielenkiintoa muuten vain pläräillä...
http://kuvablogi.com/blog/38639/1/
Täytyy sanoa että muuttui aika oleellisesti moottorin ihan perus käyntiääni. Tuo Valvolinen VR1 Racing 10w-60 synteettinen tuntuu kelpaavan nostajillekin ihan hyvin.
Olin lukevinani jostain että suositellaan käytettäväksi autoissa missä bensaa ja etanolia käytetää sekaisin. Jos auto on seisonut pari vuorokautta ilman käyttöä niin nostajat naputtaa pari kolme sekuntia ja sitten loppuu siihen. Illan ja aamun välillä ei tule naputusta ollenkaan.
Kytkimen painelaakeri rallattaa hieman vaan ei ole haitannut vielä menoa kun kytkimessäkin tuntuu pito riittävän. Päivityksen yhteydessä luonnollisesti korjata tämäkin asia.
Ainut mikä jäi hieman harmittamaan oli se, että olisi ollut hyvä hoonata sylinterit ja rengastaa uudestaan sekä tehdä laakerointi alapäälle vaan jääpihän ensitalveksin jotain puuhailtavaa. Sitten voi tehdä tasapainoakselien poistonkin kunhan löytää ensin tarkat ohjeet akselien laakereiden siirtämiseen sekä saa hankittua/teetettyä tulpat akselien reikiin.
Vanha hukkaportin kello ei meinaa pysyä enää ahtojen mukana vaan juuri tulikin viestiä matkahuollosta, että Pro-Turbolta on lähetys saapunut. Uusi kello parilla jäykemmällä jousivaihtoehdolla oottaa asennusta. Mielenkiinnolla ootan miten ahdot alkaa käyttäytymään. Toinen jousi on 0,8 ja toinen 1,1 baaria. Aattelin koittaa tuolla pienemmällä ensin. Ja tietenkin jos toimii niin eipä tarvi vaihtaa toista ollenkaan.
Onko tuolla vakiota jäykemmällä jousella mitään huomioon otettavaa paikalleen laiton jälkeen kellon ohjaukseen liittyen? Lähinnä että pitääkö trioniccia sopeuttaa jotenkin vai tekeekö se kaiken itse?
Päivittelimpäs tuonne kuvablogin puolelle muutamat kuvat lisää jos niistä olisi jollekin jotain apua tai ihan vain mielenkiintoa muuten vain pläräillä...
http://kuvablogi.com/blog/38639/1/
Täytyy sanoa että muuttui aika oleellisesti moottorin ihan perus käyntiääni. Tuo Valvolinen VR1 Racing 10w-60 synteettinen tuntuu kelpaavan nostajillekin ihan hyvin.
Olin lukevinani jostain että suositellaan käytettäväksi autoissa missä bensaa ja etanolia käytetää sekaisin. Jos auto on seisonut pari vuorokautta ilman käyttöä niin nostajat naputtaa pari kolme sekuntia ja sitten loppuu siihen. Illan ja aamun välillä ei tule naputusta ollenkaan.
Kytkimen painelaakeri rallattaa hieman vaan ei ole haitannut vielä menoa kun kytkimessäkin tuntuu pito riittävän. Päivityksen yhteydessä luonnollisesti korjata tämäkin asia.
Ainut mikä jäi hieman harmittamaan oli se, että olisi ollut hyvä hoonata sylinterit ja rengastaa uudestaan sekä tehdä laakerointi alapäälle vaan jääpihän ensitalveksin jotain puuhailtavaa. Sitten voi tehdä tasapainoakselien poistonkin kunhan löytää ensin tarkat ohjeet akselien laakereiden siirtämiseen sekä saa hankittua/teetettyä tulpat akselien reikiin.
Mb W211 220cdi wagon aut. -07 // Og900 T16 5d -92 // Triumph Rocket 3 -06 // Tech2 // Timppa #5363#
Re: Tonnarin kansirempasta?
Peruspaine säätää -> jousen esijännitys joka onnistuu testaamalla vaikka mankun johto irti ja ruuvailemalla tankoa lyhyemmäksi tai pitemmäksi kunnes ollaan siellä 0,4-0,5bar korvilla jos vakioahti kyseessä.Onko tuolla vakiota jäykemmällä jousella mitään huomioon otettavaa paikalleen laiton jälkeen kellon ohjaukseen liittyen? Lähinnä että pitääkö trioniccia sopeuttaa jotenkin vai tekeekö se kaiken itse?
Re: Tonnarin kansirempasta?
Ok ja kyllä on vakio ahdin ainakin tämän kesän.
Pientä ranetusta vaatii tuo Pro-Turbon kello vaan ei paha loppuunsa vaihtaa kun asennusta suunnittelin.
Pientä ranetusta vaatii tuo Pro-Turbon kello vaan ei paha loppuunsa vaihtaa kun asennusta suunnittelin.
Mb W211 220cdi wagon aut. -07 // Og900 T16 5d -92 // Triumph Rocket 3 -06 // Tech2 // Timppa #5363#
Re: Tonnarin kansirempasta?
Miten tarkasti peruspaine kannattaa/pitää säätää tuolla Aeron perusahtimella?
Onko mikä merkitys jos se on esim. 0,6-0,65 sen sijaan että se olisi n.0,5?
Säätääkö trionicci painetta maksimin lähellä niin että paine saattaa hieman
seilata ees taas? Vai tarvisiko trionic nollata kun on saanut peruspaineen kohilleen?
Onko mikä merkitys jos se on esim. 0,6-0,65 sen sijaan että se olisi n.0,5?
Säätääkö trionicci painetta maksimin lähellä niin että paine saattaa hieman
seilata ees taas? Vai tarvisiko trionic nollata kun on saanut peruspaineen kohilleen?
Mb W211 220cdi wagon aut. -07 // Og900 T16 5d -92 // Triumph Rocket 3 -06 // Tech2 // Timppa #5363#