vaihtelevaa vetoa/puutumista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 405
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

vaihtelevaa vetoa/puutumista

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Aamuisin enimmäkseen kylmemmällä moottorilla kun lähtee vedättämään, niin yht äkkiä veto puutuu, tuntuu kuin jarruttais ja taas hetken päästä meno maistuu ja tätä tekee enimmäkseen enemmän kylmemmällä moottorilla, mutta myös silloin tällöin lämpimällä moottorilla.

Voiskos johtua jostain vuodoista imupuolella, kun vika on päällä niin silloin vain kuuluu voimakkaammin sellainen epämääräinen ääni, kuin "kuorsaus" :lol: varsinkin silloin kun painaa kaasua ja auto ei kiihdy sitten paskan vertaa, kun sitten yht äkkiä lähtee kuin jänis makuuksilta :roll: .

Ps: Tätä vain on nytte tullut pähkäiltyä tässä jonkin aikaa, eikä meinaa valmista tulla ja kevät lähestyy :twisted: voiko toi polttoaineen paineen säädin siinä jakotulkin päällä päästellä sellaisia ääniä, bensan paineet kensties :?: , muuten auto pelaa kuin käkikello ja junanvessa.
Saab 9-5 A 2.3t stw
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 928
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: vaihtelevaa vetoa/puutumista

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Mulla on just vastaavanlainen CS ja sama ongelma. Tosin olen omaksunut sen jo ominaisuudeksi. Epäilen kaasuuläppäkotelovikaa.
Saab 9-5 Vector -03 stage1 470 tkm
puh.040 538 0231
forward forever backward never
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 405
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: vaihtelevaa vetoa/puutumista

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

P.Y-J. Kannisto kirjoitti:Mulla on just vastaavanlainen CS ja sama ongelma. Tosin olen omaksunut sen jo ominaisuudeksi. Epäilen kaasuuläppäkotelovikaa.
Toi on kans käynyt mulla mielessä, joskos olis toi kaasuläppäkotelo yks vaihtoehto.
Täytyy tässä joskus purkaa ja tutkia tässä, kun ilmat tässä nytte paranee ja aurinkokin alkaa paistaan.

Ps: Heh :roll: kaippa toi on yks lisä ominaisuus.
Saab 9-5 A 2.3t stw
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: vaihtelevaa vetoa/puutumista

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ettei olis läppäkotelolle menevä kuminen iso imuputki löysällä :idea:
Tarkasta että se kumiputki on oikella paikalla ja kiristetty.

Mulla on ollut vastaavassa tilanteessa läppäkoteloon menevä alumiiniputki löysällä läppäkotelon kyljessä. Liimasin sen alumiiniputken epoksilla reikäänsä.
Viimeksi muokannut Firges9000, Ma Maalis 05, 2012 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 405
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: vaihtelevaa vetoa/puutumista

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Tulipa taas testattua lisää ja täytyy sanoa että ongelma esiintyy noin 90%. varmuudella, kylmällä/haalella moottorilla, varsinkin kun lähtee näin talvipakkasilla ilman lohkolämmitintä ajoon, tänäkin aamuna ryki ja nyki, kunnes moottori lämpes noin 2-3km ajon jälkeen, jolloin vika prosentit kääntyvät toisin päin elikkäs 10/90%.
Saab 9-5 A 2.3t stw
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: vaihtelevaa vetoa/puutumista

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Taannoin valittelin hyvin samalta kuulostavasta ongelmasta mihin en ole löytänyt ratkaisua. Mystistä on nyt se, että ilman vikaa on menty taas liki pari kuukautta. Vasta tammikuussa ajoin 900 km lappiin vian ollessa lähes jatkuvasti päällä. Hermot oli kyllä tiukilla.

Eli veto alkaa puutua yleensä juuri puolilämpimällä moottorilla ja pientä nykimistä esiintyy. Vika tuli aina satunnaisesti myös lämpimällä moottorilla. Ahtopaineet jäävät tällöin yleensä jonnekin peruspaineiden ja täysien paineiden välimaastoon. Kytkin pohjassa tyhjäkäynnillä hetken rullaamalla veto ja ahtopaineet yleensä palautuivat hetkeksi.

Pois suljettuja vikakohteita ainakin sytkäkasetti, tulpat ja kampiakselin asennontunnistin.

Niin, autohan oli 2.3T -92 sähköisellä kaasuläpällä.
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 405
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: vaihtelevaa vetoa/puutumista

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Tulipa tänään kokeiltua huvikseen tota vanhaa alkuperäistä sytkäkasettia paikoilleen ihan mielenkiinnosta, niin eihän toi suostunut käymään kunnolla kaikilla pytyillä vaan röpötti ja sitten laitoin takas tämän biltemasta ostetun, jolloin alkoi käymään kuin tässä aikaisemminkin olen kuvannut.

Vanha alkuperäinen piti olla kylläkin ehjä sellainen, ainakin sellaisena sen vaihdoin viimekesänä tähän bilteman versioon ja jätin vanhan varalle.

HMM.. oliskos vika kuitenkin tuolla tulppapuolella, jotka on kylläkin uusittu vasta viimekesänä myös.

Ps: :roll: mikäs sen alkuperäisen olis hajottanut mukamas takakontissa, kun oli vielä hyvin pakattu jne... ja BILTEMAN :lol: laatutuotteella sentään lähti käymään kaikilla pytyillä, kun löi takas paikoilleen, mitä nytte tuli myös takas ne pienet pätkimiset tyhjäkäynnillä, mutta käy kumminkin 4xpytyllä.
Saab 9-5 A 2.3t stw
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: vaihtelevaa vetoa/puutumista

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Jaahas, pari kuukautta meni ilman puutumisia, ja yllättäen tänään aloitti taas kettuilun kylmänä ja puolilämpöisenä. Onneksi eilinen 900 km Lapista meni ilman vikaa.

Voisikohan vika sitten olla kaasuläppäkotelossa. Ainakin tässä ketjussa kaikilla valittaneilla taitaa olla tuo sähköläppämalli. Tekisi mieli upottaa koko auto suohon mokoman mystisen vian takia.
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: vaihtelevaa vetoa/puutumista

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Onko teillä egr noissa sähköläppäsissä? Jos ei oo ni en olis nii huolissani siitä kaasuläppäkotelosta jos ei mitään vikavaloja pala. Itellä just -92 TCS versio ilman egrrää ja siinä ei oo ollu mitään vikaa, ajettu nyt 336tkm

Viime kesänä oli just nää ongelmat; nyki, ei ahtoja juurikaan tai ollenkaan ja tehoja kuin fiat puntossa kuitenkin kulutuksen ollessa vanhan jenkin verran.

Otin moottorin pois ja tein täysremontin. Asioita joita remontin ohessa tein ja mitkä on voinut edes etäisesti vaikuttaa noihin ongelmiin on;

uusi lämpöanturi imusarjan väliin, uusi imusarjan tiiviste, uusi kannentiiviste, ahtoputkiston purkaminen ja kumien tutkiminen halkeamien varalta ja huolellinen takaisinlaitto, suuttimien huollattaminen (eroja syötössä ei juuri kylläkään ollut), venttiilinostimien putsaaminen naputuksen eliminoimiseksi (saattaa häiritä nakuanturia), uudet alipaineletkut ja uusi one-way-valve huohottimeen.

Edes hiusmurtumilla oleva pakosarja ja turbon pakopesä ei tällä hetkellä aiheuta mitään ongelmia koneen käyntiin vaikka niitäkin epäilin.

Muistaakseni imusarjan alapuolella on joku laippa, kahdella ruuvilla kiinni, ehkä joku egrrään liittyvä, nii mulla ainaki oli aika puutteellinen tiivistys siinä.


No tulipas siitä paljon tarinoitua, toivottavasti on jotain apua. Mutta imupuolta lähtisin mulkkaamaan
9000 cs 2.3T -92
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 405
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: vaihtelevaa vetoa/puutumista

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

No nytte se on todistettavasti 99% varmuudella mun auton kohdalla toi puutuminen ja ajoittainen huono veto johtuu venttiilien naputtamisesta, jolloin moottori ohjaus luulee että kone nakuttaa ja laskee tehjoja tai jotain sinne päin.

Paikallaan kun käytin noin 1500 kieroksilla ja alkoi naputus niin heti alkoi toi aaltoileva käynti tasakaasulla ja kun vihdoin naputus loppui koneen lämmetessä tarpeeksi niin toi käynti palautui normaaliksi ja tehot palasivat, sekä ahtaa enemmän kuin sen peruspaineiden 0,4-0,5 jotain 1,2.

Tein forte pesun mutta saas nähdä onko apua tai sitten vermeet pois ja parempi tutkiminen tai voiskos tolle mikille tai mikä se on siellä lohkon kyljessä niin tehdä jotain valohoitoa tai sitten vaihtaa uuteen.

Ps: no tulipas taas avauduttua ongelmineen :P
Saab 9-5 A 2.3t stw
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: vaihtelevaa vetoa/puutumista

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Voihan sen ruuvata irti lohkosta ja peittää vanulla ettei se kuule mitään, ja koittaa puutuuko moottori vielä. Uusi maksaa hunajaa, muistaakseni yli 100euroa. Takaisinlaittaessa kai täytyy olla tarkkana kiristyksen suhteen että se kuulee oikein. Olisko ollu 13Nm
9000 cs 2.3T -92
Vastaa Viestiin