99:n etupää alkoi kolista, apu tarpeen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

99:n etupää alkoi kolista, apu tarpeen

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Elikäs uskollisen 99:ni etupäästä alkoi täysin tyhjästä kolina, joka ilmenee vetoa kytkettäessä, kiihdyttäessä rajummin, moottorijarrutuksen alkaessa jne.. kuluu yksinkertaisesti kloks..

Tämä oire aiheutti senkin, että virranjakaja kolautti itsensä konepeltiin rikkoen pyörijän, tällaista ei tapahtunut ennen kolinan esiintymistä.

Tarkistettu : pallonivelet, raidetangonpäät yms vermeet jolla pyörä tuossa näkyisi kiinni olevan, iskaritkin löytyy vielä :)

Onko vihjeitä, vetonivel se ei (kai) ole koska ei kaartaessa pidä sille ominaista raksutusta, autokin on vasta katsastettu moitteetta jotta eikai se mikään ihan normaali kuluva osakaan ole.. pyörä ei paikallaan tunkin varassa heiluttaessa anna mitään ääniä.¨

Olisin neuvoista kiitollinen, ennenkuin muut paikat alkaa kärsiä moisesta rytkeestä.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

moottorin kiinnitykset. Varsinkin etumainen.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko moottorin etupään tukikumin mutterit ja ruuvit paikallaan?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age33.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Taidankin juosta ulos tarkistamaan asian ->
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jepulis, tuolta en hokannutkaan vikaa etsiä ja siellä se mokoma oli, molemmat pultit puuttui :/

Suurkiitokset molemmille vastanneille, pääsen taas fiilistelemään :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Yksinkertainen vika, mutta fataali loputulos, kun alkaa virranjakajan kansia mennä normaalia tiuhempaan. Toivttavasti ei vielä ehtinyt tulla isompaa harmia virranjakajaan.

Pulttien paikalleensaaminen keulaa purkamatta onnistunee, pulttien reikiinsä asettamien saattaa helpottua jos hiukan kohottaa moottorin etupäätä varovasti tunkilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

otan osaa, omassani oli äskettäin sama oire :) ja nimenomaan ne pultit oli sieltä kadonneet. pahus tota virranjakajan sijoitusta, toisaalta hyvä, se pakottaa korjaamaan vian koska tekee autosta ajokelvottoman (hätätilanteessa auton siirtäminen onnistuu kun jättää konepellin tuulihakaan :)). b-moottorisessahan virranjakaja ei tykkää kyttyrää vaikka kone vähän keulisikin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin