Katin ym tarvittavan irroitus 9-5 aero
Katin ym tarvittavan irroitus 9-5 aero
Nyt kaipaan apua sillä pitäisi irroittaa tuosta Aerosta katti (ainaskin). Syynä kakkoslambdan vaihto joka ei irtoa sitten millään muuta kuin millin muruina!?
Kyselen syystä kun laippakarvit kiinnitys pultteineen/ muttereineen ovat muuttaneet muotoa....Kiitos tästä kuuluu varmaan tuolle tie suolalle.
Nyt hyvät vinkit ja ehdotukset arvokkaita sillä tarvitset tuota kulkuneuvoa lähes päivittäin ja olisi saatava kuntoon.
Selvennykseksi teen hommaa pihalla omatekoisten pukkien päällä ja ellei ratkaisua pian löydy niin syön murheeseeni niin paljon etten sovi enää auton alle työskentelenmään
Vinkkejä voi lähettää joko yv:nä tai suoraan 02 4352294, 0400 828569
Suuret kiitokset ja vinkkejä tulemaan
Kyselen syystä kun laippakarvit kiinnitys pultteineen/ muttereineen ovat muuttaneet muotoa....Kiitos tästä kuuluu varmaan tuolle tie suolalle.
Nyt hyvät vinkit ja ehdotukset arvokkaita sillä tarvitset tuota kulkuneuvoa lähes päivittäin ja olisi saatava kuntoon.
Selvennykseksi teen hommaa pihalla omatekoisten pukkien päällä ja ellei ratkaisua pian löydy niin syön murheeseeni niin paljon etten sovi enää auton alle työskentelenmään
Vinkkejä voi lähettää joko yv:nä tai suoraan 02 4352294, 0400 828569
Suuret kiitokset ja vinkkejä tulemaan
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Katin ym tarvittavan irroitus 9-5 aero
Mahtuisko niitä vanhoja "pultteja" ajelemaan poikki sieltä altakäsin vaikka Dremelillä tai vastaavalla? Muistaakseni meiltä pätkittiin juurikin tuommoisella pienoiskoneella pakarin pultit, kun ei niihin tarvinnut enää mitään avaimia / hylsyjä sovitella...
Dremelin saa about satasella, kopioita saa varmaan muutamalla kympillä Hong Kong -tyyppisistä kaupoista... Siihen päähän se "rälläkän laikka", jonka paksuus olis se pari milliä ja varovaisesti ajamalla varmaan lähtee. Kovin reilusti sitä ei voi painaa eikä oikeastaan yhtään vääntää, koska laikka tulee silmille -> AINA suojalasit päässä kun näillä askartelee!
Sitten vaan laipasta reikä pultin kohdalta auki (jämät pois) ja uusilla pulteilla kiinni.
Toivon mukaan oltiin samalla aaltopituudella ...
Dremelin saa about satasella, kopioita saa varmaan muutamalla kympillä Hong Kong -tyyppisistä kaupoista... Siihen päähän se "rälläkän laikka", jonka paksuus olis se pari milliä ja varovaisesti ajamalla varmaan lähtee. Kovin reilusti sitä ei voi painaa eikä oikeastaan yhtään vääntää, koska laikka tulee silmille -> AINA suojalasit päässä kun näillä askartelee!
Sitten vaan laipasta reikä pultin kohdalta auki (jämät pois) ja uusilla pulteilla kiinni.
Toivon mukaan oltiin samalla aaltopituudella ...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Katin ym tarvittavan irroitus 9-5 aero
Dremelt kyllä on myös tallissa, täytyy katsella mikä karvi on niin hollilla että saa nuo pyöristyneet muttersonit pois....
Ja ellei muulla niin sitten kajautan vipukirveellä... tää ihan huulena sillä eihän kunnon työkalua tuollain rikota.
Aaltopituus aivan sama kuten huomasit?!
Ja ellei muulla niin sitten kajautan vipukirveellä... tää ihan huulena sillä eihän kunnon työkalua tuollain rikota.
Aaltopituus aivan sama kuten huomasit?!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Katin ym tarvittavan irroitus 9-5 aero
Hyvä, että aallonpituus löytyi !
Onkos turbon jälkeen karvia muualla, kuin siinä about vaihdekepin alla? Eli keskeltä kärryä liitos auki ja sitten vaikka turbolta toinen pää. Sähköliittimet lambdoilta irti sieltä jostain ja koko komeus tallin lattialle askartelua varten.
Meniskö noilla?
Juu, totta on, että Vipukirves pitää säilöä klapin pilkontaa varten .
Onkos turbon jälkeen karvia muualla, kuin siinä about vaihdekepin alla? Eli keskeltä kärryä liitos auki ja sitten vaikka turbolta toinen pää. Sähköliittimet lambdoilta irti sieltä jostain ja koko komeus tallin lattialle askartelua varten.
Meniskö noilla?
Juu, totta on, että Vipukirves pitää säilöä klapin pilkontaa varten .
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Katin ym tarvittavan irroitus 9-5 aero
Illalla ollaan paljon viisaampia ja toivottavasti valmiimpia.9000 automaatilla kirjoitti:Hyvä, että aallonpituus löytyi !
Onkos turbon jälkeen karvia muualla, kuin siinä about vaihdekepin alla? Eli keskeltä kärryä liitos auki ja sitten vaikka turbolta toinen pää. Sähköliittimet lambdoilta irti sieltä jostain ja koko komeus tallin lattialle askartelua varten.
Meniskö noilla?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Katin ym tarvittavan irroitus 9-5 aero
dremmeliin on saatavilla "vingun" jyrsinteriä
(eli ohkaisella istukan karalla) hintavia ovat mutta hyviä
teriä saa myös eri muotoisia
(eli ohkaisella istukan karalla) hintavia ovat mutta hyviä
teriä saa myös eri muotoisia
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Katin ym tarvittavan irroitus 9-5 aero
Ei pätkitty, kuorittiin vaan mutterinjämät pultin ympäriltä pois.9000 automaatilla kirjoitti:Muistaakseni meiltä pätkittiin juurikin tuommoisella pienoiskoneella pakarin pultit
Katkaisulaikaksi kannattaa valkata lasikuituvahvisteinen, ne peruslaikat on heti murusina. Nuo EZ SpeedClic -laikat on hyviä ja helppoja vaihtaa, pystyy hiukan hiomaankin vaikka on tarkoitetu vain katkaisuun: http://www.dremeleurope.com/dremelocs-f ... An-pakkaus
Jyrsinteräksi joku tuollainen?
http://www.dremeleurope.com/dremelocs-f ... i-3%2C2-mm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Katin ym tarvittavan irroitus 9-5 aero
Illalla ollaan paljon viisaampia ja toivottavasti valmiimpia.[/quote]J.V.A kirjoitti:
Nyt on päivä pulkassa ja katti tukevasti kiinni (huom! putkiosasta) ruustukissa ja ilman lambda-anturia.
Oli se äärettömän piukassa meinaan se anturi, putkitongit varustettuna + 50cm jatkovarrella sai antautumaan. Annettiin lämpöä mutta siitä huolimatta vähintä mitä voi ja tarvitsee tehdä on kierteen putsaaminen 18x1.5 kierretapilla. Kunpa vain löytäisi jostaan sopivaan hintaan.
Onko kukaan kokeillut Bilteman sytytystulppakierteiden korjaussarjaa 18145. On siis 18mm ja sisältää näitä sisäkkeitä 11, 13, 16 ja 21 mm pituisena. Kierre lienee sama kuin tuossa lambaadassa siis 1,5 mm.
Niin tuo irroituskin sujui hienosti kun muistin että näitä ilmapyssyjäkin on nurkkiin siunaantunut enemmän kuin yksi. Tuo vanhenpi avasi mutterit loistavasti tekijän hyräillessä: Dont let me down
Näillä mennään ja tietoa ja tietysti kannustusta odotellen.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Katin ym tarvittavan irroitus 9-5 aero
Ai niinkö se meni ? No, yhtä kaikki Dremelillä siellä joku päristeli auton alla, kiitos vielä!jus kirjoitti:Ei pätkitty, kuorittiin vaan mutterinjämät pultin ympäriltä pois.
Tuli mieleeni, että se lambda on varmaan kiinni kokolailla kiinteässä metallissa, ei missään alumiinissa tai vastaavassa. Saakohan tolla tulpankierteen korjaussarjalla siihen mitään aikaiseksi? Voisko siihen hitsata uuden mutterin, johon lambda kierretään vai ottaako vehkeet kipeetä?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Katin ym tarvittavan irroitus 9-5 aero
Nuo muodottomaksi muutuneet mutterit saa myös ihan suoralla teräväreunaisella tuurnalla hakattua pyörimään. Ensi kun saa kolon aikaan mutterin kylkeen missä tuurna pysyy ja sitten aukeamissuuntaa jatkaa naputtelua niin kyllä se ennenpitkää antaa periksi, enemmän tai vähemmän muotoaan muuttaneena. Ei kannata laipan jenkatappeja katkoa kun vaan vaihtaa mutterit parempiin.
Joskus myös lämmöllä ja alikokoisella hylsyllä on irronnut.
Joskus myös lämmöllä ja alikokoisella hylsyllä on irronnut.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Katin ym tarvittavan irroitus 9-5 aero
Mullakin jo pidemmän aikaa majaillut korvaava putkisto varastossa nykyisen todennäköisesti tukkeutuneen tilalle. Kaksi kertaa olen jopa käynyt ihmettelemässä noita täysin muodottomia pultteja ja muttereita että mitä niille pitäisi tehdä. Paikka jossa nosturilla käyn on tulityöt kielletty joten ollut sen suhteen vähän tenkkapoo.. Nuo on oikeasti niin muodottomia että niitä ei ihan hevillä edes muttereiksi tunnista vaan ne ovat jonkinsortin kartiot. Eli pystyykö joku nyt varmentamaan mulle että minkälaiset ne alunperin ovat olleet? Täyskierrepultti ja mutteri? Onko laipoissa myös siis kierteet? Vesan mielestä siis lähtisi metallitaltalla ja voimalla auki (jos siis ymmärsin työkalusi nimen oikein )?
Edit: Pikainen googletus kertoi mikä se tuurna on ja ihan heti kyllä olisi tollasella lähtenyt paukuttamaan..
Edit: Pikainen googletus kertoi mikä se tuurna on ja ihan heti kyllä olisi tollasella lähtenyt paukuttamaan..
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Re: Katin ym tarvittavan irroitus 9-5 aero
Soittelin aamulla Raision Biltemaan tuosta lambdan kierretyökalusta. Ja löytyihän sieltä sellainen hienolla nimellä: Happianturin kierteenkorjaussarja, Vaurioituneiden kierteiden korjaukseen happianturien asennuksen yhteydessä. Kierretapit: 12mm x 1,25 ja 18mm x 1,5, tämä tuo lambdan tarvekalu.
Kun katselin sitä "väkisin" irroitettun anturin kierreosaa missä kierteitä ei pahemmin näkynyt niin valtasi ajatus että tokkopa tuolla Biliksen kalulla mitään kierrettä saa syntymään mutta ennakkoluulot voi välillä heittää romukoppaan.
Katti edellään kiinni ruustukissa jolloin tuo kierteiden avaus/ teko kävi mukavasti. Vääntöä edestakaisin ja välillä vähän leikkuuöljyä ja "purun" poistoa ja katsos puolessa tunnissa oli anturin kierre lähes uuden veroinen.
Mielestäni hintansa väärtti ja saa numerolla 19-1291. Hintaa sarjalle kertyy 10.99€
Kun katselin sitä "väkisin" irroitettun anturin kierreosaa missä kierteitä ei pahemmin näkynyt niin valtasi ajatus että tokkopa tuolla Biliksen kalulla mitään kierrettä saa syntymään mutta ennakkoluulot voi välillä heittää romukoppaan.
Katti edellään kiinni ruustukissa jolloin tuo kierteiden avaus/ teko kävi mukavasti. Vääntöä edestakaisin ja välillä vähän leikkuuöljyä ja "purun" poistoa ja katsos puolessa tunnissa oli anturin kierre lähes uuden veroinen.
Mielestäni hintansa väärtti ja saa numerolla 19-1291. Hintaa sarjalle kertyy 10.99€
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Katin ym tarvittavan irroitus 9-5 aero
Tuurna:
Tolla tylpän pään terävällä reunalla kun saa iskettyä pari kertaa kolon "mutterin" kylkeen ja siitä jatkaa vastapäivään naputtelua niin kyllä se venyneenä irtoaa ennenpitkää. Ei tarvi tulitöitä.
Jousto-osan laipassa on booreilla paikoillaan pysyvä kierretappi ja se mutteri on alunperin ihan tavallinen 13mm mutska. Suola ja 2xx tkm syö sen 11-12mm kokoluokkaan joten siihen voi koittaa naputella pienempää hylsyä päälle ja voimalla auki. Ruosteenirrottajaakin saa käyttää.
Tolla tylpän pään terävällä reunalla kun saa iskettyä pari kertaa kolon "mutterin" kylkeen ja siitä jatkaa vastapäivään naputtelua niin kyllä se venyneenä irtoaa ennenpitkää. Ei tarvi tulitöitä.
Jousto-osan laipassa on booreilla paikoillaan pysyvä kierretappi ja se mutteri on alunperin ihan tavallinen 13mm mutska. Suola ja 2xx tkm syö sen 11-12mm kokoluokkaan joten siihen voi koittaa naputella pienempää hylsyä päälle ja voimalla auki. Ruosteenirrottajaakin saa käyttää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Katin ym tarvittavan irroitus 9-5 aero
Tulihan tuota paukuteltua sinne pienempiä hylsyjä ja 10mm nappasi edes vähän kiinni. Ja tuo selittää paljon että se on tappi eikä pultti, koska mietinkin että miten se suola osaa noin villisti syödä metallia Tänään tuurna kaupoille, huomenna paukuttamaan. Ja jos ei niillä niin sitten dremeliä hakemaan pukit käyttöön.
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00