9-5 ujellus/vinkuminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
TPT
"Kaasari"

9-5 ujellus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja TPT »

Terve,

Ihmetyttää mistä mahtaa tullla hento ujellus ihan pintakaasulla ajettaessa. Ujellus on voimakkaimmillaan noin 1500-2000 kierroksen kohdalla auton ollessa liikkeessä(taajuus nouse koneen kierroksia nopeammin). Vaihdoin juuri öljyt (0W-40) ja tulpat, jonka jälkeen asiaa aloin ihmettelemään. Ääni kuuluu oikeastaan vain ajossa, mutta ilmeisesti moottorista se kuitenkin tulee. Voiko tuolla öljynvaihdolla olla osuutta asiaan vai
voikohan ääni tulla ahtimesta, koska äänen taajuus tosiaan kasvaa koneen kierroksia nopeammin? Vaatii ilmeisesti hieman kuormitusta, koska tyhjäkäynnillä ujellusta ei oikeastaan kuulu.
Kyseessä siis 2.0 9-5 farkku, jolla takana kohta 250tkm.

Kyseleepi Timppa
vesa67
"Hölösuu"

Re: 9-5 ujellus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

vuosimalli ?

Voi olla imusihti tukossa tai jokin apulaitteista vinkuu, tosin laturi yleensä kahisee, vesipumppu vonkuu ja rullat rahisee.
Moniurahihna kun ottaa pois ja käyttää hetken konetta saa selville onko apulaitepiirissä syypää.

tosin... itse asiassa jotku öljynsuodattimetkin on vinkuneet, jos kerran öljyt vaihdettiin juuri.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
TPT
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja TPT »

vesa67 kirjoitti:vuosimalli ?

Voi olla imusihti tukossa tai jokin apulaitteista vinkuu, tosin laturi yleensä kahisee, vesipumppu vonkuu ja rullat rahisee.
Moniurahihna kun ottaa pois ja käyttää hetken konetta saa selville onko apulaitepiirissä syypää.

tosin... itse asiassa jotku öljynsuodattimetkin on vinkuneet, jos kerran öljyt vaihdettiin juuri.
vuosimalli on -00 ja ääni tosiaan ilmaantui juuri tuon huollon jälkeen ja suodatin tuli myös vaihdettua. Matka-ajossa en ääntä huomannut vaan vasta kaupunkipyörityksessä. On vaan jotenkin jännää, kun ilmenee melko kapealla kierrosalueella (käyden läpi laajan taajuusalueen) häviten sitten kokonaan kierrosten noustessa. Tuo öljynsuodatin olisi looginen selitys. Toivottavasti ei kuitenkaan kyseessä ole imusihti-probleema. Auto on minulle melko tuore hankinta, joten siihen tutustuminen on vielä kesken.

Timppa
Shadow_Fi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Mullakin on sillä alueella joku jännä "sähköinen" ääni. Ihan kuin priuksella akuilla menisi moottorin lisäksi. Tosin sen kuuli ennen tarkemmin, mutta nyt korva alkoi tottua saabin ihme ääniin.

00 kärry kyseessä, ja tomaatti. Saattaa olla myös tuon tomaatin saundi?

P.S
Kerta kun uusi kapistus sinulle, rauhoita itsesi ostamalla bluetooth ELM327 vikakoodin lukijaa, ja asenna puhelimeen joku "Torque" tapainen ohjelma. Kätevää ja halpaa. ELM327 maksoi mulle huutonetissä 20€...
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
TPT
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja TPT »

Shadow_Fi kirjoitti:Mullakin on sillä alueella joku jännä "sähköinen" ääni. Ihan kuin priuksella akuilla menisi moottorin lisäksi. Tosin sen kuuli ennen tarkemmin, mutta nyt korva alkoi tottua saabin ihme ääniin.

00 kärry kyseessä, ja tomaatti. Saattaa olla myös tuon tomaatin saundi?

P.S
Kerta kun uusi kapistus sinulle, rauhoita itsesi ostamalla bluetooth ELM327 vikakoodin lukijaa, ja asenna puhelimeen joku "Torque" tapainen ohjelma. Kätevää ja halpaa. ELM327 maksoi mulle huutonetissä 20€...
Juu sellainen ulinahan se, tosiaan ihan kuin jotain sähkömoottoria komentaisi suurille kierroksille. Mulla on autossa kuitenkin manuaali-aski.

Saattaa tosiaan olla seuraava hankinta tuo vikakoodin lukija. Olisi ainakin jotain kättäpidempää, jos tulee tarvetta tutkia ja nollata vikakoodeja.

Timppa
Vastaa Viestiin