Juppiturbo (Aero`89) timmiin kuntoon.

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Pampula
"Aero"
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Juppiturbo (Aero`89) timmiin kuntoon.

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Viimein projekti starttasi kunnolla ja nyt olisikin aero saattaa lähes uudenveroiseen kuntoon pienin muutoksin. Kyllähän tuo mielestäni pirun hieno auto on ja mielellään sitä vielä hienompaan kuntoon laittaa:
Kuva

Reilut parikymmentä vuotta kuitenkin jättävät aika paljon jälkiä ja ruostepeikko on tuossakin tehnyt aika paljon tuhoja.

Hitsattavaa:
-Vetaritunnelit (aivan mädät)
-Ovet (normisetti)
-Paksin kulmat (peruspaikat)
-Pari paikkaa kynnyskotelosta

On joskus kokenut kylkikolarin ja tämä korjauspaikka mähiny karmeaan kuntoon:
Kuva
Onneksi nuo korjailut jäävät helmamuovien alle piiloon kuten kuvassa näkyvä oven etureunakin. Ehjä palanen leikelty varaosapirssistä.

Positiivista ruostetilanteessa:
-Pohja muuten tosi siisti
-Lokarinkaarissa vain vähän ruostetta
-Näkyvät ulkopellit hyvät (takapaksinkantta lukuunottamatta->vaihtoon)

Konehuonetta olen tyhjennellyt tässä viime päivinä (renkaat vain säilössä alla eikä pukkina...):
Kuva
Tänään sain käytännössä sen kokonaan tyhjäksi, eikä tulipellin alumiinisuojan alta paljastunut mitään yllätyksiä.

Rakensin tuossa liikuteltavan konetellingin:
Kuva
Paino vetarinmaljojen ja lootan kauluksessa eikä maljoissa. Pirun tukeva ja mukava liikutella. Jääkiekkotalloilla saa ruuvattua pyöriltä ylös ja paikoilleen.

Virittäminen jää persaukisuudesta johtuen miedoksi toistaiseksi ehjällä vakioahtimella, mutta jotain kuitenkin perus boksiruuvailun lisäksi:
-2,1 kansi ja imusarja jo työstössä
-"Hiukan" isompi cooleri hommattu, mutta täytyy muokata.
-DP täytyy väsätä
-Koneen läpikäyminen

Muuta:
-Helmamuovien ja puskurien maalaus
-Tuulilasin ja kuskinovenlasin vaihto
-Alustan läpikäyminen
-Taka-akselin siirto eteenpäin
-Akku takakonttiin
-178,5 pientä juttua

Kaikenlaista puuhaa niin perhanasti, mutta ajan kanssa saa omassa tallissa ilman kiirettä onneksi tehdä. Aikasemmista projekteista joutui luopumaan ennen kunnon alkua tilojen puutteen takia (99turbo ja 900 CD ex- AA-10). Ainoa miinus tuossa verstaassa on vaan noiden tulitöiden kanssa touhuaminen, koska on puulattia, joten kipinöidessä saa vuorata kaikki paikat paperikoneen huovalla ja olla muutenkin varovainen. Puulattia on kyllä onneksi näin talvella betonilattiaa lämpimämpi.

Laittelen tilannepäivityksiä, kun jotain oleellista tapahtuu.
Sauli.M #1562
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Juppiturbo (Aero`89) timmiin kuntoon.

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Great!
Nää Aero tarinoinnit on aina kiinnostavia 8)

Sen verran rupee nuokin kiven alla olemaan.
Heikosti niitä on enään blocketissakaan tarjolla, kun vertaa vaikka 5.vuotta takaperin.

Ittelläkin on tuon oman kanssa kovat talkoot käynnissä.

Onkos sulla sisustasta kuvia?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Pampula
"Aero"
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juppiturbo (Aero`89) timmiin kuntoon.

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Sisustasta ei ole tähän hätään muita kuvia, kun tämä kuva penkkien verhoilunvaihto-operaatiosta, koska sisusta on ollut purettuna vuoden päivät:
Kuva

Tuossa siis oli tylsät kangaspenkit tehtaalta lähtiessä ja vaihdoin alkuperäisrunkoihin nuo vasemmanpuoleiset roinat. Ovat peräisin `93 5d classicista, joten eivät käyneet suoraan. Oli mukava projekti sisällä tehdä, mutta tuota vaahtomuovimujua oli joka paikka täynnä. Nyt ovat todella ryhdikkäät ja hyvät istua.
Sauli.M #1562
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3612
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Juppiturbo (Aero`89) timmiin kuntoon.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Juppiturbo, tulee mieleen aika kun merkonomit ajoi turbosaabeillaan i
http://www.youtube.com/​watch?v=B34vwKqvBbw
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Re: Juppiturbo (Aero`89) timmiin kuntoon.

Viesti Kirjoittaja arvi »

Tämähän on pakko pistää seurantaan! Heräs vaan kysymys että miksi taka-akselia pitää siirtää eteenpäin?
Pampula
"Aero"
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juppiturbo (Aero`89) timmiin kuntoon.

Viesti Kirjoittaja Pampula »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=118562
Tuolla asiasta juteltiin ja mielestäni siirtäminen on ihan perusteltua.

Tällä viikolla on tullut noita vetarintunneleita kateltua ja malmia luonnollisesti puuttuu aika paljon välistä, mutta kuntoon laitetaan pikkuhiljaa. Motonetin korjauspalatilanne näyttää vaan aika huonolta, mutta täytyy kysellä. Poistin konehuoneesta pitkittäispalkit (törmäyssuojat) ja nuo kourut vetaritunnelien päältä, joihin kone tulee kiinni. Pääsee paremmin tunneleihin käsiksi.
Sauli.M #1562
Pampula
"Aero"
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juppiturbo (Aero`89) timmiin kuntoon.

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Pidin pari viikkoa taukoa projektista, mutta taas jatkuu. Sain tänään lähes kaikki tunnelien korjauspalat tehtyä ja seuraavaksi olisi niiden hitsaus edessä. Kaverilta lainaan tuleva kone on vaan nyt huollon kohteena, joten hiukan homma taas viivästyy, mutta onhan tuota kaikkea muuta puuhaa tuossa.
Sauli.M #1562
Pampula
"Aero"
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juppiturbo (Aero`89) timmiin kuntoon.

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Olen pitänyt tässä sydäntalvella hiukan taukoa projektissa, koska en nuukana miehenä oikein viitsi lämpöjä tuolla pitää. Nyt taas lauhoilla ilmoilla lämpenee parin kW:n lämmittimellä sopivasti.

Irrotin kannen, koneen ja lootan toisistaan irti ja nyt kartotan mitä tuolle tekisi. Laakerit kankiin ja kampuraan tietysti nyt varoiksi vaihdan. Sylintereille 220tkm ajetussa koneessa varmaankin riittää kevyt hoonaus ja uudet männänrenkaat. Budjetti ei sallisi oikein uusia mäntiä ja porausta.

Punalohko muuttuu mustalohkoksi, koska konehuoneen yleisväriksi tulee musta-metalli. Ei siis tule mitään sinisiä letkuja... Täytyy nyt etsiä oikein hyvä ja pysyvä maali tuohon lohkoon.
Sauli.M #1562
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Juppiturbo (Aero`89) timmiin kuntoon.

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Pampula kirjoitti:
Punalohko muuttuu mustalohkoksi, koska konehuoneen yleisväriksi tulee musta-metalli. Ei siis tule mitään sinisiä letkuja... Täytyy nyt etsiä oikein hyvä ja pysyvä maali tuohon lohkoon.
Mustaa vasaralakkaa....?
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24670
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Juppiturbo (Aero`89) timmiin kuntoon.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miranol pysyy uskomattoman hyvin kuumassa pinnassa..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Juppiturbo (Aero`89) timmiin kuntoon.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Myös Biltemassa myytävä jarrusatulamaali on asiallisen oloista tököttiä ja edullista, pitäisi kestää lämpöä ja kemikaaleja.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Pampula
"Aero"
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juppiturbo (Aero`89) timmiin kuntoon.

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Maalaan lohkon ihan tuohon käyttöön tehdyllä maalilla, mutta en sen nimeä nyt tähän hätään muista. Spraytavaraa ja lämmitetään uunissa kuivaksi. Hohkaa lämmön kuulemma paremmin pois lohkosta.

Tässä vaan oikeastaan olen satunnaisia osien puhdistuksia tuolle tehnyt, mutta ihan lähiaikoina olisi tarkoitus Walliuksen kahvaan tarttua ja ruveta luomaan mm. noita uusia vetarin tunneleita. Ajatuksissa kävi aluksi lasikuulapuhaltaa kaikki koneen alumiiniosat, mutta sitten tulin järkiini ja pitäydyn huolellisen puhdistuksen linjalla. On jatkossa helpompi pitää yhtenäinen linja koneen ulkonäössä.

Kansi on koulussa taukopuuhana ja tässä yhtenä päivänä puhaltelin venttiilit kuulilla puhtaaksi. Huomasin pakoventtiileistä kuluneen pinnoitteen paikkapaikoin lautasista pois (ei lohkeillen) ja tässä hiukan mietityttää tuleva kestävyys. "Komission" mielestä ei syytä huoleen, mutta ainahan tuollainen pistää mietityttämään. Rahaa ei nyt olisi uusiin venttiileihin laittaa, joten vaihdetaan sitten jos joskus sulavat... Hioin venttiilit viimeviikolla ja jokupäivä täytyy koneistella kanteen niille mukava lepopaikka. Tässä projektissa tulee kieltämättä tehtyä ihan kaikki näemmä itse!

Tämä on kaikista huonoin venttiili. Muissa tuo kuluminen ei ole näin pahaa ja mistään ei ole palasia irti tai muuta ilkeää. Nuo jäljet näyttävät oikeastaan siltä, että olisi remontin yhteydessä karstoja poisteltu ja pinnoite kulunut sen takia.
Kuva
Sauli.M #1562
Pampula
"Aero"
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juppiturbo (Aero`89) timmiin kuntoon.

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Pidin taas pienen tauon ja sain intoa taas kerättyä projektiin. Onneksi tosiaan on tuo oma talli, jossa auto voi seisoa vaikka viis vuotta!

Tuli hommattua uudet männät renkaineen ja nyt olisi tarkoitus etsiä jostain niille lohko kera pyörivien osien. Justiinsa on vaan sellanen tilanne, ettei ole yhtään raatoa pihassa. Normaalisti joku on aina odottanut purkamista. Ajattelin jättää tuon alkuperäisen koneen kokonaisena jemmaan, koska ainahan ehjä turbokone on syytä olla varalla.

Vetaritunneleiden pohjat ja niiden pyöräkoteloiden sivut on hitsattu ja tarkoitus olisi tässä viikonloppuna saada konehuoneen puoleiset palaset heppailtua kiinni. Laitan auton sitten taas rullaavaan muotoon ja heivaan pihalle, jossa sitten voi turvallisemmin hitsailla ja rälläköidä.

Onkohan nämä pitkittäiset törmäyspalkit konehuoneessa aivan tavallista rautaa vai jotain erikoisterästä? Nuo täytyisi uusia ja ajattelin repsikan puoleisen palkin korvata myös neliön muotoisella samaan kohtaan kun tuossa kuskin puolella. Kävi jopa mielessä noiden kiinnityksen muuttaminen pulttikiinnitykseksi, koska ei nuo juurikaan taida koppaa jäykistää pysty- ja sivusuunnassa.
Sauli.M #1562
Pampula
"Aero"
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juppiturbo (Aero`89) timmiin kuntoon.

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Hiukan olen pitänyt taukoa projektissa, mutta taas kevään tullen into löytyy. Talven aikana tuli myytyä nuo kuvassa olleet vanteet pois ja hommattua 5kpl 16" cross spokeja. Luvassa siis tulevaisuudessa "pieni" kiillotusoperaatio. 1-2 keskikuppia vielä täytyy etsiä.

Otin syksyllä yhdestä alle 200tkm ajetusta 88 i8 kat vehkeestä koneen talteen, jonka lohkoon tarkoitus olisi setti kasata. Kun ei näin vappuna tullut ihme kyllä ryypiskeltyä, niin olin jo viiden aikoihin aamulla koneen kimpussa. Porakoneella harjasin ruosteet pois. On kohtuullisen pirullinen homma, koska noita ahtaita kolosia löytyy. Muutamat pirullisimmat kulmat sain puhtaaksi pistehiekkapuhallusvehkeellä. Jonkin verran oli vesikanavien ympäristössä syöpymää, mutta katsotaan kuinka ne siitä hoonausreissulla hioutuu pois. Sitten musta moottorimaali pintaan!

Kanttakin ehdin aamusella hiukan räpläämään. Jotenkin tuo tehtaan työnjälki ei ihan vakuuta, koska imukanavien linja venttiileihin nähden on ihan vinossa! Toisessa päässä seetien koneistus jyrsinyt kanavan alumiiniakin ja toisessa päässä varmaan puolentoista millin porras seetin reunaan. Vetelin dremelillä nuo pykälät hemmettiin ihan oman mielenrauhan takia. Luulisi tuollaisien portaiden aiheuttavan kyllä kaikenlaisia pyörteitä ja kierteitä.

Loppukuusta pyrin saamaan hitsaukset loppuun. Oli talven hitsauskooneeton tilanne. Tästä jatketaan!
Sauli.M #1562
Vastaa Viestiin