9-5 automaattivaihteiston P0705 ja irtonainen letku

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
bzp
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Kesä 27, 2008 12:13

9-5 automaattivaihteiston P0705 ja irtonainen letku

Viesti Kirjoittaja bzp »

Aero vm. 2000 automaattivaihteiston varoitusvalo on alkanut palamaan jatkuvasti yleisemmin ja välillä on tehotkin ollut tyystin kateissa. Yleensä vika on hävinnyt itsestään tullakseen taas satunnaisen ajan päästä uudestaan. OBD kertoo koodin P0705 ("Transmission range sensor A circuit") ja pikainen googletus antoi aihetta epäillä asentoanturia. Siellähän se näytti olevan akun alla ja päällisin puolin ei näkynyt mitään epäilyttävää. Rassasin vähän akun vieressä olevia liittimiä kontaktisprayn kanssa ja vikakoodi hävisi ainakin hetken testaamisen ajaksi.
Kuva

Vaan samalla huomasin siitä anturin vierestä lähtevän jonkun mystisen letkun ylöspäin ja toisesta päästään se olikin tyystin irti. Tuossa ihan keskellä kuvaa, pienen valkoisen johtoliittimen vieressä.
Kuva

Jonnekin jarrutehostimen suunnalle se on vedetty, missähän tuon toisen pään pitäisi olla kiinni?
Kuva

Olisiko tuolle jotain tyypillistä yksinkertaista vikaa? Entä jos se anturi olisikin oikeasti rikki? Mistähän noita saisi kohtuulliseen hintaan ja vielä vaihtotyönkin sopuhinnalla? Marmoritiskiltä kysyminenkin jo hirvittää...
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 9-5 automaattivaihteiston P0705 ja irtonainen letku

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

ei käsittääkseni missään. taitaa olla vaihteiston huohotinletku kyseessä
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: 9-5 automaattivaihteiston P0705 ja irtonainen letku

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

..akun huohotus?

anna roikkua valtoimenaan vaan..sama kuin lavatansseissa siis...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 automaattivaihteiston P0705 ja irtonainen letku

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Kierroslukuanturi. Signaali virheellinen
Vian oireet
Varoitusvalo CHECK GEARBOX palaa.

TCM Limp-Home-tilassa.


Ehdot
Kielletty yhdistelmä vaihdeasentoanturin jännitetuloista TCM:lle.


Diagnoosiapu
Diagnoosityökalulla voidaan lukea vaihdeasentoanturin jännitetulot.

Diagnoosityökalu näyttää kaikki jännitetulojen tilat, PÄÄLLÄ (B+) ja POIS (maa).

Jos vaihdeasentoanturissa osoittautuu olevan vika, tämän voi olla aiheuttanut johtosarjan oikosulku. Tarkasta ennen vaihtoa, että johtosarja on kunnossa maahan suuntautuvan oikosulun suhteen.


Johtosarjan tarkastus
Liikuta johtosarjaa useista kohdista ja eri suuntiin johtosarjan sisäisten katkosten ja oikosulkujen paljastamiseksi. Tarkkaile yleismittaria, koelamppua tai diagnoosityökalua tarkastuksen aikana.


näin tämä viksu wissi kertoo
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
kalikka
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 07, 2010 15:02
Paikkakunta: Savo

Re: 9-5 automaattivaihteiston P0705 ja irtonainen letku

Viesti Kirjoittaja kalikka »

Osaatteko kertoo, että onko vaarallista, kun oli se pieni letku irti mikä menee venakopalta kaasuläpälle? Ja jatkokysymyksenä, että pitihän ilman virrata kaasuläpälle päin ja toiseen suuntaan ei? Kyseessä ilmeisesti siis huohotinletku missä takaiskuventtiili.
En tiijä yhtään miten pitkään ollut se letku irti. Kylmänä käynnistäessä työntää valkoista savua, joka haisee makealle. Tämä kylläkin viittais jäähdytinnesteen palamiseen, mutta sehän ei pitäisi liittyä tähän letkuun mitenkään.
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: 9-5 automaattivaihteiston P0705 ja irtonainen letku

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

kalikka kirjoitti:Osaatteko kertoo, että onko vaarallista, kun oli se pieni letku irti mikä menee venakopalta kaasuläpälle? Ja jatkokysymyksenä, että pitihän ilman virrata kaasuläpälle päin ja toiseen suuntaan ei?
Letku voi olla irti takaiskun kummaltakin puolelta.

Jos se on irti kaasuläpän puolelta, niin esiintyy käyntihäiriötä. Lisäksi voi syttyä check engine kun pukkaa vikakoodeja: imusarjan paineet on oudot (P0106), laihaa seosta (P0171) ja sytyshäiriöitä (P0300). Nuo vikakoodit omakohtaisesti todettuja, muitakin ehkä esiintyy. Tuollaisen vian kyllä korjaa mielellään, sen verran ikävä autolla on ajaa.

Jos letku on irti takaiskun toiselta puolelta (myötäsuunnasta), niin tällöin huohotuksen höyryt eivät ohjaudu poltettavaksi. Ongelma on tällöin lähinnä ympärisöseikoissa ja kolkuttaa omaatuntoa.

Ilman kuuluu kulkea venttiilissä vain kaasuläpälle päin.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 9-5 automaattivaihteiston P0705 ja irtonainen letku

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Tere !

-00 Aero Wagon automaatti sytytteli moottorinvaloa ja akunkengällä sen nollasin pariin otteeseen. Nyt sitten toissapäivänä syttyi uudestaan moottorinvalo sekä vaihteiston valo. Mitään ongelmaa en vaihteissa kuitenkaan huomannut,enkä myöskään käynnissä.

Varasin kuitenkin ajan vikalukuun ja aamulla töihin lähtiissä valot olikin sammuneet mittaristosta.

Vikaluku antoi: P0705 Vaihteen asentoanturi epäloog.singaali.

Vika nollattiin muistista.

Kannattaisi varmaan kuitenkin tutkia anturi ja siihen yhteydessä olevat johdot/liittimet ottiko sieltä jotain häröä?

Hyvät kuvat mutta ei silti oikein minulle auennut mikä on mikäkin ja mitä kannattaa tarkistaa..
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-5 automaattivaihteiston P0705 ja irtonainen letku

Viesti Kirjoittaja karg »

Meikäl oli tos NG-satkussa vaihteiston vaihdon jälkeen mm. vaihdekepin asento pielessä. Sillä vaihdekepin vekslaamisella sai tosi helposti tuon P0705:n esiin ja asian pystyin katsomaan myös TECH2:lla, miten asentoanturin yhdistelmät olivat välillä ihan mitä sattuu. Asentoanturin säätö kyllä tarkastettiin aluksi, mutta sen hienosäätö ei auttanut. Vasta tuon vaihdekepin asennon korjaus poisti ongelman.
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 9-5 automaattivaihteiston P0705 ja irtonainen letku

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Saappi aloitti taas merkkivalojen (moottori&vaihteisto) vilkkutelun uudestaan niiden nollauksen jälkeen ja nyt esiintyi tällainen oire:

Kaupan parkkiruudusta peruutin pois ja kun laitoin kepin D -asentoon mitään ei tapahtunut, vaihde ei mennyt päälle eikä taulussa oleva vaihteen merkki -ledikään liikkunut. Käytin auton sammuksissa ja uudellee käynnistäessä toimi niinkuin pitääkin.

keppi tuntui oudon väljältä tai sitten vain säikähdyksissään niin luulin.

Voisiko kepin lähettyvillä olla mitään liikkuvaa osaa mitä kannattaisi vilkaista?
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 automaattivaihteiston P0705 ja irtonainen letku

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jossain femman automaateissa vaihteensiirtimen vaijerin pallonivel itse laatikon vaihteensiirrinvipuun on väljähtänyt/rikkoontunut. Nuo oireesi viittaisi johonkin sen suuntaiseen. Kurkkaappa vaihteiston päälle miten hyvin vaijeri liikuttaa vipua.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: 9-5 automaattivaihteiston P0705 ja irtonainen letku

Viesti Kirjoittaja LR »

Henk koht. olen yhden tuollaisen vaihteenvalitsinkytkimen purkanut, hionut ja puhdistanut (sisältä löytyi kyllä vikaa). On alkanut toimimaan, saman vikakoodin antoi. :D
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 9-5 automaattivaihteiston P0705 ja irtonainen letku

Viesti Kirjoittaja anttimak »

vesa67 kirjoitti:Jossain femman automaateissa vaihteensiirtimen vaijerin pallonivel itse laatikon vaihteensiirrinvipuun on väljähtänyt/rikkoontunut. Nuo oireesi viittaisi johonkin sen suuntaiseen. Kurkkaappa vaihteiston päälle miten hyvin vaijeri liikuttaa vipua.
Okei kiitos, täytyy huomenna purkaa ja katsoa!

Tuossa äsken ajellessa tutkin tuota vaihteiden käyttäytymistä vähän tarkemmin ja pienemmällä pulssilla,niin huomasin myös sen että kun painoin kaasun pohjaan ei vaihteisto tiputtanut pykälää ollenkaan alaspäin vaan kiihdytti sillä vaihteella mikä oli päällä. Myöskään "vaihteen ilmaisinvalo" ei liikkunut koetaulussa kun pykälsin keppiä.

"time for service" ilmoitus tuskin liitty asiaan mitenkään? 230tkm tuli täyteen.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
9viiva5
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: La Helmi 09, 2013 09:09
Paikkakunta: savonlinna

Re: 9-5 automaattivaihteiston P0705 ja irtonainen letku

Viesti Kirjoittaja 9viiva5 »

anttimak kirjoitti:
vesa67 kirjoitti:Jossain femman automaateissa vaihteensiirtimen vaijerin pallonivel itse laatikon vaihteensiirrinvipuun on väljähtänyt/rikkoontunut. Nuo oireesi viittaisi johonkin sen suuntaiseen. Kurkkaappa vaihteiston päälle miten hyvin vaijeri liikuttaa vipua.
Okei kiitos, täytyy huomenna purkaa ja katsoa!

Tuossa äsken ajellessa tutkin tuota vaihteiden käyttäytymistä vähän tarkemmin ja pienemmällä pulssilla,niin huomasin myös sen että kun painoin kaasun pohjaan ei vaihteisto tiputtanut pykälää ollenkaan alaspäin vaan kiihdytti sillä vaihteella mikä oli päällä. Myöskään "vaihteen ilmaisinvalo" ei liikkunut koetaulussa kun pykälsin keppiä.

"time for service" ilmoitus tuskin liitty asiaan mitenkään? 230tkm tuli täyteen.

saitko vian selville? täältä pihasta löytyy samt oireet 9-5 v6 -99 autosta
Wagon 2.3t Vector Sentronic E85 "Aero" Stg1 -02
Vastaa Viestiin