Tid

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tomitiina
"Kaasari"

Tid

Viesti Kirjoittaja tomitiina »

Helkkari!

Meijän naapurin korjaamoyrittäjä (Saab-harrastaja ja -spesialisti) on ollut viisaan oloinen mies ainakin autoasioissa. Täynnä mielipiteitä ja pirusti kokemusta autojen vioista.
Nyt olen kuitenkin hyvin ristiriitaisessa tilanteessa.
Minä ja muijakin aioimme ostaa jo 9-3 Tid-Saabin. Kysyin ohimennen Saab-äijältä mielipidettä ja faktaa tuosta Saabissa käytetystä dieselikoneesta.

Salamana vastasi tuo ukko viisas(?) :UNOHDA! Kannentiivistevikoja, ketjun katkeilua, turbo sökönä, siis rahanmenoa vain luvassa! Mitä v..tua!?

Näitä Saab-sivujen tekstejä kun katselen, ei erityisiä Tid-vikatragedioita ole suuremmin raportoitu. Mitä mä nyt teen!!!? Huomenna lähtee tod.näk. arkikäytöstä ysivitonen uudelle omistajalle, mistä nyt auto?
Yksi Tid olisi jo katsottuna. Mitä 200tkm aikana pitäisi olla huoltohistoriassa tehtynä? Turbo uusittu, ketjuremppa, muuta?
Naxu
"Hölösuu"

Re: Tid

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Osta tid, aja ja nauti. Sitten jos jotain hajoaa niin korjaa. Omalla olen ajanut 25 tkm ja korjauttanut ilmastoinnin ja pumpun ohjauselektroniikan. Mittarissa vasta 420 tkm.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"

Viesti Kirjoittaja tturku »

Eipä näistä löydy oikein muuta vikaa kuin Polttoaine pumpun laukeaminen. Älyboxi on kiinni pumpun kyljessä ja se leipoo jossain vaiheessa. Uusi maksaa maltaita mutta noin 300 eskoon saa suomessakin korjattua "aivot". Sitten on tietty perus egr jumimiset mutta noista pääsee eroon disabloimalla. Omassa tulee mittariin juuri 350tkm, josta itse olen ajanut noin 95tkm. Hajonneita osia oikeastaan vain laturi ja ohjaustehostimen letku sekä eberspächer. Sitten noita kuluvia osia vaihdeltu ja alustaa päivitelty. Kyllä nää munkin mielestä aika pomminvarmoja on. PA pumppu oli edellisellä omistajalla kajahtanut ja se oli laitettu kuntoon.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Nakusaba
"Koeajolla"

Viesti Kirjoittaja Nakusaba »

Terve,

Ostin 2.2 TiD:n vajaa kolme vuotta sitten. Silloin oli lasissa 300 tkm, nyt 430 tkm. Tähän mennessä ohjaustehostimen paineletkun vaihto taisi olla suurin remontti, letku maksoi lähes 300 euroa. Kampiakselin asentotunnistin hajosi 380 tkm kohdalla, osa taisi olla 50 euroa ja olikohan tunnin työ kyseessä.

Muuten normaaleja kallistuksenvakaajien, raidetangon päiden, renkaiden jne vaihtoa. Hehkut on vaihdettu ja uusi akku. Niin ja laturi piti vaihtaa kun alkuperäinen laukesi 408 tkm kohdalla. Se onkin ollut ainoa kerta, kun tuolla autolla on jäänyt tien päälle.

Pellit ruostuvat ovien reunoista ja takalokarin saumakohdasta, mutta niille en ole viitsinyt tehdä mitään.

Vähän laiskanpuoleinen tuo kone on, en sitten tiedä pitäisikö puhdistaa imusarjat jne, mutta näinkin on tullut pärjättyä :)

Suosittelen siis lämpimästi, jos haluaa edullisen käyttöauton. Näitähän saa OG 9-3:sena 1500-3000 hintaluokassa jo ihan hyviä vaihtoehtoja, ja 9-3 SS / 9-5:na 5000-8000 eurolla. Minusta ainakin on mukava fiilis, kun tietää että autossa ei ole kiinni viiden vuoden lainaa tai säästöjä - jos pirssi laukeaa isommasti, niin ei muuta kuin samanlainen alle ja lisää kilometrejä :)
Naxu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Laiskuudesta pääsee eroon. Itsellä on toinen softa ja aika pirteä peli.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin