
Uutta murhetta..
Re: Uutta murhetta..
Kiitos kaikille, eli ei syytä huoleen.. En tosiaan odottanutkaan että höyryillä kulkisi, mutta jotenkin vaan kulutus muuttunut talvesta niin että on pistänyt merkille.


ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Uutta murhetta..
Kun on pitoja, niin kiihdytys tuntuu mukavammalta, moottori saa kuormaa, jolloin rupeaa polttoainekin kelpaamaan. :)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Uutta murhetta..
Oisko kellään viisaamalla neuvoja kun rupesi kuulumaan kiihdyttäessä ihmeellistä vikinää/vinkunaa konehuoneesta
ääni on voimistunut pikku hiljaa tässä kevään aikana ja nyt tuli vielä semmonen oire lisää et kun tuo ääni kuuluu niin auto rupee nykimään. Ääni ja nykyminen kuuluu aina kun esim. kiihdytät risteyksestä nätisti ja kierrokset on 2000rpm paikkeilla. Äänet ja nykiminen kyllä loppuu kun hölläät kaasua tai painat sitä lisää. Ja joskus kyselin täältä kun turbo ulisee ihmeellisesti ja sain neuvoksi että jos vuotaisi ahtopaineita ulos jostain liitoksesta, että voisikohan tämä liittyä mitenkään tähän vikaan? olen tutkinut ahtoputket läpi mut mitään vuotoa ei kyllä löytynyt mutta pitänee tutkia vielä tarkemmin ne lävitse
mietin että tuo vikinä voisi kuulua laturista mutta miten tuo nykiminen sitten voisi liittyä asiaan? tämä saabbi on surullisen kuuloinen 2.2TiD. Ja kiitoksia vastauksista jo etukäteen! 



-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Uutta murhetta..
Kipin kapin tonne Diesel osastolle ja lueskelemaan juttua. EGR yksi vaihtoehto, palstaa kun selailet, niin alkaa totuus paljastuajuhbe kirjoitti:tämä saabbi on surullisen kuuloinen 2.2TiD. Ja kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Uutta murhetta..
Näinhän se kyllä onTobbana kirjoitti:Kun on pitoja, niin kiihdytys tuntuu mukavammalta, moottori saa kuormaa, jolloin rupeaa polttoainekin kelpaamaan.
-Sami

Ja seuraavaksi.. Äsken matkalla piippasi ja öljyvalo vilahti hetken, joten lisäilin sitten öljyä mitä takakontissa oli.. Litra meni eikä vieläkään ollut tarpeeksi :/ Prkl.. Lisäilin kolmeen otteeseen ja odotin aina 5 minsaa ennen kuin mittasin ja lisäsin.
Viimeksi kuukausi sitten vaihdettu öljyt kokonaan, joten melko hyvää tahtia jonnekin häviää.
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Uutta murhetta..
Kas kun en ketjua muista ulkoa, mutta oliko sulla käytetty se öljypohja auki ja tutkittu sihdin kunto? Entäpä turbo, olikos se vaihdettu?
Merkkaako auto reviiriään seistessään?
Merkkaako auto reviiriään seistessään?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Uutta murhetta..
Ei ole vielä öljypohjaa kurkittu, tarkoitus parin viikon sisällä hoitaa asia. Turbosta en osaa sanoa mitään :/ Ainakaan mitään papereita ei ole.. Tuo on uitettu suomeen sveitsistä vuonna 2009, mahtaisikohan sikäläiseltä saabilta saada moista tietoa jos olisi merkkikorjaamolla vaihdettu? Ainakin perus vuosihuollot tehty aina samassa paikassa virallisessa huollossa.
Ei jätä jälkiä vaikka pari päivää seissyt.. Sen olen huomannut että viimeiset pari viikkoa on "ujeltanut" kierrosten mukaan paljon enemmän. Tiedä sitten mistä johtuu vai johtuuko mistään
Ei jätä jälkiä vaikka pari päivää seissyt.. Sen olen huomannut että viimeiset pari viikkoa on "ujeltanut" kierrosten mukaan paljon enemmän. Tiedä sitten mistä johtuu vai johtuuko mistään

ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Uutta murhetta..
Eli ujeltaa kierrosten mukaan vai? Yksi keino kokeilla on käyttää se moniurahihna irti ja kuulostella sitten, että onko joku apulaitteista tai hihnan rullista tullut / tulossa tiensä päähän. Älä käytä kovin kauaan ilman hihnaa, ettei tule hazardia. Samalla narulla kun pyörii mm. vesipumppu. Eli hihna irti ja kone käymään muutamaksi sekunniksi. Jos vollotus loppu, niin rullat käsipelillä käyden läpi, että onko klappia. Tästähän ei sitten enää ole iso vaiva käyttää kampuran hihnapyörää pois paikoiltaan ja varmistaa ne kuuluisat ruuvit:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=121611
Samalla hyvä mulkaista kampuran stefan kunto, jos kerran öljyä poistuu koneesta...
Jos vollotus ei lopu, syytä voi ehkä etsiä sieltä öljysihdistä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=121611
Samalla hyvä mulkaista kampuran stefan kunto, jos kerran öljyä poistuu koneesta...
Jos vollotus ei lopu, syytä voi ehkä etsiä sieltä öljysihdistä.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Uutta murhetta..
Se öp kannattaa avaututtaa kyllä mahdollisimman nopeasti. Mutta kokeileppa sellaista, että sammutat sisäilmapuhaltimet, koska itselläni pitää pientä ääntä ja muuttuu kierrosten mukaisesti. Tämän siis kuulee ainoastaan kabiinista.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Re: Uutta murhetta..
Jep, lämppäri oli syyllinen, samantien kun sammutti niin loppui vikinä.
Lämppäri nyt muutenkin toimii vähän miten sattuu, välillä ei tule lämmintä ja välillä ei taas pelaa ilmastointi eli ei tule kylmää.. Mitään vikakoodia ei anna.
Olkoot, hyvä tietää että johtuu tuosta se vikinä. Kiitos!
Lämppäri nyt muutenkin toimii vähän miten sattuu, välillä ei tule lämmintä ja välillä ei taas pelaa ilmastointi eli ei tule kylmää.. Mitään vikakoodia ei anna.
Olkoot, hyvä tietää että johtuu tuosta se vikinä. Kiitos!
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Uutta murhetta..
itsellä belgiasta tuotu ja aikoinaan juurikin laitoin s-postilla kyselyn alkuperäsellä rekkarilla huoltopaikkaan niin sieltä tuli 3 A4 pdf:ää täynnä huoltotietoja...pankin leasing auto, niin viety aika hyvin huoltamolle...edix kirjoitti:Ei ole vielä öljypohjaa kurkittu, tarkoitus parin viikon sisällä hoitaa asia. Turbosta en osaa sanoa mitään :/ Ainakaan mitään papereita ei ole.. Tuo on uitettu suomeen sveitsistä vuonna 2009, mahtaisikohan sikäläiseltä saabilta saada moista tietoa jos olisi merkkikorjaamolla vaihdettu? Ainakin perus vuosihuollot tehty aina samassa paikassa virallisessa huollossa.
Ei jätä jälkiä vaikka pari päivää seissyt.. Sen olen huomannut että viimeiset pari viikkoa on "ujeltanut" kierrosten mukaan paljon enemmän. Tiedä sitten mistä johtuu vai johtuuko mistään
nooo, ei siinä muuta, mutta kaikki tiedot...tietenkin...BELGIAKSI




Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Uutta murhetta..
Voisi siis yrittää laittaa sinne postia jos saisi vaikka ihan sama millä kielellä jotain.. 
Tarkistin äsken jäähdytysnesteen tilanteen ja aikalailla vähissä oli, joten katsotaanpa huomenna mitä tapahtuu kun lisään sopivan määrän. Uusi kysymysmerkki että minne on vanhat hävenneet kun just kalliilla rahalla pistettiin pari letkua uusiksi. BLAH.
Tekisi mieli sanoa jotain mutta jätän sanomatta.

Tarkistin äsken jäähdytysnesteen tilanteen ja aikalailla vähissä oli, joten katsotaanpa huomenna mitä tapahtuu kun lisään sopivan määrän. Uusi kysymysmerkki että minne on vanhat hävenneet kun just kalliilla rahalla pistettiin pari letkua uusiksi. BLAH.
Tekisi mieli sanoa jotain mutta jätän sanomatta.
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Uutta murhetta..
Tänään kävin katsastamassa auton että sai muutaman päivän lisäaikaa huollolle, ja eipä sieltä onneksi tullut mitään yllätyksiä. Puslat vaihtoon ja ohjaustehostin vuotaa öljyä, toivottavasti ei mitään kallista 
Päästöistä olin yllättynyt miten hienot olivat, ilmeisesti biopowerin ansiota..
CO-pitoisuus mitattu 0,02% sallittu 0,20%
HC-pitoisuus mitattu 5 ppm sallittu 100 ppm
Lambda-arvo 1,00 sallittu 0,97 - 1,03
CO2-pitoisuus 15,50% (ilmeisesti ok)
O2-pitoisuus 0,14% sallittu 5,00%
Lämppärin toiminnalle löytyi apua kiitos Mimmin ja Techin, ja uusi ACC ohjauslaite tilattu. Nykyinen luuli olevansa diesel koneessa eikä sitä pystynyt ohjelmoimaan ja arvot heittelivät mitä sattuu.
Keskiviikkona sitten saavat samalla kun vaihtavat puslat ja puhdistavat sihdin tsekkaa että mistä mahdollisesti vuotaa jäähdytysnesteet.
Jospa se siitä pikkuhiljaa..
Perus ahtopaine pitäisi tarkistuttaa, koska jotain tuolta vielä puuttuu tehoissa, mutta sen aika koittaa kunhan saa muuten toimintakuntoon.
Hieno palsta, paljon apua!

Päästöistä olin yllättynyt miten hienot olivat, ilmeisesti biopowerin ansiota..
CO-pitoisuus mitattu 0,02% sallittu 0,20%
HC-pitoisuus mitattu 5 ppm sallittu 100 ppm
Lambda-arvo 1,00 sallittu 0,97 - 1,03
CO2-pitoisuus 15,50% (ilmeisesti ok)
O2-pitoisuus 0,14% sallittu 5,00%
Lämppärin toiminnalle löytyi apua kiitos Mimmin ja Techin, ja uusi ACC ohjauslaite tilattu. Nykyinen luuli olevansa diesel koneessa eikä sitä pystynyt ohjelmoimaan ja arvot heittelivät mitä sattuu.
Keskiviikkona sitten saavat samalla kun vaihtavat puslat ja puhdistavat sihdin tsekkaa että mistä mahdollisesti vuotaa jäähdytysnesteet.
Jospa se siitä pikkuhiljaa..

Hieno palsta, paljon apua!

ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Uutta murhetta..
Noniin, nyt on öljysihti tsekattu. Ei ollut mitenkään paha, joten siitä ei tarvitse murehtia. Öljyä oli kovin vähän, joten siellä on jotain ongelmaa, toivottavasti löytyy huomenna vika samalla kun vaihtavat puslat..


Tässä vaiheessa ei mitään muuta kuin kiittämistä Saabiantin työstä ja hienosta palvelusta.


Tässä vaiheessa ei mitään muuta kuin kiittämistä Saabiantin työstä ja hienosta palvelusta.
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Uutta murhetta..
Tässä jonkun aikaa kuulunut ihmeellistä ääntä auton takaa lähinnä kun on ajellut mukulakivillä, ja löytyi sitten syypää tänään kun kävin katsomassa jos näkyisi jotain.
https://dl.dropbox.com/u/180225/IMAG0018.jpg
Varsin huonolaatuinen kuva otettuna pultin yläpuolelta, on täysin murusina ympärys joten siksi irronnut..
https://dl.dropbox.com/u/180225/2012-06 ... .48.37.jpg
Onko mitään vinkkejä millä tuon saisi kotikonstein kiinni ettei pidä mekkalaa kun tuossa on nuo kaksi kiinnityskohtaa ihan irti.. Molemmat pultit ihan ruostuneet ja epämuodostuneet joten niihin ei kyllä uutta mutteria saa kiinni.
https://dl.dropbox.com/u/180225/IMAG0018.jpg
Varsin huonolaatuinen kuva otettuna pultin yläpuolelta, on täysin murusina ympärys joten siksi irronnut..
https://dl.dropbox.com/u/180225/2012-06 ... .48.37.jpg
Onko mitään vinkkejä millä tuon saisi kotikonstein kiinni ettei pidä mekkalaa kun tuossa on nuo kaksi kiinnityskohtaa ihan irti.. Molemmat pultit ihan ruostuneet ja epämuodostuneet joten niihin ei kyllä uutta mutteria saa kiinni.
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181