Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Jakari kun ilmestyy, ilmestyy myös valikkoon toiminto reset service info.. tms. Josta voi nollata ja laskuri alkaa 100%. Itsellä tuli eilen se kun öljyt on vaihdettu 15tkm väliin ja eivät osanneet nollata. En tiedä velvoittaako jakari sitten muuhun huoltoon?
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
En kyllä tajua tätä hommaa: auton valmistaja on asentanut autoon huoltoilmaisimen, jonka ilmoitusten perusteella auto tulee huoltokirjan ja takuuehtojen mukaan huoltaa.
Miksi ihmeessä porukka näkee kauheasti ylimääräistä vaivaa (merkitsee päivä kalentereihinsa, jotta huollot tulee tehdyiksi huolto-ohjelman mukaan ajallaan) ja tuhlaa rahaa, sen sijaan, että toimisi kuten auton valmistaja on ohjeistanut?
Miksi ihmeessä porukka näkee kauheasti ylimääräistä vaivaa (merkitsee päivä kalentereihinsa, jotta huollot tulee tehdyiksi huolto-ohjelman mukaan ajallaan) ja tuhlaa rahaa, sen sijaan, että toimisi kuten auton valmistaja on ohjeistanut?
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Ongelma taitaa nyt olla siinä kun on monenlaista huolto-ohjelmaa. Mullakin 3 eri SS:ä ja kaikissa eri ohjelma. Sitten toiset sanoo toista kuin toiset. Luulenpa että kaikki merkkiliikkeetkään ei aina tiedä miten pitäisi toimia. Ainakin minulle kävi näin ennen kuin luetaan yhdessä ohjeet.Minulla -07 mallissa lukee muistaakseni että 30th tai vuosi. Asia aivan oikein mutta sitten päähuolto joko 60 th tai joka 4:s vuosi.
Tulkinta kuitenkin on että joka toinen vuosi on päähuolto. Minun tapauksessa tehdään 60th päähuolto ensi vuonna kun kilometrejä on korkeintaan 20th. Rahastuksen makua sanoisin. No niitä tehdään siihen asti kun takuu loppuu.
Ymmärtäisin sen että vaihdettais vaikka öljyt kun vähän ajetaan vuodessa. Saranat osaa jokainen rasvata itsekin joka tulee vasta päähuoltoon.
Sama se kyllä on muissakin merkeissä.
Tulkinta kuitenkin on että joka toinen vuosi on päähuolto. Minun tapauksessa tehdään 60th päähuolto ensi vuonna kun kilometrejä on korkeintaan 20th. Rahastuksen makua sanoisin. No niitä tehdään siihen asti kun takuu loppuu.
Ymmärtäisin sen että vaihdettais vaikka öljyt kun vähän ajetaan vuodessa. Saranat osaa jokainen rasvata itsekin joka tulee vasta päähuoltoon.
Sama se kyllä on muissakin merkeissä.
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Kuka tuollaisen "tulkinnan" on esittänyt selvässä asiassa? Asiahan pitää korjata huoltokirjan huolto-ohjelmaankin, mistä maahantuoja lienee viime kädessä vastuussa.agios kirjoitti:Ongelma taitaa nyt olla siinä kun on monenlaista huolto-ohjelmaa. Mullakin 3 eri SS:ä ja kaikissa eri ohjelma. Sitten toiset sanoo toista kuin toiset. Luulenpa että kaikki merkkiliikkeetkään ei aina tiedä miten pitäisi toimia. Ainakin minulle kävi näin ennen kuin luetaan yhdessä ohjeet.Minulla -07 mallissa lukee muistaakseni että 30th tai vuosi. Asia aivan oikein mutta sitten päähuolto joko 60 th tai joka 4:s vuosi.
Tulkinta kuitenkin on että joka toinen vuosi on päähuolto. Minun tapauksessa tehdään 60th päähuolto ensi vuonna kun kilometrejä on korkeintaan 20th. Rahastuksen makua sanoisin. No niitä tehdään siihen asti kun takuu loppuu.
Ymmärtäisin sen että vaihdettais vaikka öljyt kun vähän ajetaan vuodessa. Saranat osaa jokainen rasvata itsekin joka tulee vasta päähuoltoon.
Sama se kyllä on muissakin merkeissä.
Kai tuon -07 mallinkin huoltoilmasin osaa ilmoittaa huolloista huolto-ohjelman mukaisesti (30 tkm tai vuosi ja 60 tkm / 4 vuotta)?
Vai onkohan tää mun 06:nen ainoo vuosikerta, jossa huoltoimaisin toimii kuten huoltokirjassa sanotaan ja kuten merkkihuoltokin on neuvonut toimimaan...
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Niin mielestäni huoltokirjassa sanotaan selvästi mutta kun ei meinaa kaikille mennä perille. Asia tulee ajankohtaiseksi vuoden kuluttua kun nyt käytän siinä välihuollossa.
Mallivuosi-05 oli edellinen ja siinä tehtiin nykyisen välihuollon tilalla ns. öljynvaihtohuolto. En tarkkaan muista -03 mallin mutta sillä taas sai ajaa niin kuin pitääkin jakarin kuvaan. Siitä siis puuttui se kork. vuosi edellisestä huollosta.
Taisi olla -05 malli johon tehdas antoi laittaakin 0-40w long lifet sisälle . Sitä ennen
piti ehdottomasti olla 0-30w öljyt. Monimutkaista ,sanoisin. Huollot on hyvä tehdä ja pitääkin mutta turhista tarkastuksista ei viitsisi maksaa. Kerran ei oltu nollattu öljynlaatu mittaria vaihdon jälkeen ja siitäkin piti ihan maahantuojalle asti reklamoida . Vastaus oli että aina nollataan. Eihän siinä muuten mitään järkeä olisi kun vaihdosta tulee ja laatu näyttää 17% niin ajelehan sillä muutama tuhat ja tule vaihtamaan. Ihmettelen Saabin ohjelmaa kun muissa merkeissä koskaan ole sekaannuksia ollut. Homma on paljon liikkeestä kiinni mutta sittenkin että ohjelmat muuttuu parin vuoden välein niin outoa on.
Mallivuosi-05 oli edellinen ja siinä tehtiin nykyisen välihuollon tilalla ns. öljynvaihtohuolto. En tarkkaan muista -03 mallin mutta sillä taas sai ajaa niin kuin pitääkin jakarin kuvaan. Siitä siis puuttui se kork. vuosi edellisestä huollosta.
Taisi olla -05 malli johon tehdas antoi laittaakin 0-40w long lifet sisälle . Sitä ennen
piti ehdottomasti olla 0-30w öljyt. Monimutkaista ,sanoisin. Huollot on hyvä tehdä ja pitääkin mutta turhista tarkastuksista ei viitsisi maksaa. Kerran ei oltu nollattu öljynlaatu mittaria vaihdon jälkeen ja siitäkin piti ihan maahantuojalle asti reklamoida . Vastaus oli että aina nollataan. Eihän siinä muuten mitään järkeä olisi kun vaihdosta tulee ja laatu näyttää 17% niin ajelehan sillä muutama tuhat ja tule vaihtamaan. Ihmettelen Saabin ohjelmaa kun muissa merkeissä koskaan ole sekaannuksia ollut. Homma on paljon liikkeestä kiinni mutta sittenkin että ohjelmat muuttuu parin vuoden välein niin outoa on.
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Ymmärrän hyvin tämän näkökohdan, mutta "tiskin alta" neuvoivat Saabillakin vaihtamaan öljyt kerran varsinaisten huoltojen välillä, eli 15 tonnin välein. Virallisesti eivät tietenkään ole tätä mieltä.tk60382 kirjoitti:Miksi ihmeessä porukka näkee kauheasti ylimääräistä vaivaa (merkitsee päivä kalentereihinsa, jotta huollot tulee tehdyiksi huolto-ohjelman mukaan ajallaan) ja tuhlaa rahaa, sen sijaan, että toimisi kuten auton valmistaja on ohjeistanut?
Lähdin ylipäänsä asiaa huollosta kyselemään, kun tapana on aikaisempien kärryjen kanssa ollut ajella se 10-15 tonnia samoilla öljyillä, ja tämä tahti on jäänyt jotenkin selkärankaan. En mitenkään saa itseäni vakuutettua, että nykyöljyillä voi todella pistellä menemään se 30 tonnia.
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Itsellä SS -06. Ohjekirjassa mainitaan, että huoltoväli 30tkm / 2vuotta. Kutakuinkin noinhan se näyttää menevän, sillä tällä hetkellä mittarissa alle 13000 ja sid näyttää 50% ja 109 days. Kun auto oli uusi, niin meinasin, että vaihdan öljyt joka vuosi, mutta kun ei noita kilometrejä kerry tuon enempää niin en ole viitsinyt ryhtyä siihen, etenkin kun autolla ei ole tehty ensimmäistäkään kylmäkäynnistystä ja puolet ajosta on ollut pitkiä lomareissuja. Kun vien tulevena kesänä huoltoon, niin se onkin ainoa huolto takuuaikana, joten pitää muistaa hoitaa penkin narinat pois samalla kertaa. Toivottavasti kaikki viat mitä on tullakseen, tulisi ennen takuun umpeutumista
1,8t ss Vector -06
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Tänään vaihdoin itse öljyt. Kymmppitonnin välein vaihdan. Joka toisella kerralla vaihdan suodattimen. Aivan sama mitkä laiffit tai jakarit autossa on.
Tällä tavoin olen toiminut aina ja näillä näkymin tulen toimimaan myös jatkossa.
Tällä tavoin olen toiminut aina ja näillä näkymin tulen toimimaan myös jatkossa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Oon yrittänyt näitä vanhoja juttuja selailla mutta kaipailen vielä selkeyttä asioihin, joten nostan tätä vanhaa aihetta...
Ostin maaliskuun lopulla Hämeenlinnan Länsiautosta 9-3 SC 1.8t Automaatin. Vuosimalli 2009, kilometrejä oli kaupantekohetkellä noin 28 000.
Koeajolenkille lähdettäessä Time For Service ilmoitus tuli ruutuun. Myyjän mielestä siitä ei pitänyt välittää, koska se laskee sen ajan mukaan.
Huoltokirjassa seuraavanlaiset merkinnät:
Luovutus 19.2.2009
Välihuolto 11.12.2009 6115 km, Shell Helix 5W-40
Päähuolto 10.2.2011 18052 km, Shell Helix 5W-40
Uskoin kaupantekohetkellä myyjää enkä tinkinyt huoltoa mukaan, mutta nyt on alkanut mietityttämään tämä, kun oli tarkoitus itse vaihtaa öljyt.
Nyt on mittarissa 31000 km ja SID näyttää Next Service 47%
Mitä mieltä olette riittääkö omatoiminen öljynvaihto, vai tilaanko merkkiliikkeen huollon?
Mitäs mieltä olette tuosta merkkihuollon käyttämästä öljystä?
Ostin maaliskuun lopulla Hämeenlinnan Länsiautosta 9-3 SC 1.8t Automaatin. Vuosimalli 2009, kilometrejä oli kaupantekohetkellä noin 28 000.
Koeajolenkille lähdettäessä Time For Service ilmoitus tuli ruutuun. Myyjän mielestä siitä ei pitänyt välittää, koska se laskee sen ajan mukaan.
Huoltokirjassa seuraavanlaiset merkinnät:
Luovutus 19.2.2009
Välihuolto 11.12.2009 6115 km, Shell Helix 5W-40
Päähuolto 10.2.2011 18052 km, Shell Helix 5W-40
Uskoin kaupantekohetkellä myyjää enkä tinkinyt huoltoa mukaan, mutta nyt on alkanut mietityttämään tämä, kun oli tarkoitus itse vaihtaa öljyt.
Nyt on mittarissa 31000 km ja SID näyttää Next Service 47%
Mitä mieltä olette riittääkö omatoiminen öljynvaihto, vai tilaanko merkkiliikkeen huollon?
Mitäs mieltä olette tuosta merkkihuollon käyttämästä öljystä?
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
9-3 1.8t SC Vector AT -09
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Kyllä siitä sen verran pitää välittää, että nimenomaan aikaperusteisesti vuoden välein vuosihuolto, vaikkei olisi ajettu kilometriäkään. Huoltokirja sanoo, mitä siihen kuuluu.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Pikkuhuoltoon kuuluu muistaakseni öljyjen lisäksi lähinnä pari filsua ja pintojen hively (=erinäisiä tarkastuksia). Eli etenkin itse tehtynä hintaero pelkkään öljynvaihtoon on niin pieni, etten jättäisi sikseen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
- Paikkakunta: Oulu
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Öljynvaihtohuoltoon vaikuttaa mm.auton käyttötapa, eli millaista ajoa autolla ajaa.
Jos ajat pitkää väliä vaik hesasta jkl:ään säännöllisesti, niin vaihto väli voi olla 20-30tkm.
Jos ajo on vaikka 50km sisällä tapahtuvaa taajama-ajoa, niin 10-15tkm on sopiva öljynvaihtoväli. Ei niitä öljyjä koskaan liian usein vaihdeta.
Öljyn on hyvä täyttää saabin määrittämät luokitukset.
GM-LL 025 A=bensa tai B=diesel
Jos ajat pitkää väliä vaik hesasta jkl:ään säännöllisesti, niin vaihto väli voi olla 20-30tkm.
Jos ajo on vaikka 50km sisällä tapahtuvaa taajama-ajoa, niin 10-15tkm on sopiva öljynvaihtoväli. Ei niitä öljyjä koskaan liian usein vaihdeta.
Öljyn on hyvä täyttää saabin määrittämät luokitukset.
GM-LL 025 A=bensa tai B=diesel
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
10tonnin välein, vaikka ajan matka-ajoa. 84 km päivässä työmatkaa.
Vaihdan itse, öljyt ja suodattimen. Ilmansuodattimen ja raikkarin vaihdan 30tonnin välein, noin. Tulpat 50tonnin välein. Plus sitten kaikki muut huollot tarvittaessa, jarrupalat, yms. Lootaöljyt tarkistelen aina silloin tällöin kun auto on tallissa.
Vaihdan itse, öljyt ja suodattimen. Ilmansuodattimen ja raikkarin vaihdan 30tonnin välein, noin. Tulpat 50tonnin välein. Plus sitten kaikki muut huollot tarvittaessa, jarrupalat, yms. Lootaöljyt tarkistelen aina silloin tällöin kun auto on tallissa.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Moottoriöljy: 15tkm välein, Castrol edge sport 0w40
Vaihteistoöljy(M5): 60tkm välein, GM:n vaihteistoöljy
Muuten huolto-ohjelmanmukaisesti.
Suosittelen vaihteistoöljyjen vaihtelemista manuaalivaihteisiin ainakin 120tkm välein, vaikkei huolto-ohjelma tunne vaihteistoöljyn vaihtamiselle aikaa, tai kilometrimäärää.
Tässä tuli juuri n.60tkm edellisestä vaihteistoöljyn vaihtamisesta ja vaihteistoöljyt vaihdettiin kytkinrempan yhteydessä. Olisi vaihdettu muutenkin 150tkm huollon yhteydessä nuo laatikkoöljyt..
Vaihteistoöljy(M5): 60tkm välein, GM:n vaihteistoöljy
Muuten huolto-ohjelmanmukaisesti.
Suosittelen vaihteistoöljyjen vaihtelemista manuaalivaihteisiin ainakin 120tkm välein, vaikkei huolto-ohjelma tunne vaihteistoöljyn vaihtamiselle aikaa, tai kilometrimäärää.
Tässä tuli juuri n.60tkm edellisestä vaihteistoöljyn vaihtamisesta ja vaihteistoöljyt vaihdettiin kytkinrempan yhteydessä. Olisi vaihdettu muutenkin 150tkm huollon yhteydessä nuo laatikkoöljyt..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Nyt on huolto tilattu Vähämaan Autopalvelulta Hyvinkäältä.
Tekevät välihuollon öljyt+suodatin ja ilmeisesti raitisilmasuodatin. Hinnaksi arvioivat 200-300 €
Hämeenlinnan Länsiautolla ei muuten ole enää merkkihuoltoa...
Tekevät välihuollon öljyt+suodatin ja ilmeisesti raitisilmasuodatin. Hinnaksi arvioivat 200-300 €
Hämeenlinnan Länsiautolla ei muuten ole enää merkkihuoltoa...
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
9-3 1.8t SC Vector AT -09