Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
mestari
"Hölösuu"

Re: Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos venttiilien lisäpituudesta ei olisi haittaa ne olisi luultavasti jo pidennetty tehtaalla :D
lyhentäminen vie pintakarkaisun pois.
miksei alkup venttiili kelpaa? niitähän löytyy v4 miesten jemmoista
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
äölkjhgf
"Aero"

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

mestari kirjoitti:jos venttiilien lisäpituudesta ei olisi haittaa ne olisi luultavasti jo pidennetty tehtaalla :D
lyhentäminen vie pintakarkaisun pois.
miksei alkup venttiili kelpaa? niitähän löytyy v4 miesten jemmoista
Minäpä en lyhentänyt, joten pintakarkaisu OK. Ja kun minä teen, en ala odottelemaan osia jos niitä on omasta takaa käytettävissä. Ja tässä tapauksessa on tuo "uusi" venttiili parempi kuin säkillinen vanhoja.

Niin siksi ei alkup venttiili kelpaa, koskapa on tuo kansi kulunut siitä kohdin mihin sen venttiilin pitäisi vastata. Lueppas pari aiempaa viestiä niin ymmärrät mitä tarkoitan.
äölkjhgf
"Aero"

mestari kirjoitti: miksei alkup venttiili kelpaa? niitähän löytyy v4 miesten jemmoista
Kaikki varaosat mitä v4 miesten jemmoista löytyy, voipi olla kysyttyjä myös tältä taholta.Mutta tässä tapauksessa tarvisin virheettömän kannen, siis jos en olisi tehnyt tuota venttiilipatenttia.
äölkjhgf
"Aero"

Hassu homma sinänsä. Kun tuon venttiilihomman olin saanut ok, niin jonkin ajan perästä tuli sellainen ongelma että ei ottanut enää kierroksia kone. Ja kun sammutti kuului jostain sellaista pihinää. No tänään sitten tupakin verran asiaan paneuduin ja nykäisin pakoputken irti alkupäästä. Ja rupesi kone kiertämään. Siis äänenvaimennin ihan tukossa. Sen oon kuullut että katalysaattori saattaa mennä tukkoon, mutta tuo oli ihan uutta.

Voiko olla että kun pakovena on falskannut, niin ois tullut niin paksua tavaraa että ois änkän tukkinut??
Mikko_H
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Huhu kertoo, että veenelkun vaimennin, vaikka mitoiltaan käykin tahtariin, menisi siinä tukkoon öljyisistä palamistuotteista. Ei siis mahdoton ajatus huonosti polttavalla nelitahtisellakaan. Tai sitten vaimentimen sisuskalut on hajonnut/irronnut ja tukkii kaasujen reitin.
kabu
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja kabu »

Mulla on tahtarissa V4:n takavaimennin joka on muutettu kiinnitykseltään vanhan malliseksi ja tahtariin sopivaksi. Olen kuullut saman huhun mutta hyvin tuo on toiminut sen reilun 7 tkm jonka olen tuolla entisöinnin jälkeen ajanut.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
äölkjhgf
"Aero"

Ehkä tuo alkuperäinen vika johtui tukkiutuvasta putkesta, kun ei yhden pakoventtiilin palaminen pitäisi aiheuttaa tuollaista käyntiä mikä tuossa ensimmäisessä videossa oli. Siis kolmellakin pytyllä toimii paremmin.

Eli venttiilivika tuli vahingossa esille, on sitä aiemminkin epäilty kun teki sellaisia komeita savurenkaita jotka kuitenkin häipyi venttiilien säädöllä.

Tuo mätänetin putkisto ei ole suuri investointi, ja tuohonhan tekee helposti itsekin kun on suora putki edestä taakse, etupäässä vain pikkuinen kurvi.
äölkjhgf
"Aero"

Nyt on tuo pakoputkiasiakin kunnossa. Nimittäin pätkä antennisalkoa ja päähän simons-vaimennin poikittain. Ja tuntuu tehoja olevan ihan kauhiasti :wink: Ehkä vois uskaltautua jopa katsastuskonttorille tulevana viikkona.
Vastaa Viestiin