Eberin poltin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tidi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 16:36
Paikkakunta: Hyvinkää

Eberin poltin

Viesti Kirjoittaja tidi »

Kirjoittelin aiemmin toisessa topicissa http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13216
ongelmista eberin kanssa (kolmas viesti). Olen mitannut kaikki liittimet ja jännitteet. Rele kytkeytyy ok ja eberille menevän johdon nastoihin 6 ja 7 tulee 12.4 V ohjausjännitteet. Tulppa vaihdettu. Lämpötila-anturit näyttävät n. 15 kOhm, joka vastaa hyvin autotallin lämpötilaa. Liekkitunnistin näyttää 1010 Ohm samassa lämpötilassa ja sytkärillä lämmittämällä sain vastuksen nousemaan 1400 Ohm:iin. Eli näyttäisi kaikki anturit olevan kunnossa.
Käynnistettäessä SID:stä, rele naksahtaa, laite tekee tuuletuksen ja alkaa hehkuttmaan. Tulppa on hehkuu punaisena (jännite näyttää olevan 10.14 Hz PWM tehollisarvo n. 4.3 V), joten oletan, että se toimii. n. 40 sekunnin kuluttua eberi käynnistää polttoainepumpun, josta tulee naksumisen tahtiin (4/7 Hz) polttoainetippoja.
Eli kaikki näyttää hyvältä tähän asti, mutta syttymistä ei tapahdu, joten laite sammuttaa itsensä. Tämän saan toistettua useita kertoja.
Luulen paikallistaneeni vian siis polttimeen, mutta jäi mietityttämään, että voiko tuo ylipäätänsä mennä rikki? Poltin on yhtä osaa, mutta onko tuon sisällä jonkinlaista höyrystintä, joka voisi olla rikki ja sen takia pa ei syty?
Olen yrittänyt putsata laitten karstasta ja pa-putki tuntui tukkoiselta, joten puhalsin sen puhtaaksi (tuli muuten joku möykky toisesta päästä
:o ). Onnistuinkohan rikkomaan polttimen sitä rassaillessani ?? :oops:

Tietääkö kukaan tuosta polttimesta vai ostanko vain uuden ja pidän sormet ristissä, että vika oli siinä?
- tidi -
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Ainakin polttimessa on höyrystin, ja jos poltinta ei ole käytetty säännöllisesti kesät talvet (n. kerran viikossa) niin höyrystin hapertuu. Eli ei ime itseesä polttoainetta tarpeeksi ja tämä aiheuttaa sen, että poltin ei lämpiä viileällä ilmalla tai ei lähde polttamaan höyryjä. Kun niitä ei kunnolla muodostu. Höyrystimessä on ns. sieni mihin polttoaine imeytyy ja puhaltimella höyry puhalletaan polttokammioon. Että tästä voi jotain päätellä.

Webastoon tuo uus höyrystin osa maksaa 70-80ekee.
9-3.1972
tidi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 16:36
Paikkakunta: Hyvinkää

Eberin poltin

Viesti Kirjoittaja tidi »

Niin, pakkohan tuossa eberissäkin on olla vastaava höyrystin. Ei se löpö varmasti suoraan pala. Harmi vaan kun höyrystintä ei näytä saavan erillisenä varaosana vaan pitää hommata koko poltin. :(
Täytyypä soitella ja kysellä hintoja muutamasta paikasta.
- tidi -
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 441
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Eiköhän kannattais käyttää huollossa.
Mulle Eberi alkoi tempuilemaan juuri takuu ajan jälkeen.

Ei suostunut käynnistymään kuvailemallasi tavalla. Yritin käynnistellä sitä useita kertoja mutta ei vain syttynyt.Viimein meni semmoiseen jumitukseen ,että ei tehnyt yhtään mitään ja vei sen huoltoon. Sieltä oli mennyt ohjainyksikkö mykäksi ja hehku samoin rikki. Onneksi sain sen vielä takuuseen karjattua.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Vastaa Viestiin