Saab 9-5 Aeron turbopaineet
Saab 9-5 Aeron turbopaineet
Moro!!
Saab 9-5 vm 2003 Aero tuntuu vähän hengettömältä. Tosin letkusta löytyi vika ja korjattiin. Paineet jäivät seilaamaan kuitenkin Sidin mukaan alle 1700:aan. Testattiin myös letkun tulppaamista, paineet nousivat lähelle 2000:tta. Mitä tuosta pitäis lähteä? Luulis että enemmän. Onko kokemusta missä paineiden pitäis olla kun homma kunnossa?
Saab 9-5 vm 2003 Aero tuntuu vähän hengettömältä. Tosin letkusta löytyi vika ja korjattiin. Paineet jäivät seilaamaan kuitenkin Sidin mukaan alle 1700:aan. Testattiin myös letkun tulppaamista, paineet nousivat lähelle 2000:tta. Mitä tuosta pitäis lähteä? Luulis että enemmän. Onko kokemusta missä paineiden pitäis olla kun homma kunnossa?
9-5 Aero 2,3 BioPower -03
9-3 Wagon 1,8t -06
9-3 Wagon 1,8t -06
Re: Saab 9-5 Aeron turbopaineet
Vakio aero n. 2000, virisoftalla tuo mainittu 2200-2400.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 Aeron turbopaineet
Laitettiin BioPower sisään eli sillä kai pitäis lähteä tuo korkeampi?jcarlson kirjoitti:Vakio aero n. 2000, virisoftalla tuo mainittu 2200-2400.
9-5 Aero 2,3 BioPower -03
9-3 Wagon 1,8t -06
9-3 Wagon 1,8t -06
Re: Saab 9-5 Aeron turbopaineet
Joo, tärkeämpi on kuitenkin katsoa mAir ja mReq arvoja, niiden pitäisi täsmätä täyskaasulla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 Aeron turbopaineet
Kuinkas paljon aero my05 automaatti pitäis ahtaa etanolilla?
Ajettu nyt 9tkm pelkällä re85. Napen softa
pbef ei nouse yli 1900,(ehkä pari kertaa on menny) pinl seuraa pienellä viiveellä. yleensä 1850/1850, mutta kierrosten noustessa tippuu noin 1600 molemmat.
Meng rattinappikolmosella paras 392
Peng 210, eli jos pitää paikkansa niin heppoja puuttuu.
Ilmamassat pysyy hyvin käsi kädessä nousten 1080/1080
Amul 0-300 välillä pysyny.
Tuleeko tossa jotku automaatin vääntörajoitukset(Mlow 350) vastaan, vai loppuuko vain keitto?
Vapaalla käsiajanotolla kuitenkin kiihtyy 0-100 alle 7, ja kovasti yrittää sutia kakkosella, eli esp vilkkuu. 80-120 noin 4 tai vähän yli.
Onko siis jotain imuvuotoja, vai onko nuo nyt ne tehot sitä mitä pitäis?
Ajettu nyt 9tkm pelkällä re85. Napen softa
pbef ei nouse yli 1900,(ehkä pari kertaa on menny) pinl seuraa pienellä viiveellä. yleensä 1850/1850, mutta kierrosten noustessa tippuu noin 1600 molemmat.
Meng rattinappikolmosella paras 392
Peng 210, eli jos pitää paikkansa niin heppoja puuttuu.
Ilmamassat pysyy hyvin käsi kädessä nousten 1080/1080
Amul 0-300 välillä pysyny.
Tuleeko tossa jotku automaatin vääntörajoitukset(Mlow 350) vastaan, vai loppuuko vain keitto?
Vapaalla käsiajanotolla kuitenkin kiihtyy 0-100 alle 7, ja kovasti yrittää sutia kakkosella, eli esp vilkkuu. 80-120 noin 4 tai vähän yli.
Onko siis jotain imuvuotoja, vai onko nuo nyt ne tehot sitä mitä pitäis?
Re: Saab 9-5 Aeron turbopaineet
mReq/mAir 1080 on aika matalat Aeroon virisoftalla, vastaa suunnilleen vakioauton ilmamassaa (eli jos ei ole rajoittimia muokattu niin voi olla siitä kiinni).
Peng ja Meng ei ole usein mitenkään todellisia arvoja etenkään virisoftilla joten niitä ei kannata kovin tarkkaan tuijottaa.
Parempi hattuvakio on mAir jaettuna 3,1:llä jos ajetaan bensalla, tai jaettuna 2,9:llä jos ajetaan etanolilla.
Ilmamassa vrt. ahtopaine on ihan kohtuullisen terveet lukemat ja kulku vastaa tuota 1080mg pyyntiäkin. Samoin kun mReq toteutuu niin kyse on vain siitä että softa ei halua enempää massaa, rauta lienee OK.
Peng ja Meng ei ole usein mitenkään todellisia arvoja etenkään virisoftilla joten niitä ei kannata kovin tarkkaan tuijottaa.
Parempi hattuvakio on mAir jaettuna 3,1:llä jos ajetaan bensalla, tai jaettuna 2,9:llä jos ajetaan etanolilla.
Ilmamassa vrt. ahtopaine on ihan kohtuullisen terveet lukemat ja kulku vastaa tuota 1080mg pyyntiäkin. Samoin kun mReq toteutuu niin kyse on vain siitä että softa ei halua enempää massaa, rauta lienee OK.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 Aeron turbopaineet
Hei,
jcarlson mainitsi, että parempi hattuvakio saadaan jakamalla 3,1 tai 2,9 mAir-lukema. Tarkoitetaanko vakiolla vääntömomenttia? Tehoksi tulisi liian suuria arvoja.
MInulla on hänen tekemä BioPower-softa. Se on toiminut hienosti sikäli, kun ymmärän. En ole päässyt vertaamaan muiden autoon. Autoni on 9 -5 2.0T A5 turbona Mitsu, polttoaineena RE85. Absoluuttiset ahtopaineet asettuvat välille 2200 - 2300 mbar kiihdytettäessä. Kiihdytyksen loppuvaiheessa tuli kova potku kiihtyvyyteen.
Normaaliajossa mReg ja mAir seuraavat hyvin toisiaan. Kovassa kiihdytyksessä mAir jää jälkeen 200 - 300. Pyynti oli 1200 luokkaa. Olenkohan kiihdyttänyt liian lyhyen aikaa, jolloin paineet eivät ole tasaantuneet? Mitään potkua ei myöskään esiintynyt. Nämä kokeet olen tehnyt eri aikaan kuin ahtopaineet.
terv,
george
jcarlson mainitsi, että parempi hattuvakio saadaan jakamalla 3,1 tai 2,9 mAir-lukema. Tarkoitetaanko vakiolla vääntömomenttia? Tehoksi tulisi liian suuria arvoja.
MInulla on hänen tekemä BioPower-softa. Se on toiminut hienosti sikäli, kun ymmärän. En ole päässyt vertaamaan muiden autoon. Autoni on 9 -5 2.0T A5 turbona Mitsu, polttoaineena RE85. Absoluuttiset ahtopaineet asettuvat välille 2200 - 2300 mbar kiihdytettäessä. Kiihdytyksen loppuvaiheessa tuli kova potku kiihtyvyyteen.
Normaaliajossa mReg ja mAir seuraavat hyvin toisiaan. Kovassa kiihdytyksessä mAir jää jälkeen 200 - 300. Pyynti oli 1200 luokkaa. Olenkohan kiihdyttänyt liian lyhyen aikaa, jolloin paineet eivät ole tasaantuneet? Mitään potkua ei myöskään esiintynyt. Nämä kokeet olen tehnyt eri aikaan kuin ahtopaineet.
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: Saab 9-5 Aeron turbopaineet
Vääntömomenttia kyllä, 1200mg/c vastaa 414Nm
Jos ilmamassa ei tavoita pyyntiä niin etsi ilmavuotoja, syytä ilmamassamittaria tai liian pientä peruspainetta. Ahtopaineet ovat kyllä jo maksimiluokkaa joten jos ero on 200mg niin veikkaisin immun väärinmittausta.
Jos ilmamassa ei tavoita pyyntiä niin etsi ilmavuotoja, syytä ilmamassamittaria tai liian pientä peruspainetta. Ahtopaineet ovat kyllä jo maksimiluokkaa joten jos ero on 200mg niin veikkaisin immun väärinmittausta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko