Check engine syttyy ja sammuu
Check engine syttyy ja sammuu
Nyt alkoi lähes moitteeton satku oikutella. Ce valo syttyi matkalla p-pohjanmaalta helsinkiin kesken ajon. En huomannut mitään häiriötä auton käytöksessä. Kun sammutin huoltamoruoan ajaksi, valo oli sammunut. Syttyi uudelleen 30 km ajon jälkeen, siitä eteenpäin on ollut aina sammuksissa kun kylmänä tai hieman jäähtyneenä lähtee ajamaan, syttyy sitten taas.
Valon syttyessä tyhjäkäynti hetken huonoa ja pöläyttelee hieman mustaa savua. Rikas seos? Käy ja toimii kuitenkin.
Olisiko ruiskun lämpötila-anturi mahdollinen vika? Entäs lambda, seos selvästi oireilee, mutta vika näyttäisi kytkeytyvän kuumaan moottoriin..
Hyviä arvauksia kellään ?
Auto on 1990 mallin ässä automaatilla.
T.
Mikko L
Hki
Valon syttyessä tyhjäkäynti hetken huonoa ja pöläyttelee hieman mustaa savua. Rikas seos? Käy ja toimii kuitenkin.
Olisiko ruiskun lämpötila-anturi mahdollinen vika? Entäs lambda, seos selvästi oireilee, mutta vika näyttäisi kytkeytyvän kuumaan moottoriin..
Hyviä arvauksia kellään ?
Auto on 1990 mallin ässä automaatilla.
T.
Mikko L
Hki
Re: Check engine syttyy ja sammuu
Lambda vaihtoon
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Re: Check engine syttyy ja sammuu
Täältä kans ääni Lambdalle.är.jii kirjoitti:Lambda vaihtoon
Ei kannata sitten laittaa Halppis tarvike-Lambdaa vaan orkkis lambda joka on titaania.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Check engine syttyy ja sammuu
Itsellä myös 90vm ässä ja vieläpä automaatti.Juuri sama vika oli itsellä,noin 30km jälk kun kone lämpesi ce valo syttyi.Kylmänä sammui.Kun valo syttyi hieman tyhjäkäynti heilahti ylöspäin ja seos meni rikkaammalle.Lamdahan se oli mennyt.Voit mitata sen lambdan itsekin yleismittarilla,helppo homma.Ohjeen löydät haulla varmasti.Lambda oltava titanium mallia,kuulema nuo tarvikemallit ei oikein pelitä.Maksaa noin 120e(motonet).Itse ostin köyhänä purkamolta käytetyn hintaan 30e.Toiminut jo puolvuotta .Vie muuten järettömästi bensaa kun lambda rikki.Mulla noin 18litraa kaupungissa...Sinänsä auto kyllä toimii vaikka lambda rikki.Ite tuli ajeltua varmaan 5000km kun en aikasemmin tajunnu.Lambdaa irrottaessa katkes koko paska ja kulutus pompsahti 30litraan satasella.Tulipahan tuokin testattua.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Check engine syttyy ja sammuu
Joo, lambda se kai on..
Kun sanotaan että tarvike ei toimi kunnolla, niin onko kyse silloin motonet-osasta?
Juuri motonet-osa oli kyllä tarkoitus hankkia.. 134e näyttää maksavan.
Saaneeko "marmoritiskiltä" mihin hintaan?
Pamahti matkalla enkä mittaillut kulutusta.
Sen sijaan lambdan vielä toimiessa 2 vkoa sitten ajoin tuolla matka-ajon alimmat kulutuslukemat toistaiseksi: 8,94l/100km. vähän alle 100kmh ja äärimmäinen pintakaasu.
t
MikkoL
900SA
Kun sanotaan että tarvike ei toimi kunnolla, niin onko kyse silloin motonet-osasta?
Juuri motonet-osa oli kyllä tarkoitus hankkia.. 134e näyttää maksavan.
Saaneeko "marmoritiskiltä" mihin hintaan?
Pamahti matkalla enkä mittaillut kulutusta.
Sen sijaan lambdan vielä toimiessa 2 vkoa sitten ajoin tuolla matka-ajon alimmat kulutuslukemat toistaiseksi: 8,94l/100km. vähän alle 100kmh ja äärimmäinen pintakaasu.
t
MikkoL
900SA
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Check engine syttyy ja sammuu
vikakoodien luvulla saa vikakohteen tietoon. bosch lambda lienee se paras.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Check engine syttyy ja sammuu
Lambdan oltava titanium mallia.Nämä juuri niitä 134e maksavia.Esim bilteman merkkikohtaiset eivät käy.Ovat joko ei titanium tai piuhoja väärä määrä.Käytetyt purkamoilta n.30e kpl jos et halua uutta ostaa.Kestävyys toki tuuripeliä.Vikakoodit tietty voit lukea mutta säästät kun mittaat lambdan itse.Eli yleismittarin plus piuha lambdan piuhaan jossa kumisuoja(liitin pidetään kiinni).Miinus johto maihin ja auto käyntiin.Lukeman pitää heitellä sitä sun tätä.Jos pysyy tasaisena kuten itsellä oli lambda on rikki.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Check engine syttyy ja sammuu
Kiitos vastauksista.
Mittaillaan kaverin tallilla heti kun mahdollista.
mikko
Mittaillaan kaverin tallilla heti kun mahdollista.
mikko
Re: Check engine syttyy ja sammuu
Tuota zirkoni boschia ei pidä missään nimessä laittaa vaikka halpakin, vain ja ainoastaan lucakseen tarkoitettu ja (alleviivattuna tuo muidenkin sanoma) että titanium.nalleolut kirjoitti:vikakoodien luvulla saa vikakohteen tietoon. bosch lambda lienee se paras.
Näissä taas kuten sytkänpääteyksikkö, hall, ruiskunlämpötila-anturi, jakajakoppa, pyörijä aito bosch niin nuo toimii kunnolla
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Check engine syttyy ja sammuu
Vika ei sitten tietenkään toistunut kun ajoin kaverin tallille 40km.. ce valo pysyi sammuksissa
Mitattu (titania) lambdalta n. 12,7-13,2 voltin jännite, vaihtoi jatkuvasti lukemaa.
lämpötila-anturilta kuumana 400 ohmin vastus, hieman jäähtyneenä 500ohm. huoneenlämpöisenä ei mitattu.
Ovatko lähelläkään totuutta?
Putsattu lämpötila-anturin liitin, uusittu venttiilikopan kumitulppa, lisäksi tk-moottori putsattu. Tyhjäkäynti tasaantui ja auto tuntuisi toimivan..
t
mikkoL
900SA
Mitattu (titania) lambdalta n. 12,7-13,2 voltin jännite, vaihtoi jatkuvasti lukemaa.
lämpötila-anturilta kuumana 400 ohmin vastus, hieman jäähtyneenä 500ohm. huoneenlämpöisenä ei mitattu.
Ovatko lähelläkään totuutta?
Putsattu lämpötila-anturin liitin, uusittu venttiilikopan kumitulppa, lisäksi tk-moottori putsattu. Tyhjäkäynti tasaantui ja auto tuntuisi toimivan..
t
mikkoL
900SA
Re: Check engine syttyy ja sammuu
Nuo lambda lukemat kuulostaa oudoilta.Itse mittasin seuraavasti:
1.Yleismittari asentoon 2vdc
2.Mittarin pluspiuha lambdan plussaan.Se jossa kumisuoja.
3.Miinus maihin.
4.Lukeman pitäisi vaihdella kokoajan 0.2-0.7 väliä.
Itsellä viallinen lambda näytti jatkuvasti noin 1.1-1.2 lukemaa.
Tarkemmin aiheesta löydät haulla 900s lucacsen vikakoodien luku.
1.Yleismittari asentoon 2vdc
2.Mittarin pluspiuha lambdan plussaan.Se jossa kumisuoja.
3.Miinus maihin.
4.Lukeman pitäisi vaihdella kokoajan 0.2-0.7 väliä.
Itsellä viallinen lambda näytti jatkuvasti noin 1.1-1.2 lukemaa.
Tarkemmin aiheesta löydät haulla 900s lucacsen vikakoodien luku.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Check engine syttyy ja sammuu
Niin ja se tuli mieleen että itsellä oli niin jos ilma viileämpi ce ei syttynyt niin herkästi...Tai jos ajoi jonkun aikaa yli 160km/h sammui valo.Sen verta sai enempi viileetä ilmaa.Eli suoraan moottorin lämpötilaan verrannollinen oli ce valo syttymis ajankohta.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Check engine syttyy ja sammuu
Ok. Kiitos
Taidettiin mitata sitä lambdan lämmitysjohtoa lukemista päätellen
MikkoL
hki
Taidettiin mitata sitä lambdan lämmitysjohtoa lukemista päätellen
MikkoL
hki
Re: Check engine syttyy ja sammuu
Uusi mittaustulos lambdalle: seilaa väliä 0,08-0,85V
Miten tarkka tuo 0,2-0,7 vaihteluväli on eli pitääkö osa sittenkin vaihtaa?
t
Mikko L
Hki
900SA M90
Miten tarkka tuo 0,2-0,7 vaihteluväli on eli pitääkö osa sittenkin vaihtaa?
t
Mikko L
Hki
900SA M90
Re: Check engine syttyy ja sammuu
ei se lienee ihan justiinsa nuo lukemat.Kunhan ei samaa näytä kokoajan.pyöreästi o-1 v välillä jos hyppii.Olin kyllä ihan varma että johtu lambdasta Seuraavana tulis mieleen alipainevuoto tai se lämpötila anturi.Jos vaivaa vikakoodin luvulla selviää.Jos auto kuitenkin pelittää ja bensan kulutus normaali ei varmasti mitään huolta.Valohan saa palaa katsastuksessakin näin vanhassa autossa.Jos vain menee pakokaasu arvoista läpi.Itellä 2 vuotta jollotti ce-valo.Ei haitannu leimalla valo.Ei vain menny pakokaasu arvoista läpi.Mut nehän haetaan aina joltain kaverilta pikkupajalta
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316