suuttimet ja etanoli
suuttimet ja etanoli
uudessa Saabistilehdessä oli juttua RE85 käytöstä ja siinä kehotettiin ajamaan joka viides tankki bensalla ettei suuttimiin saostu sakkaa.
Jos bensasuodatin on vaihdettu säännöllisesti, niin mistä se moska sinne tulee?
Jos auto on my 09 1,8t, ja siihen on päivitetty etanolisofta ja auto pitäisi olla muutenkin on osiltaan sopiva etanolille.
Vai onko suositus myös autoille, jotka on tehty tehtaalta lähtien biopoweriksi.
Jos bensasuodatin on vaihdettu säännöllisesti, niin mistä se moska sinne tulee?
Jos auto on my 09 1,8t, ja siihen on päivitetty etanolisofta ja auto pitäisi olla muutenkin on osiltaan sopiva etanolille.
Vai onko suositus myös autoille, jotka on tehty tehtaalta lähtien biopoweriksi.
Re: suuttimet ja etanoli
Kyllä on.unski kirjoitti:Vai onko suositus myös autoille, jotka on tehty tehtaalta lähtien biopoweriksi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: suuttimet ja etanoli
Onko RE85 lisä-aineistus puuttellinen vai kelluuko polttoaineen joukossa ranskiksia? Osaako joku selittää tätä ihmeellistä asiaa? 

Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Re: suuttimet ja etanoli
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: suuttimet ja etanoli
En tosin ylireagoisi tuon suosituksen kanssa. Suomen RE85 vaikuttaa olevan keskimäärin ehkä parempaa tavaraa kuin ruotsin E85. Useilla autoilla on ajettu ko. suositusta noudattamatta pelkällä etanolilla ilman ongelmia.
Itse en tankkaisi noin usein bensaa, mutta mainittakoon kuitenkin Saabin virallisena (varman päälle) suosituksena. Jos jotain oireita tukkeutumasta esiintyy, niin bensan tankkaus on virallinen korjauskonsti. Toinen, helpompi tapa voi olla heittää välillä tankillisen joukkoon pullollinen jotain halpaa suutinten puhdistusainetta.
Itse en tankkaisi noin usein bensaa, mutta mainittakoon kuitenkin Saabin virallisena (varman päälle) suosituksena. Jos jotain oireita tukkeutumasta esiintyy, niin bensan tankkaus on virallinen korjauskonsti. Toinen, helpompi tapa voi olla heittää välillä tankillisen joukkoon pullollinen jotain halpaa suutinten puhdistusainetta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: suuttimet ja etanoli
Juuri näin kuten "jcarlson" mainitsi, mutta palatakseni tuohon Määlarinlaakson tapauksiin niin siinä oli E85:een sekoittunut dieselin etanoolia eli E95:sta, tämä aiheutti tätä suuttimien tukkeutumista, tutkittaessa niin ne kaikki olivat täynnä samanlaista töhnää aivan kuin jotain parafiinia tai steariinia siis koostumukseltaan pehmeätä massaa.
Toiseksi en kyllä usko, että ruotsin E85 olisi likaisempaa kuin suomen RE85:kaan koska silloin olisi pakko Saab BioPowereissa käyttää jotain polttoainesuodatinta.
Toiseksi en kyllä usko, että ruotsin E85 olisi likaisempaa kuin suomen RE85:kaan koska silloin olisi pakko Saab BioPowereissa käyttää jotain polttoainesuodatinta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: suuttimet ja etanoli
Vähän ihmettelen miksi etanoli tukkisi suuttimet ja bensa ei.
Jos kerran etanoli putsaa muutenkin paskat pois bensan jäljiltä, niin miten etanoli yhtäkkiä tukkisi paikat ja bensan käyttäminen auttaisi oireisiin.
Vai takerteleeko suuttimet huonomman voitelun takia?
Jos kerran etanoli putsaa muutenkin paskat pois bensan jäljiltä, niin miten etanoli yhtäkkiä tukkisi paikat ja bensan käyttäminen auttaisi oireisiin.

Vai takerteleeko suuttimet huonomman voitelun takia?
Re: suuttimet ja etanoli
Eri liuottimet.. etanoli liuottaa sen mitä bensa ei ja päinvastoin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: suuttimet ja etanoli
Yksi mahdollinen suuttimien tukkija on Etanolin epäpuhtaudet, kyseessä ei ole hiukkasia tms. mitkä jäisi suodattimelle, vaan ne kerääntyy ajan myötä suuttimiin... Muistaakseen Ruotsin Teknikens Värld kirjoitti joku aika sitten (1-2 vuotta?) suutin ongelmista, jotka olivat peräisin muistaakseen rikkioksideista. Tämän jälkeen E85:n valmistusspekkiä tiukennettiin näiden osalta ja ilmeisesti ongelmasta päästiin??? Toki ruotsissa E85 myynti on laskenut kuin lehmän häntä, joten väkisinkin ongelmat vähentyvät...
Suomessa myytävästä RE85:n sisältöä tai spekkiä ei ilmoiteta (tai ainakaan itse en löydä) eli ei mitään tietoa onko kyseiset ongelmat kuinka mahdollisia Suomessa.
Ymmärrykseni mukaan E85 lisäaineistus ei kyseistä ongelmaa poista, lisäksi käytetäänkö RE85:n valmistuksessa lisäinetta??? E85 lisäaineistus ei ole edes niin kriittinen (tai yleensäkkään pakollinen) moottorille kuin Bensiinin osalta, jossa imuventtiilit vaativat puhdistavan lisäaineen. En osaa sanoa kuinka hyvin bensiinin paketti poistaa E85 aiheuttamia ongelmia, koska sitä ei ole siihen suunniteltu.
Suomessa myytävästä RE85:n sisältöä tai spekkiä ei ilmoiteta (tai ainakaan itse en löydä) eli ei mitään tietoa onko kyseiset ongelmat kuinka mahdollisia Suomessa.
Ymmärrykseni mukaan E85 lisäaineistus ei kyseistä ongelmaa poista, lisäksi käytetäänkö RE85:n valmistuksessa lisäinetta??? E85 lisäaineistus ei ole edes niin kriittinen (tai yleensäkkään pakollinen) moottorille kuin Bensiinin osalta, jossa imuventtiilit vaativat puhdistavan lisäaineen. En osaa sanoa kuinka hyvin bensiinin paketti poistaa E85 aiheuttamia ongelmia, koska sitä ei ole siihen suunniteltu.
9-3 SC 2008
2.0T autom.
2.0T autom.